گروه سوئدی «بازار بلو» در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه می‌رود.

به گزارش ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، آثار گروه «بازار بلو» از سوئد وامدار سنت‌های قدیمی اسکاندیناوی است و بیانی نو از مقام‌ها، ریتم‌ها و الگوهای موسیقایی این کشور ارائه می‌دهد.
ساز نیکل هارپا (نوعی ساز زهی-آرشه‌ای مشابه ویلن با کلید که از قرون وسطی در سنت موسیقایی سوئد به جای مانده) محور ملودیک آثار گروه «بازار بلو» است و سازهای کوبه‌ای بافت ریتمیک را (که عموماً ریتم‌های لنگ و بسیار پیچیده‌ای دارند) حفظ می‌کنند. رنگ آمیزی حاصل از حضور ساز باس نیز در معاصر‌تر جلوه دادن فضای شنیداری بازاربلو نقش بسیار برجسته دارد.
گروه «بازاربلو» طی ۱۲سال فعالیت هنری خود در اغلب کشورهای آمریکای مرکزی و شمالی، جنوب شرقی آسیا و اروپا به اجرا پرداخته و سال ۱۳۸۳ نیز در ایران کنسرت داشته است. آخرین آلبوم گروه («گمشده») سال ۱۳۸۸در ایران نیز منتشر شده است.
این گروه سال ۲۰۰۴ برای آلبوم «نیش» نامزدی جایزه گرمی شد و برای این آلبوم در مراسم سالانه موسیقی دانمارک جایزه بهترین آلبوم فولکلور سال را دریافت کرد.
از گروه بازار بلو آلبوم‌های دیگری چون «کنسرت زنده»، «تریپ فولک» و «شهر شمالی» منتشر شده است.
 گروه موسیقی بازار بلو ۲۴ بهمن ساعت ۳۰/۱۸و ۲۷ بهمن ساعت ۲۱ در تالار ایوان شمس به روی صحنه می‌رود.
بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن‌ماه به دبیری حسن ریاحی در تهران، قزوین، کرج، یاسوج، شیراز و گرگان برگزار می‌شود.
58244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =