یکی از سوالات کاربران خبرآنلاین از مسوولان نظام وظیفه، دلیل حرفه ای نشدن سربازی در ایران بود.

سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح که امروز در کافه خبر حضور داشت، درباره عمومی بودن سربازی برای تمام پسران در ایران و حرفه ای نشدن آن گفت: "سربازی مانند بسیاری از علوم، که بوارد ایران شود، به ایران هم وارد شد. پس از انقلاب فرانسه که دموکراسی مطرح شد، گفته شد ارتش که جزیی از طبقه اشراف بود، باید مردمی شود، به همین دلیل سربازی را عمومی کردند. دلیل هم این بود که در زمان جنگ، عده خاصی مردم را بسیج می کردند تا به جنگ بروند و کشته شوند، در زمان صلح هم آن طبقه اشراف نظامی، مردم را غارت می کردند. به همین دلیل نظام را عمومی کردند. پس از آن هم سربازی به ایران وارد شد."

به گفته او کشورهای اروپایی تا زمانی که احتمال حمله نظامی زمینی می دادند، سربازی عمومی داشتند: "حتی اروپایی ها از کشورهای عربی و آفریقایی می خواستند که ارتش مردمی داشته باشند و به آنها انتقاد می کردند. پس از جنگ سرد و اطمینان از وجود نداشتن جنگ زمینی، 40 کشور تصمیم گرفتند سرباز حرفه ای داشته باشند. در برخی از رسانه ها و سایت ها گفته اند که بیش از 100 کشور سرباز حرفه ای دارند. اما تعداد زیادی از این کشورها، هیچ گاه زیر بار سربازی و نظام وظیفه عمومی نرفتند و همیشه سرباز حرفه ای داشته اند."

او همچنین درباره حرفه ای نشدن سربازی در ایران گفت: "متاسفانه برخی می گویند باید سربازی را حرفه ای کرد. اما  کشور ما از نظر سوق الجیشی و تهدیدات و راهبرد دفاعی از اساس با دیگر کشورها تفاوت دارد و دفاع ما مردمی هست و می دانیم که اگر دشمن بخواهد تعرض کند و جنگی تعیین کننده باشد، باید از زمین ورود پیدا کند. به همین دلیل است که می بینیم دشمن به بسیج به عنوان پشتیبان اصلی نیروهای مسلح، هجمه می کند و به سربازی انتقاد می کند."

سردار کمالی گفت: "در ایران مثل برخی از کشورها که نیروهای نظامی را جدا کردند و طبقه اشرافی نظامی بوجود آوردند، نخواهیم داشت و نیروهای مسلح ما مردمی هستند."

مشروح این گفتگو و پاسخ جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به سوالات بی شمار کاربران خبرآنلاین به زودی منتشر می شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    82 5
    این همه سوال راجع به کفالت 60 سال بود اینو اول گذاشتید؟؟؟؟!!!!!!!!!!
    • گروه جامعه IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
      4 17
      کاربر گرامی، این خبر در حین گفتگو از اولین پاسخ سردار کمالی به سوالات کاربران خبرآنلاین منتشر شد
  • علی جریان IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    9 0
    سلام. لطفا اگر امکانش هست از سردار کمالی بپرسید که با توجه به قانون جدید که سن معافیت تحصیلی از 24 به 20 آمده، وضعیت ما که در اواسط سال تحصیلی هستیم چه کنیم؟؟؟؟ یعنی باید درس را رها کنیم و بریم سربازی؟ نمی شد زودتر بگویند که ما برنامه ریزی کنیم؟ یا حداقل این قانون را از سال دیگه اجرا می کردند؟
  • گرفتار IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    11 0
    لطفا زوووودتر گزارش رو منتشر کنید استرس خیلی زیادی دارم با تشکر از زحمات شما
  • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    5 1
    یعنی سردار نیومدن؟
  • اکبر CA ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    7 1
    :))
  • وحید IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    19 2
    چرا کل گفتگو رو گزارش ندادید؟ می خواهید آمار بازدید سایتتون رو ببرید بالا راه دیگه بلد نیستید؟ هر روز یک خبر از گزارش یک هفته پیش سردار گزارش می شود
    • گروه جامعه IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
      8 6
      کاربر گرامی، این خبر در حین گفتگو از اولین پاسخ سردار کمالی به سوالات کاربران خبرآنلاین منتشر شد
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    17 1
    مثلا الان دارین هیجان کار رو میبرین بالا؟
  • بدون نام FR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    12 0
    لطفاً بگید دقیقاً کی کل مصاحبه رو منتشر می کنید؟
  • ساکت 3 IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    21 0
    حالا که جنگ نیست نمیشه مدت زمان سربازی کمترشه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    19 1
    توروقرآن به عنوان یه بزرگترین رسانه خبری داخل برین این موضوع رو مطرح کنین که 60 سال رو برگردونن متاسفانه حرف ما که جایی نمیرسه
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    13 3
    آقا ساعت 11 شب شد! پس کجاست این مشروح مصاحبه؟!!!
    • گروه جامعه IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      0 11
      کاربر گرامی این دومین خبر از حضور سردار کمالی در خبرآنلاین است: http://khabaronline.ir/detail/193583/ مشروح گفتگو در روزهای آینده منتشر می شود. منتظر باشید
    • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
      12 1
      خسته نباشید! از شنبه دیگه قراره اجرا بشه! شما بذارید سه شنبه وسط هفته منتشر کنید! هیجان این کار میره بالا!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    1 1
    آقا چی شد پس؟ چرا قول الکی میدین؟ ملت رو سرکار میذارید؟
  • نیما IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    1 1
    سلام خسته نباشید ما 18 دی ماه اعزام شدیم به خدمت با معرفی خودمون...آیا اضافه خدمت که داریم 3 ماه به خاطر غیبت ...در قاونون جدید بخششی براش در نظر گرفته شده است یا نه؟ و سوال بعدی معافیت برای یکی از دو پسری که یکی از والدین آنها معلول باشد ایا وجود دارد یا نه در این قانون؟
  • بدون نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    20 0
    اگر کمتر به فکر جنگ باشیم آیا نمیشود سربازی حرفه ای را توسعه دهید؟ مثلا 500000 نفر سرباز رسمی داشته باشیم و 700000 تومان حقوق بگیرند و ورزیده باشند و مثل من سوء تغذیه نداشته باشند و آموزش ببینند و تفنگ دور زن دوربین دار و جلیقه ضد گلوله و کلاه ضد گلوله و آموزش تکاوری ببینند و هر نفر توان مقابله با 3 دشمن را داشته باشد.
  • آرش IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    14 0
    سلام از سردار عزیزمون بپرسید، چرا مردم می فرستین دانشگاه و بعد از دانشگاه به جای اینکه وارد بازار کار بشن میفرستینشون سربازی تا هر چی یادگرفتن یا فراموش کنن یا از رده خارج بشه، بپرسین آیا این ضررش برای کشور بیشتره یا اینکه حالا 2 سال یک فرد توی پادگان نباشه؟!؟ بپرسین که وقتی 26 سالگی می ریم سربازی و 28 سالگی بر می گردم بدون هیچ دانش و سرمایه، برای جامعه مفید تر بودم یا اینکه دوسال کار می کردم و زندگی تشکیل می دادم؟
  • ساسان IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    9 0
    برابر دیه کافی است و بقیه اجرش با خدا که بهشت می روید و شاد میشوید. ولی باید سرباز حرفه ای توسعه دهید. با کلاه حلبی و جیپ و کلاشینکف و آرپیچی و ژ3 که 350 متر را هدف قرار میدهد و ارکان گروهان پیاده است در وضع موجود چه میتوان نمود؟ اگر افراد به توافق برسند که به جای یکدیگر سربازی بروند چطور؟ مغایر قانون است؟ مثلا 20 میلیون شخص سرمایه دار بدهد به من تحت پوشش و به جای ان بیایم سربازی برای بار چندم؟ هم من به نان و نوا میرسم و از معتاد شدن رهایی می یابم و مشغول میشوم و به جامعه خدمت مضاعف مینمایم هم فرزند سرمایه دار زندگی میکند و موثر است برای اقتصاد جامعه و عدالت گسترانده میشود و شکاف طبقاتی کم و بیکاری کم میشود و هر دو طرف راضی اگر مطرح و تائید شد از من تشکر نمایید.