مرگ 16 مسافر اتوبوس دریایی در خلیج فارس، تاکنون با دلایل بسیاری عنوان شده است. اما واقعا به چه دلیل اتوبوس دریایی که فقط بنزین نداشت، غرق شد و مسافرانش کشته شدند؟

یکی از کاربران خبرآنلاین روایتی را از یک شاهد عینی نوشته است: "سلام به همه دوستان من از اهالی جزیره هرمزم ولی ساکن بندرعباس ساعت 4:30عصربرادرم با قایق معمولی به سمت جزیره حرکت می کند(به گفته ی مسولین از ساعت 9:30 تردد هر شناورسبک ممنوع بوده)در نزدیکی های جزیره اتوبوسی با 22سرنشین را مشاهده می کنند که بدلیل تمام کردن بنزین در این دریای طوفانی به انتظار امداد و نجات هستند و به علت ساکن بودن شناور اکثرا دریازده شده اند و هیچکدام از انها حتی جلیقه هم برتن نکرده اند باتوصیه افراد درون قایق که همه بومی و دارای تجربه کافی هستند 6عدد جلیقه درون اتوبوس !! (اتوبوس ظرفیت 25مسافر را دارد) به مسافران داده می شود درهمین هنگام شناورامداد (وسیله ای که به گفته تمامی دریانوردان و ناخدایان بومی در ان لحظه او باعث غرق شدن اتوبوس شده) به انجا می رسد اما بدلیل مواج بودن دریا نتوانسته درکنار اتوبوس پهلو بگیرد تا مسافران را جابجا کند پس طنابی را به داخل دریا می اندازد که بوسیله قایق که مسافران بومی از جمله برادرم  درآن بودند به اتوبوس می رسانند تا آن را به جایی از اتوبوس ببندند (بدترین راه حلی که در این شرایط اب و هوایی میتوانست به غرق شدن اتوبوس کمک کند) در این هنگام ساکنان قایق برحسب تجربه باتوجه به نوع باد وحرکت امواج و مسیر نزدیکتر با اصرار می خواهند انها به سمت جزیره برگردند اما ناخدای قایق و شناور نجات پیشنهاد انها را نمی پذیرند که در این لحظه قایق از انهاجداشده وبه سمت جزیره می رود (تا اینجا حرفهای برادرم که شاهد عینی بود را به استحضارتان رساندم) اگر بجای بستن طناب و کشیدن ان بدنبال خود مقداری بنزین به اتوبوس داده می شد و خودبه تنهایی مسیر را ادامه می داد هیچکدام از این اتفاقات نمی افتاد. این سخن مردان دریا دیده ای است که به حال ناخدایان ناشی و پول دوست و همچنین گروه امداد بی تجربه و کارنابلد که فقط وفقط بخاطر سهل انگاریشان در امر نظارت جان انسانها را به خطر می اندازد تاسف می خورند."

همچنین کاربر دیگری نوشته: "ناخدا درخواست بنزين كرده ولي امدادگر نداده و گفته فقط ميتونم شما رو بكسل كنم. ارزش 10 ليتر بنزين براي بعضي از ما از جون 17 هموطن بيشتر شده"

برای خواندن نظرات کاربران خبرآنلاین دراین باره، رای و نظر به آنها به خبرهای زیر مراجعه کنید؛

روایتی از مرگ مسافران اتوبوس دریایی در خلیج فارس

اسامی 16 قربانی شناور غرق شده اعلام شد

انتقال اجساد قربانیان حادثه دریایی بندرعباس به مشهد/اظهارات یکی از نجات یافتگان

دلیل مرگ مسافران اتوبوس دریایی؛ از آب ترسیدند، غرق شدند

مسافران شناور غرق شده در خلیج فارس، مشهدی بودند

نقص فنی شناور غرق‌شده به اذعان ناخدا/ضعف نیروهای ناجی در حمایت از شناور

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    55 28
    زندگی در بندرعباس با زندگی در بیابانهای غرب وحشی 300 سال پیش تفاوتی ندارد.
    • alireza US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      29 20
      حرف دهنتو بفهم .....!! بنده خدا نصف مملکت دارن از همین بندرعباس نون میخورن ! اگه اینطوره اون سال هم تو پارک تهران چند نفر غرق شدن ! تازه اونجا یه دریاچه بود !
    • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      23 3
      چه ربطي به موضوع داشت؟
    • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      28 3
      خب شما که سیصد سال پیش در غرب وحشی زندگی کردی می تونی اینو بگی!
    • بدون نام US ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      11 4
      اگه این طوره لطف کنید همه سرحدی ها ازاین شهر بروید وفرصتهای شغلی رااز جوانان ماندزدید
  • بدون نام CN ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    19 12
    تمام جنوب کشور وضعیت مشابهی با بنگلادش یا سومالی دارد
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    12 3
    باعث مرگ آنها: 1)بازرسي اسيت گه گواهي نامه international safety equipment certi. اين واحد شناور را صادر كرده چون ظاهرا اين واحد هيچ نوع امكانات ايمني نداشته. 2)قطها مسئول مستقيم مرگ (منظورم صانحه نيست چون اين مسئله نياز به تحقيق دارد) اين هموطنان نبود مديريت وتخصص مناسب در واحد ناجي SAR سازمان بنادر بوده شما يكسري به اين واحد بزنيد و سوابق دريايي اين عزيزان رو بررسي كنيداين نكته از مديريت تهران تا فرماندهي عمليات منطقه اي در بنادر و فرمانده واحدهاي شناور ناجي صادق ميباشد. اميدوارم روزي تخصص گرايي به سيستم مديريت دريايي برگرده.
    • بدون نام US ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      1 0
      ببخشید شما؟ خدا رو شکر همه در چنین مواقعی کارشناس می شوند.
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    27 1
    طناب انداختن تا چند تا پیرمرد و پیرزن خودشون روبندازن تودریای طوفان زده و به طناب برسن؟!!!! اینا خوابه یا واقعیت؟ همه جای دنیا گروه امداد خودشو به آب و آتیش می زنه تا کارنجات روانجام بده اینا طناب انداختن واسه مسافرای بدبخت!!! خودتون بودین می پریدین تودریای طوفانی!! اینکار گروه امداد تو این دنیا واون دنیابی جواب نمیمونه ...
    • م انتظار IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
      4 0
      منتها جواباشون متفاوته !!!تو اون دنیا خداوندی است که عادلانه به حساب آنها رسیدگی میکنه وکیفر میده.اما!دراین دنیا،ومخصوصا مطابق روال معمول،درکشورما گنهکاران بیگناه شناخته میشوند وکسانیکه دستشان از این دنیا کوتاه است مقصر حادثه هستند.......... ( البته کاپیتان شهبازی خداراشکر که زنده ماند ومسافرانش هم ایضاٌ. وگرنه مقصرشناخته میشدندودرصورت امکان مورد تقدیر!!!!قرارمی گرفتند)
  • محمدبندری IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    29 3
    دوست محترم بی نام لطفابه شهرمن توهین نفرما این کاربی کفایتی مدیران ومسولین می رساند که حاضرنیستند گروه امداد 50لیتربنزین به اتوبوس دریایی بدهند حادثه ساعت 16:15انجام میگیرد وگروه امدادگرساعت 18:07آنجامیرسد چقدرتاخیرواقعاخجالت اوره مابرای جون آدمهاارزش قائل نیستیم خدااین معلمان دلسوزرابیامرزد چی بی گناه کشته شدند خدارحمتشان کند جلیقه نجات 5عددبیشترنبوده محمدبندری ازمحله 22بهمن بندرعباس
    • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      2 4
      شما دیدی ؟ اونجا بودی؟ متاسفی ؟
    • بدون نام US ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      1 0
