معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت از تامین کامل مرکبات مورد نیاز ایام پایانی سال و برگزاری 400 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کل سطح کل کشور خبر داد.

محمدعلي ضيغمي معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در نشست خبري به مهمترين برنامه ريزيها و اقدامات درنظر گرفته شده براي ايام پاياني سال اشاره كرد و گفت : اين اقدامات بر حول سه محور تامين، توزيع و نظارت و كنترل متمركز خواهد بود.

 

وي به برنامه ريزيهاي انجام شده در بخش تامين اشاره كرد و افزود: سهولت در تامين مايحتاج و مواد اوليه يكي از اصلي ترين برنامه هايي است كه به آن پرداخته خواهد شد.

 

به گفته «ضيغمي» توليدكنندگان كالاي اساسي نبايد در راستاي تامين مواد اوليه با مشكل خاصي مواجه باشند از اين رو معاونت توسعه بازرگاني داخلي به عنوان هماهنگ كننده مسائل وموضوعات آنان را پيگيري خواهد كرد.

 

وي با ذكر مثالي تصريح كرد: به عنوان مثال، براي تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي پودرشوينده، رايزني هاي لازم با وزارت نفت و شركت بازرگاني پتروشيمي براي تامين مواد اوليه مواد پتروشيمي صورت گرفت كه نتايج مثبتي را به همراه داشت.

 

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه هماهنگي با تشكل ها و انجمن هاي توزيعي كه اقلام پرمصرف را براي مردم تامين مي كنند از ديگر برنامه ها در بخش تامين ذكر كرد و گفت : با اين تعاملات، تلاش خواهد شد تشكل ها و انجمن هاي صنفي بيشترين همكاري را براي تامين اقلام پرمصرف مردم داشته باشند.

 

وي همچنين طرح تامين و توزيع ميوه و مركبات را از ديگر اقدامات دانست و اظهار كرد: براين اساس تامين و توزيع ميوه و مركبات با كيفيت و قيمت مناسب در اختيار مردم قرار خواهد گرفت كه در اين زمينه از مرداد ماه برنامه ريزي هاي اوليه شروع شده و مباشرين مختلفي تعيين و برنامه ريزيهاي لازم آغاز شده است.

 

ضيغمي با اشاره به اقدامات موثري كه در زمينه تامين و توزيع مركبات و سيب در ايام پاياني سال مشخص شده افزود : در اين بخش، تامين و توزيع 65 هزار تن پرتقال و مركبات و همچنين 35 هزار تن سيب توسط مباشرين تامين و در انبارها و سردخانه ها نگهداري شده است.

 

وي گفت : اين ميزان نسبت به سال گذشته از رشد قابل قبولي برخوردار بوده به طوري كه مركبات و پرتقال در سال گذشته بالغ بر 50 هزار تن و سيب 20 هزار تن بوده است.

 

ضيغمي درادامه با اشاره به اينكه اقلام بين 10 تا 20 درصد از قيمت هاي بازار پايين تر خواهد بود افزود: كم كردن فاصله قيمتي بين توليدكننده و مصرف كننده يكي از اهداف ما محسوب مي شود و به دنبال آن هستيم تا حلقه ها و واسطه هاي في مابين به كمترين ميزان ممكن كاهش پيدا كند.

 

وي همچنين گفت: تمام اقلام ميوه در طرح تامين و توزيع بازار از مبدا داخلي بوده و برنامه اي براي واردات ميوه انجام نشده است.

 

معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه همچنين به مهمترين برنامه ها در بخش توزيع اشاره كرد و افزود : برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم كالا يكي از مواردي است كه طبق سنوات گذشته انجام خواهد شد.

 

به گفته وي، امسال حدود 400 نمايشگاه در شهرستانها و استانهاي كشور پيش بيني شده است كه حدود 4 هزار غرفه در آنها برپا خواهد شد كه به طور متوسط 100 غرفه در هر نمايشگاه خواهد بود.

 

ضيغمي همچنين افزود : تعداد نمايشگاهها در مقايسه با سال گذشته 11 درصد و تعداد غرفه ها نيز 2 درصد افزايش داشته است.

 

وي در ادامه با تاكيد بر جايگاه موثر برگزاري نمايشگاهها در كنترل و تنظيم بازار تصريح كرد: اين نمايشگاهها در كاهش ميزان تورم ماههاي پاياني سال نيز نقش موثري برخوردار بوده است.

