روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

اواخر هفته گذشته پرداخت «وام 25 میلیون تومانی خرید مسکن به عنوان تسهیلات خرید مسکن» از سوی بانک مرکزی اعلام شد. در حالی که 4 روز از اعلام چنین خبری از سوی بانک مرکزی می‌گذرد همچنان بسیاری از خریداران و فروشنده‌ها و حتی مشاوران املاک بی‌خبر هستند به همین خاطر افزایش وام خرید مسکن به میزان 25 میلیون تومان طی چند روزگذشته تاثیر آنچنانی بر حجم معاملات ملکی نداشته است. برخی از بنگاهداران فعال در مناطق مختلف تهران درباره تاثیر افزایش وام خرید مسکن به محض ابلاغ آن، اظهارات متفاوتی ارائه کردند که به این شرح است:
وام 25 میلیونی به نفع مناطق ارزان قیمت
یکی از دلالان بازار مسکن در دولت اگرچه درباره افزایش وام خرید مسکن به 25 میلیون تومان اظهار بی اطلاعی کرد، اما درباره تاثیر آن بر بازار مسکن این منطقه اعلام کرد: در آن دسته از مناطق تهران که بالاترین نرخ‌های فروش واحدهای مسکونی را به خود اختصاص می‌دهند کاهش یا افزایش مبلغ وام بر میزان معاملات و قیمت‌های فروش بی‌تاثیر خواهد بود؛ زیرا شاید 25 میلیون تومان تنها 5 درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی ارزنده در محله دولت را فراهم کند که این درصد اصلا قابل توجه یا گره‌گشا نخواهد بود به همین دلیل خریدارانی که قصد دارند در مناطق شمالی تهران یا در مناطق دیگر تهران که قیمت واحدهای مسکونی نسبت به دیگر مناطق بالاتر است واحد مورد نظرشان را خریداری کنند، از وام خرید مسکن استفاده نمی‌کنند.
وی در ادامه، اكثر مشتریان وام‌های خرید مسکن را خریدارانی که از بودجه‌ اندک برخوردارند معرفی و تصریح کرد: معمولا در مناطق جنوبی، جنوب شرق، جنوب غرب و برخی از محله‌های مرکز تهران که قیمت تعیین شده فروش واحدهای مسکونی مناسب‌تر یا ارزان تر است، وام خرید مسکن برای خریداران کارآیی بیشتری خواهد داشت و شاید وام 25 میلیون تومانی 20 درصد مبلغ فروش را تامین کند.
ابلاغ وام 25 میلیونی دلیل بازارگرمی ‌توسط فروشنده‌ها
یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در جنوب تهران تاکید کرد: نزدیک به 70 درصد از متقاضیان و فروشنده‌ها در بازار مسکن از تصمیم جدید بانک مرکزی طی چند روز گذشته با خبر شده‌اند، اما همچنان خریداران در بازار حضور دارند و فروشنده‌ها هم بر سر آخرین نوسان قیمت خود ایستاده‌اند و نرخ‌های فروش را دوباره تغییر نداده‌اند.
صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که پرداخت وام 25 میلیون تومانی ابلاغ شود یکسری از خریدارانی که موعد پرداخت وام 20 میلیون تومانی شان فرا رسیده باشد باید حدود 6 ماه صبر کنند یا اینکه سپرده خود را افزایش دهند تا بعد از مدتی وام جدید را دریافت کنند.وی همچنین افزود: اگر این زمان فرا برسد اکثر فروشنده‌ها قیمت پیشنهادی خود را افزایش خواهند داد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    15 2
    كسي كه در مناطق گران و بالاي شهر مي تواند خانه بخرد نيازي به وام مسكن ندارد اين وام براي افراد كم درآمد است و فقط تهران نيست براي شهرستانها هم هست .
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    6 2
    در کدام شهرستان میتوان با 25 میلیون یک خانه بسیار کوچک خرید حداقل قیمت مسکن یک واحد 70 متری در منطقه متوسط شهر 60 میلیون است ؟؟؟؟؟