      آقای محمد خان بندری لطفا شما و همه اونهایی که میگن جلیقه 5 عدد بیشتر نبوده کاش هنگام ورود اجساد در بندر بودید و میدیدید که چند نفر از این مرحومان جلیقه به تن داشتند و همین امر به علت واژگون شدن شناور باعث گیر کردن آنها و نتیجتاً غرق آنها شده است. چرا بی دلیل همگی ما قاضی می شویم و حکم صادر میکنیم؟؟؟ خدایا رحم کن به بیگناهان حوادث این چنینی که ما ایرانیها را از روی احساسات به قضاوت میکشونه.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    17 3
    خیلی شانس آوردیم و خداوند به ما رحم نمود وگرنه اگر 4000 مسافر داشت چه میشد؟
  • بدون نام US ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    27 1
    جات اتسات ها در ابران کوچکتربن ارزشی ندارد
    • میلاد IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      6 5
      با عرض سلام به هموطنان گرامی و عرض تسلیت به خانواده حادثه دیدگان این حادثه . جای تاسف داره که عده ای بدون دانش و تخصص در حوزه امداد و نجات خیلی آزادانه در مورد بچه های خوب امداد و نجات نظریات این چنین توهین امیزی میدهند....واقعا متاسفم...به نظر من هیچ وقت هیچ مسئولی نیروی بیتجربه در پستها استفاده نمیکند...حال شما به روش عملیات ایراد گرفته اید..ما که نبودیم و ببینیم..ولی از شما سوال میکنم آیا شما تخصص کافی در زمینه امداد و نجات دارید./ مطمئن باشید حدود 30 نفر ادم عقلشون باید بیشتر کار میکرده تا یه ناخدای مسافر بر....من متاسفم برای همتون که انقدر آزادانه یک سازمان را که حامی حقوق جان و مال افراد را در سرار جهان ...انقدر آزادانه زیر سوال میبرید..ایمن بمانید
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    23 2
    من بنا به شغلی که داشتم 3سال قبل برای بازدید از این شناور ناجی یا SAR که هر کدام به قیمت یک میلیارد تومان خریداری شده بود رفتم امکانات امداد-نجات وپزشکی آن فوق العاده بود ولی نکته جالب پرسنل ناجی بود 4 نفر آدم ناوارد در هر شناور که اسم هیچکدام از وسایل موجود در ناجی را نمی دانستند پیشنهاد می دم تحقیق کنید تا حالا چند ماموریت موفق داشته اند
    • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      3 0
      نه بابا..نکنه تو خدای امداد وونجاتی
    • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      2 0
      همسر من یه ناجی دوست عزیز و بارها توی هوای طوفانی و وحشتناک به دریا رفته وتا حالا جوون خیلی ها رو نجات داده وقتی شما راحت پشت لپ تابت لم دادی اون توی هوای طوفانی رو دریاست وبر خلاف تصور خیلی ها حقوق میلیونی هم در کار نیست
  • هرمزگانی IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    33 1
    جان ایرانی بی ارزش شده فرق نداره توی هوا باشه یا روی زمین بندرعباس باشه یا پارک تهران توی دریا باشه یا جاده می ترسیم توی پیاده رو هم تلفات بدیم
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    17 0
    هیچ کدام از این حرف ها برای مرده ها جان نمیشود
  • ترنادو IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    16 2
    جعبه سیاهشو پیدا کنید
  • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    2 2
    جعبه سیاه پیدا شد و رمز گشایی شد : بابا جان من نای حرکت کردن ندارم چه جوری بپرم تو دریا طناب رو بگیرم غریق نجات :نگاه کن پدر جان ایجوری بپر اصلا تو بپر موج میاردت بندر در اینجا موبایل یکی از نجاتگرا زنگ می زنه آهنگش اینه دریا موجه کا کا دریا موجه والا به خدا ایمنی در کشور ما هم از طرف مسوولین هم مردم کم اهمیت پنداشته می شه
  • سورویی US ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    4 2
    حرص واز ناخدای شناور وبی توجهی به اخطارها عامل اصلیست زمانی که اسکله تعطیل میشود باید هیچ شناوری حرکت نکند البته ناجی هم بایستی زودترمیامد
  • صالح GB ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    9 1
    دوست عزیز اولا تسلیت عرض می کنم بابت این سانحه دوما عدم مدیریت در ایران فقط مختص بندرعباس نیست سوما آیا بعنوان یک ایرانی می دونید این شهر دارای منابع غنی : نفت گاز آلومینیوم زغال سنگ و...... و مهمترین گمرک ایران زمین هست.
  • بازرگان IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    1 0
    وای به روزی که یک لنج با 200 مسافر در اخرین سرویس خود که معمولا ساعت 10شب است گرفتار این معضل شود
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    1 0
    وقتی گفتن کسی نره مگه پلیسی نبوده که ممانعت کنه ؟ یعنی من با یک قایق می تونم هر جا دلم خواست برم ؟ پلیس ساحلی و .... اصلا داریم ؟