فرهاد عشوندی

 راننده اتومبیل عصبانی است و به زمین و زمان ناسزا می گوید ؛ بچه کوچک در آغوش مادر ونگ می زند و اوضاع قمر در عقرب است!
اتفاق خیلی ساده رخ می دهد . جناب سروان سر پیچ ایستاده. ظهر جمعه است و یکی از خیابان های اصلی کرج . جناب سروان به همراه افسر وظیفه ای سوار بر خودروی مگان شان به محل ماموریت آمده اند و خیلی هم عصاب ندارند!
دفترچه ای در دست افسر وظیفه است و تابلوی ایستی بر دستش. جناب سروان هم دستگاه جریمه وایرلسش را در دست گرفته و ایستاده اند سر پیچ. هیچ ماشینی هم انگار قرار نیست از چنگ شان فرار کند. راننده وانت سفید ، سمند نقره ای ، کامیون مخصوص حمل سیمان ، پرشیای بادمجانی ، نیسان حمل زباله ، 206 صندوق دار و سرانجام پراید هاچ بک بادمجانی. یکی کمربند نبسته ، یکی راهنمایش شکسته ، یکی ساعت ترددش گذشته ، یکی بارش بیش از حد است ، یکی دور زدن ممنوع پیچیده و یکی هم مثل سواری پراید هاچ بک ، سرنشین جلویش کودکی در بغل دارد.
قوانین جریمه ها عوض شده اند. جناب سروان و افسر وردستش هم انگار هنوز مثل دیگر مردم ریز دقیق جریمه ها را نمی دانند ، این را می شود از تورق پیاپی شان در دفترچه جریمه های جدیدی که در دست دارند متوجه شد. راننده ها به صف ، هر کدام شان بهانه ای دارند. یکی می خواسته برای ناهار ، روغن بگیرد ، آن یکی مریض دارد ، دیگری ماشین شهرداری است و سرنشینان پراید هاچ بک هم چاره ای غیر از این نداشتند. ماشینی که 3 مسافر را از جلوی مترو سوار کرده برای مهرشهر کرج. زن جوان همراه با پسر بچه نهایتا 4 ساله اش جلو نشسته تا این طوری راحت تر باشد. بچه ای که بی تاب است و مدام گریه می کند و هوای رفتن به پارک در سر دارد. جناب سروان دفترچه را گرفته و به هیچ وجه تخفیفی در کارش نیست. قانون جدید می گوید ، نشستن اطفال زیر 12 سال در صندلی جلو ممنوع است. او راننده را 20 هزار تومان جریمه می کند و راننده هم خون ، خونش را دارد می خورد ؛«بابا مسلمان من برای خرج زن و بچه ام آمدم مسافرکشی! اگر نمی خواهین یارانه بدهید این بازی ها کدام است؟» راننده مدام می گوید و جناب سروان پاسخ می دهد:« برو عزیزم ، اعصاب ندارم ، قانون ، قانون است . به ما گفتن اجرایش کنیم ، ما هم همین کار را می کنیم. جر و بحث با من نکن. نشنیدی مگر؟ این قانون برای سلامتی خود سرنشین هاست!»
راننده کلافه است و حسابی شاکی. ترش کرده ، خواهش و التماس هایش راهی نداشته و حالا صدایش بالا رفته:« بابا 3 هزار میلیارد تومان را خوردند و یک آب هم رویش با یک عذرخواهی تمام شد رفت پی کارش . حالا برای این بچه که یک بند نق می زند من باید 20 هزار تومان جریمه شوم؟ اصلا اگر راست می گویی خودت بیا این بچه را از این خانم بگیر 5 دقیقه روی صندلی عقب نگه اش دار جایزه داری.»
ته این قصه به جایی نمی رسد غیر از اینکه سرانجام دستگاه جریمه نویس وایرلس ، تخم دو زرده می گذارد و با چند دقیقه ای تاخیر برگه جریمه را بیرون می دهد. برگه ای که در بحش علت جریمه اش نوشته شده است:« نشستن اطفال زیر 21 سال روی صندلی جلو.» اشتباه نخواندید ؛ نشستن اطفال زیر 21 سال روی صندلی جلو ! یعنی اگر دو سالی می شود که به دانشگاه رفته اید و البته 3 سالی می شود که صاحب گواهینامه رانندگی هستید ، هم هنوز طفل محسوب می شوید ، حواس تان باشد حتما روی صندلی عقب بنشینید چون ممکن است جریمه ای سنگین را یکی از این دستگاه های نوین جریمه نویسی برای تان به همراه بیاورد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهله که اینطور IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    54 4
    قانون جدید می گوید ، نشستن اطفال زیر 12 سال در صندلی جلو ممنوع است علت جریمه اش نوشته شده است:« نشستن اطفال زیر 21 سال روی صندلی جلو حقته با این بیدقتی در نوشتن از حقوقت 20 تومن کم کنن!
    • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      13 3
      قانون جدید می گوید ، نشستن اطفال زیر 12 سال در صندلی جلو ممنوع است. آيا قانون چيزي درباره نشستن بچه در بغل بزرگترش آنهم روي صندلي جلو اشاره اي داره؟ اگه نداره حق ندارند جريمه كنند!
    • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      5 0
      آخ تو چرا نمیفهمیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی خوب مطلبو بخون.بعد تیکه بنداز
  • آروین IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    39 4
    فقط میشه ابراز تاسف کرد همین وبس!!!!!!!!
    • اشکان IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      11 1
      عزیزم، نویسنده مشکلی در نوشتن نداشته و مخصوصا این جمله رو نوشته. لطفا دوباره بخونش تا بفهمی چی گفته. باید بخاطر این نوع مطلب خوندنت، یه 20 تومنی جریمه‌ات کنن!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    58 2
    یعنی یه دختر و پسر که تازه عروسی کردن و اتفاقا سن عروس خانم زیره 21 باشه از این به بعد حق نداره کناره شوهرش صندلی ردیف جلو بشینه
    • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      21 3
      احتمالا 12 بوده كه گاهي موقع تايپ كردن جابجا ميشوند
  • س ا ر ه US ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    54 2
    خدا رو شکر که من 4 ساله از طفولیت در اومدم :))
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    77 2
    اوون بحث 3 هزار میلیارد رو راست گفته ولی!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    48 2
    سلام فکر نمیکنم دادن نظر مفید باشه ولی برای ادای دین خدمتتان عرض کنم که متاسفانه پلیس راهوار که بیشتر هم توسط افراد کم تجربه اداره میشود با سرعت زیاد در حال رفتن به بیراهه هستند شما رو بخدا به قول یه اقایی یک هفته صفحه حوادث روزنامه ها رو بخوانید روزی نیست که قتل یا غارتی یه تجاوز به نوامیس مردم در ان نباشد تازه اینکه نوشته شده بخش بسیار اندکی از کل حوادث است پلیس این موارد را رها کرده وبه یه کار بسیار سهل و ساده (و در عین حال بسیار پول در اور )خود را سرگرم کرده است خدا میداند با این رویه جقدر باعث عصبیت در جامعه وحتی منجر به اختلافات خانوادگی و طلاق شده است
    • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      5 1
      نشستن اطفال زیر دوازده سال در صندلی جلو ممنوع است
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    26 10
    عجب. یکی که تو 18 سالگی گواهینامه گرفته بایستی به مدت سه سال از صندلی عقب ماشین رو برونه.
  • مهدی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    17 0
    12 سال باید باشه 21 سال که خنده داره آخه که ما تو 18 سالگی میتونیم گواهینمامه بگیریم اونوقت جلو نمیتونیم بشینیم صندلی عقب بشنیم رانندگی کنم :))
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    14 3
    مملکت داریم همه چی در همه .
  • علا CH ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    7 2
    مهندس های کامپیوتر باید خحالت بکشن که بعد از این همه سال وقتی دستگاهی فارسی می نویسه همه اعداد رو به هم میریزه گناه پلیس چیه
  • بدون نام US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    6 1
    قانون جدید می گوید ، نشستن اطفال زیر 12 سال در صندلی جلو ممنوع است. آيا قانون چيزي درباره نشستن بچه در بغل بزرگترش آنهم روي صندلي جلو اشاره اي داره؟ اگه نداره حق ندارند جريمه كنند! اين پليسه هم زيادي بازار گرمي ميكنه!توجه كنيد:جناب سروان پاسخ می دهد:« برو عزیزم ، اعصاب ندارم ، قانون ، قانون است . به ما گفتن اجرایش کنیم ، ما هم همین کار را می کنیم. جر و بحث با من نکن. نشنیدی مگر؟ این قانون برای سلامتی خود سرنشین هاست!» بدنيست يه فكري هم بحال مأمورين ناقض قانون بكنند! آنهايي كه از اون ور ديوار سقوط ميكنند.
  • سعید IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    11 0
    نظر ما چی؟ مگه مهمه؟
  • t7 IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    11 1
    این پول جریمه ها کجا میره!!! کسی می دونه؟!!
  • ali IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    9 0
    به هر بهانه ایی باید دباره قلک پر کنند. یکروز توی جاده پلیس جلویمان را گرفت وپرسید که زنجیر چرخ دارید گفتم می تونی بیایی وببینی به من گفت جان من اگر نداری بگو که خیرت به ما برسد
  • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    9 1
    امكانش هست به جاي فروش سهام فلان شركت يا كارخونه و يا اوراق مشاركت فلان سد و پروژه سهام اداره راهنمايي و رانندگي رو به مردم بفروشند چون فكر مي كنم خيلي پر سود باشه چون پول مفته كه از مردم ميگيره!
  • آشنا IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    6 0
    اين قانون كارشناسي شده است و كارشناسان راهنمايي ورانندگي و مجلس زحمت كشيده اند كه سلامت جامعه با لا رود فقط در اين مورد مشخص است كه اين كارشناسان 2 واحد روانشناسي كودك نخوانده اند پس مجلسيان و راهنمايان رانندگي لازم است ضمن خدمت روانشناسي كودك بخوانند
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    5 0
    سن گرفتن گواهینامه 18 سال می باشد و بر طبق قانون جدید مردم باید تا سن 21 سالگی از رانندگی خود داری کنند
  • شیرازی US ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    4 0
    بی سواد به آدم زیر 21 سال میگن اطفال ! واقعاً که ...
  • Moresa IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    4 2
    بی قانونی هیچ ربطی به کارهای دیگران نداره.... اگه قرار بود با این توجیه که دیگران اونجوری بی قانونی کردند پس ما هم باید بی قانونی کنیم که دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه....
  • بدون نام IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    1 1
    قبلادوراز چشم کمین میکردند یکی خلاف کنه جریمه اش کنند . حالا دستشون باز که ماموران وظیفه شناس درست به موقع وارد عمل شوند اجر کم عند ال.....
  • کیوان IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    5 1
    خیلی جالبه، نویسنده با گذاشتن علامت تعجب ! نشون داده که یه نکته ای توی مطلبش هست. اونوقت خوانندگان عزیز فکر میکنند که اشتباهی نوشته 21 سال.
  • رضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    4 1
    در کشور ما اینگونه قانون ها بیشتر برای کسب درآمد است تا سلامت مردم مثلا اگر محل های توقف ممنوع به این دلیل توقف ممنوع شده اند که رفت و آمد راحت تر شود پس پارکبان و پارک کردن پولی یعنی چه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    6 1
    این که 12 است نه 21 مشخصه یه اشتباه تایپی بوده این همه داستان نداره!چرا همه چیزو با هم قاطی می کنین! پلیس فقط به فکر سلامتیمونه شاید یه سری پلیس بی مسئولیت و فاسد هم باشن همون طور که تو همه جا آدمای فاسد هستن اما دلیل نمی شه که همه اینجوری هستند