نشست خبری جبهه ایستادگی، تنها نشستی برای تبیین راهبردهای آتی انتخاباتی نبود و به تریبونی برای انتقاد به مجلس هشتم و اغماض​هایش در برابر دولت بدل شد.

معصومه ستوده: جبهه ایستادگی که با دغدغه جبران مافات مجلس هشتم و جلوگیری از حضور وکیل‌الدوله‌ها در مجلس آینده تشکیل شده بود در حالی نشست خبری خود را برگزار کرد که هنوز تعاملات آن با جبهه متحد برای قرارگیری در این ساختار، به نتیجه نرسیده است و همین موجب شد که جبهه ایستادگی اعلام کند که در صورت تداوم این سیاست از سوی جبهه متحد، جبهه ایستادگی حاضر نخواهد شد که به عنوان تماشاچی حضور پیدا کند و قطعا لیست جداگانه خواهد داد.
در ابتدای جلسه عبدالحسین روح‌الامینی به عنوان عضو شورای عالی جبهه ایستادگی به عنوان فردی که کاندیدا نشده است، مهم‌ترین انگیزه خود از کاندید نشدن را حضور نسل سومی‌ها خواند و گفت: بعد از تدوین منشور اصولگرایی اعضای جبهه ایستادگی اعلام همبستگی کردند. هرچند جبهه متحد کار خود را با تأخیر آغاز کرده بود، با این وجود در ابتدای آبان‌ماه دوستان جبهه ایستادگی من را به عنوان رابط معرفی کردند، که با وجود گذشت مدت‌زمان زیاد، همچنان تعاملات ادامه دارد و به نتیجه نرسیده است.
وی در ادامه افزود: در دیدار با آیت‌الله مهدوی کنی ایشان تصریح کردند که مدل نهایی شده و دیگر تغییرات امکان‌پذیر نیست، اما دوستان جبهه ایستادگی اسرار دارند که در این ساختار قرار بگیرند.
عضو شورای عالی جبهه ایستادگی اظهار داشت: در شکوائیه و نامه‌ای که خطاب به ایشان نوشته‌ایم، در نهایت مقرر شد که این موضوع در هیات داوری با حضور آقایان ابوترابی و تقوی بررسی شود. در چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته آقایان با هیات رئیسه جبهه دیدرای داشتند.
در ادامه جلسه، امیرعلی امیری، در تکمیل سخنان روح‌الامینی در مورد دیدار با آقایان ابوترابی و تقوی گفت: انتقاد و شکایتی در این جلسه مطرح شد که چرا مدت‌زمان زیادی صرف این تعاملات شده است و این مسئله مورد پذیرش اعضای جبهه متحد نیز قرار گرفت. در نهایت در نحوه تعامل مقرر شد که نمایندگان جبهه ایستادگی در ساختار ستادهای شهرستان قرار بگیرند، اما اصرار دوستان جبهه ایستادگی این است که باید در شورای مرکزی جبهه متحد نماینده داشته باشند، اما در برابر دوستان جبهه متحد تأکید کردند که این کار در حدود اختیارات آنها نیست.
وی در ادامه افزود: اگر این اتفاق نیفتد و در حوزه تهران ما با جبهه متحد به توافق نرسیم، نمی‌توانیم لیست مشترک ارائه بدهیم. اما در استان‌ها امکان دادن لیست مشترک وجود دارد. البته ما امیدواریم که این تأخیر جبران شود وگرنه تعاملاتی اینچنینی هرگز وحدت مورد نظر را محقق نمی‌‌کند.
امیری تصریح کرد: اگر قرار باشد جبهه متحد با ایستادگی و پایداری توافق نداشته باشد، معلوم نیست که با چه ابزاری می‌خواهند به وحدت برسند. حداقل انتظار ما این است کسانی که نحوه مدیریت جبهه متحد و ایجاد وحدت میان اصولگرایان به گونه​ای باشد که آبروی روحانیت نرود.
تماشاچی نخواهیم بود
سیدابوالقاسم رئوفیان با تأکید بر اینکه جبهه ایستادگی برای این به وجود نیامده‌ است که انتخاباتی برگزار شود و بعد کرکره خود را پایین بکشد، اظهار داشت: ما برای حفظ تأمین امنیت ملی و ارتقای جایگاه ایران در جامعه امروز تلاش می‌کنیم. بنابراین جبهه ایستادگی در تمام فصول سال فعال خواهد بود و همواره نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اعلام موضع خواهد کرد و در نقش یک دولت در سایه ظاهر خواهد شد تا به اهداف خود دست پیدا کند.
رئیس ستاد انتخاباتی جبهه ایستادگی با بیان اینکه بیشتر اعضای جبهه ایستادگی در انتخابات ثبت نام نکردند، گفت: از ابتدا سعی شده است که حرکت توأم با اخلاق باشد و یکی از رموز جبهه ایستادگی حرکت در مدار اخلاق و معنویت خواهد بود. بنابراین برای اثبات خود به دفع رقیب نمی‌پردازیم و همواره بر اخلاق تأکید داشته‌ایم، حال اگر حرفی از لیست مشترک زده‌ایم از این جهت است که حضور حداکثری را یک اصل می‌دانیم.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه حضور حداکثری یک اصل است، اگر خبری از 7+8 نرسد قطعا ما اقدام خواهیم کرد. ما همواره به عملکرد نمایندگان مجلس هشتم انتقاد داریم و معتقدیم که نمایندگانی باید به مجلس راه پیدا کنند که جبران مافات شود.
به گفته وی، وحدت در صورتی محقق می‌شود که ما در ساختار جبهه متحد قرار بگیریم و حاضر نیستیم که به عنوان تماشاچی در عرصه انتخابات حضور پیدا کنیم، اگر این جبهه در کنار 7+8 قرار بگیرد، یک توان مضاعف به این جبهه خواهد داد و دیگر سناریوی ارائه لیست مستقل به کنار می‌رود.
رئوفیان اظهار داشت: ستاد‌های استانی اعلام موجودیت خواهد کرد و در همایشی که در آینده نزدیک خواهیم داشت آماری را ارائه خواهیم کرد. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری در انتخابات رقابتی تأکید کردند و این مسئله تکلیف ما را سنگین‌تر کرد.
وی در مورد اینکه چگونه انتخابات رقابتی خواهد شد اظهار داشت: من متعجب هستم که اصلاح‌طلبان هنوز مرزبندی خود را با فتنه مشخص نکرده‌اند و به این وضعیت دچار شده‌اند .حال اگر قرار باشد در این فضا تنها یک لیست ارائه شود پس انتخابات شور و نشاطی نخواهد داشت. هر چند برخی از دوستان تأکید دارند که اگر بیش از یک لیست وجود داشته باشد، اصول‌گرایان شکست می‌خورند. در حالی که در شرایط فقدان اصلاح‌طلبان، باید رقابتی شکل بگیرد که منجر به شور انتخاباتی شود.
در ادامه امیرعلی امیری تصریح کرد: رقابت مجلس نهم، رقابتی در شکل‌گیری یک مجلس ملی با یک مجلس دولتی است، زیرا اصحاب قدرت و ثروت با ثروت هنگفت یک طرف قرار می‌گیرند و طرف دیگر اصولگرایانی هستند که باید مردم را نمایندگی کنند.
رئوفیان رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی در پاسخ به سؤال خبرآنلاین در مورد اینکه اگر حضور شما در حوزه‌ای موجب پیروزی جبهه پایداری شود، چه راهکاری را در پیش می‌گیرید؟ و آیا امکان دارد به نفع جبهه متحد کنار بکشید؟، گفت: تمام تلاش ما این است که در رقابت مجلس نهم نمایندگان واقعی مردم به مجلس راه پیدا کنند. همچنین امیرعلی امیری تصریح کرد ما اجازه نخواهیم داد که وکیل‌الدوله‌ها به مجلس راه پیدا کنند و اگر این احساس به وجود آید که حضور ما باعث پیروزی وکیل‌الدوله‌ها خواهد شد، کنار می​کشیم.
در ادامه جلسه روح‌الامینی درباره رد صلاحیت کاندیداها گفت: شورای نگهبان همواره این رویکرد را دنبال می‌کرده که براساس پرونده افراد اظهارنظر کرده است. همچنان که روال ثابتی در مورد تأیید صلاحیت‌ها وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: بیش از 150 حوزه در کشور وجود دارد که تک نماینده هستند و در این حوزه‌ها بسیاری از افراد تفاوتی بین جناح‌ها و گروه‌های سیاسی از جمله جبهه متحد، ایستادگی و پایداری قائل نیستند. تمام تلاش ما این است که مجلس در رأس امور قرار بگیرد.
حجت‌الاسلام حبیبی در مورد بررسی‌ صلاحیت نامزد‌ها به هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان توصیه کرد موظفند مر قانون را رعایت کنند و کسانی که امام، ولایت‌فقیه و انقلاب را قبول دارند مورد تأیید قرار بدهند، و تحت عنوان برداشت‌های تنگ‌نظرانه آنها را رد نکنند. باید بدانند که هر چقدر گروه‌های شرکت‌کننده بیشتر باشند، مشارکت افزایش می‌یابد.
وی در مورد توصیه احمدی‌نژاد به محسن رضایی در مورد دفاع از نمایندگان دولت در شهرستا‌ن‌ها در مراسم ختم پسرش، اظهار داشت: من در این مورد چیزی نشنیدم باید از خود آقای رضایی بپرسید.
بیادی در مورد اینکه جبهه پایداری مبدع جریان انحرافی است، گفت: من در مصاحبه خود تصریح کرده‌ام که اگر جبهه پایداری مراقبت نکند، بسیار خطرناک خواهد شد. زیرا این افراد از ابتدا با آقای احمدی‌نژاد مخالف بودند اما در موقع تقسیم پست از ایشان دفاع کردند و بعد که برکنار شدند، دوباره منتقد شدند.
بیادی در پایان با بیان اینکه جبهه متحد باید پاسخگوی ناکارآمدی مجلس هشتم باشد، اظهار داشت: کسانی که دم از وحدت می‌زنند باید بدانند که وحدت به این معنی نیست که همه با من باشند. این اقدامات خلاف سخنان مقام معظم رهبری برای ایجاد رقابت است. کما اینکه برخی از اعضای جبهه متحد به جبهه پایداری التماس می‌کنند تا در کنار آنها قرار بگیرند. من بر این باورم که این اشخاص تلاش دارند تا دو قطبی به وجود آورند و سوار بر موج و پیروز شوند که این کار ناجوانمردانه است.  بنابراین انتخابات را دوقطبی می‌کنند.
وی در ادامه افزود: کسانی باید وارد مجلس شوند که از ملت دفاع کنند نه اینکه استاندار تعیین کرده و سعی کنند که انتصاب‌های محلی را در اختیار خود قرار بدهند زیرا مجلس ضعیف دولت ضعیف را شکل می‌دهد. آقایان در مجلس هشتم آن‌قدر ضعیف هستند که در سخنان خود بارها تأکید کرده‌اند که دولت اصلاً به سخنان ما توجه نمی‌کند.
/29214 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =