بارزترین مشخصه ماهی‌های شکارچی اعماق اقیانوس، چهره ترسناک و دندان‌های نیش بلندی است که شاید زیبایی باشند، اما حتی به درد گاز گرفتن هم نمی‌خورند. پس این دندان‌های نیش به چه کاری می‌آید؟

محمود حاج‌زمان: شاید دندان‌های نیش زیبایی باشند، اما حتی به درد گاز گرفتن هم نمی‌خورد. پس این دندان‌های نیش ماهیان ماهی‌گیر (Angerfish) به چه کاری می‌آید؟ به گفته محققان، این دندان‌های بزرگ ممکن است به ماهیان کمک کند تا آرواره‌های ضعیف خود را به دور طعمه‌شان چفت کنند و شانس خود را برای شکار یک تکه گوشت افزایش دهند.
به گزارش نیوساینتیست، خانواده اژدهاماهی‌ها به دنبال شکارهای بزرگ می‌روند، و به همین دلیل آرواره‌هایی دارند که خیلی باز می‌شود. اما به گفته کریستوفر کنالی از دانشگاه هاروارد، بستن سریع این آرواره‌ها چندان آسان نیست؛ چرا که نیروی پَسا (Drag) با طول آرواره به طور نمایی افزایش می‌یابد. زمانی‌که شکار از آرواره بیرون زده باشد، این نیرو به مراتب بیشتر می‌شود.
کنالی یک مدل کامپیوتری از این آرواره‌ها ساخته و دریافته است که بستن آنها به دور شکاری که روی پهلوی خود قرار دارد، در حدود 1 ثانیه زمان می‌برد؛ فاصله‌ای که از زمان لازم برای فرار طعمه بیشتر است. با این وجود، زمانی‌که شکار به صورت قائم بین دندان‌ها گیر می‌افتد، این زمان به 125 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد.
نتایج تحقیق کنالی نشان می‌دهد که شاید بر خلاف آنچه تا پیش از این تصور می‌شد، دندان‌های نیش تنها برای به سیخ کشیدن شکار نیستند؛ بلکه کمک می‌کنند تا طعمه در بهترین موقعیت ممکن نگاه داشته شود تا نیروی پسا وارد بر آرواره‌ها در حین بسته شدن آنها کاهش یابد. نتایج این تحقیق اوایل ماه گذشته در همایش انجمن زیست‌شناسی تطبیقی و تجمیعی در چارلستون کارولینای جنوبی ارائه شد.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =