قانون جدید سربازی، هنوز اجرا نشده است، اما سوالات زیادی برای پسران مشمول بوجود آورده است.

امید کریمی-زهرا تالانی: برای پاسخ به این سوالها، از سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح دعوت کردیم به خبرآنلاین بیایند. او معتقد است قانون جدید راه های دور زدن سربازی را بسته است و البته بسیار مناسب تر از قانون قبلی است. به کفته سردار کمالی، قانون جدید بر خلاف تصورها اصلا سخت گیرانه نیست و حتی 10 تا 15 درصد معافیتها را افزایش می دهد. او همچنین گفت: "در قانون جدید به سربازان غایب علاوه بر اینکه گواهینامه پایان دوره تحصیلی داده نمی‌شود یا حق ادامه تحصیل و استخدام ندارد یا نمی‌تواند گواهینامه رانندگی بگیرد،بانکها هم حق دادن تسهیلات را ندارند و حتی ممکن است یارانه هم نگیرند."
در دو روز گذشته چند خبر از این گفتگو منتشر شد. اکنون مشروح گفت وگوی خبرآنلاین با سردار کمالی را بخوانید:


یک سوال همیشه درباره سربازی وجود داشته است؛ چرا سربازی در ایران حرفه ای نمی شود؟ برخی می گویند در زمان صلح می توان قانون را به گونه ای تغییر داد که سربازی مانند کشورهای دیگر حرفه ای شود.
پس از انقلاب فرانسه که دموکراسی مطرح شد، ارتش که جزیی از طبقه اشراف بود، مردمی شد، به همین دلیل سربازی را عمومی کردند. دلیل هم این بود که در زمان جنگ، عده خاصی، مردم را بسیج می کردند تا به جنگ بروند و کشته شوند، در زمان صلح هم آن طبقه اشراف نظامی، مردم را غارت می کردند. به همین دلیل نظام را عمومی کردند. پس از آن هم سربازی به ایران وارد شد. بنابراین سربازی مانند بسیاری از علوم و تکنولوژی، از کشورهای دیگر به ایران وارد شد. کشورهای اروپایی تا زمانی که احتمال حمله نظامی زمینی می دادند، سربازی عمومی داشتند و حتی در آن زمان اروپایی ها از کشورهای عربی و آفریقایی می خواستند که ارتش مردمی داشته باشند و به آنها انتقاد می کردند. پس از جنگ سرد و اطمینان از وجود نداشتن جنگ زمینی، 40 کشور تصمیم گرفتند سرباز حرفه ای داشته باشند.

 

اما در آمارهایی که منتشر می شود، حدود 120 کشور، سرباز حرفه ای دارند.
بسیاری از کشورها، هیچ گاه زیر بار ارتش عمومی نرفتند و به همین دلیل اصلا سربازی به معنای عام نداشتند که بخواهند حرفه ای کنند. اما در ایران امکان حرفه ای شدن سربازی وحجود ندارد. متاسفانه برخی می گویند در ایران هم باید سربازی را حرفه ای کرد. کشور ما از نظر سوق الجیشی و تهدیدات و راهبرد دفاعی از اساس با دیگر کشورها تفاوت دارد. استراتژی دفاعی ما مردمی است و می دانیم که اگر دشمن بخواهد تعرض کند و جنگی تعیین کننده باشد، به هر حال باید از زمین ورود پیدا کند. به همین دلیل است که می بینیم دشمن به بسیج به عنوان پشتیبان اصلی نیروهای مسلح، هجمه می کند و به سربازی انتقاد می کند. بنابراین در ایران مثل برخی از کشورها که نیروهای نظامی را جدا کردند و طبقه اشرافی نظامی بوجود آوردند، نخواهیم داشت و نیروهای مسلح ما مردمی هستند.

 

در این صورت باید انتظار داشت برای خوشایند شدن سربازی باید کاری کرد.

این که بگوییم به سربازان پول می دهیم تا این دوران را برایشان خوشایند کنیم هم یک شعار است چون تسهیلات تنها لازمه بها دادن به سرباز و سربازی نیست. مطمئنم اگر باز هم کشور ما با خطر مواجه شود قطعا جوانان ما به میدان می آیند. بنابراین رسانه های ما باید در مورد سربازی و شرایط آن فرهنگ سازی کنند تا این دوران دوست داشتنی و خوشایند شود.


سردار، بحثهای زیادی درباره تغییر قانون سربازی مطرح می شود و برخی این قانون جدید را سختگیرانه می دانند. چه ضرورتی برای تغییر قانون سربازی وجود داشت؟
در نظام جهوری اسلامی ایران قانون خدمت وظیفه عمومی در سال 63 تصویب و در سال 64 اجرایی شد. تا سال 64 آخرین قانونی که در زمینه خدمت سربازی جاری بود مربوط به سال 1350 می‌شد لذا در زمان جنگ ضرورت‌هایی مشاهده شد تا تغییرات اساسی در قانون و آیین نامه‌های اجرایی ایجاد شود. از آن سال به بعد قانون بالغ بر 54 بار مورد اصلاح قرار گرفت. اما تعدد قوانین مثل سرباز معلم، سرباز جهاد کشاورزی، قانون هیئت علمی، قانون واگذاری سرباز به قوه قضائیه و غیره باعث پیچیدگی کار شد، لذا تصمیم گرفته شد تا قانون سربازی مصوب سال 64 با تحولی اساسی روبه‌رو شود. لذا ما لایحه ای تنظیم کردیم و در در سال 86 به مجلس پیشنهاد دادیم. بعد چند بار حذف و اضافه، طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مهر 88 در 84 ماده در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما پس از آن شورای نگهبان در 2 نوبت در آبان و اسفند 88 موضوع را بررسی و ایراداتی به آن وارد کرد؛ ایراداتی که از سوی شورای نگهبان بر این قوانین وارد بود در 3 دسته ورود به اختیارات فرمانده کل قوا، بار مالی و ایراد شکلی آنها تعریف می‌شد. بر این اساس22 آبان امسال برای سومین بار مجلس درصدد اصلاح ایرادات مورد نظر شورای نگهبان برآمد و قرار شد اجرای موادی که بار مالی دارد، منوط به تامین بار مالی آن باشد.
برای اینکه ما یک قانون به روز داشته باشیم و برای اینکه بتوانیم به صورت یکنواخت عمل کنیم نیازمند این قانون بودیم. ما با قانون جدید به دنبال تحکیم و تقویت بنیان‌های خدمت سربازی هستیم. به توسط این قانون با افرادی که از سربازی فرار می‌کنند و نسبت به آن تمکین نمی‌کنند سخت‌گیری‌های لازم صورت می‌گیرد. کسانی که تخلف می‌کنند در قانون جدید مجازات‌های لازم قانونی در نظر گرفته شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. اما در قانون جدید برای کسانی که دوره سربازی را در زمان مورد نظر انجام می‌دهند، سخت‌گیری‌ای صورت نگرفته است، اما برای کسانی که به قوانین احترام نمی‌گذارند، سخت‌گیری‌هایی اعمال شده که به نظر عادلانه هم می‌رسد.


پس شما قوانین جدید را سختگیرانه نمی دانید؟ چون کاربران ما می گویند قرار بود با این قانون سربازی خوشایند شود، اما آنها اعتقاد دارند چنین نشده است.
به هیچ وجه این قانون سختگیرانه نیست. ما در قانون جدید تسهیلات بیشتری برای مشمولان در نظر گرفتیم. بهنظر ما تسهیلات این نیست که بگوییم جوانان سربازی نرند. یک مثال می زنم از بهتر شدن قانون جدید؛ در قانون قبلی زنی که شوهر نداشت اگر ازدواج می کرد دیگر فرزندش معاف نمی شد اما در قانون جدید حتی اگر مادر ازدواج کند و همسرش یا خودش نیازمند مراقبت باشد فرزندش معاف می شود. یا مثلا ما قانون کفالت مادر مطلقه را داشتیم که به دلیل افزایش طلاق و آسیب های فراوانی که داشت لغو شده بود؛ مادری آمده بود پیش ما و می گفت به طور توافقی برای معاف شدن فرزندش، از همسرش طلاق گرفته، مهر و همه چیز را بخشیده، اما شوهرش دیگر مراجعه نمی کند. نشسته بود تا تکلیفش را مشخص کنیم. به همین دلیل این قانون لغو شد و برای معافیت، به 5 سال رسید. اکنون شده 30 ماه از تاریخ متارکه پدر و مادر، پسر معاف می شود.در کل برخلاف تصورها، ما پیش بینی می کنیم که با اجرای قانون جدید سربازی 10 تا 15 درصد آمار معافیت افزایش یابد.چون علاوه بر معافیتهای قبلی برای خانواده هایی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند هم معافیتهایی درنظر گرفتیم.


درباره این معافیتها بیشتر توضیح می دهید؟
ببنید در قانون قبلی یکی از  دوفرزند ذکور خانواده ای که تحت پوشش کمیته امداد بود معاف می شد اما در قانون فعلی تعداد فرزندان ذکور مهم نیست و یکی از آنها معاف می شوند.همچنین برای فرزند مادر تحت پوشش بهزیستی هم معافیت در نظر گرفتیم و امداد جویان تحت پوشش این دو نهاد هم اگر 3 فرزند دختر داشته باشند،فرزند ذکورشان معاف می شود. برای خانواده های شهدا و مفقودالاثر هم تصویب کردیم که تمام فرزندان ذکورشان معاف شوند.در قانون قبلی آزادگانی که 3 سال سابقه اسارت داشتند یک فرزندشان معاف می شد اما در قانون جدید با 24 ماه هم دو فرزندشان معاف می شوند. ما همچنین قانون معافیت طلاق را هم اصلاح کردیم و مطابق قانون جدید اگر از طلاق مادر 30 ماه متوالی گذشته باشد، تک فرزند پسر معاف می شود.

 

قوانین جدید از چه زمانی اجرایی می شود؟ چون برخی مشمولان منتظر اعلام شرایط جدید هستند.
قوانین عادی، معمولا تا 15روز بعد از وصول ابلاغ رئیس‌جمهور اجرایی می‌شوند، یعنی زمان اجرای این قانون قاعدتا باید 10 دیماه باشد که گذشت. اما درخصوص قوانین نیروهای مسلح از آنجا که منوط به اذن فرمانده کل قواست، باید منتظر دستور معظم له باشیم. براین اساس پیش‌بینی می‌شود تا اواخر دی ماه بخش‌هایی از این قانون که صراحت دارد و نیاز به آیین‌نامه اجرایی ندارد، به مرحله اجرا برسد. ما اقدامات لازم را به انجام رسانده‌ایم و قانون جدید تقدیم مقام معظم رهبری شده است. برای اینکه مردم در بلاتکلیفی نمانند ما از 10 دی شروع به ایجاد بسترهای لازم برای اجرای قانون کرده‌ایم و آن مواردی را که تفاوت ماهوی با قوانین قبلی نداشت را در حال اجرا داریم.
 

منظورتان چه نوع آمادگی است؟
یکی از آنها پیدا کردن سازو کار معافیت های تحصیلی است؛ در قانون فعلی افراد می‌توانند تا 24 سالگی تمام در مدارس درس بخوانند این در شرایطی است که در قانون جدید این سن تا 20 سالگی تمام کاهش یافته است. و یا معافیت های تحصیلی برای مقاطع بالاتر. وقتی دانش اموز یا دانشجویی به هر دلیل مظابق قانون قبلی و بیش از مهلت قانون جدید، از معافیت تحصیلی استفاده کرده، نمی توان گفت شما از همین امروز مشمولی و اگر نیایی، غیبت می خوری. باید مطابق فرمولی، مهلتی داد تا درسش تمام شود. موضوعات مانند این باید بررسی شود و فعالیت‌ها بر اساس این تغییرات شکل بگیرد. چون قانون عطف به گذشته نمی‌شود لذا باید به سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها شرایط جدید ابلاغ شود و از این طریق تمام بسترها را ایجاد کرد تا اجرای قانون هرچه صحیح‌تر صورت گیرد. همانطور که گفتم در قانون جدید آمده که از زمان اجرا، بانک‌ها و موسسات مالی اگر بخواهند به فردی تسهیلات ارائه دهند باید تکلیف نظام وظیفه فرد برایشان مشخص شده باشد، لذا باید مکاتبات لازم صورت گیرد و بانک‌ها را در این زمینه آماده کرد. ما برای انجام این دسته از اقدامات نیاز داریم تا از نظر سخت افزاری در سازمان وظیفه عمومی ناحا، تجدید نظرهایی صورت گیرد و تا حدودی از نظر نرم افزاری برنامه‌های جدیدی تنظیم شود تا از این طریق وضعیت فرد از نظر تحصیلی، معافیت پزشکی، کفالت و غیره به راحتی مشخص شود.


مشمولان مطابق قانون جدید چقدر فرصت دارند خودشان را معرفی کنند تا غیبت نخورند؟
در قانون جدید زمان اعزام مشمولان قبلاً بر اساس سال صورت می‌گرفت. یعنی اگر فردی متولد اسفند ماه سال 73 بود باید از اول فروردین سال 90 سرباز می‌شد در حالی که مطابق قانون جدید این فرد از اسفندماه سال 90 سرباز محسوب خواهد شد و قانون به او 6 ماه فرصت می‌دهد تا بعد از این تاریخ خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند.


برخی کاربران درباره غیبت سربازی سوال داشتند و می خواستند بدانند که در قانون جدید با مشمولان غایب چگونه برخورد می شود؟
در بحث مشمولان غایب در حال حاضر، قوانین کمی ناعادلانه است. به این ترتیب که اگر فردی یک روز یا 10سال غیبت داشته باشد، ‌مجازاتش یکی است، اما در قانون جدید این مساله متفاوت است و اگر کسی تا 3 ماه غیبت کند، تا 3 ماه اضافه خدمت دارد، اگر از 3 ماه تا یک سال غیبت کند، 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت و از یک‌سال بالاتر، دیگر سرباز فراری محسوب می‌شود و علاوه بر مجازات اضافه خ به دادگاه معرفی و دادگاه مجازاتی علاوه بر مجازات موردنظر را تعیین خواهد کرد.
همچنین کارفرمایانی که یک سرباز فراری را استخدام کنند باید هزینه سالانه یک سرباز را پرداخت کنند و اگر از یک نفر بیشتر شود باید هزینه سالانه 3 سرباز را بدهد.


 

بسیاری از کاربران ما نوشته اند چرا گرفتن گواهینامه بدون کارت پایان خدمت، معافیت تحصیلی و برگه نظام وظیفه امکان ندارد. پیش از این هم گفته شده بود برای گواهینامه شرط تعیین تکلیف نظام وظیفه حذف شود.  

در ماده 10 قانون خدمت وظیفه عمومی آمده است به سرباز غایب، گواهینامه پایان دوره تحصیلی داده نمی‌شود یا سرباز غایب حق ادامه تحصیل و استخدام ندارد یا نمی‌تواند گواهینامه رانندگی بگیرد. قانون جدید این موارد تغییر نکرده است. علاوه بر این موارد حالا در قانون جدید مورد دیگری هم اضافه شده است که مطابق آن بانک‌ها حق ندارند به سربازان غایب وام بدهند یعنی با اجرای قانون جدید برای ارائه وام از سوی بانک‌ها یکی از مدارک لازم وضعیت سربازی گیرنده وام است. حتی ممکن است برنامه ای تصویب کنیم که این افراد یارانه هم نگیرند. البته هنوز این مورد مشخص نیست.


بسیاری از نظراتی که برای ما ارسال شده مربوط به قانون کفالت است. بسیاری از جوانان به امید استفاده از قانون کفالت، سالهاست که از سربازی غیبت کرده اند و برای زندگیشان برنامه ریزی داشته اند؛ زن و زندگی دارند و به هر حال تشکیل خانواده داده اند. 

متاسفانه برخی مشمولان درصدد هستند که قانون را دور بزنند. در واقع این دست از افراد می‌خواهند به قانون حیله بزنند. مثلا در حال حاضر فردی که وارد مدرسه می‌شود معمولا دوران اولیه تحصیلی را در 12 سال می‌گذراند و به 18 سالگی و سن سربازی می‌رسد، اما برخی افراد سعی می‌‌کنند دوران تحصیلی را طول بدهند تا مثلا پدرشان به 60 سالگی برسد و به هر حال بتوانند از یکی از موارد معافیت استفاده کنند، اما قانون جدید می‌گوید همه باید تا 20 سالگی دوران تحصیلی مدرسه را تمام کرده و با ورود به 21 سالگی نسبت به وضعیت خدمت وظیفه اقدام کنند. ببینید یکی از اهداف ما در اصلاح قانون نظام وظیفه درنظر گرفتن عدالت بود تا قوانین عادلانه، منطقی و عقلایی اجرا شود. در این معافیت نیز مسائلی وجود داشت مثلا پدری که سنش 59 سال و 11 ماه و 25 روز بود و تک‌فرزند ذکورش در سن سربازی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست از این معافیت بهره ببرد. از طرفی شرایط استفاده از این معافیت برای مشمولی که دارای پدر متمولی که صاحب چند کارخانه بود و در سلامت کامل به سر می‌برد با مشمولی که پدری مریض و ناتوان داشت، یکسان محاسبه می‌شد و هر دو معاف می‌شدند، اما در قانون جدید تصمیم گرفته شد تا به شکلی عادلانه هر پدری که نیازمند مراقبت باشد و توانایی لازم برای اداره امور خود را ندارد، یگانه فرزند ذکورش بتواند از سربازی معاف شود. بر این اساس هر پدری در هر سنی با توجه به شرایط جسمی و روحی اگر توانایی انجام امور زندگی‌اش را ندارد و دچار بیماری و مشکلی است، می‌تواند از این قانون استفاده کند و به این ترتیب این قانون، عادلانه‌تر و منطقی‌تر به نظر می‌رسد. پس خانواده‌ها نگران این موضوع نباشند و بدانند که در صورت تایید کمیسیون پزشکی اگر مشخص شود پدری نیازمند کمک است، مطابق قانون، یگانه فرزند ذکور بالای 18 سال‌‌شان از سربازی معاف می‌شود.
 

اما برخی از مشمولانی که شامل قانون معافیت کفالت فعلی می شوند معتقدند این انصاف نیست و باید قانون جدید کفالت مثلا از پایان سال اجرا شود تا مهلتی وجود داشته باشد برای پیگیری معافیت کفالت.
قوانینی که ما اجرا می‌کنیم از یک قاعده حقوقی پیروی می‌کند و عطف به گذشته نمی‌شود به همین دلیل درمورد مشمولانی که تا روز اجرای این قانون پرونده تشکیل دادند و پرونده شان بررسی شده و برایشان حکم صادر شده است بر اساس قانون قبلی اقدام می شود. اما در مورد مشمولانی که مدارک داده‌اند اما پرونده شان رسیدگی نشده و هنوز موضوعشان در حال بررسی است از زمان ابلاغ قانون جدید از سوی مقام معظم رهبری ضوابط جدید برای آنها در نظر گرفته می شود. هر زمان قانون جدید ابلاغ شود کار بر اساس قانون جدید ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه قبلاً پرونده رسیدگی شده باشد و حکم نهایی صادر شده باشد.

 

بسیاری از کاربران از تفاوت زمان رسیدگی به پرونده های کفالت در تهران و شهرستان ها نوشته اند؛ اینکه در شهرستان ها تا 15 روز پاسخ معافیت کفالت مشخض می شود و در تهران تا 60 روز طول می کشد

نه، اینچنین نیست. نحوه رسیدگی به پرونده ها به صورت آنلاین پس از ثبت نام در پلیس +10 انجام می شود و ربطی به شلوغی حوزه ندارد.

 

آیا برای غایبینی که به امید قانون کفالت، سالهاست سربازی نرفتند، تسهیلاتی در نظر گرفته اید؟

هیچ گونه بخششی برای غایبینی که منتظر معافیت کفالت بوده اند، پیش بینی نشده است و همه آنها باید به سربازی بروند. طبق قانون جدید همه مشمولان متولد سال 1355 به بعد، باید به سربازی بروند و هیچ عفو و معافیتی غیر از آنچه که در قانون جدید وجود دارد، برای آنها اعمال نمی شود. اما برای این مشمولان یک عفو 6 ماهه پیش بینی شده است. از زمان اجرای قانون جدید نظام وظیفه، مشمولان غایب در هر سنی که باشند (متولدین سال 1355 به بعد) 6 ماه فرصت دارند تا خودشان به نظام وظیفه را معرفی کنند و البته هیچ مجازاتی اعم از اضافه خدمت و معرفی به مراجع قضایی برایشان وجود ندارد. اما پس از این مهلت قانونی، غیبت برایشان محسوب می شود و علاوه بر اضافه خدمت، باید به دادگاه هم بروند.


در قانون جدید معافیت های تحصیلی به چه صورت است؟
تحصیلات تکمیلی در دوره کاردانی، باید تا دو و نیم سال به پایان برسد. مگر در شرایط خاص که در قانون به آن اشاره شده و قابل اغماض است و تا دو ترم به فرد مورد نظر فرصت ادامه تحصیل داده می‌شود. در کارشناسی و کارشناسی ارشد هم به ترتیب 5 و 6 سال به فرد فرصت تحصیل داده می شود و در غیر این صورت فرد مشمول، غایب محسوب می‌شود. برای دوره دکتری و تخصص هم این مدت به ترتیب 6 و 5 سال در نظر گرفته شده است.


آیا امکان خرید سربازی وجود دارد و ممکن است که در آینده این موضوع دوباره اجرا شود؟
درخصوص فروش سربازی یک تفکر ارزشی وجود دارد که معتقد است تفاوتی بین افراد پولدار و غیرپولدار نیست و قوانین تدوین شده درخصوص نظام وظیفه نیز باید قوانین ارزشی باشد و فرقی بین طبقات مختلف جامعه قائل نشود. زمانی که فروش سربازی اجرا می‌شد، برخی از افراد جامعه مجبور شدند برای تهیه پول، وسیله نقلیه یا منزل خود را بفروشند و مشکلات زیادی به همراه داشت. عده ای همیشه دنبال این موضوع هستند که خودشان را از دیگران جدا کنند برای همین در سال 75 خرید سربازی را آزاد کردند و جو سازی کردند که در شرایط صلح کشور نیاز به پول سربازی دارد و حدود 2 سال هم این طرح را اجرا کردند.اما بالاخره ستاد کل نیروهای مسلح موفق شد که جلوی این طرح را بگیرد. بنابراین پرونده فروش سربازی کلا بسته شد و این بحث کاملا منتفی است و هیچ‌کس منتظر فروش سربازی نباشد.

چه تصمیمی برای معافیت سه برادری و دوبرادری در قانون جدید گرفته اید؟
سالانه با توجه به موالید ذکوری که آماده سربازی هستند و نیاز کشور به سرباز، درخصوص به‌کارگیری مشمولان، تصمیماتی گرفته و مشخص می‌شود چقدر نیروی سرباز مازاد وجود دارد یا چقدر با کمبود مواجه هستیم. در چند سال اخیر، خصوصا در متولدین دهه 60 و بالا، تعداد سربازان به نسبت نیاز کشور بیشتر بود، برای همین ستاد تصمیم گرفت به کسانی که نیاز به توجه خاص دارند و از سوی خود یا خانواده‌شان خدمتی از پیش ارائه شده باشد، مورد معافیت قرار گیرند. برای همین برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، خانواده شهدا، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و نخبگان تسهیلاتی برای معافیت فراهم شد و تصمیمی در همین راستا گرفته شد؛ خانواده‌هایی که 3 فرزندشان خدمت سربازی را انجام داده‌اند، یکی از فرزندان از خدمت سربازی معاف شود. در زمانی که بررسی طرح اصلاح قانون نظام وظیفه در مجلس شورای اسلامی مورد بحث بود، نمایندگان مجلس پیشنهاد دادند که قانون دو برادری هم مورد بررسی قرار گیرد که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مورد تایید قرار نگرفت، چراکه پیش‌بینی می‌شد در صورت اجرای قانون دو برادری با مشکلاتی درخصوص کمبود سرباز مواجه شده و مثلا مجبور به افزایش مدت سربازی شویم. در نهایت شورای نگهبان نیز نظر ستاد کل نیروهای مسلح را پذیرفت و مجلس اعلام کرد تصمیم‌گیری در مورد معافیت دو برادری به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شود و ستاد کل نیز موضوع را بررسی و اعلام کرد که فعلا معافیت دو برادری قابل اجرا نیست و پیش‌بینی می‌شود حداقل تا10 سال آینده نیز قابل اجرا نباشد.
براساس قانون فعلی، مهلت اجرای قانون سه برادری تا پایان سال 90 است که معمولا در ماه‌های دی و بهمن بررسی‌هایی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح انجام می‌شود و در نهایت اسفند مشخص می‌شود که اجـرای قانون سه برادری تداوم خواهد داشت یا خیر.


عده ای از کاربران نسبت به فروش سربازی برای کسانی که خارج از کشور بودند گلایه داشتند و حتی برخی عنوان کرده بودند که چرا این تسهیلات باید برای آنها وجود داشته باشد؟

برای برخی از کسانی که در خارج از کشور هستند تسهیلاتی در نظر گرفتیم که بتوانند به کشور مراجعه کنند. بسیاری از آنها به دلیل نداشتن کارت پایان خدمت و مشمول بودن،  امکان مراجعه به کشور نداشتند و بعضا از خانواده دور افتاده بودند. برای همین ما تصمیم گرفتیم شرایط ورودشان را آسانتر کنیم. ضمن اینکه مشمولان ساکن در خارج از کشور زمانی در شمول مقررات خرید خدمت قرار می‌گیرند که قبل از 29 اسفند سال 82 از کشور خارج شده باشند و نیز حداقل 2 سال در خارج از کشور اقامت و سکونت داشته باشند. البته حضور غیرمستمر کمتر از 9 ماه در خارج از کشور جزو اقامت و سکونت در خارج از کشور محسوب نمی‌شود و سکونت 2 ساله فرد در خارج از کشور باید پس از 13 سالگی او باشد. زمان اجرای این معافیت تا پایان سال 1390 و مبلغی که برای صدور این معافیت در نظر گرفته شده 10 میلیون تومان است. برای سالهای بعد هم باید تصمیم گیری کنیم.


در قانون جدید، پیش بینی شده است که سربازی 24 ماه باشد، در حالی که اکنون معافیت هایی برای کم شدن طول سربزای وحود دارد. با اجرای قانون، سربازی 24 ماه می شود و یا همان 18 ماه باقی می ماند؟
در قانون فعلی آمده بود که شورای عالی دفاع تعیین کننده میزان خدمت وظیفه است اما در قانون جدید ستاد کل نیروهای مصلح با اخذ مجوز از محضر مقام معظم رهبری می‌تواند این مدت را کاهش یا افزایش دهد. این نکته را تاکید می‌کنیم که اگر خدمت وظیفه اضافه شود مشمول کسانی نخواهد شد که در حال گذراندن خدمتشان هستند. اگر قرار باشد خدمت سربازی اضافه شود ان‌شاالله برای اواخر سال 92 صورت خواهد گرفت و اجرای آن حدوداً 18 ماه بعد در دستور کار قرار خواهد گرفت. به هر حال اکنون همان 18، 16 و 14 ماه طول خدمت سربازی است.


در سال های گذشنه بسیار گقته شده که حقوق سربازان زیاد می شود. اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. آیا با قانون جدید حقوق سربازی افزایش می یابد؟
با توجه به بار مالی که طرح افزایش حقوق سربازان داشت، مجلس تصمیم گرفت موادی که دارای بار مالی است در سالهای بعد در صورت داشتن اعتبار اجرایی شود. بر این اساس ماده های 30، 38، 40، 74، 78 و 81 که دارای بار مالی هستند اجرایی نمی شوند که نتیجه آن افزایش نیافتن حقوق سربازان است. اگر قرار بود حقوق ها افزایش پیدا کند، باید کمترین حقوق 250 هزار تومان می شد و بیشترین بالاتر از 500 هزار تومان. این درحالی است که امکان پرداخت چنین حقوقی برای نظام وظیفه و دولت وجود ندارند. حقوق ویژه ای نیز برای مناطق عملیاتی و محروم و آموزش سربازان در اوقات فراغت در نظر گرفته نمی شود. تنها هزینه خوراک،پوشاک،بیمه و زیست را برای سربازان در نظر گرفتیم.


برخی سوالها هم مربوط به نحوه گرفتن معافیت پزشکی بود. مشمولان چگونه می توانند برای گرفتن این معافیت اقدام کنند؟
یکی از محسنات قانون جدید سربازی این است که سربازانی که فراخوان می شوند اگر فارغ التحصیل دانشگاه باشند یک سال و دیپلمه ها6 ماه فرصت دارند تا برای سربازی اقدام کنند و در همین مدت اگر مشمول معافیت پزشکی باشند می توانند اقدام کنند. البته این برای پیش از اعزام است. معافیت پزکشی پس از اعزام هم در دو صورت امکان دارد؛ بیماری که در حین سربازی بوحود بیاید و یا اینکه بیماری آنها در زمان سربازی بدتر شود.


موضوع کسری خدمت در قانون جدید چگونه دیده شده است؟ یعنی آیا کسر خدمت برای بسیجیان داریم؟
کسر خدمت بسیجیان مصوبه مجلس نبود و مقام معظم رهبری این مصوبه را ابلاغ کرده بودند و تا پایان سال 90 مهلت داشت اما برای اجرای آن درسالهای آینده باید ایشان تصمیم بگیرند. در کل تا سال 89 یک فرد می توانست تا 15 ماه هم کسر خدمت بگیرد که برای امسال حدکثر 9 ماه شد.به هر حال کسر خدمت به تعداد مشمولان اعزامی و نیاز نیروهای مسلح و دستگاههای دولتی که به سرباز نیاز دارند بستگی دارد.
 

آیا تمام مشمولان به سربازی می روند. چون برخی از خوانندگان ما معتقدند که مثلا فرزندان مسئولان و روحانیون به سربازی نمی روند؟
این موضوع اصلا صحت ندارد. حتی فرزند شخص اول  هم به جبهه رفته اند. قانون سربازی  ما برای همه  است. روحانیون هم به سربازی می روند و متناسب با سطح تحصیلات حوزی  خدمت دارند. یک روحانی که درجه اجتهاد داشت را خودم اعزام کردم. البته بسیار دیده شده  که فرزند نماینده مجلسی معاف شده است؛ دلیل هم سابقه جبهه، آزادگی، جانبازی و بسیجی بودن آن نماینده است که توانسته فرزندنش را معاف کند . اما در غیر این صورت چیزی نداشتیم. حتی دو نماینده مجلس دنبال معافیت برای پسرانشان بودند و از دیوان عدالت هم حکم گرفتند اما معافیت شامل فرزندان آنها نمی شد و برای همین مجبور به اعزام شدند. از نظر ما همه در برابر قانون سربازی مساوی هستند و هیچ نفاوتی ندارند و برای همین هم قانون خرید سربازی را حذف کردیم.

با این حال ما معافیت های بسیاری داریم  مشمولان می توانند از آن استفاده کنند.  مشمولی اگر بیاید اعلام کند من فلان پروژه و طرح را دارم و یا بیاید و بخشی از پروژه ها و طرح های ما را اجرا کند ما پس از اجرا، به او پایان خدمت می دهیم. همچنین مشمولان کارشناسی ارشد به بالا اگر پروژه ای بدهند  که مربوط به نیروهای مسلح باشد و با موفقیت اجرایی شود هم از 2 تا 18 ماه معافی خدمت می گیرند.

آیا آماری وجود دارد که تعداد مشمولان غایب چند نفر هستند؟
آماری که نه. اما از تعداد موالید ذکور 3 درصد غایب هستند چون ما کسانی که فراخوان می شوند اما بعدا مراجعه می کنند را جزو غایبین حساب نمی کنیم و سرباز فرار از نظر ما کسی است که اصلا برزای سربازی مراجعه نمی کند.
47232 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 223
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    برای جوانانی که به خاطر سالها اعتیاد نمی توانستند به سربازی بروند چه فکری دارید ؟ تعدادشان کم نیست از متولدین سال 60 تا 70 جوانان بسیار زیادی هستند که گرفتار اعتیادند اصلاً زندگی ندارند که بفهمند سربازی یعنی چه آیا اینها در دایره تمهیدات شما قرار می گیرند ؟
    • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      بی خیال بابا. از فردا همه میرن معتاد میشن تا معاف شن.همین رو کم داشتیم
    • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      آقا جون من این نظر رو نشون بدید اصلا من سوال دارم چرا ما باید بریم سربازی.منی که تو دوسال می تونم 20 میلیون پول در بیارم برای چی وظیفه دارم برم خودم رو از زندگی عقب بندازم و هزار جور تحقیر هم بشم؟؟؟؟؟؟؟؟ها؟
    • اف. بی. معافیت کفالت CA ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      33 5
      این بود سوالات ما خبر آنلینه؟ این بود مصاحبه؟ واقعا که! ! !
    • CNG IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      10 13
      اونایی که پدرشون 30 ماه تو جبهه بودن و الان 2 تا فرزند دارن تکلیفشون چیه؟آیا برای اونائی که دارن درس میخونن و مدرک میگیرن واسه اونا کسر خدمتی در قبال مدرکشون وجود داره؟
    • CNG IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      10 5
      میخواستم ببینم برای اونائی که دارن درس میخونن و مدرک میگیرن در قبال مدرکشون چیزی از خدمتشون کسر میشه یا نه؟جواب میخواما
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    84 5
    باسلام چرا بصورت كلي به سوالات جواب داديد درصورتيكه بعضي سوالات مطرح نشده است وما هنوز جواب سئوالمان نگرفتيم
    • امیر حسین IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      56 4
      ای خدااا... متاسفم که صحبت ها و سوال های ما رو یه جور دیگه برداشت کردین! اکثر قریب به اتفاق کسایی که اینجا درباره معافیت کفالت تک پسر نظر گذاشته بودن اصلا غیبت نداشتن که!همه ما فقط نسبت به حذف یکباره قانونی که دست کم از 2-3 سال قبل بر اساس اون برنامه ریزی ( کار، و بخصوص تحصیل و ازدواج) کردیم اعتراض و سوال داشتیم، و درخواست همه ما هم این بود که حداقل تا پایان سال 91 همین قانون فعلی اجرا بشه. واقعا خواهش می کنیم تا رسیدن به جواب مناسب پیگیر مشکل ما باشین. بخدا ما ترس از رفتن نداریم، همه حرف ما اینه که چرا از 2 سال قبل اعلام نکردن (مثل همین قانونی که خدمت قراره 24 ماهه بشه و از الان میگن اواخر سال 92 اجرایی میشه) که هم زودتر رفته بودیم هم این همه برنامه ریزی نمی کردیم. باز هم ممنونم ازتون
    • اف. بی. معافیت کفالت CA ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      28 3
      آقا ما یک سوال داشتیم. ما نه غایبیم, نه فراری. طبق قانون قبلی معافیت تحصیلی داشتیم. حالا یه شبه این قانون کفالت رو بر داشتن. سوال ما این بود که این کجاش عدالت؟ اون مصاحبه گر شما همین سوال ساده رو هم نتونست بپرس. . خلط مبحث کرده! ! ! این بود سوالات ما خبر آنلین؟ این بود مصاحبه؟ واقعا که! ! !
  • آرش IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    245 8
    سلام. به نظر من اصلا مصاحبه خوبی نبود.شما اصلا سوالات را به درستی مطرح نکردید و حتی بعضی سوالات هم کاملا اشتباه بود که نشان می داد مصاحبه شونده هیچ تسلطی به موضوع نداشت. اصولا کسی که غیبت می کند که نمی تواند از معافیت کفالت استفاده که شما اینو مطرح میکنید. شما هیچ سوالی راجع به مشمولان با غیبت و سن بالا و معافیت سنی نکردید. هیچ سوالی راجع به کسانی که برای کفالت برنامه ریزی کرده بودند ولی الان آن را از دست دادند و البته هیچ غیبتی هم نداشتند، نکردید. اصولا این مصاحبه نبود، یک سخنرانی یکطرفه بود و هیچ اطلاعات جدیدی هم در آن مطرح نشد و عملا بعید می دونم کسی تونسته باشه نکته جدیدی از آن به دست بیاورد.
    • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      این همه نکته داشت و تو هیچ برداشتی نکردییییییییییییییییییییییییییییییییییی>جلل خالق
    • گروه جامعه IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      کاربر گرامی، با احترام فراوان به عقیده شما. اما سردار کمالی پاسخ این سوال را هم داد. گویا با دقت مطالعه نکردید: "هیچ گونه بخششی برای غایبینی که منتظر معافیت کفالت بوده اند، پیش بینی نشده است و همه آنها باید به سربازی بروند. طبق قانون جدید همه مشمولان متولد سال 1355 به بعد، باید به سربازی بروند و هیچ عفو و معافیتی غیر از آنچه که در قانون جدید وجود دارد، برای آنها اعمال نمی شود."
    • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      14 73
      خیلی هم خوب بود، اتفاقا " کسی که غیبت می کند نمی تواند از معافیت کفالت استفاده کند" برام سوال بود.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      67 5
      دوست عزیز و سردار کمالی گرامی گویا چندان به قوانین گذشته مسلط نبودن چرا که طبق قانون فعلی نظام وظیفه کسی که غیبت کنه دیگه نمیتونه از معافیت کفالت استفاده کنه و این که یکی به خاطر استفاده از کفالت غیبت کنه کلا جمله غلطی هست که سردار هم اون رو تکرار کردن به طور واضح سوال ما راجع به اعمال معافیت سنی رهبری بوده که سابفه هم داره ولی نه سوال شده و نه پاسخ واضحی داده شده مثلا اینکه خود سردار با این معافیت سنی موافق هستن یا نه ؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      28 9
      گروه جامعه گرامی هیچ گونه بخششی برای غایبینی که منتظر معافیت کفالت بوده اند، پیش بینی نشده است اصولا غایبین نمیتونن از معافیت کفالت استفاده کنن شرط استفاده از معافیت کفالت نداشتن غیبت هست. منظور این دوستمون و ما غایبین دهه پنجاه هستن که سنشون زیاد شده و منتظر کفالت هم نبودن و نیستن ومنتظر بخشش سنی هستن بعد هم در قانون جدید چه عفو یا معافیتی برای ماها پیش بینی شده چرا درست سوال نمیکنین و جواب نمیگیرین؟ اگه منظور فرصت 6 ماهه است که این در قانون پیش بینی نشده و شاید ستاد کل خودش بخواد این کار رو بکنه پس منظور از عفوی که در قانون وجود دارد چیه؟
    • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      25 9
      هیچ گونه سوالی درباره معافیت رهبری مشمولان غایب با سن بالا نپرسیدید در صورتی که در فراخوان شما این همه سوال در این مورد پردسیده شده بود این فقط یه سخنرانی بود
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    87 14
    یعنی چی،کسی که 3 تا پسر داره،یک از پسر هاش معاف میشه در حالیکه پسران دیگر میتوانند در مدت سربازی رفتن پسر سوم از پدرشان نگهداری کنند ولی اون وقت کسی که یک پسر داره وکسی نیست از وی نگهداری کند پسرش باید به سربازی بره،چرا تبعیض؟؟چرا چون بچه بیشتر داره؟
    • بدون نام US ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      15 22
      معمولا کسی که یک پسر داره نهایتا 50 سال سن داره ولی کسی که فرزند پسر سوم یا چهارم باشه پدرس بالای 60 سال داره و فرسوده شده.چه اشکال داره خانواده ای 2 یا 3 فرزند رو به سربازی فرستادند یک نفر از اونها معاف بشن؟تازه تک فرزندا معمولا در رفاه بیشتری هستند.
    • viper IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      11 4
      امدیم اون یدون فرزند تو خدمت مرد کی جواب خانوادشو میده؟ یارو 3-4 پسر دار به قول دوستان اونا وقت رسیدگی به پدرشون را دارن همشون که درگیر نیستن 4 تان بعد تک فرزند باید بره خدمت؟ هیچم در رفاه بیشتری نیس این همش چرند
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    27 4
    در رابطه با رسیدگی تهران و شهرستان امیدوارم که ایشون واقعا از سر بی اطلاعی چنین حرفی زده باشند چون سوال کاملا صحیح و جواب کاملا اشتباه است 6 ماه فرصت معرفی ؟ خب معلوم است اولا هیچ یک از کسانی که می خواستند کفالت بگیرند غیبت نداشتند چون اگر داشتند اصلا درخواستشان بررسی نمی شد ضمن اینکه وقتی فرد مشمول می شود فردای آن روز که سربازی نمی رود ... مثلا اگر دانشجو باشد همین 6 ماه را فرصت دارد .... ضمن اینکه همیشه می توان اعزام به خدمت را چندین بار عقب انداخت لطفا تیتر ارائه تسهیلات به کفالتی ها را حذف کنید برای آخرت خودتان می گویم علی ای حال خیلی ممنونم که شجاعانه سوالات را پرسیدید / امیدوارم نظرم را چاپ کنید
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    53 7
    زحمت کشیدین!
  • آرش IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    17 3
    در نظر قبلی من منظور مصاحبه کننده بود.یعنی خبرنگار شما به موضوع مسلط نبود.اگر ممکنه تصحیح کنید در همان نظر. ممنون
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    48 11
    امیدوارم معافیت تک فرزندی که پسر باشد را مورد تصویب قرار دهند. وقتی فرزند، یکی و پسر باشد، عصای دست والدین (گذشته از نظر اقتصادی یا مراقبت جسمانی) از نظر روحی است. به نظرم نباید به استناد این *طرح اولیه* که با توجه کمی به وضعیت علمی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی جامعه نوشته شده، با روحیات خانواده ها بازی کرد. نگذاریم تا نام *خدمت مقدس سربازی* دوباره تبدیل به *اجباری* شود. به عنوان یک مثال به راحتی می توان با تصویب ماده ای، رشد ممتاز تحصیلی در دانشگاه را یکی از دلایل معافیت اعلام کرد تا بدین وسیله هم انگیزه ای بیشتر برای رشد علمی جوانان و نیز اعتنا به استعدادهای خلاق شود که متاسفانه در دوران سربازی از بین می رود. زمینه طرح خوب ولی کامل نیست و جای چند اصلاح دارد.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      97 5
      مجسم کنید یک فارغ التحصیل ممتاز دانشگاهی که جایش در لابراتوارها و مجامع علمی است، بهترین زمانی که هنوز دانشش رو به کمال است را در سر چهار راه ها به عنوان سرباز سوت بزند یا نگهبان درب پارکینگ شود! و تازه پس از 2 سال دوباره بخواهد تلاش کند به جایگاه علمی اولیه اش برگردد! این طرح باید با مشاوره با یک تیم متشکل از جامعه شناس و حقوق دان و مدیران استراتژیک بازنگری شود تا کامل شود. علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد جبهه علمی کشور و منزلت جوانان ممتاز دانش پژوه، جایگاه علم جوانان فارغ التحصیل اصلا در این طرح لحاظ نشده است. خواهشا اینبار هم مثل بعضی قوانین چیزی را تصویب نکنید که فردا روزی دوباره بخواهید اصلاحش کنید!
  • امید IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    9 3
    آقا"ببنید در قانون قبلی یکی از فرزندان ذکور خانواده ای که تحت پوشش کمیته امداد بود معاف می شد اما در قانون فعلی تعداد فرزندان ذکور مهم نیست و تمام آنها معاف می شوند." اشتباه هست.این طوری القا میکند که همه فرزندان مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امدادوسازمان بهزیستی ازسربازی معافند.در صورتی که خود سردار کمالی قبلا به این خبر اعتراض کرده بود و گفته بود این چنین نیست و به صورت:یکی از فرزندان مادران فاقد شوهر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهریستی از خدمت دوره ضرورت معاف است. در مورد اون شرط که آقای کمالی گفتند به این صورت هست که در قانون فعلی، مادر فاقد شوهر تحت پوشش کمیته بایدحداکثر دو فرزند داشته باشه،که بتونه یکی از فرزندان خود را معاف کند. اما الان تعداد فرزندان مادر مهم نیست
    • امید IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      1 2
      درستش کردیا! :) دمت گرم. اجازه میدم اگه دوست دارید نظر اصلی رو حذف کنید که دیگه اصلا شبهه ای نباشه. موفق باشید. شاهچراغ رفتم دعاتون میکنم.
  • مقیم کویت KW ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    6 3
    با سلام , من مقیم کویت هستم و از پجگی دیابت دارم , طبق قانون معافیت پزشکی دایم میگیرم , کی میتونم به بیمارستان ایرانیان دبی مراجعه کنم برای آزمایش و گرفتن معافیت ؟ چون وقتی آمدم ایران تو حوضه انتظامی گفتن مقیمان خارج باید به سفارتها مراجعت کنند چون این قانون دارند , خواستم برم میونخ ولی چون من مقیم کویتم باید برم دبی , سؤال من این است , کی پزشک سربازی تو دبی تعیین میشه ؟
  • ساسان IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    96 3
    همین بود مصاحبتون ؟چند روزه مردم را علاف کردین تکه تکه مصاحبه رو میذارین رو سایت مثل اینکه چه خبره !!!!!یه سوال درست نتونستین طرح کنید.متاسفم
    • گروه جامعه IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      13 26
      کاربر گرامی، تلاش شد عمده سوالات مخاطبان خبرانلاین پرسیده شود. اگر سوالات شما پاسخ داده نشده است، تلاش می کنیم دوباره پاسخ را از سردار بگیریم.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    43 5
    چرا نظرمنو نمیذارید؟ اینه ازادی بیان؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      35 3
      من هم اعتراض دارم. چرا نظر ایشون رو نذاشتین!!
  • علیاری IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    44 1
    بیش از 50 درصد سوال ها مربوط به حذف یکباره معافیت کفالت پدر 60 سال بود حالا ببینید چطور سوال رو مطرح کردید"بسیاری از نظراتی که برای ما ارسال شده مربوط به قانون کفالت است. بسیاری از جوانان به امید استفاده از قانون کفالت، سالهاست که از سربازی غیبت کرده اند و برای زندگیشان برنامه ریزی داشته اند؛ زن و زندگی دارند و به هر حال تشکیل خانواده داده اند" سالهاست غیبت کرده اند مگه کسی غیبت کنه بهش معافیت میدن آخه ؟؟؟؟در ضمن سال ها غیبت هم نکردیم .
    • گروه جامعه IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 32
      کاربر گرامی، شرایط عام معافیت کفالت حذف شده است. سردار کمالی هم به تفصیل در این باره توضیح داد.
  • محمد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    10 4
    اگر قانون دو برادری به 10 سال آینده موکول شده پس چرا در خبری که مدتی پیش در جدولی که از خبرآنلاین هم منتشر شد قانون دو برادری لحاظ شده بود این همه تناقض برای چیست؟ http://www.khabaronline.ir/Detail/189512 در مورد معافیت از انجام خدمت ضرورت یک نفر از فرزندان خانواده‌ای که دو برادر آنان خدمت سربازی را انجام داده‌اند، ستاد کل نیروهای مسلح تصمیم‌گیری می‌کند.(بر اساس این قانون، مشمولین زیر حسب مورد از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند:) میشه توضیح بدهیدددددددددد؟
    • گروه جامعه IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      5 5
      کاربر گرامی، طبق قانون ستاد کل نیروهای مسلح برای اجرای قانون معافیت دوبرادری تصمیم گیری می کند. تصمیم هم فعلا بر اجرا نشدن آن است.
  • احسان IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    31 2
    اصولا بحث سر اینه که ماهیت سربازی چیست؟ و اینکه چرا افرادی که تحصیل کرده اند و تحصیلات تکمیلی دارند باید با وجود سن بالا و متاهل بودند به خدمت بروند؟ آیا نباید شرایط جوری باشه که از این عده افراد در جاهایی استفاده بشه که هم به نفع نظام باشه تا از تجربیات آنها استفاده کنه و هم به نفع خود فد و جامعه؟ تا بیکار نباشه و تجربه ای کسب کنه از طرفی در مورد سربازان متأهل تو اخبار شنیدم یکی از مسئولین گفتند که سعی میکنیم در استان خودشون باشند!! خواهشا آقایون سعی نکنند که لطف بسیاری بزرگیست برای ماها. در صورتی که برای این اقشار جامعه تسهیلاتی فراهم باید شود که به زندگی خانوادگی آنها لطمه نخورد مسأله دیگر که مسئولین عزیز نادیده گرفته اند این است که فقط شرط سن برای کفالت پدر گذاشته ان آن هم 60 سال!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    34 3
    این جه طرز مصاحبه است واقعاً براتون متأسفم این همه سرکار گذاشتین یک کلمه نپرسیدین اینایی که اقدام کردند چی منظور برای کفالته فقط می خواستید آمار سایت بره بالا این همه جو دادین
  • سید محمد حسن IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    39 3
    اگر شما 3 درصد سرباز غایب دارید لزومی نیست که یارانه های آنها را قطع کنید آنها به خدمت نرفتند چه ربطی به خانواده آنها دارد که یارانه های آنها را هم قطع میکنید این قانون مشکل دارد و نباید تصویب شود با تشکر
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    48 5
    مجسم کنید یک فارغ التحصیل ممتاز دانشگاهی که جایش در لابراتوارها و مجامع علمی است، بهترین زمانی که هنوز دانشش رو به کمال است را در سر چهار راه ها به عنوان سرباز سوت بزند یا نگهبان درب پارکینگ شود! و تازه پس از 2 سال دوباره بخواهد تلاش کند به جایگاه علمی اولیه اش برگردد! این طرح باید با مشاوره با یک تیم متشکل از جامعه شناس و حقوق دان و مدیران استراتژیک بازنگری شود تا کامل شود. علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد جبهه علمی کشور و منزلت جوانان ممتاز دانش پژوه، جایگاه علم جوانان فارغ التحصیل اصلا در این طرح لحاظ نشده است. خواهشا اینبار هم مثل بعضی قوانین چیزی را تصویب نکنید که فردا روزی دوباره بخواهید اصلاحش کنید!
  • بدون نام DE ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    4 7
    جواب ها واقعاً نامفهومه ... پس یعنی من که سال 89 از ایران برای تحصیل خارج شدم می تونم با 10 میلیون سربازیم رو بخرم یا نه ؟ چون از یه طرف گفته شده فقط کسانی که تا پایان 82 خارج شدند و از طرفی هم گفته شده مهلت قانون تا پایان سال 90 ... یعنی چی ؟
  • محمد IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    58 4
    تر بخدا این نظرم رو ساسنور نکنید... بگذارید حرفم را بزنم یعنی نظام وظیفه 30 سال قانون ناعادلانه را اجرا می کرده؟ آیا نباید مسولان نظام وظیفه به خاطر اجرای ناعادلانه قانون در طی این ساله (به گفته خود سردار کمالی) مورد بازخواست قرار بگیرد؟؟؟؟
    • محسن IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      4 1
      واقعا حرف دل منو زدی محمد اقا...هر سوالی که پرسیده شده در جواب گفته شده عدالت در قانون قدیم اجرا نمیشده یا قانون قدیم نا عادلانه بوده...در مورد معافیت کفالت که پرسیده شده در جواب میگن این قانون 30 سال اجرا میشده که خلاف عدالت بوده....حالا که رسیده به استفاده ما شده عدالت خواهی....یعنی بعد از 30 سال تازه فهمیدید قانوناتون توش عدالت وجود نداشته...ما از همین الان میگیم که قانون جدیدتونم توش هیچ عدالتی نسبت به قانون قبلی نیست که بی عدالتیم توش بیشتر دیده میشه...حالا حرف مارو قبول نکنید تا نسل ما سوخته بشه و دوباره بعد از 30 سال بفهمید همین قانون جدید بیشتر ناعدلانه تره
  • علی CA ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    33 5
    اگر سربازی الزامی نبود یا هدفمند بود، بنده با این همه تجربه و تخصص که در چندین سال زندگی و کار در خارج از کشور بدست آورده ام، در خدمت کشور خودم بودم نه شرکت های خارجی.
    • بدون نام SE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      7 3
      موافقم من هم همنیطور
    • بدون نام RO ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      7 2
      ای کاش که یکی از مسئولین این حرفتو بشنون و بفهمن که چه سرمایه هایی بخاطر همین سربازی قید ایران و خدمت به ایرانو زدن.
  • کفالتی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    18 27
    پدر نیازمند مراقبت هم می تواند متمکن و کارخانه دار باشد مادر طلاق گرفته ، جد و جده ، مادر همسر فوت شده ، یگانه مراقب بردار همه و همه ممکن است کارخانه دار و متمکن باشند لطفا قانون کفالت را کلا حذف کنید با تشکر
    • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      3 11
      لطفا با اینگونه نظرات محال یا نادر بحث را لوث نکنید! از سایت وزین خبرآنلاین تقاضا دارم تا ویرایششان را جدی بفرمایند تا بلکه مسئولین مربوطه با نظرات معینی آشنا شوند و لزوم اصلاح در طرح اولیه را توجه کنند. ویرایش طرح هرگز چیز بدی نیست و بپذیریم که در همین گفت و شنودها هر طرحی پخته و کامل می شود. امیدوارم نظرات منطقی به سمع آقایان مسئول برسد و مورد توجه قرار گیرد.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    9 39
    امیدوارم اقدامی هم برای جانبازان با درصد پایین بکنید و یک فرزند جانباز کمتر از 25 درصد را نیز معاف کنید بالاخره او هم جبهه رفته حالا خدا نخواسته که زیاد جانباز شود . محمد
    • امير IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      6 1
      كاملا موافقم، خيلي ها كه با تلفيق جبهه و جانبازي فقط بايد آموزشي ميرفتند... امسال نصف بيشترش را بايد بروند! گناه من چي بوده فوق قبول شدم و زودتر اقدام نكردم براي اعزام...
  • محمد IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    7 37
    برای فرزندان جانبازان کمتر از 25درصد نیز فکری بکنید.
  • ح.ح تهران IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    15 4
    با سلام. ما راهنمایی خواستیم شما چیکار کردین ؟کلی گویی که توی تمام مطبوعات وجود دارد ونیازی نبود شما اخباری که کم و بیش توی روزنامه ومجلات هست و بازگو کنید. گروه جامعه خبر آنلاین جواب منو نگرفتییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
  • محمد IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    10 0
    از گروه محترم جامعه یک پرسش داشتم: سردار فرمودند که فارغ‌التحصیلان دانشگاه پس از فراخوان٬ یک سال فرصت معرفی خود دارند. یعنی پس از فارغ‌التحصیلی٬ فرد باید تا ۱ سال فرصت معرفی خود را دارد؟
    • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      2 1
      سلام وخسته نباشیدمن پدر 2فرزندهستم نان آور خانواده متولد 1360/2/15وبه خدمت سربازی نرفتم وشرایط رفتن را ندارم اکنون چه باید بکنم؟
  • حامد IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    15 3
    گروه جامعه خبرآنلاین واقعا هدفتون از این مصاحبه چی بود؟ این گفتگو که کم وبیش در رسانه های نوشتاری وجود دارد. شما نتونستین جواب منو از سردار بگیرید. فقط وقت ما باز به هدر رفت.خداوند از شما راضی باشد
  • موسوی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    7 16
    ببخشید میشه به این سوال جواب بدید اینکه سردار گفته روحانیون هم خدمت می کنن یعنی امریه میشن مثلا با ید در چه پایه یاسطحی سربازی برن سربازیشون چه طوری هست چه مدت طول میکشه
    • گروه جامعه IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      1 16
      کاربر گرامی؛ به گفته سرباز کمالی، روحانیون هم مانند دیگر مشمولان، خدمت می کنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    3 3
    باسلام اكثرسئوالات درباره چگونگي معاف شدند ازخدمت سربازي مطرح شد درصورتيكه بنده به خدمت اعزام شده ام 8ماه ازاين مدت مي گذرد وحالا به خاطريك ناهماهنگي 8ماه خدمت من ناديده گرفته اند متاسفانه شما سئوال من رامطرح نكرديد آيا اين ظلم درحق يك سرباز نيست كه پس از8ماه خدمت مجددبه خدمت اعزام گردد
    • گروه جامعه IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      4 6
      سردار کمالی در پاسخ به مشکل شما گفت: "مدتی که خدمت کرده اید، محسوب می شود، اما باید نهادی که شما را پذیرش کرده است، پاسخگو باشد."
  • کفالت IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    10 1
    در تهران برای بررسی پرونده حداقل 50روزاز ثبت در پلیس 10 باید گذشته باشد تا به پرونده رسیدگی شود ولی شهرستان این طور نیست.اصلا اگر 50روز تمام نشده باشد اجازه ورود داده نمی شود.بعد آقای کمالی به راحتی میگویند(نه این طور نیست).معیار باید روز ثبت پرونده در پلیس 10 باشد نه روز اجرای قانون.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 2
      من فكر كنم با اين جمله اي كه سردار گفت ملاك ثبت در پليس 10 باشد (به صورت آنلاین پس از ثبت نام در پلیس 10 انجام می شود)
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    20 1
    با سلام چرا در طرح پرسش دقت نمي كنيد؟ اين همه كساني كه از معاقيت كفالت سوال كردند غايب بوده اند؟ بحث ادامه تحصيل بدون علاقه يا با هزينه زياد و ... است براي خيليها كه با 6 ماه الي يكسال معاف مي شده اند. سوال اين بود كه چرا براي حذف قانوني 70 ساله - كه در زمان جنگ هم حذف نشده- 6 يا حتي 3 ماه هم فرجه در نظر گرفته نمي شود؟ به حجم عظيم اين پزسش در نظرات اميد بسته بوديم كه صدايمان را يه گوش سرداران برسانيد ولي نااميدمان كرديد!
    • گروه جامعه IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 16
      کاربر گرامی، گویا به این گفته های سردار کمالی توجه نکردید: "متاسفانه برخی مشمولان درصدد هستند که قانون را دور بزنند. در واقع این دست از افراد می‌خواهند به قانون حیله بزنند. مثلا در حال حاضر فردی که وارد مدرسه می‌شود معمولا دوران اولیه تحصیلی را در 12 سال می‌گذراند و به 18 سالگی و سن سربازی می‌رسد، اما برخی افراد سعی می‌‌کنند دوران تحصیلی را طول بدهند تا مثلا پدرشان به 60 سالگی برسد و به هر حال بتوانند از یکی از موارد معافیت استفاده کنند، اما قانون جدید می‌گوید همه باید تا 20 سالگی دوران تحصیلی مدرسه را تمام کرده و با ورود به 21 سالگی نسبت به وضعیت خدمت وظیفه اقدام کنند. یکی از اهداف ما در اصلاح قانون نظام وظیفه درنظر گرفتن عدالت بود تا قوانین عادلانه، منطقی و عقلایی اجرا شود."
    • گروه جامعه IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 20
      همچنین: "در معافیت کفالت مسائلی وجود داشت مثلا پدری که سنش 59 سال و 11 ماه و 25 روز بود و تک‌فرزند ذکورش در سن سربازی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست از این معافیت بهره ببرد. از طرفی شرایط استفاده از این معافیت برای مشمولی که دارای پدر متمولی که صاحب چند کارخانه بود و در سلامت کامل به سر می‌برد با مشمولی که پدری مریض و ناتوان داشت، یکسان محاسبه می‌شد و هر دو معاف می‌شدند، اما در قانون جدید تصمیم گرفته شد تا به شکلی عادلانه هر پدری در هر سنی که نیازمند مراقبت باشد و توانایی لازم برای اداره امور خود را ندارد، یگانه فرزند ذکورش بتواند از سربازی معاف شود."
    • بدون نام IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      1 1
      بابا جامعه !!! 2 ماه میتونه خدمتش رو عقب بندازه اصلا 6 روز میره خدمت یعد معاف میشه
  • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    10 0
    با سلام ما ورودي قبل دانشگاه هستيم. لطفا معافيت تحصيلي جديد را براي ما اعمال نكنيد و بر اساس قانون قبل ما بتوانيم درس بخوانيم. تا معافيت تحصيلي كم نياريم. كارشناسي پيوسته از 6 سال به 5 سال كاهش پيدا كرده. لطفا ارفاقي كنيد.
    • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      6 15
      آقاجان بشین درس بخون لیسانست 6 ساله نشه
    • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      10 1
      سلام دست خودم نيست كه اولش كم كاري كرديم. حالا يك دفعه قانون عوض شده و ما مونديم!
    • مصطفي IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      4 0
      ممكنه كسي بنا به دلايلي نتونسته درسشو طوري بخونه كه طي 6 سال تموم كنه بايد تا انتهاي دريافت مدركش سنوات داده بشه...
  • امیر IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    12 3
    چرا نباید یک دانشجو بتونه در حین تحصیل برای معافیت پزشکی اقدام کنه؟!!! واقعا چه دلیلی داره؟!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      4 7
      ممکنه بعدا خوب شه مثلا چشمو لیزیک کنه
    • امیر CH ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      4 3
      هر بیماری ممکنه بعدا خوب بشه!!! چه ربطی به دانشجو بودن داره! خلاصه به کسایی که نرفتن سربازی کار نمیدن یا خیلی سخت میدن!!! از طرف دیگه سنمون داره میره بالا و هم خرج دانشگاه رو نداریم, من اگه میتونستم در حین تحصیل برای معافیت پزشکی اقدام کنم ممکن بود معاف بشم و از اون به بعد راحت برم سر کار و بیمه هم بشم :(
  • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    17 1
    من که نفهمیدم اقا من 38 روزه مدارک رو از تهران برای کفالت پدر 59 سال فرستادم نظام وظیفه میگن باید 50 روز بگذره چون حجم پرونده ها زیاده (اینو خوده نظام وظیفه میکه نه من!!!!!!!!!) حالا من باید چی کار کنم اگر قانون جدید اجرا بشه و من تو نوبت موندم؟ گناه کردییم که از تهران مدارک فرستادییم!!!!!! اینو از سردار بپرسید لطفا
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    36 3
    این چه وضع سوال کردنه؟؟؟؟ فقط دعوتش کردین چایی میوه بهش بدین؟؟؟
  • بدون نام US ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    5 2
    قانون باید قوی عمل کنه مگه قوانین ما که در مجلس تصویب میشن کارشناسی نمیشن ؟ که مثلا" ما با اجرای قاون دو برادری سرباز کم میاریم اگه میشه پس چرا دادنش دست ستاد کل ، ستاد کل که معلومه زیر بار این قانون نمیرفت چرا اصلا" تو قانون آوردنش
  • بدون نام US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    17 2
    اینا رو که خود مردم بهتر میدونستن اصلا" چرا رفتین مصاحبه؟دنبال مصاحبه هایی باشید که مردم کمتر ازش اطلاع دارن
  • لطفا طبق معمول سانسور نکنید IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    37 2
    جالبه که همه نظرات مبنی بر اینه که جوانان این مملکت علاقه ای به سربازی رفتن ندارن! جالبه! سوال اینه که آیا مسئولین اصلاً به این موضوع توجه دارن؟ وقتی جوانی علاقه به سربازی نداشته باشه، چطور ازش انتظار می ره که جانش را برای وطنش فدا کنه؟
    • احسان IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      23 4
      دوست عزیز اصلا بحث سر علاقه به رفتن یا نرفتن نیست بحث سر اینه که این سیستمی که داره الان پیاده میشه اشتباهه یعنی چی؟ یعنی اینکه یه جوون تحصیلکرده مثه من و شما میتونه بره خدمت سربازی، اما نه اینکه بره سرباز وسط چهارراه یا نگهبون کلانتری میتونه بره تو دانشگاهها درس بده بره تو اداره های دولتی کار کنه اما نه با حقوق 80 تومن در ماه، بلکه یه حقوق طبق قانون کار بهش بدن و بعد سربازی هم همونجا به کارش ادامه بده اینجوری زحمت ماها هدر نمیره که درس خوندیم و هم دولت از دانش ماها نفع میبره متأسفانه مشکل ما توی یک کلمه هست عدالت از مسئولین سایت خواهشمندم که از مسئولین مربوطه بپرسن اینکه یک جوون 26 ساله مثه من که فوق لیسانس داره و با شرایط فعلی باید بره سر کار چه ارتباطی با اجرای عدالت علوی که میگند داره؟؟؟
    • مصطفي IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      5 1
      دقيقا موافقم يه فرد ليسانسه كه كلي زحمت كشيده و پروژه هاي علمي برسي كرده بايد بره سر چهارراه يا نگهبان كلانتري بشه يا راننده ريس كلانتري تا از علمش استفاده بشه!!!
  • ای کاش حداقل اینو درست پاسخ میدادند US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    9 2
    شما(اقای کمالی) انقدر دم از عدالت میزنین ایا کسانی که تشکیل پروندشان حدود 50روز با کسانی که در شهرستان ها هستند تفاوت دارد مشمول عدالت نمیشوند؟!؟!
  • arian CH ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    28 2
    ''معافیت کفالت از این پس شرط سنی 59 سال ندارد. چون عدالت نبود.'' یعنی مسولان نظام وظیفه ۳۰ سال قانون ناعادلانه را اجرا می کردند (به گفته سردار کمالی) آیا نباید به خاطر این مسئله مورد بازخواست قرار بگیرند؟
  • بدون نام FR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    7 1
    جواب سوال من چی شد؟ «لطفاً از ایشون بپرسید چرا زمانی که قانون جدید سربازی با مشورت ستاد کل در مجلس در دست تهیه بود ستاد کل از ابتدا مخالفت خود را با«معافیت دو برادری»اعلام نکرد و این طرح به مجلس رفت و از رسانه ها اطلاع رسانی شد؟چرا حتی بعد از رفتن به مجلس هیچ یک از مسئولین ستاد کل مخالفت خود را اعلام نکرد و این امید در جوانان ایجاد شد؟چرا بعد از دو سال و تصویب این قانون در مجلس و تأیید شدن توسط شورای نگهبان، تازه ستاد کل گفته این قانون را فعلاً اجرا نمی کند؟ گوشه هایی از مصاحبه ی آقای عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در سال 88 و در سایت فرهیختگان farheekhtegan.ir: در جلسه‌ای كه با فرمانده ستاد كل نیروهای مسلح،سردار فیروزآبادی داشتیم، ایشان گفت كه ستاد با معافیت دو برادری هم موافق است.»
    • بدون نام FR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      4 2
      گروه جامعه! یه سوال ازتون پرسیدم. جواب سوال من چی شد؟ این همه سوال راجع به «معافیت دوبرادری» پرسیده بودن شما چند تاشو پرسیدی؟
  • عادل IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    152 2
    ای بابا.این آقا چی فکر میکنه.تک پسر خانواده ام.بابام دیسک گردنشو عمل کرده.3 تا از انگشتای دست چپش هم سره.بعد از اونم 7 ماه خدمت کردم و قبول شدم اومدم ارشد و خرداد سال دیگه بابام به سن معافیت میرسه.رفتم میپرسم شرط معافیت چیه؟میگه یا بابات باید دیوونه باشه،یا باید یه کلیه نداشته باشه یا اصلان نتونه راه بره.بابا به کی بگم بابام باز نشسته شده با ماهی 500 هزار تومان نمیتونه زندگی بچرخونه.اخه به این سردار یکی بگه ،خیلی های مثل من وجود دارند.لامسب بابام رو منم حساب کرده.......خدا جوابشو بده.......
    • بدون نام DE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
      1 0
      اون وقت کسی که 4 تا پسر داره ،یکیشون معاف میشه در حالیکه 3 تا پسر دیگه داره که از پدره مواظبت کنه
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    17 2
    من مفهمیدم من الان ترم 11 ام یعنی الان اخراجم؟
    • گروه جامعه IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 9
      کاربر گرامی؛ برای شما و مشمولانی همچون شما، مهلتی جهت اتمام تحصیلتان تعیین می شود. فعلا از معافیت تحصیلی استفاده می کنید.
  • رضا IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    17 1
    مصاحبه شما اصلاً مفید نبود،سردار دقیقاً همان صحبت های قبل را واو به واو راجع به دو برادری تکرار کرد و گزارشگر شما هم اصلاً سعی نکرد سوالاتی که ما مطرح کرده بودیم را از سردار بپرسند.با این توصیف اصلاً نیازی نبود که از مخاطبان خود بخواهید که سوالاتشان را مطرح کنند.شما هم صحبت های قبلی را از سردار را که با خبرگزاری های قبلی صحیت کرده بود را منتشر می کردید.مطمئناً هیچ کدام از کسانی که سوال خود را مطرح کردند به 10 درصد پاسخ مورد نظر هم نرسیدند.
    • گروه جامعه IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      4 22
      کاربر گرامی، اگر گفتگو نتوانسته به سوالات شما پاسخ دهد، متاسفیم. اما تلاش شد در این گفتگو عمده سوالات کاربران پرسیده شود و برای انها پاسخ قانع کننده ای منتشر شود. شاید اگر گفتگو را یک بار دیگر بخوانید، به پاسخ خود برسید.
    • بدون نام FR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      10 1
      منم با نظر این دوستمون موافقم. اگر امکانش هست یک مصاحبه ی دیگر با ایشان ترتیب دهید و این بار سوالات کاربران را از ایشان بپرسید نه سوالات کلّی.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    8 2
    آخه سردار کمالی عزیزما سه برادریم با هزار بدبختی خرج اون یکی ها رو کشیدیم تا سربازی شون رو تموم کنند الان من هم باید برم سربازی آخه کجایی این انصافه؟ والله دلم به حال پدرم میسوزه الان من تو یک کارگاه تولیدی کاری میکنم برایی مملکتمون برم سربازی بهتره یا تو این کارگاه تولیدی کار کنم بهتره؟! با این وضعیت تحریم ها هر وقت هم صلح نباشه اگه آدم برایی مملکتش هم نره برایی دفاع از جونش سربازی میکنه اینو مطمءن باشید
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    2 5
    باتشكرازشما ازاينكه سئوال من را مطرح كرديد ازسردارعزيز كمال تشكردارم ،اگر سردار مرجع اي جهت مراجعه وپيگيري مشكل معرفي مي كردند خيلي خوب بود
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    9 2
    واسه کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال معافیت گذاشتند،واسه کارشناسی ارشد ناپیوسته چی؟
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    88 1
    لطفا پاسخ کاربران را از خودتان در نیاورید!!!!!!!!!!!!اون از مصاحبه بی خودتون که ترسیدین سوالاتو جزیی بپرسین اینم از جوابای من درآوردیتون... خبرنگاری که ندونه به غایب معافیت نمی دن همون بهتر بشینه چایی بخوره فقط!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    13 1
    نحوه طرح سوالات افتضاح بود. اسم خودتون رو گذاشتید خبرنگار؟ ضمنا چند تا از نظرات من رو هم تایید نکردید. دمتون گرم
  • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    5 1
    نحوه طرح سوالات افتضاح بود. اسم خودتون رو گذاشتید خبرنگار؟ ضمنا چند تا از نظرات من رو هم تایید نکردید. دمتون گرم
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    9 1
    نحوه طرح سوالات افتضاح بود. اسم خودتون رو گذاشتید خبرنگار؟ ضمنا چند تا از نظرات من رو هم تایید نکردید. دمتون گرم
  • علیرضا IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    18 2
    من متولد 56 هستم. نزدیک 10 - 12 ساله غیبت دارم ! ازدواج کردم زن و بچه دارم - چند جا کار میکنم. به نظر شما باید چه کار کنم. چطور میتونم برم سربازی. من نرفتم سربازی درست کار غیر قانونی کردم. قانون باید برای هر حالتی فکر کرده باشه. شما اگه قاتل هم باشید قانون و شرع براش برنامه داره راه داره . الان تو مملکت ا دزدی قاچاق و ... عفو و بخشش داره به نظر شما نمیشه راهی درست کرد برای بخشش این غایبین. طبق آماری که ما داریم و میبینیم به جای 3 درصد آقای سردار بیش از 30 درصد غایبین سربازی هستند و این هست که مجازات را سخت تر کرده اند.
    • گروه جامعه IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      5 15
      کاربر گرامی، به گفته سردار کمالی، معافیتی برای شما وجود ندارد، باید حتما به سربازی بروید، اما غیبت های شما محسوب نمی شود و اگر در مهلت قانونی مراجعه کنید، اضافه خدمت ندارید. ضمن اینکه در استان محل سکونت خود، خدمت سربازی را می گذرانید.
    • سعید A1 ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      0 0
      آقا گل گفتی منم شرایط شمارو دارم حالا ما ازسربی اطلاعی غیبت کردیم ولی آیا دنیا به آخر رسیده بعدشم مگه اون 3درصد مشکلی ازشما حل میکنن؟ پس لطفا مثل گذشته قانون عفو غایبین رو اجرا کنید. متشکرم
  • علیرضا IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    14 0
    شما از همین تعداد غایبین متوجه میشید که غایب ها از 3 درصد خیلی بیشترند پس به جای خط و نشون کشیدن و تهدید باید برای این ها فکری بکنید
  • مرتضایی IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    16 2
    بعنوان یک مطلع عرض می نمایم : اصولا جوانی که بدون انگیزه .ارد محیط نظامی میشوند نه تنها نمی توانند بعنوان خنصر مفیدی در مجموعه مورد توجه قرار گیرند بلکه عکس ان صادق است . اما مبحث سرباز حرفه ای : فرد با توجه به علایق و روحیات خود این شغل (دقت فرمائید شغل ) را برگزیده . اموزشهای روز و تخصصی خود را در قالب وظایف تعریف شده در راستای ارتقا جایگاه خود با کمال میل و از روی رغبت انجام میدهد . او تربیت میشود تا بجنگد . چون وظیفه اش جنگیدن است و ملزوماتش اشنایی تخصصی به فنون رزم و سلاحهای روز جایگاه یک سرباز بعنوان پائین ترین عنصر نظامی دیگر محلی از اعراب ندارد . او نیروی جنگی تخصصی در میادین نبرد است . نه عنصری صرفا فرمانبر . حال مقیاس فرمائید سربازی اجباری = سرباز حرفه ای
  • داود IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    28 0
    ازاینبهبعدیارانه هم چماقی میشود برای امورمختلف بعیدنیست بگویند انهایی گه صبح ساعت 8بیدارنشوند یارانه نمیگیرند ومسایل ازاین دست د.ولت گه منتظراست اتویی بدست اورد تااون 10میلیون را پیداگندیکی هم همین راه!!21
  • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    24 3
    جناب سردار خداییش این انصاف نیست که 1 سرباز با داشتن مدرک ارشد و یا دکترا و سن 30 سال بهش 50 یا 60 تومن میدین. واقعا خنده داره...
  • محمد US ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    8 0
    این پروژه هایی که سردار در بخش اخر مصاحبه اعلام کردند چه جوری ؟ از کجا بفهمیم نیرو های مسلح به چه نوع پروزه هایی احتیاج دارند و به کجا مراجعه کنیم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
  • روزبه IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    7 2
    تورو خدا سوالایی که ما از شما درخواست پرسیدن داشتیم و سوالاتی که شما پرسیدید را بررسی کنید یه بار دیگه خودتون. اصلا حرفه ای کار نکردید. اگه دروغ میگم پس بهتره نظرات سایر کاربرانو خودتون ببینید که البته میدونم که پیگیرید و تا جایی که بشه جواب دادین. ممنون. ولی ببینید دوستی جایی از شما پرسیدن که چرا علت حذف ناگهانی قانون کفالت را دقیق و شفاف نپرسیدید شما نیز در جواب گفتید که اون که حذف شده و فبلا سردار گفته بود. خوب گرامی آخه سوال همینجاست چرا باید حذف شه؟؟؟ من که 50 روز مدارکو پست کردم هنوزم خبری نشده. تکلیف ما چیه؟؟ یا اونایی که برنامه زندگیشون نابود میشه!!! توروخدا یه ذره حرفه ای تر و انتقاد پذیر تر باشیم و زود جبهه نگیریم. به نظر من شما بابت این مصاحبه خیلی زحمت کشیدین و همه از شما ممنونیم
    • گروه جامعه IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 13
      کاربر گرامی، صریح و شفاف پرسیدیم؛ پاسخ هم این بود: "یکی از اهداف ما در اصلاح قانون نظام وظیفه درنظر گرفتن عدالت بود تا قوانین عادلانه، منطقی و عقلایی اجرا شود. در این معافیت نیز مسائلی وجود داشت مثلا پدری که سنش 59 سال و 11 ماه و 25 روز بود و تک‌فرزند ذکورش در سن سربازی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست از این معافیت بهره ببرد. از طرفی شرایط استفاده از این معافیت برای مشمولی که دارای پدر متمولی که صاحب چند کارخانه بود و در سلامت کامل به سر می‌برد با مشمولی که پدری مریض و ناتوان داشت، یکسان محاسبه می‌شد و هر دو معاف می‌شدند، اما در قانون جدید تصمیم گرفته شد تا به شکلی عادلانه هر پدری در هر سنی که نیازمند مراقبت باشد و توانایی لازم برای اداره امور خود را ندارد، یگانه پسرش بتواند از سربازی معاف شود."
    • بدون نام US ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      10 1
      اقای گروه جامعه این معافیت ناتوانی پدر که 10000 ساله داره اجرا میشه.چی میگی؟منظور برداشتن یک دفعه قانون 59 ساله......
    • بدون نام IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      5 1
      بحث اینه که چرا قانون یه شبه برداشته میشه کلی برنامه ریزی در درس و دانشگا و حتی کار پیدا کردن این دوره ای که از عمر من که تا حالا گذشته و تباه میشه رو کی می خواد جواب بده حداقل یه جواب درخور بدن
  • روزبه IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    20 3
    ادامه = ولی خیلیها چششون به سوالهای شما از سردار و نحوه بازتاب و حفظ امانت در سوالات و پرسیدن اونا بود ولی انصافا ببینید چی پرسیدید : سیاری از جوانان به امید استفاده از قانون کفالت، سالهاست که از سربازی غیبت کرده اند و برای زندگیشان برنامه ریزی داشته اند؛ زن و زندگی دارند و به هر حال تشکیل خانواده داده اند. خوب اخه این پرسیدن داره ؟؟ همه میدونن که غایب جز کفالت نیست. شما باید علت این بی عدالتی که چرا قراره حذف بشه را میپرسیدین. مگه همه باباشون کارخونه دارن؟؟ اگه بی عدالتی بود این قانون پس 30 ساله که عدالتو زیر پا گذاشتین!!! مگه کلا چند نفر شامل این قانون میشن که اینم حذف کنن. یه خونواده که یه پسر داره میره مثلا یه شهر دیگه خوب هر اتفاقی ممکنه بیافته براش. به خدا این انصاف نیست. ممنون از شما
    • اف. بی. معافیت کفالت CA ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      6 1
      آقای گروه جامعه, وقتی همه میگن کارتون و مصاحبتون اشکال داشته بپذیر دیگه برادر من. ما یه سوال دیگه پرسیدیم, مشخصا در مورد حذف قانون کفالت. شما برا خودت گفتی مشمول غایب!!! ! ما هیچ کدوم غایب نیستیم.
    • گروه جامعه IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      1 2
      کاربر گرامی "اف. بی. معافیت کفالت"، به فرض که ما مطلع نبودیم و سوال اشتباه مطرح شده است. اما پاسخ سردار به افرادی که به هر ترتیب منتظر استفاده از معافیت کفالت بودند و اکنون ناکام مانده اند، همینی است که خواندید. برای یادآوری مجدد می توانید به این لینک http://www.khabaronline.ir/detail/193908 مراجعه کنید. همچنین فایل صوتی مربوط به این بخش از گفتگو برای آگاهی بیشتر شما، به زودی منتشر می شود.
  • هادی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    8 3
    با سلام سوال بنده اینه که دانشجویانی که الان سال 4 یا پنجم هستند و درسشون تموم نشده چه وضعی پیدا میکنن؟ کم شدن مدت تحصیل شامل ما هم میشه یا برای ورودی جدید خواهد بود؟ بعد از اتمام مدت دانشجو اخراج خواهد شد ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    2 1
    سردار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...
  • hossein IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    4 2
    من متولد 13/9/70هستم و طبق قانون جدید مشمولم اما فقط یک درس دیگر دارم تا دیپلم بگیرم و آن درس رو باید اسفند امتحان بدم الان تکلیف من چی میشه؟؟؟خواهش میکنم خبر آنلاین جواب منو بده
    • محمد هادی IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 0
      الان شما هنوز وقت دارید دوست عزیز،چون قانون جدید هنوز ابلاغ نشده
  • محمود IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    6 4
    سلام بابا اینقدر سوال کردین یه سوال در مورد مشمولان غایب که متاهل هستند ودارای فرزند نیز هستند نکردین بابا تو رو قران جواب این سوال را بپرسین چند درصد امکان داره تو شهر خودم خدمت کنم.راستی شهر ما ارتش نداره.با تشکر منتظرم
    • گروه جامعه IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      1 5
      کاربر گرامی، به گفته سردار کمالی، با توجه به شرایطتان امکان خدمت کردن در استان بومی خود را دارید
    • ناشناس IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      2 1
      البته اگر مثل من بدشانس نباشی که نیرویی بیفتی که تو شهر خودت پادگان نداشته باشه تازه اگر داشته باشه هم پارتی میخواد مثلا از یزد بیفتی نیروی دریایی بدبختی زن و بچت رو باید ول کنی به امان خدا
  • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    3 5
    ببخشید کسایی که قبلا یه مدت از خدمتشونو گذروندند و دانشگاه قبول شدند برای ادامه خدمت مشمول قوانین جدید میشوند یا نه؟ ممنون میشم جواب بدید تشکر
  • ناشناس IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    38 1
    اگر از عدالت دم میزنید لطفا تو پادگان ها هم سربزنید که پارتی بازی و بی عدالتی چه غوغائی میکنه بنده متاهل بودم به دلیل اینکه پارتی نداشتم تو شهری غیر از شهر خودم تقسیم شدم که همین داشت باعث میشد زندگیم از هم بپاشه . در دوران خدمت از فنون و کارهائی که به درد پادگان میخورد همه را بلد بودم به صورت حرفه ای ولی چون پارتی نداشتم توی دژبانی افتادم و کامیونی پست میدادم که جای تعجب داشت که دژبانی فقط زیر دیپلم نیرو میگرفت آیا اینها عدالته که یک جوون به امید خدمت به میهن خودش بره سربازی بعد مواجه بشه با محیطی پر از ترامادول ، ناس ، سیگاری و و و و و که کاملا فاسده و فقط اون جوون هنر کنه معتاد نشه و بیاد بیرون . واقعا متاسفم برای اینکه دم از عدالت میزنیم ولی فقط به زبون بلدیم بیانش کنیم .
  • بدون نام IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    23 1
    با سلام واقعا ممنون از سوال های حساب شده ی شما و از جواب های تکراری این مسئول که قبلا هم از ایشون شنیده بودیم! کاربر هایی که بر اساس فراخوان قبلی مبنی بر طرح سوال،سوال های خودشون رو مطرح کرده بودند به یه امیدی وقت خودشون رو برای این کار گذاشتن،اون هم پاسخگویی شفاف بوده نه حرف های تکراری ممنون
  • بدون نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    4 1
    عاجزانه درخواست دارم درباره صحبت سردار كمالي در چند هفته گذشته در خبرگذاري ها درباره معافيت فرزند ذكور مادر يا پدر سرطاني پيگيري بفرماييد نه بهزيستي پاسخگوهست نه پليس ١٠ اطلاعي دارد خانواده اي كه يكي از اعضايش دچار اين بيماري شوند متحمل خرج سنگين دركنار سختي مراقبت از عزيز بيمارشان ميشوند كه بايد همه اعضاي خانواده باهم كار كنند كه خرج درمان تامين شود و هر روز و هر ساعت مراقب و پرستار آن مادر يا پدر باشند
    • مجيد مقدم IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      0 1
      به نظر بنده معافيت فرزند ذكور پدر يا مادر سرطاني ضروري ميباشد.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    3 1
    گروه اجتمتعي خواهشمند است در صورت امكان ارتباطي با نظام وظيفه برقرار كنيد و وضعيت معافيت يا مشموليت فرزند ذكور نادر يا پدر سرطاني را معلون كنيد
  • رامین IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    5 1
    راجب امریه گرفتن اصلا نپرسیدید؟ شرایط عضویت در قرارگاه ، انجام تحقیقات علمی پژوهشی لطفا حتما بپرسید.اصلا اطلاع رسانی نکردن در این رابطه.همان طور که معافیت گرفتن این همه مزایا داره2 سال وقت آدم بیهوده تلف نمی شه . چرا برای سربازی رفتن هیچ مزایا یا انگیزه هایی در نظر نمی گیرند.هزینه فرصت این مدت سربازی برای شخص چیست؟آیا این ظلم نیست که عده ای نه به خاطر شرایط خود ،بلکه بسته به شرایط دیگران معاف بشن؟برای دانشجویانی که می خواهند با معافیت تحصیلی در جایی بطور موقت کار کنند چرا کارت پایان خدمت می خواهند?ممنون از خبرآنلاین
  • کورش IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    17 1
    به سردار سلام برسونید، بفرمایید: چرا 6 ماه دیگه میخواین مشمولان غایب رو دستگیر کنید؟ همین الان اقدام کنید! ما که 15 ساله زندگی مون آخرت یزید شده، اینم روش.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    10 1
    کسی که به خاطر مشکلات خانواده اش نتونسته درسشو تموم کنه و مثلا 3 واحد باقیمانده داره و سنواتش هم تموم شده باید بره با دیپلم و زیر دیپلم آموزش ببینه؟انصافه؟این شد قانون؟کلا دوره سربازی منشا خیلی از ناهنجاری های اجتماعی هست که امیدوارم جناب سردار یه بخش جامعه شناسی و روانشناسی هم به مجموعه اضافه کنن.
    • مصطفي IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      5 1
      دقيقا موافقم كسي كه اين همه زحمت كشيده و دوران سخت دانشجويي رو طي كرده حالا به هر دليلي نتونسته در مدت سنواتش درسشو تموم كنه بايد با ديپلم اعزام بشه؟ اين كجاي عدالته؟
  • بدون نام IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    20 1
    چرا یه نظر سنجی درباره درست یا اشتباه بودن سربازی به این صورت نمیزارین تا مردم رای بدن؟
    • نظرسنجی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      13 1
      به شدت موافقم خبرآنلاین یه نظرسنجی درمورد 60 سال بزار به خدا درگیریم
  • بدون نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    23 2
    یارانه ای که پرداخت می شه سهم تک تک افرادی هست که تو این کشور زندگی می کنند (چون از پول فروش نفت و سایر منابع کشور تامین می شه). یعنی دولت هیچ لطفی در حق کسی نمی کنه که این پول رو به مردم می ده! آخه شما با کدوم مجوز شرعی می خواهید این پول رو به اشخاص ندید؟!
  • آرش IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    5 1
    با عرض سلام و تشکر من دانشجوی کارشناسی ارشدم و نمیدونم بعد از اتمام تحصیل وضعیت من به چه صورتی خواهد بود لطفا از سردار بپرسین وضعیت بچه های کارشناسی ارشد و کسانی که میتوانند در جایگاه های بهتری خدمت کنند که هم شان تحصیلات آنها و هم ارائه خدمتی که میخواهند بدهند حفظ شود به چه صورت است و ضمنا ما که سن بالاتری را داریم و بعضا مساله ازدواج را پیش رو داریم چه تسهیلاتی به ما خواهند داد که ما چوب درس خواندنمان را نخوریم .جای این گونه صحبت ها که بعضا فکر جوانان را راحت میکنند خیلی اهمیت بالاتری نسبت به مسائلی که عنوان شد دارد. خواهشمندم این صحبت من را پیگیری کنید چون این مشکل خیلی از دوستان من نیز هست.
    • احسان IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      3 2
      شما هم دلت خوشه ها!! چه تسهیلاتی؟ من کسایی رو دیدم دکتری داشتند زمان خدمت باید دستشویی پادگان تمیز می کردند بعد شما حرف از عدالت و تسهیلات میزنی؟ همینکه شأن و مقاممون رو له نکنند خودش کللیهههههههههههههههههههههه
  • بدون نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    3 1
    گروه جامعه جان بالاخره ما نفهميديم كه اگر خدمت 24 بشه با توجه به مدرك تحصيلي كسري خدمت تعلق ميگيره يا نه؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    6 3
    یارانه را که سرپرست خانوار دریافت میکنه
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    16 1
    سلام اكثرا ميدونن كه كسي كه غيبت داره معافيت بهش تعلق نمي گيره اون وقت شما درباره غايبا كه معافي مي خوان سوال مي پرسين خوب معلومه سردارم در اين مورد دستش پره برا جواب حرف اكثر ما چيز ديگه اي بود ما از اون دسته ايم كه غيبت نداريم و برنامه ريزي برا زندگيمون كرده بوديم كه ناگهاني اجرا شدن قانون به كل همه زندگيمون رو به هم ريخته غير از اين معافيت تك پسري كه پدرش 60 سالشه حذف بشه با نظر به اينكه انواع بيماري هاي خطرناك مثل سكته و فشار بالا و ... خبر نميكنه كه كي مياد ظلم بزرگي به اين دسته خانواده هاس كه در اين مرحله از سن و سال كسي رو براي ياري رسوندن بهشون نداشته باشن -كافي بود اندكي خودتون رو جاي ما ميذاشتين اون وقت سوالاي بهتري به ذهنتون مي رسيد كه از سردار بپرسيد- خواهشا پيگيري فرماييد
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    18 3
    خبر آنلاین یه نظرسنجی درمورد کفالت 60 سال بذارین آقایون ببینن حرف ما که به جایی نمیرسه برنامه ریزی کرده بودم برای بعد درس ارشد رو هم جون کندم قبول شدم حالا بعد 26 سالگی باید برم سربازی 28 سالگی درام ازش
  • حرف عمیق IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    16 5
    تا الان منتظر بودیم بابامون 60 سالش بشه......... حالا دیگه باید منتظر باشیم بابامون خدایه ناکرده یه چیزیش بشه!!!!خدا رحم کنه
    • بدون نام IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      6 1
      با مصاحبتون که همرو سر کار گذاشتید برای جبران گناهتون بیاید یه نظر سنجی برای کفالت 60 سال بگذارید
  • دانشجوی فارغ التحصیل IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    2 4
    سلام با تشکر از قرار دادن مصاحبه با سردار کمالی در سایت میخام یه موضوع برام روشن بشه:با صحبت هایی که سردار کردند پس حداقل تا 18 ماه آینده تصمیمی برای افزایش مدت خدمت نیست؟من یه دوره قبل از ارشد رفتم خدمت اون موقع 18 ماه بود خدمتم الان که دوباره میخام برم میخام بدونم مدت خدمت من چقدر تغییر میکنه؟ خواهش میکنم جواب این سئوال منو بدبد..
  • بدون نام US ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    9 2
    سردار جواب ما رو نداد معلومه که متولدین 1355 و این حرفا نباید منتظر کفالت باشن چون غیبت دلرن تکلیف خذف ویران کننده معافیت کفالت پدر 59 سال چی شد؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    14 2
    سلام اقایان فرزندان خودشان همه از انواع معافیت ها استفاده کردند حالا که به امثال ما رسید کلا شد 9 ماه کاش این اقایان که هی میروند به خارج از کشور واز قوانین و الگو های انجا الگو میگیرند این هم الگو میگرفنمد که در ان کشورها برای رزمندگانشان چه تسهیلاتی در نظر میگیرند نه مثل اینها که بجای افزایش کاهش هم میدهند عزیزان کاری کنید که اگر باز فردا هم جنگی بود کسی هم رغبت کند برای جبهه رفتن نه اینکه حالا که فرزندان اینها مشمول شدن این افراد رزمندگان سابق به انواع بیماری ها وگرفتاری ها دچار شدن اینها هی میزان معافیت ها را کاهش میدهند
    • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
      4 1
      واقعا که گل گفتی،تعریف عدالت رو چی میدونن؟
    • گروه جامعه IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      1 3
      کاربر گرامی، گویا فرصت نکردید تمام گفتگو را بخوانید. سردار کمالی، پاسخ این ادعای شما را داد
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    11 1
    چند روزه ما رو نصف جون کردین بعد این بور مصاحبتون؟ واقعاً ممنون :)
  • ashkan IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    13 3
    کی برای استفاده از معافیت کفالت غیبت کرده؟ که شما پرسیدید . اصلا کسی که غیبت کنه شامل قانون معافیت نمی شه . سوال ما یه چیز دیگه ای بود کلا. ما گفتیم چون می دونستیم که بعد ها معاف میشیم و الان دانشجوایم رفتیم ازدواج کردیم و حالا باید زن و بچه رو ول کنیم بریم خدمت. باید این قانون از چند سال پیش اعلام می شد. من از آقای کمالی برای اینکه وقتشان را تلف کردند و با این سوال های احمقانه روبرو شدند معذرت خواهی می کنم.
  • سلام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    3 5
    خسته نباشید من خودم افسر وظیفه(س2)هستم،قبلا ماهی 120000-80000 هزار حقوق می گرفتیم الان شده 50000هزار حقوق دریافتی هیچ فرقی با سرباز صفر ندارد
  • مهران IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    4 4
    خبر انلان من منتظر بودم وکه بابام شصت ساله بشه و معافیت بگیرم حالا که 5 ماه مونده شصت سالش بشه میگید نمی شه من یه چاره اندیشیده ام. انلاین در جریان باش که امشب یا فردا شب جفت پا می پرم شکم بابام تا معافیت بگیرم. گفته باشم بعدا نگی نگفتی
  • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    17 4
    این معافیت ها که همش برای فرزندان معزز شهدا شد پس بقیه چی؟
  • بدون نام IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    2 2
    آقا ما الان اواخر دی هستیم دیگه! نمیخوان اجرا کنن؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    23 1
    واقعا جواب سوال خیلی از ماها که درباره معافیت تک پسر و حذف یکباره اون و بهم ریختن زندگیمون و روانی شدنمون پرسیده بودیم همین بود؟این که تو قانون قبلیم بود که اگه کسی غیبت داشته باشه معاف نمیشه.تورو خدا میخواین مصاحبه بذارین درست و حسابی مصاحبه کنین نه اینکه یه تریبون دیگه در اختیار جناب سردار قرار بدین همون حرفای قبلشو تکرار کنه و یه چای و میوه هم دور هم بخورین.بقرآن دیگه دارم رسما دیوونه میشم.آخه این چجور عدالتیه که 30 سال یا بیشتر یه قانون اجرا میشده حالا یه دفه برداشته میشه، بابا مردم که مسخره شما نیستن هر موقه خواستین قانون بذارین هر وقتم خواستین یه دفه عوضش کنین.پس مردم این وسط چیکارن؟؟؟زندگیشونو رو چه حسابی برنامه ریزی کنن؟بخدا این از ظلمی که الان دارین در حق ما میکنین گناهش بالاتره
    • گروه جامعه IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      1 3
      کاربر گرامی، به این لینک مراجعه کنید؛ http://www.khabaronline.ir/detail/193908/
  • بدون نام IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    6 1
    در نیرو های مسلح کار اصلی سرباز ها میکنند اونوقت حقوقش رو نیرو های کادر میگیرند در واقع سرباز ها مجانی خدمت میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • مجتبى و فرزاد IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    9 3
    آيا اين عدالت است كه متولدين ١٣٥٤ معاف شوند اما متولدين ١٣٥٥ معاف نشوند و با ١٧ سال كوچكتر از خودش به خدمت برود من اگه برم خدمت اجاره خانه ، قبض آب و برق و گازو شارژ ساختمان و هزينه هاى كمر شكن زندگى ام را چه كسى تامين كند من بخاطر مشكلات مالى در سال ١٣٧٨ از تحصيل در دانشگاه در ترم ٦ مجبور به انصراف شدم و با نا اميدى با مدرك ديپلم تلاش كردم زندگى ام را بسازم كه تا الان هنوز نتوانسته ام براى خانواده ام يك خانه بخرم و ده ساله كه اجاره نشينم بخدا از اين زندگى خسته ام كى ميخواد به داد امثال من برسه؟ بخدا نااميد و خسته ام
    • یه خواهر IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
      1 0
      سلام من موافق این نظر هستم برادرم متولد مرداد 55 هست وبه خاطر مشکلات خانوادگی نتوانسته به سربازی برود ولی مطمئنم اولین نفری باشد که برای میهنش در مقابل دشمن به ایستد لطفا به رهبر معظم بگوید در مورد این متولدین هم هر چه زود تر تصمیم بگیرند
  • بدون نام IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    6 4
    با سلام من متولد ١٣٥٧ هستم همه ما اميدوار بوديم امسال با فرا رسيدن جشنهاى پيروزى انقلاب مورد عفو فرمانده كل قوا رهبر عزيزمان قرار بگيريم ما كه از اين مسئولين نااميد شديم و تنها اميدمان لطف رهبر مان است ، من از خبر آنلاين ميخواهم خواسته مارا به گوش معظم له برسانند .
  • مصطفى IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    6 2
    پارسال نظام وظيفه اعلام كرد كه متولدين ١٣٥٥ ديپلم و زير ديپلم عفو رهبرى خورده اند و روزنامه جام جم منتشر كرد كه چندروز بعد تكذيب شد اما جام جم تكذيب نكرد باور كنيد آنروز بهترين روز زندگيم بود. در بين عموم شايع است كه كسانى كه در سالهاى قبل معاف شده اند بخاطر اين بوده كه در بين مسئولين فرزندان آنها كه مشمول بوده اند در تصويب اين معافيتها نقش داشته.
  • امیر US ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    8 1
    ایشالا زودتر "کل" سیستم سربازی رفتن متحول میشه. نه فقط اجرا یا عدم اجرای معافیت ها... به امید آن روز.
  • فرهاد IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    1 2
    سلام..کاش درباره معافیت های پزشکی هم سوال میکردین..آیا در قانون جدید این معافیت ها تغییر کرده ؟ و کسی که غیبت داشته میتونه معافیت پزشکی بگیره؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    3 3
    هنوز هم هستند کسانی که سربازی فرزندانشان را می خرند چرا میگویید که این قانون مهلتش تمام شده با این کار فقط واسطه ها بیشتر میشوند و هزینه ها بلاتر میرود و فقط از ما بهترون میتوانند اینکار را بکنند
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    1 1
    سلام کارفرمای بیچاره دیگر چه تقصیری دارد هم حقوق و مزایا و عیدی و پاداش بن کارگری مرخصی استعلاجی واستحقاقی بدهد هم جریمه نرفتن کارگران به سربازی یا اینکه باید آنها را اخراج کند ...
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    6 6
    واقعا شما در مورد مردم چی فکر کردین ؟؟؟؟ کاملا مشخصه این مصاحبه ساختگی ایه !!! سردار انقدر بیکاره بیاد با شما مصاحبه کنه ؟ حتی 1 کی از سوالات بچه ها هم پرسیده نشده !!! همون صحبت های قبلی کپی پیست شده . واقعا خسته نباشید !!! آمار سایت کلی رفت بالا ! شما از اساتید بازاریابی هستین
    • گروه جامعه IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
      2 2
      با تشکر از این همه اعتمادی که به یک رسانه دارید. احتمالا عکس های داخل گفتگو را یا ندیده اید و یا باور نکرده اید. شاید هم ایراد از اینترنت شما باشد که عکس را برایتان باز نکرده. قابل توجه شما که بخش هایی از فایل صوتی گفتگو با سردار کمالی، امروز منتشر می شود.
  • مصطفي IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    6 22
    از گروه جامعه خواهشمندم جواب بنده را بدهند تكليف بسيجياني كه در سال 91 به سربازي مي روند چيست؟ كسر خدمت دارند؟ شايد خبلي ها براي اين سوال من نظر منفي بگذارند و اين امر نشان دهنده خدمتگزار بودن بسيج و مظلوميت آن است.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    15 1
    خبر آنلاین خودتون که جرات نداشتین دو کلمه حرف حساب به این سردار بزنین حداقل نظرات رو سانسور نکنین: هر چی بهشون میگی میگن عدالت نبوده ، عدالت نیست کاشکی از این سردار عدالت پرور میپرسیدین چطور ماهی 50 تومن حقوق دادن به یک مرد 30 ساله با زن و بچه عدالته . زندگی مردم رو بهم زدن عدالته ، جوونا رو معتاد کردن و به کشتن دادن عدالته ؟ عدالت اونی نیست که شما تشخیص میدی سردار عدالت اونی هست که مردم راضی باشن یه نظر سنجی بکنین اگه 10 درصد مردم از وضعیت فعلی نظام وظیفه راضی بودن من قول میدم همه جوونا آروم بشن و برن سربازی. همه چی شده ابزار عدالت هم شده ابزار ظلم
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    10 3
    یه سر به نظام وظیقه تهران می زدید تا ببننید نه تنها قبل از 50 روز راه نمی دن بلکه یه سرباز دیپلم ردی با بچه هایی که اکثرا تحصیل کرده اند چه جوری حرف میزند!!!!!!!سردار روراست باش!!!!!1
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    3 2
    به نظر من بار مالی نیاز به یک تعریف مشخص داره؛فرض کنیم در سال 300هزار نفر در حال خدمت باشن و حقوق سالانه هر کدوم به طور متوسط 5میلیون بشه که این میشه 1500میلیارد؛حالا سؤال اینه که چه کسی با صرف چنین هزینه ای مشکل داره؟
  • ali IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    10 3
    كاش به سردار ميگفتي كه مني كه فوق ليسانس دارم چرا بايد سرچهاراه ماشينارو جريمه كنم!در حالي كه اگه ميذاشتن توي پروژه ملي همكاري ميكردم. به خدا اينا حق الناسه. امام علي يه بار به خاطر غفلت از يه خانواده اي كه شوهرش تو جنگ مرده بود صورتشو جلوي اتيش گرفت به خاطر ترس از حق الناس. واسه اينا كه اتيش كه چيزي كه نيست استغفرالله خدار رو هم .....
  • علي IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    10 2
    اگه سردار حرفاش درسته يه روز يه همايش بزارن تا جووناي مثل من حرفاشونو بزنن ببينيم كه حق با كيه؟ متاسفانه توي اين كشور تر و خشك همه دارن با هم ميسوزن! قصدم تخريب نيست به خدا اينا همش واقعيته اگه بزارن همه ميتونن با خودشن مدارك مستدلل بيارن كه ببينن حق با كيه!!!!! آخه چررااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا خدا؟
  • علي IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    3 2
    عاجزانه درخواست دارم درباره صحبت سردار كمالي در چند هفته گذشته در خبرگذاري ها درباره معافيت فرزند ذكور مادر يا پدر سرطاني پيگيري بفرماييد http://jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100862348031 نه بهزيستي پاسخگوهست نه پليس ١٠ اطلاعي دارد خانواده اي كه يكي از اعضايش دچار اين بيماري شوند متحمل خرج سنگين دركنار سختي مراقبت از عزيز بيمارشان ميشوند كه بايد همه اعضاي خانواده باهم كار كنند كه خرج درمان تامين شود و هر روز و هر ساعت مراقب و پرستار آن مادر يا پدر باشند
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    2 2
    گروه جامعه عزیز ماهایی که پدرمون کارخانه دارنیست.تحت پوشش بهزیستی هستیم.سرموقع هم رفتیم دانشگاه ودانشگاهمونو تمام کردیم.انتظاراینروزو کشیدیم.وتمام شرایط قبلیرو داشتیم چی؟ آخه مگه چنددرصدکسانیکه شرایط داشتن کارخونه دار بودن؟مگهماهایی که ازنظرمالی درمضیغه ایم وحتی تحت پوششیم چه فرقی بازنان بی سرپرست داشتیم؟مگه فقیر بافقیرفرق داره؟ این همه گفتیموچرا منعکس نکردین؟چرا خیلی راحت از کنار برداشتن یکباره ی قانون گذشتین؟ منیکه توایلامم که دستم به اینا نمیرسه اما شمایی که میتونین چرا نگفتین بخدا مدیونین
  • الف.نون IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    15 0
    واقعا که صحبتهای سردار آخر منطق و استدلاله. ایشان بهتره یک بار دیگه تاریخ بخونن. فرانسه نه در زمان انقلاب بلکه در زمان امپراطوری و استبداد ناپلئون بود که خدمت سربازی را احباری کرد. معلوم نیست خدمت کردن در مشاغلی مثل آبدارچی یا نگهبان زندان یا به عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی اصلا چه ربطی به موقعیت سوق الجیشی و تهدیدات و راهبرد دفاعی کشور داره؟ در چند کشور از افراد وظیفه به عنوان پلیس شهری و نگهبان زندان استفاده می شود؟ سردار می گن که دشمن به سربازی حمله می کنه. ایشان فراموش کردند تز سرباز حرفه ای و کاهش مدت خدمت را یکی از فرماندهان سابق سپاه در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده. لابد از دید ایشان دکتر حسن عباسی هم جزو دشمنان حساب می شود. خدا به هم ما بصیرت در سخنان مان عطا کند.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    0 3
    من متولد نیمه ی اول 68 هستم و طی یک برنامه ریزی قصد داشتم 5 سال و نیمه لیسانس بگیرم و الان هیچ راه فراری از این تصمیم ندارم و امکان نداره که 5 ساله لیسانس را تمام کنم . تکلیف من چیه ؟ باید در پایان ترم دیگه برم سربازی ؟ این خیلی بی عدالتیه !!! خیلی !
  • بدون نام IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    25 1
    من که نه خونه میخرم نی ماشن نه سفره خارجی نه ازدواج یه مغازه دارم کارمم میکنم سربازی ام نمیرم می خوام ببینم که می خواد منو بفرسته دسته چک و گواهینامه هر چی دلتون بخوادم دارم خارجمم میرم پول داشتی همه کار می تونی بکنی
  • بدون نام IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    14 1
    سردار کمالی یه جوری در مورد افراد غایب صحبت کردن که انگار جنایت کارهایی تحت تعقب هستن من 10 ساله غیبت کردم اما آزارم به یه مورچه هم نرسید ه
  • اسمعیل نصیری IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    1 5
    فرزند اولم دارای برگ پایان خدمت در نیروی انتظامی است -فرزند دومم دارای برگ پایان خدمت سربازی در نیروی هوایی است فرزند سومم چند روزی است که به خدمت مقدس سر بازی رفته است البته ایشان دارای مشکل روحی است که بنا به اظهارات روانشناس که تست ایشان را انجام داده است ومدرک آن موجود است در کوچک ترین پرش روحی امکان بیماران شدن جدی آن وجود دارد همچنین فرزند چهارمو پنجمم هنوز به خدمت نرفته اند ضمنا" مادر آنها مطلق وحدود پانزده سال از طلاق ایشان میگذرد راهنمایی فرمائید طبق قانون برای کدام یک میتوانم معافیت بگیرم و آیا شرایط قانونی در معافیت چند فرزند خدمت نرفته تاثیر گذار میباشد ضمنا" خودم دارای یکسال ودو روز حضور متناوب در دفاع مقدس را دارم که برای رضای خدا بوده واز شرایط نمی خواهم اسفاده نمایم
  • امیر 63 US ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    19 1
    امیدواریم مقام معظم رهبری به متولدین قبل 65 که جوانی شان با سیاست های غیر منطقی و آزمون و خطاهای دولت به باد رفت و بحران بیکاری و اعتیاد کمرشان را شکست لطف و مرحمت ویژه ای داشته باشند و معافیت سنی را از 55 به 65 ارتقا دهند . ما نسل سوخته ایم که در بازیهای سیاسی سرخورده شدیم و دیگر تاب توهین و تحقیر نداریم.من بخاطر ورود به بازار بعد از 4 سال تحصیل در دانشگاه قید یک برگ کاغذ به اسم مدرک را زدم تا پدرم حداقل از خرجی دادن به من معاف باشد و به دیگر بدبختیهایش برسد.دانشگاهی در شهر غریب که دست کمی از اجباری نداشت. اما دیگر سنمان رفته بالا و به نزدیک 30 رسیده ایم و باید بفکر سروسامان دادن زندگیمان باشیم . شمارا به قرآن دوسال مارا سرگردان کوه و بیابان نکنید.نسل مارا لااقل معاف کنید /برسد بگوش شنوایی
  • اسمعیل نصیری IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    2 0
    لطفا" نظر ارسالی قبلی را فقط به جانشین فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح ارسال فرمائید ودر صورت جوابیه در ایمیل شخصی خودم پاسخ ارسال شود لازم به ذکر است اگر سایت خاصی برای پاسخگویی باشد مردم مشکلات خودشان را به آنجا ارسال نمایند در صورت عدم رسیدگی خبرآنلاین پل ارتباطی مردم با مسئولان در هرزمینه ای باشد تا این مطالب در ارسال نظر گفته نشود ومردم راه ارتباطی مناسبی با مسئولان داشته باشند وبهتر مشکلات آنان حل شود متشکرم از اینکه پیگیری فرمائید
  • isar PL ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    3 3
    سلام-من چندتا سوال داشتم: 1-گرفتن معافيت پزشكي براي افراد دانشجو در دانشگاه پيام نور چطوري است ميشه در زمان دانشجويي گرفت يا حتما بايستي فارغ التحصل شد؟ 2-كسري خدمت براي بسيجيان كه بعضيها از دوستانم هم گرفتند 6ماه شده ولي شما گفتيد تا پايان 90 اين قانون است يعني 9ماه؟كدامش صحيح است 6ماه يا 9ماه؟ 3-كسري خدمت براي خانواده رزمنده چقدر است؟ 4-در مورد كارت سبز ايا فقط تو سپاه قابل استفاده است يا تو ارتش ونيروي انتظامي هم قابل استفاده است؟ ممنون ميشم به سوالاتم پاسخ دهيد
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۴
    12 0
    هشتاد سال پيش جوونا به سن 18 و 19 سال ميرفتن سربازي و 24ماه خدمت ميكردن الان اكثر جوونا با 23 و 24 سال و باسواد ميرن سربازي بايد 24 ماه مثل همون موقع خدمت كنن يعني سوادو اين جور چيزا همه پشمه كلا.. حالا بعد ميگن چرا سن ازدواج رفته بالا... چرا فلان شده...يه جوون اگه به موقع بتونه ازدواج بكنه، چرا اين كارو نكنه...خوب براش هزارتا مشكل درست ميكنن.. جناب سردار محترم خوشايند سازي به معناي پول دادن نيس برادر عزيز، اون حقوقشه يعني حقشه، كه شما بهش نميدين يعني خداييش 50 60 تومن در ماه، هزينه رفت وامد يه سربازم نميشه چه برسه به بقيه چيزا...
  • علی IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    6 0
    سردار موسی کمالی فرمودنند غایبینی که خود را ظرف ۶ ماه معرفی نمایید هیچ مجازاتی اعم از اضافه خدمت و معرفی به مراجع قضایی برایشان وجود ندارد حال بنده با همین شرایط غیبت بر اساس سخن سردار اقدام کردم و معافیت پزشکی گرفتم ولی باز ماده 58 برای من اجرا شد و به مراجع قضایی معرفی شدم و در پاسخ به سوال من که در قانون جدید 6 ماه فرصت داده اید فرمودند یک سری قوانین هست که می گو ییم ولی اجرا نمی کنیم
  • امید IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    6 3
    خبر آنلاین! دادا؟! قربونت برم. الان در اواخر دی به سر میبریم. پس این قانون جدید کی میخواد اجرایی بشه؟ :(
    • بدون نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      3 3
      آره والا کی پس؟؟؟
  • ساسان2 IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    2 0
    در خبرهای مشابه مطرح نمودم ولی ظاهرا مطرح ننمودید. مجوزهای قابل تبادل خرید و فروش حقوق مادی و معنوی سربازی برای افراد. البته نه اینکه مبلغ به حساب و خزانه واریز شود بلکه فرد خریدار به فروشنده بدهد. خریدار میتوانم من باشم که وسع مالی ضعیف و بیکار ام و فروشنده فرزند سرمایه دار باشد که ترجیح میدهد پول بدهد و خدمت کند ولی سربازی نرود و حتی فراخوان هم نشود. در واقع هر دو طرف راضی اند.در واقع ایده قابل تامل است. باعث اشتغالزایی و عدالت گستری با سوق یافتن پول از غنی به فقیر و کاهش اعتیاد و بیکاری و جذاب شدن میشود. حتی فرد متعهد شود در زمان فراخوان نیز سربازی نیاید و اقتصاد را رونق دهد. مثلا 15 میلیون تومان بدهد و ثبت رسمی و محضری شود. لطف کنید مطرح و پاسخ داده شود. در صورت تائید از من تشکر کنید.
  • قاسم 888 IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    0 2