 

ضيغمي، به چند موضوع در برگزاري اين نمايشگاهها اشاره كرد و افزود : قيمت واگذاري غرفه ها از سال گذشته بيشتر نخواهد بود و افزايش نرخي در اين زمينه طي سال جاري صورت نمي گيرد. همچنين نمايشگاههاي امسال توسط خود مجامع صنفي كشور برگزار مي شود و توليدكنندگان و بنكداران نيز مجازند به عرضه كالاهاي توليدي خود بپردازند.

 

معاون صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه عرضه كالاهاي خارجي در اين نمايشگاهها ممنوع خواهد بود افزود : در اين زمينه بازرسي هاي لازم انجام خواهد شد و نسبت به جايگيري محل استقرار مناسب برپايي نمايشگاهها به لحاظ داشتن خدمات جنبي مناسب كنترل مي شود.

 

به گفته وي، شكل گيري كميته هاي كنترل نظارت بركيفيت و قيمت گذاري كالاها نيز از ديگر خدماتي است كه در اين نمايشگاهها انجام مي‌شود.

 

معاون وزير صنعت،‌معدن و تجارت وي در ادامه به فروش هاي فوق العاده اصناف اشاره كرد و گفت : اين خدمات توسط واحدهاي مستقر در سراسر كشور به ويژه در واحدهاي موردنياز مردم مثل اتحاديه هاي پوشاك يا شيريني جات و خشكبار صورت مي گيرد كه با تخفيفات ويژه، نسبت به خدمات رساني به مردم اقدام خواهند كرد.

 

وي از جشنواره هاي فروش در فروشگاههاي زنجيره اي بزرگ خبر داد و گفت: اين جشنواره ها در اسفند ماه برگزار خواهد شد كه مي تواند در تامين نياز مردم موثر باشد.

 

به گفته ضيغمي، مراكز عرضه مستقيم و هماهنگي با ميادين ميوه و تره بار و توزيع اقلام مورد نياز مانند مرغ نيز از ديگر خدمات درنظر گرفته شده براي ايام پاياني سال خواهد بود.

 

ضيغمي همچنين به اقدامات درنظر گرفته شده در حوزه نظارت و كنترل اشاره كرد و گفت : سازمان حمايت طرح ويژه نظارتي ايام پاياني سال را از دهم اسفند تا 15 فروردين آغاز خواهد كرد كه علاوه بر افزايش كار نظارتي بازرسان و ستادهاي خبري، حضور موثرتري در بازار و هماهنگي با سازمان تعزيرات حكومتي خواهد داشت.

 

ضيغمي گفت : اين اقدام در راستاي تشديد نظارت و كنترل بر اصناف صورت خواهد گرفت.

 

وي همچنين با تاكيد بر ضرورت همكاري و تعامل متقابل دستگاههاي اجرايي در زمينه تنظيم بازار ايام پاياني افزود: در اين زمينه تعاملات خوبي با وزارت كشاورزي، شبكه بانكي و شبكه هاي اطلاع رساني انجام شده تا بهترين خدمات ارائه شود.

 

معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت،‌معدن وتجارت در بخش ديگري از سخنان خود به اصلاحيه قانون نظام صنفي اشاره كرد و گفت : اين موضوع در دستور كار صحن علني مجلس قرار گرفته و به زودي مطرح خواهد شد.

 

وي اظهار كرد: در اين رابطه جلسات مختلفي با كميسيون اقتصادي و كميسيون هاي فرعي مجلس برگزار شده كه اميدواريم به زودي به تصويب برسد.

 

وي همچنين، از تهيه چند پيش نويس آيين نامه اجرايي خبر داد و گفت : پيش نويس آيين نامه صنوف فاقد پروانه كسب و همچنين پيش نويس آيين نامه تشكيل تشكل هاي صنفي در مناطق آزاد تجاري تهيه شده كه اميدواريم هرچه زودتر به مرحله اجرايي برسد.

3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    0 0
    دولت کاری نکنه، که فقط باعث گرونی میشه از وقتی که یادم میاد هر موقع دولت خواست یه چیزی رو ارزون کنه بدترش کرده . . لطفا نظرم رو بذارین "خبر آنلاین"