بیمه زنان خانه‌دار برای اولین بار در سال 81 مطرح شد که مطابق طرح اولیه قرار بود با استفاده از اعتبارات مصوب سالانه یک میلیون زن خانه‌دار کشور تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، اما این اتفاق نیفتاد.

زهرا تالانی: به علت عدم پیش‌بینی منابع مالی که اجرای این بیمه را تضمین کند بیمه زنان خانه‌دار به بیمه خویش فرما تبدیل شد اما چون بیمه خویش‌فرما به لحاظ اقتصادی فشاری را به زنان خانه‌دار اعمال می‌کرد اجرای آن ناممکن شد.
این طرح ابتدا در 6 استان به شکل پایلوت اجرا شد. زنان برای استفاده از بیمه بازنشستگی ماهانه 5 هزار تومان به حسابی که از سوی سازمان بهزیستی تعیین شده بود واریز کردند،

براساس طرح، زنان 22تا 60 ساله پس از 20‌ سال پرداخت بیمه می‌توانستند از مستمری پرداختی به کارکنان و بازنشستگان مشمول قانون استخدامی کشوری برخوردار شوند. این طرح درست پس از 5 سال و ابتدای سال 1386 از سوی سازمان بهزیستی لغو شد و اعتراض زنانی که حق بیمه پرداخت کرده بودند تنها منجر به بازگرداندن اصل پولشان شد.

اما به تازگی مریم مجتهد‌زاده، ‌رئیس مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری خبر از طرح جدیدی درباره این بیمه داده است. او به فارس گفته: "بیمه زنان خانه‌دار ابتدا افرادی را که تازه ازدواج کرده‌اند تحت پوشش قرار خواهد داد، و از میان 800 تا 900 هزار ازدواجی که در طول سال داریم افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌‌ای قرار ندارند را تحت پوشش بیمه زنان خانه‌‌دار قرار می‌دهیم. بنابراین در این نسخه که به‌صورت پلکانی اجرا خواهد شد زنان ‌خانه‌دار پس از ازدواج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و اولویت بیمه شدن با تازه‌عروسان است."

با این حساب زنانی که سن بیشتری دارند و ممکن است با مشکلات مالی بیشتری روبه‌رو باشند از این بیمه حذف می شوند. شاید برای همین است که حسین انواری، سرپرست کمیته امداد معتقد است در اجرای طرح بیمه زنان خانه‌دار ابتدا زنان تحت پوشش کمیته امداد و نهادهای حمایتی تحت پوشش این نوع بیمه قرار بگیرند.

طرح بیمه زنان خانه‌دار با هدف حمایت از قشر زنان خانه‌دار به اجرا درآمد که به دلیل نداشتن شغل و منبع درآمدی به واسطه آن همواره دغدغه گذران زندگی در شرایط تنهایی و از کارافتادگی را دارند. مطابق این طرح قرار بود دولت بخش قابل توجهی از سهم بیمه‌ زنان خانه‌دار را بر عهده بگیرد و درصد کمی نیز بر عهده زنان خانه‌دار گذاشته شود تا این قشر برای بیمه کردن خود مشکلی نداشته باشند اما در عمل این اتفاق نیفتاده است.


ابهامات طرح بیمه زنان خانه دار
بیمه زنان خانه‌دار حالا یک پرونده با 10 سال سابقه است و مجتهدزاده در شرایطی صحبت از نسخه جدید می کند که هنوز در این طرح جدید مشخص نشده زنان بعد از چند سال، مستمری دریافت می کنند و آیا این نوع بیمه بیماری‌های صعب‌العلاجی را که باعث نیاز زنان به مراقبت‌ می‌شود را شامل می‌شود یا نه؟‌
همچنین پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود این است که زنان خانه‌دار باید مابقی سهم بیمه‌ پردازی خود را از کجا تامین کنند در حالی که همان طور که از نام این طرح پیداست جمعیت هدف آن زنان خانه‌داری هستند که منبع درآمدی به جز پس‌اندازی اندک که گهگاه آن را از باقیمانده خرجی خانه کنار می‌گذارند، ندارند.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mehran CA ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    3 1
    اخر من نمی دانم چرا اینقدر مسئله رو پیچیده می کنند.زنان خانه داری که شوهر مایه داری دارند شوهر این هزینه را بپردازد و انانی که بی پول هستند دولت هزینه کند