    با سلام اگر مادر تحت پوشش کمیته امداد باشد ودارای هفت پسر بالای هجده سال باشد که دو نفر انها به سربازی نرفته اند ایا یکی از این دو نفر معاف میشود بدو ن اینکه نفر دوم به خدمت برود?
  • قاسم 888 IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    1 1
    با سلام اگر مادر تحت پوشش کمیته امداد باشد ودارای هفت پسر بالای هجده سال باشد که دو نفر انها به سربازی نرفته اند ایا یکی از این دو نفر معاف میشود بدو ن اینکه نفر دوم به خدمت برود?
    • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
      2 2
      اولا اگر مادر فاقد شوهر باشد، بله، یکی از فرزندان طبق قانون جدید معاف است. اگر برادران دیگر هم سربازی رفته باشند شما با استفاده از معافیت سه برادری میتوانید برادر دیگر را هم معاف کنید! اما این وسط کسی نیست که بره به خودش زحمت بده بره از سردار کمالی یا سردار صدرالسادات بپرسه این قانون پس کی میخواد اجرا بشه! اواسط دی ماه که تمام شد، اواخر دی ماه هم که تمام شد، الانم که اواسط بهمنیم! پس کو؟ کسی نیست این وسط غیرت نشان دهد. همه ی خبرگزاری ها فقط خبرها را دیکته میکنند و منتشر میکنند! من نمیدانم چرا به اینها میگویند خبرگزاری!!!! خداییش خیلی هست سردار مملکت بگه اواخر دی، الانم اواسط بهمن باشه و هنوز هیچی! خدا رحم کنه! مملکته داریم؟ با این نوناشون!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۰
    1 1
    خبر آنلاین؟! خبرنگار نمیخواین؟ چه وضعشه؟ من بیشتر از شما خبر دارم تا شما! این جدید ترین اطلاعیه سازمان وطیفه عمومی در مورد قانون جدید هست: اطلاعيه اجراي قانون جديد خدمت وظيفه عمومي http://police.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=Event
  • عمران IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    6 1
    واقعا مصاحبه مسخره ای بود
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۴
    2 2
    خبرآنلاین عزیز! به همین شاهچراغ قسمت میدم جواب ما رو بده! نمیخواین تشریف ببرید پیش سردار بهشون بگید قانون جدید کی اجرایی واقعی میشه؟ (نه اجرای الکی مثل الان که میگن ما همه سازوکارها و تمهیدات لازم رو آماده کردیم، اینم پی دی افش). ازشون بپرسید این آیین نامه کی تدوین میشه و اصولا کدام ماده ها از قانون نیاز به تدوین آیین نامه دارد و این روند چه قدر طول میکشد؟ به امام حسین بلاتکلیف م عصبی هستیم. من مشمول بند1ماده44مکرر میشم.رفتم بهزیستی میگن ما داریم اجرا میکنیم و اینجور قوانین نیازی به آیین نامه ندارند. اما کمیته امداد امام و پلیس 10ومشاوران نظام وظیفه حتی خبر ندارن قانون جدید اومده؟ من اول اسفند اعزامم اما مشمول این قانون میشم. به شاهچراغ عصبی و روانی شده ام. چه وضعش هست؟ لطفا پیگیری کنید.
  • فرهاد IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    6 1
    همون سال 75 و 76 من یکی از افرادی بودم که پول نداشتم خدمتمو بخرم و بهم خیلی ظلم شد و به همین دلیلم تا حالام نرفتم و با وجود زن و بچه دیگم نمیتونم برم. حداقل وقتی دم از عدالت میزنید عدالت حکم میکنه افراد اینچنینی که اون سالها پول نداشتند خدمتشونو بخرن رو عفو کنید یا حداقل خدمت رو برای اونا بفروشین.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
      6 0
      نباید انتظار داشته باشد با این وضع گرونی همه چیز شیر و پوشک بچه و هزار چیزی که خرج یه بچه از آدم بزرگ خیلی بیشتره زن و بچه رو ول کنیم دو سال بریم سربازی. بعدشم تازه اگه بریم از فکر و خیال روح و روان درستی نداریم بخایم کار خاصی انجام بدیم. به نظر من این انتظار زیادیه که امثال ما همه چیشونو 2 سال ول کنن زن و بچه گرسنگی بکشن تلف شن که ما پاشیم بریم سربازی!!!!!!!!
  • کاوه IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    1 0
    باسلام و تحیت لطف کنید در مورد میزان و نحوه ی مجازات سربازان فراری خود معرف سوال نمایید ( با توجه به این خبر : کمک به سربازان فراری در صورت مراجعت به محل خدمت )
  • حبیب قلندر IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    2 2
    با سلام چرا معافیت جدیدکمیته امداد امام ره هجرایی نمیشود
  • حبیب قلندر IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۶
    2 1
    با سلام معافیت جدید کمیته امداد امام ره قرار بوده ده دی ماه اجرایی بشه اما هنوز خبری نیست,لطفا پیگیری کنید با تشکر
  • سرباز IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    1 8
    سردار اینهایی که نمیرن سربازی دستگیر کن ببر خیلی سخن پراکنی میکنن
  • رامین IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    1 2
    سلام من پدرم 30 سال تو نظام وظیفه بوده. از سال 1366 تا 1361 در اهواز بوده و بعد از سال1382 تا 1366 در کرمانشاه و در سال 1389 تا 1382 به جمهوری اسلامی ایران خدمت کرده آیا از سربازی معاف هستم یا نه؟ با تشکر خدانگهدار
  • rohil IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
    3 0
    آيا اين عدالت است كه متولدين ١٣٥٤ معاف شوند اما متولدين ١٣٥٥ معاف نشوند و با ١٧ سال كوچكتر از خودش به خدمت برود من اگه برم خدمت اجاره خانه ، قبض آب و برق و گازو شارژ ساختمان و هزينه هاى كمر شكن زندگى ام را چه كسى تامين كند.اقای سردار محترم بهتر نیست بجای تهدید به دهه 50 ها امید بدیدن و مشکلاتشون رو حل کنید شما مطمن باشید اینقدر مشکلات زندگی زیاده که نمیدونیم باید چه کنیم خواهشم میکنیم کمک نمیکنید نمک بر زخمهای ما نریزید
  • ناشناس IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    1 0
    اقا تو رو خدا این معافیت 3 برادری رو تا پایان سال 91 ادامه بدید تو رو جونه هرکی دوس دارید بابا همه از عدالت گفتند منم بگم کجا عدالت اینه که از خانواده ای 4 نفر برند سربازی و از خانواده ای نرند؟
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    1 0
    خوب کسایی هم هستن که واقعا در حقشون نامردی میشه من خودم واسه معافیت اقدام کردم اما دکتر حتی معاینم نکرد در حالی که نمیتونم 10 دقیقه راحت وایستم یا راه برم اونوقت با زن و بچم چیکار کنم.
  • علی IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
    5 0
    سلام اگه کسی به خاطر مراقبت از پدر و مادر پیر و سن بالا مجبور باشه از خدمت سربازیش بزنه و غیبت کنه بازم حق استفاده از کفالت رو نداره ؟؟؟؟؟؟همه برادرها ازدواج کرده و به تنهایی خرجی خانه را در می آورد و نان آور خانه است ،،اگر به سربازی برود تکلیف پدر و مادر پیرش چیست؟؟؟ شما چرا یک طرفه به قاضی میروید شاید یه جوون مجبور شده به خاطر پدر و مادرش نره خدمت این انصافه که از همه چی محروم بشه؟؟؟ به خدا قسم این نه انصافه نه عدالتی که شما ازش میگید
  • حسین IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۹
    3 0
    باسلام من 25سالمه وخدمت سربازی نرفتم چرا؟چون به این دلیل که خرجی خانه به عهده ی من بوده است وزمانی که خواستم به سربازی بروم هزار مشکل جلوی من قرار داشت وحال که زن گرفتم وحالا باوجود وام هایی که دارم نمی توانم باز به سربازی بروم ضمن این که وام ازدواجم را نیز به پدر ومادرم دادم .که البته کار اشتباهی بود نمیدانم بااین اوضاع چطور میتوانم به سربازی بروم کاش دولت یک فکری برای امثال من نیز میکرد که بخدا قسم جز حقیقت چیزی نگفتم..............................................................................................................
  • مهدی یوسفی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
    2 0
    گروه جامعه عزیز به این سردار عزیز بگو چرا فکری به حال مشمولانی که سرپرست مادر فاقد شوهر هستند و برادر بزرگتر آنها ازدواج کرده یا خارج از کشور مهاجرت کرده اند نمی کنند؟ دور از انصاف است که مادر خود را تنها گذاشته و به سربازی بروند و در ناراحتی و استرس کامل خدمت کنند در حالی که معافیت کفالت نصیب کسانی شود که شرایط سیار آسان تری دارند. صدای ما رو چه کسی باید به گوش مسولین برساند؟ خبر آنلاین شما اطلاع رسانی کنید و به داد ما برسید یا محبت کنید راهی را معرفی کنید که بتوانیم با مسولین از جمله سردار موسی کمالی از نزدیک صحبت کنیم و از دردها و مشکلاتمان بگوییم. دستم به دامنتان...
  • يببببببببز IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    2 0
    لطفا مواردي كه معاف ميكنند را بنويسيد
  • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    3 0
    من یه دخترم...اینجا چی کار میکنم؟ کسی که چند سال منتزر بودیم با هم ازدواج کنیم به خاطر برداشتن قانون کفالت داره میره سربازی... ما الان باید عقد میکردیم... اما با این وضعیت؟دیگه نمیشه... دوست دارین ذندگی آدمارو خراب کنین فقط بعدم بگین چرا جوونا ازدواج نمیکنن... من 2 سال و نیم باید واستم؟عقد هم که نمیتونیم بکنیم ..خانواده ام نمیزارن سربازی نرفته... گناه کنیم؟ خوبه ؟ نه؟
  • محصل IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    3 0
    آیا این انصاف است که متولدین 72 یک سال برای کنکور فرصت داشته باشند ولی من که خرداد 91 فارغ تحصیل شده ومتولد تابستان 73 هستم بلافاصله بعد از اتمام دبیرستان به سربازی بروم آیا جنگ با علم است یا نیروی انسانی با آینده پسر ها بازی می کنید امام خمینی در یکی از سخنرانی ها ی خود خطاب به جوانان گفت : من دوست داشتم که ای کاش میشد سلاح ها را به قلم تبدیل کرد .در ضمن کسی با شرایط من اگر شهریور قبول میشد یک سالذ فرصت داشت (تنبل ها به سربازی نمی روند)
  • ممود CH ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 1
    اقا اینقدرخوتونو اذیت نکنید من خودم تا چند سال پیش میگفتم محاله برم خدمت ولی رفتم الانم وسطاشم اخرش باید برید چه بد چه خوب پس بریدشما تو دانشگاههای کشکی بیشتروقتتون تلف میشه میرین خدمت حداقل قدر خانوادتونو دیگه میدونید پس همه باهم پیش به سوی خدمت یاعلی
  • مسعود IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 0
    اگر از هر ایرانی سالی هزار تومان بگیرند، میشود "هفتاد میلیارد تومان". آیا با این پول نمیتوان سرباز حرفه ای استخدام کرد که هم اشتغال زایی بشه، هم مشکل دو سال وقفه در زندگی رو نداشته باشیم؟ به عدالت هم نزدیکتره یعنی زن و مرد باید هزینه دفاع از کشور رو پرداخت کنند. نظر شما چیه؟
  • فرید IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    5 0
    معافیت سربازی باید طوری شود که از هر خانواده ایرانی یک نفر معاف شود نه فقط شامل عده ای از خانواده خاص شود
  • امير IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
    0 0
    سلام ميخواستم بدونم خدمت در سال بعد به 24 ماه افزايش پيدا ميكنه
  • مهران IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    1 1
    اخه چرا كسي كه معاف شده بايد اموزشي بره. اگه ميتونتست بره كه كل خدمتو ميرفت
  • amir IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
    0 0
    خسته نباشید من سوالی دارم امیدوارم جواب را سریع به اطلاعم برسانید.ممنون من ناراحتی اعصاب و اختلال عصبی دارم که تشنج میکنم که همیشه نیس به ندرت پیش میاد ولی ناراحتی اعصاب شدیدی دارم که با هرچیز کوچک عصبی میشم و عکس العمل نشون میدم و قرص اعصاب مصرف میکنم. جراحی شکم هم دارم جراحی اپاندیس البته و کم خونی شدید هم دارم.پدرم هم بازنشسته نیروی انتظامی است ولی سابقه جبهه ندارد ولی 30سال خدمت کرده و سه برادرم هم خدمت سربازی رفتن البته یکیش مث من ناراحتی اعصاب داشت معافی گرفت ولی مرگ مغزی شد و متاسفانه فوت کرد. به نظر شما میتوانم معافی بگیرم؟برای معافیم اقدام پزشکی کنم یا سه برادر یا سابقه خدمت پدر؟ ممنونم
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    0 3
    آیا آنهایی که تک فرزند اند سربازی میروند
  • محمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    1 0
    سلام خسته نباشید.میشه بهم بگید الان چیکر کنم؟من متولد ابان 68 هستم.و سال 90 ازدواج کردم.الان لیسانس مهندسی برق گرفتم با معدل بالا و منتظر جواب ارشد هستم ولی بیکارم و هیچ جا بدون کارت پایان خدمت کار نمی دهند من حتی چند ساله عضو بسیج فعال هستم.من خیلی وضعیتم خرابه.با این گرونی ها چه جوری زندگی کنم؟؟ایا نباید به دستور اقا گوش میدادم و ازدواج میکردم؟الان نه راه پیش دارم نه راه پس؟دلم میخاد درس بخونم ولی چون بیکارم باید سربازی برم.هیچ قانون معافیتی برای ما وجود نداره؟لطفا زودتر بهم جواب بدین.
  • ناشناس EU ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    0 3
    سلام. آیا برای معافیت کفالیت از طرف مادر فاقد شوهر(طلاق گرفته) علت طلاق هم مهمه؟ یعنی اینکه باید مدارکی آورده بشه که مادر و پدر نمی تونستن با هم زندگی کنن؟
  • علی حسین پور A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    3 6
    متولد 1355 هستم و در زمان مشمول بودن کفیل پدرم بودم که ایشان فوت کردند الآن باید چه اقدامی انجام بدهم
  • manimani IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    بنده در حال تحصیل در مقطع فوق لیسانس هستم. الان می‌خوام بدون انصراف از مقطعی که الان در حال تحصیل هستم کنکور بدم.چرا نمی‌شه من الان چه تو مقطع لیسانس و چه تو مقطع کارشناسی ارشد امتحان کنکور بدم؟ چرا امکانش فراهم نیست.مگه درس خوندن مشکلی‌ داره؟؟ چرا نباید امکان تحصیل برای افرادی که میخوان درس بخونن فراهم باشه؟ حالا یکیم می‌خواد درس بخونه جلوشو میگیرن!
  • محمود IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
    1 0
    باید کاری کنید که همه با شوق بروند نه با تنفر دوره کوتاه وجدی باشد و قانون پدر بالای 60 سال مسخره است پسر عمه من معاف شد پدرش 2جا کار میکند از پدر من سرحال تر است.
  • مهدی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    1 0
    من سال قبل فوق دیپلم گرفتم اما به خدمت نرفتم میتونم معافیت پزشکی بگیرم الان هم اضافه خدمت دارم
  • بی نام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
    2 0
    آخه چرا برای متاهلین دارای فرزند و معافیتشان سوال نکردید و بر این امر پافشاری نکردید .آخه چجوری زندگیشونو رها کنن با ماهی 600هزار تومن به بالا اجاره و بدهی و قسط پشن بیان سربازی آخه انصاف نیست تو رو خدا این موضو عو پیگیری کنین.
  • بی نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    5 0
    نه من سربازی رفتم نه من گواهینامه دارم نه تونستم ادامه تحصیل بدم نه میتونم ادامه تحصیل بدم نه میخوام ادامه تحصیل بدم؟!نه میدونم قراره چیکاره بشم! الان من باید چیکار بکنم راهنماییم کنید.ممنون
  • محمد امین A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    4 0
    با عرض سلام و احترام ، من ۱۸ سالمه و تنها فرزند ذکور هستم . پدر و مادرم ۷ ساله که از هم طلاق گرفتند . اما مادرم پرستار و شاغل هست . خواستم ببینم که معافیت به من تعلق میگیره یا نه ؟ ممنون .
  • بی نام IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    شوهر من بايد چه كار كنه من درگير ms بودم با دو تا بچه همسر من نتونست براي خدمت اقدام كنه ايشون سرباز فراري است چه كار بايد انجام بده راهنمايي كنيد لطفاً