شرق نوشت:

«آموزش بیشتری نیاز است تا سربازان حرفه‌ای‌تر رفتار کنند.» این جمله‌ای است که هیچ یک از رده‌های مدیریتی در نیروی انتظامی آن را رد نمی‌کنند و در پاره‌ای اوقات آن را تایید هم می‌کنند.

آخرین آمار سربازان در حال خدمت نشان می‌دهد که 425 هزار سرباز در حین خدمت هستند که در پنج دسته قرار می‌گیرند؛ ارتش، سپاه، ناجا، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح که به گفته معاون نیروی انسانی ناجا امروز سربازان بیشماری در شاخه‌های مختلف عهده‌دار مسوولیت‌هایی هستند و نیمی از کارکنان شاغل در نیروهای مسلح را سربازان تشکیل می‌دهند.
معاون نیروی انسانی انتظامی می‌گوید: «سربازان به طور یکسان آموزش عمومی می‌بینند اما به تفکیک در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرند و در صورت استفاده در پست‌های اجرایی باید به طور جداگانه آموزش‌های لازم را برای قرار گرفتن در پست‌هایشان ببینند.»
چندی پیش بود که فرمانده نیروی انتظامی کشور مقابل نمایندگان سوال‌کننده مجلس درباره خطاهای صورت گرفته از سوی سربازان در حین انجام وظیفه که در اختیار پلیس است، گفت: 40درصد از نیروهای ما، سرباز است و نمی‌توانیم از فردی که 18ماه خدمت می‌کند، انتظار رفتار حرفه‌ای داشته باشیم.
اما محمدجواد زاده‌کمند درباره چگونگی آموزش سربازانی که 18ماه در خدمت نیروی انتظامی هستند و در همین مدت ممکن است در پست‌های گوناگون به کار گرفته شوند از جمله گشت‌های ارشاد معاونت اجتماعی نیروی انتظامی می‌گوید: «سربازانی که وارد نیروی انتظامی می‌شوند همه آموزش‌های یکسانی می‌بینند، ما تلاش کردیم به تناسب نیروهایی که در اختیار داریم، این نیروها را تفکیک کنیم و هر سال تعداد افرادی را که آموزش تخصصی می‌بینند، بیشتر کنیم و انشاءالله در سال آینده تمام سربازان را در حوزه‌های تخصصی خودشان به کار بگیریم.»
هشدارهایی که از سوی مسوولان تاکنون اعلام شده حاکی از این است که سازمان‌هایی که دچار کمبود نیرو هستند به سوی جذب سرباز کادر روی می‌آورند و یکی از این سازمان‌ها، سازمان زندان‌هاست که مسوولان آن بارها اعلام کرده‌اند که در انتقال محکومان به محاکم کیفری دچار کمبود نیرو هستند، از این رو مجبور به‌کارگیری سرباز می‌شوند، سربازهایی که باید از معاونت انسانی نیروی انتظامی تامین شود که تنها آموزش‌های پایه‌ای دارند و به طور میانگین 41هزار تومان حقوق می‌گیرند. حقوقی که نه‌تنها انگیزه‌ای برای خدمت هرچه بهتر نیست بلکه خانواده‌ها را مجبور می‌کند تا برای مخارج فرزندان در حین خدمت‌شان هزینه‌هایی را کنار بگذارند. قرار است به زودی در تدوین بودجه سال 91 دولت با افزایش حقوق سربازان موافقت کند، امری که سال 90 به دلیل کمبود اعتبار از سوی دولت رد شد. هیچ آماری هم از رقمی که قرار است افزایش یابد در دست نیست.

باید سربازی را خوشایند کنیم
گذشته از موضوع به کارگیری سربازان در پست‌ها، آمار سربازان فراری هم از آن دست آمارهای انکارناشدنی نیروی انتظامی است. همان آماری که کمتر اعلام و بیشتر پنهان می‌شود، چرا که گفته می‌شود ناشی از کیفیت نامطلوب دوره سربازی، سختی‌ها و ناخوشایند بودن آن برای پسران 18ساله و بیشتر است. از این رو است که معاون نیروی انسانی ناجا معتقد است: «برای اینکه سربازان از دوره خدمت خوش‌شان بیاید باید آنها را توانمند کنیم.»
قرار است سربازان در هشت گروه فنی‌وحرفه‌ای، فرهنگی، جسمانی، انضباطی، امنیتی، رفتار اجتماعی و اعتقادی و سیاسی توانمند شوند. محمدجواد زاده‌کمند معتقد است که اجرای این طرح سبب خوشایند شدن دوران خدمت و فراهم‌شدن زمینه برای زندگی بعد از دوران سربازی می‌شود.
او در عین حال سختی‌های خدمت نظام وظیفه را منکر نمی‌شود: «خدمت در ناجا سختی‌هایی دارد که این امر تنها شامل سربازان نیست و کارکنان نیروی انتظامی نیز شامل آن می‌شوند. تلاش ما بر این بوده که تا حد ممکن معیشت مناسبی برای سربازان فراهم کنیم.»به گفته او به زودی قرار است سربازهای نمونه معرفی شوند و دو میلیون تومان جایزه بگیرند. 33 سرباز که سهم ارتش جمهوری اسلامی ایران 12، ناجا 9، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشت و ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی هر کدام با دو سهمیه است.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =