با پایان دی ماه ارزش معاملات بورس تهران در سال 90 به بیش از 182 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل اگرچه حدود 5 هزار میلیارد ریال کاهش دارد اما رشد 38 درصدی ارزش معاملات بیانگر ورود بخشی از نقدینگی به بورس است.

آذر جزایری: وضعیت سودآوری بورس طی ماه‌های اخیر در مقایسه با سودآوری سرمایه گذاری در بازارهای موازی ازجمله سکه و دلار بسیاری از سهامداران را نا امید کرده بود تا جایی که پس از شهریور ماه امسال تا پایان آذر، ماه به ماه از میزان حجم و ارزش معاملات در بورس کاسته می‌شد. از سوی دیگر شاخص بازده نقدی و قیمت که در بورس نشان دهنده وضعیت سودآوری سرمایه گذاری در این بازار است دقیقا از مهرماه امسال تا پایان آذر روندی منفی به خود گرفت به گونه‌ای که در این سه ماه سرمایه گذاری در بورس زیان 9.17 درصدی را از آن خود کرده بود. این در حالی بود که سرمایه گذاران بر روی دلار در این مدت بیش از 15 درصد سود کرده بودند و خریداران سکه هم البته حدود یک درصد سود را در کارنامه خود ثبت کرده بودند. اما در نهایت میزان بازدهی سرمایه گذاری در این سه بازار بورس، سکه و دلار در دی ماه امسال روندی صعودی به خود گرفت. سهامداران در دی ماه 5.3 درصد، خریداران سکه بیش از 28 درصد و خریداران طلا بیش از 30 درصد سود کسب کردند.

افزایش حجم معاملات سهام
روند بازار سهام نشان می‌دهد طی دی ماه امسال حجم معاملات سهام در مقایسه با ماه قبل از آن با 37 درصد رشد به بیش از 5 میلیارد سهم رسید. همچنین از ابتدای سال تا کنون بیش از 59 میلیارد سهم در بورس معامله شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 میلیارد سهم افزایش یافته است. تعداد خریداران سهام در دی ماه امسال هم نسبت به ماه قبل با 12.9 افزایش به بیش از 129 هزار نفر رسیده است. این در حالیست که هم اکنون بیش از 3.5 میلیون نفر سهامدار بورس هستند و در واقع تنها حدود 3.6 درصد از کدهای سهامداری در این ماه فعال بوده است.

واسطه گری های مالی، بیشترین سود
در دی ماه امسال شرکت‌های حاضر در گروه واسطه گری های مالی با 17.3 درصد سود بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند. از سوی دیگر شرکت‌های فعال در گروه‌های فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در رتبه‌های بعدی پر بازده‌ترین گروه‌های بورس قرار گرفتند.

افزایش شدید بی اعتمادی به آینده بورس
گزارش ماهانه بازار سهام نشان می‌دهد در دی ماه با وجود افزایش حجم و ارزش معاملات و حتی حضور بیشتر خریداران در بازار اما کاهش شدید ارزش و تعداد قراردادهای آتی سهام در بورس نشان می‌دهد معامله گران به آینده بورس و سهام در کشور امید ندارند. آمار بورس نشان می‌دهد در دی ماه امسال 111 قرارداد آتی به ارزش تنها 4 میلیارد ریال در بورس معامله شده است که نسبت به ماه قبل از آن از نظر ارزش 22 درصد و از نظر تعداد بیش از 30 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر معاملات آتی دی ماه که در واقع ماه رونق بورس در نیمه دوم سال بوده است در مقایسه با شهریور ماه از نظر ارزش 91 درصد و از نظر تعداد 90 درصد کاهش یافته است.

بروز مجدد نشانه‌های سقوط
از سوی دیگر هفته منتهی به پایان دی ماه حاکی از کاهش 11.2 درصدی ارزش معاملات سهام در بورس است. همچنین تعداد خریداران سهام نیز در آن هفته بیش از 23 درصد افت کرده است. برخی معتقدند با رونق شدید بازار دلار و سکه ممکن است دوباره نقدینگی وارد شده به بورس از آن خارج و وارد بازاری همچون مسکن شود که هنوز رشد خود را آغاز نکرده است.

/22131
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    7 1
    بورس ما تا شرکتهای نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاه ها و شرکتهای حمل و نقل مسافری و باربری و صنایع غذایی مثل مرغداریها و دامداریها و شرکتهای ساختمانی مثل آتی ساز و عمران اکباتان و ساختمانی تامین اجتماعی و ترازپی و شرکت خانه و... خیلی شرکتهای دیگر را به صحنه نیاورد توان لازم برای جذب سلایق مختلف و سود مورد انتظار اشخاص مختلف را نمی تواند تامین کند
  • بدون نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    4 5
    بورس ایران این سالهای اخیر پیشرفتهای خوبی داشته است ولی تا جذب حجم عظیم پولهای سرگردان راه سخت و طولانی دارد. خیلی شرکتهاباید به بورس بیایند تا بورس ما مورد پسند همه مردم شود. معاملات آتی باید آنلاین شوند و معاملات طلا در بورس کالا باید آنلاین شوند.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    3 2
    چرا مرغداریها و دامداریها و مجتمع های فرآورده های گوشتی را به بورس نمی آورید ؟
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    2 1
    فروشگاه های رفاه و شهروند نمی خواهند به بورس بیاند و مردم را در بازار شریک کنند؟
  • بدون نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    2 1
    این شرکتهای تاکسی رانی خصوصی و اتوبوسرانی خصوصی کی بورسی می شوند؟ خیلی ها علاقه دارند در حمل و نقل سرمایه گذاری کنند ولی الان اکثر شرکتهای حمل و نقل خصوصی اند.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    8 1
    چرا سیستم آنلاین خرید و فروش سهام به بانکداری آنلاین و اینترنتی وصل نیست و نمی شود بلافاصله پول را از حساب بانکی به حساب کارگزاری واریز کرد؟ چرا کارگزار ها درگاه پرداخت اینترنتی بانک ها را در سایت های خود نگذاشته اند؟
  • بدون نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    2 1
    چرا شرکتهای بازرگانی در بورس نیستند ؟
  • بدون نام IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    4 1
    شرکتهای پخش و توزیع بهترین شرکتها برای سرمایه گذاری هستند ولی این شرکتها در بورس نیستند