سئوال اینجاست رشد وام مسکن تا چه حد می تواند بر بازار مسکن تاثیر داشته باشد؟

علی پاکزاد: افزایش وام مسکن به 25 میلیون تومان از سوی دولت تنها با هدف جذب نقدینگی سرگردان و ایجاد آرامش در بازارهایی مانند ارزو طلا صورت گرفته است ولی واقعیت آن است که افزایش صورت گرفته واقعی نبوده و تنها بازی با اعداد است.
بخش مسکن به عنوان یکی از محورهای رونق اقتصادی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد و بنا براظهار نظر فعالان این بخش رونق گرفتن بازار مسکن می تواند موتور محرک بیش از 120 صنف تولیدی و صنعتی در کشور باشد.
اما سئوال اینجاست آیا می توان امیدوار بود افزایش وام مسکن به 25 میلیون تومان در بازار مسکن تحولی ایجاد کند و یا بنابر اظهار نظر یکی از معاونان وزیر مسکن این رشد به افزایش واسطه گری در این بازار منتهی می شود؟
آیا وام مسکن واقعا افزایش پیدا کرده؟
قبل از پرداختن به آثار رشد رقم پرداختی به عنوان تسهیلات مسکن باید دید آیا این افزایش واقعی است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید به قیمت های نسبی مراجعه کرد.
در تابستان سال 85 و در ابتدای دوره ای که هنوز قیمت مسکن در کشور منفجر نشده بود مقایسه قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران با وام 18 میلیونی مسکن نشان می دهد که در گران ترین مناطق شهر تهران امکان خرید 8.5 متر فضای مسکونی وجود داشته و در مناطق میانی شهر تهران امکان خرید حدود 20 متر مربع فضای مسکونی دور از ذهن نبود.
به عبارت ساده در مقیاس یک واحد 75 متری تسهیلات بانکی دریافت تسهیلات بانکی برای گران ترین شهر کشور بین 11 تا 26 درصد به توان خرید یک متقاضی واحد مسکونی اضافه می کرده است.
اما در حال حاضر و با وام 25 میلیونی در گرانترین مناطق شهر تهران متوسط حدود 4.5 متر مربع فضای مسکونی قابل خرید و در مناطق میانی شهر تهران کمتر از 10 متر مربع امکان خرید وجود دارد.
به عبارت دیگر می توان با گفت هر وام 25 میلیون تومانی مسکن امروز قدرت خریدی معادل نصف وام 18 میلیون تومانی در سال 85 دارد.

 

برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر  بر روز آن کلیک کنید


تاثیر واقعی وام 25 میلیون تومانی چیست؟
اگرچه در تهران افزایش وام مسکن در قیمت ها فعلی بسیار اندک به نظر می رسد ولی می تواند در شهرهای کوچکتر و شهرستانها رقمی قابل توجه تلقی شود و این رشد به شرطی می تواند به رونق بازار شهرهای کوچک منتهی شود که وامها توان ارایه تسهیلات داشته باشند.
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد نسبت تسهیلات به منابع بانکی در حال حاضر حدود 112.8 درصد است یعنی بانکهای کشور بیش از 1.12 برای میزان سپرده هایی که جذب کرده اند، تسهیلات پرداخته اند و این به معنی تهی بودن منابع بانکی است، مگر آنکه با افزایش نرخ سود سپرده بانکها بتوانند منابع جدیدی جذب کنند و از این طریق امکان ارایه تسهیات جدید را پیدا کنند.
اما یک نگرانی دیگر نیز وجود دارد، منابعی که در حال خروج از بازار سکه و طلا هستند و بنابر گفته مسئولان به صورتی مدیریت شده بازار سکه و ارز را آشفته کرده بودند به بازار مسکن سرازیر شوند و با برهم زدن تعادل نیم بند بازار مسکن به نفع خود قدرت خرید وام 25 میلیون تومانی را بیش از این کاهش دهند.
/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    3 6
    هدفم جذب شهرستانها هست که مهجرت کمتر بشه
  • بدون نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    32 1
    قیمت زاغه ها در مناطق مختلف چنده برادر؟ شاید بعد از چند سال تونستیم یه زاغه بخریم.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    16 2
    قیمتهاتون رو از کجا آوردین؟ بگین ما هم بریم بخریم الان تهرانپارس خونه بغلی ما رو میفروختن متری 3.5 رو هوا همه واحدهاش رو بردن
  • ارمان GB ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    7 4
    اقااا من یه سوالی دارم خواهشاا خواهشاااا خبر انلاین از اونجا که دیدم شما بیشتر نظر چاپ میکنی لطفااا رسیدگی کن به این موضوع. میدونم جاش اینجاا نیست ولی لطفاا به این قضیه رسیدگی کنین. چراا به چه علت باید قبض برق یا قبض های دیگه هر شهر متناسب به منطقه که هستن نرخش فرق کنه. مگه برقی که بقیه مصرف میکنن با برقی که ما مصرف میکنیم فرق داره ؟ اقا اینوو خوده مامور شمارش کنتر هم بهم گفت. ما خیلی کم مصرف میکنیم ولی چون در منطقه ی سجاد مشهد هستیم هزینه ی برقمون خیلی بالاتر از جاهای دیگه ی شهر هست. اینوووووو خواهشااا میکنم رسیدگی کنین.لطفاا ببینین به چه حقی همچین کاری میکنن. انصاف نیست
    • عادل IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
      1 1
      قیمت گاز مناطق سردسیر و معتدل در زمستان به خاطر نیاز بیشتر ارزانتر است برق مناطق گرمسیر هم در تابستان نیاز بیشتری هست و باید ارزانتر باشد و این واقعاً عدالت است و جای تشکر دارد
  • كاميار مجيدي IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    12 13
    بودجه مملكت را نبايد صرف تهران كرد چگونه ممكن است از بودجه كشور كه براي كل مملكت است بخاطر گران بودن هزينه ها در تهران وام اضافي به تهراني ها داد؟!
    • leila IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
      11 3
      آقای محترم این انصافه که تو تهران برای خرید خونه 25 وام میدن ، تو یه شهر کوچیک دورافتاده هم 25 اونجا با 25 تومن وام و یه مقدار موجودیشون می تونن یه خونه 100 متری بخرن ولی ما چی که با وام 18 و کلی پول و فروش ماشین و طلا و قرض و قوله ... یه خونه 60 متری چند سال ساخت خریدیم ... مگه این گرونی تقصیر تهرانی هاست ؟؟ اینجا شهر ماست ، حتی اگه پایتخت هم نباشه . اینجا به دنیا اومدیم کار و زندگی و خانوادمون اینجاست ، نگران نباش دولت هیچ کمکی برای خرید خونه به تهرانی ها نمیکنه ، غصه نخور .....
    • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
      4 1
      خانوم محترم نزدیک 50 درصد بودجه کشور صرف عمران و آبادانی تهران میشه آیا شما به مناطق محروم در اقصی نقاط کشور سرزدید که این مسئله رو عنوان می کنید،عدالت حکم می کنه که مردم مناطق محروم وام های به مراتب بیشتری رو جهت واحد مسکونی و... دریافت نمایند،اصلا شما میدونید!تفاوت درآمد یک فرد در شهرستان و تهران چقدره؟!چرا همه تمایل به مهاجرت به تهران دارند،مگر نه اینکه اکثریت سرمایه کشور در تهران متمرکزه؟!آیا واقعا این انصافه که قریب به اتفاق اهالی پایتخت درآمدهای میلیونی داشته باشند ولی انبوه بیکارن در شهرستان ها خانه نشین باشند!مگر چقدر از انصاف و عدل دور شده ایم که اینگونه با مظلوم نمایی اقدام به سیاه نمایی می کنید،مطمئنا این گونه رفتار و تقابل نظر شما جای بحث فراوانی دارد که در این مجال نمی گنجد.
  • سام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    8 0
    با 25 میلیون تومان میشود 5 مترمربع توی خیابان ولنجک خرید . بسه دیگه نه ؟؟ زیادی بزرگ هم خوب نیست
    • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
      2 0
      این قيمت ها مربوط به پاييز 90 است تگه با زمستان 90 مقايسه بشه که اوضاع خيلي بدتر ميشه
  • رضا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    4 0
    من اخر هفته ميرم وام بگيرم كه هنوزم كه هنوزه 20 تومن ميباشد.
  • سعید IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    2 0
    با 25 تومن فقط میشه یه توالت شیک تو فرشته ساخت گل نازم/
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
    1 0
    چه خبر از قانون پیش فروش مسکن؟ اجرایی شد؟