۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰

درامرهای معروف دنیای موسیقی مانند رینگو استار (دارمر گروه بیتل‌ها) سبک خاص خودشان را در طبل زدن داشتند؛ اما گویا این سبک مخصوص در میان دنیای جانوران نیز طرفدار دارد!

محمود حاج‌زمان: کیث مون (درامر گروه The Who) و رینگو استار (دارمر گروه بیتل‌ها) هر کدام سبک خاص خودشان را در طبل زدن داشتند؛ و اگر با دقت گوش دهید متوجه می‌شوید که این موجود (تصویر بالا) نیز سبک خودش را دارد! باقرقره رافدگراوز (Ruffed grouse) نر نخستین حیوان شناخته شده‌ای است که صداهای غیرکلامی منحصر به فردی تولید می‌کند.
به گزارش نیوساینتیست، انسان و بسیاری دیگر از حیوانات خصوصا پرندگان را می‌توان از روی صداهای آنها تشخیص داد. اما به گفته اندرو ایوانیوک از دانشگاه لث‌بریج کانادا، تاکنون هیچ کس به دنبال بررسی این مساله نبود که آیا صداهای غیرکلامی جانوران نیز به صورت مشابه منحصر به فرد است یا نه.
ایوانیوک به مطالعه باقرقره نر پرداخته که با کوبیدن بال‌هایش بر روی پاهای خود، صدایی شبیه طبل زدن تولید می‌کند. هر کدام از طبل زدن‌های این پرنده حدود 10 ثانیه طول می‌کشد و حداکثر شامل 50 ضربه (پالس) است. ایوانیوک و گروهش 449 طبل‌زنی مربوط به 23 پرنده نر را ضبط کردند و دریافتند که تعداد ضربات و نرخ تولید آنها در هر یک از این تلاش‌ها، برای تک تک این پرندگان خاص و منحصر به فرد است.
به گفته ایوانیوک، این امکان وجود دارد که پرندگان ماده برای تشخیص نرهای خود در طول فصل جفت‌گیری به این صدای طبل زدن تکیه می‌کنند. الیزابت تیبتس از دانشگاه میشیگان نیز اعتقاد دارد که از نظر تئوری، تشخیص‌پذیر بودن این صداها مزیت‌هایی دارد. به عنوان مثال، فایده دیگر تولید این صداها می‌تواند حفظ جایگاه پرنده در سلسله مراتب زندگی دسته‌جمعی آنها باشد.
اما هر دو محقق در این خصوص هم‌عقیده‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا باقرقره رافدگراوز از این صداهای متمایز استفاده می‌کند، و یا این ویژگی تنها یک حادثه تکاملی است.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان NL ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    3 0
    متأسفانه باز هم در سایت معظم خبرآنلاین شاهد اشتباه هستیم. دوستان عزیزم، باقرقره به پرنده‌ای از خانواده Pteroclididae می‌گویند. و نام انگلیسی آن هم Sandgrouse است. خانواده باقرقره، در گذشته در کنار کبوترها طبقه‌بندی می‌شدند اما امروزی می‌دانیم این‌گونه نیست. اما این پرنده که از آن صحبت شده، و نام انگلیسی‌اش Grouse است، جزء خانواده Phasianidae است، یعنی همان خانواده قرقاول‌ها و مرغ و خروس... مرغ و خروس و قرقاول و طاووس و بقیه ماکیان، در کنار ماکیان آبزی (اردک و قو و غاز) جزء تباری بسیار متفاوت هستند و حدود شصت میلیون سال پیش مسیر تکامل آن‌ها از بقیه پرندگان از جمله کبوترها و باقرقره‌ها و طوطی و مرغ دریایی و... جدا شده‌است. امیدوارم توانسته باشم مسئله رو خوب و قشنگ برای شما توضیح دهم و روشن کنم
    • مریم.ف IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      0 0
      چرا باقرقره دیگه تو رده ی کبوترا نیس؟ این اسم انگلیسی Grouse (که برا پرنده ی توعکس نوشتین) رو گوگل ترنسلیت وهمینطور نارسیس باقرقره ترجمه میکنه .اگه باقرقره نیس پس چیه فارسیش؟
    • عرفان NL ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      3 0
      رده‌بندی بر مبنای درخت‌های تکاملی انجام می‌شود. در گذشته تصور می‌شد باقرقره و کبوتر هر دو از یک تبار هستند، اما تحقیقات تکاملی جدید نشان می‌دهد آن‌ها تبارهای دورتری هستند و خویشاوندی آن‌ها نزدیک‌تر از خیلی پرندگان دیگر نیست. طبق نتایج این تحقیقات شباهت‌های ظاهری میان باقرقره و کبوتر نیز به دلیل تکامل همگرا رخ‌داده‌است. درباره این موضوع به کتاب «جانورشناسی مقایسه‌ای» بنده مراجعه‌کنید. پرنده‌ای که این‌جا از آن نام‌برده شده، در میان فارسی‌زبانان جهان به نام قرقاول یا سیاه‌خروس شناخته‌می‌شود. درضمن نارسیس و گوگل ترنسلیت مرجع پرنده‌شناسی یا حتی مرجع ترجمه نیستند. درصورتی که به یادگیری اسامی پرندگان علاقه‌دارید به کتاب‌های پرنده‌شناسی، مثل کتاب «راهنمای پرندگان ایران» اثر جمشید منصوری مراجعه‌کنید.
    • مریم.ف US ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      2 0
      متشکر ازپاسخگوییتون
  • محمود حاج زمان IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    2 0
    با تشکر از توضیحات جامع دوست خوبم، آقای عرفان خسروی....