۳ نفر
۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۲۳:۳۰

هفته نامه فارغ التحصیلان نوشت:

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه‌ای بالغ بر 4500 دانشجوی خارجی (غیر ترک) هستند. در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS (آزمون دانشجویان خارجی) شده که همه ساله در ماه آوریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به‌طور همزمان برگزار می‌شود.
با توجه به سطح معلومات دبیرستانی دانش آموزان ایرانی در مقایسه با داوطلبان سایر کشورهای منطقه و همچنین اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاه‌های ترکیه، هزینه‌های تحصیلی و هزینه‌های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبان انگلیسی، سهل‌الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری از این قبیل فرصت استثنایی برای داوطلبان ایرانی مهیا شده است تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه نصیبشان شود.


دانشگاه‌های ترکیه‌‌
سیستم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه کاملاً مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا بوده و دروس به‌صورت ترمی- واحدی ارائه می‌شود. زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی خواهد بود.
تقویم آموزشی دانشگاه‌های ترکیه تقریباً همانند دانشگاه‌های ایران است بدین ترتیب که شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و ترم‌های تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.


رشته‌های تحصیلی‌‌
توسط این آزمون امکان تحصیل در کلیه رشته‌های فنی مهندسی، پزشکی، هنر و علوم انسانی در دانشگاه‌های ترکیه فراهم است.


اعتبار علمی‌‌
دانشگاه‌های ترکیه در سال‌های گذشته اعتبار علمی بالایی در مجامع بین‌المللی کسب کرده‌اند به گونه‌ای که مدارک علمی این دانشگاه‌ها در کلیه کشورهای دنیا شناخته شده است. در رشته پزشکی پس از فارغ‌التحصیلی کارت طبابت بین‌المللی اعطا می‌شود. در تمامی رشته‌ها برای دانشجویان ممتاز امکان بورسیه شدن توسط سازمانها و مؤسسات آموزش آمریکایی و اروپایی میسر است و حتی در برخی دانشگاهها از ترم دوم به بعد می‌توان به‌صورت انتقالی به دانشگاه‌های آمریکا در همان رشته و ترم تحصیلی منتقل شد.


امکانات دانشگاهی و خوابگاهی‌‌
به‌طور کلی دانشگاه‌های ترکیه دارای امکانات وسیع و مناسبی از جهت فضای آموزشی، امکانات کتابخانه‌ای، اینترنتی و تجهیزات آزمایشگاهی، لوازم و زمین‌‌های ورزشی متعدد، امکانات تفریحی و خدمات درمانی و غیره هستند. اکثر دانشگاه‌ها دارای امکانات خوابگاهی با هزینه بسیار اندک هستند و با وجود اینکه دانشگاه‌ها از پیش تعهدی جهت خوابگاه ارائه نمی‌کنند ولی در سال‌های گذشته معمولاً امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان ایرانی فراهم بوده است.


هزینه اقامت‌‌
در کشور ترکیه هزینه اقامت بسیار مناسب است. هزینه خورد و خوراک شبیه ایران و هزینه پوشاک به مراتب ارزانتر از ایران است. تنها تفاوت بارز در هزینه‌های حمل و نقل است که البته برای دانشجویان تخفیف‌‌های ویژه‌ای (50%) در بلیت اتوبوس‌‌های شهری و برون شهری، ترن‌‌های شهری و حتی خطوط هواپیمایی در نظر گرفته می‌شود، علاوه بر این هزینه‌های درمانی دانشجویان نیز رایگان است.

ورود به دانشگاه در کشور ترکیه‌‌
ورود به دانشگاه از مقطع دیپلم دبیرستان به بعد همانند ایران منوط به شرکت و قبولی در کنکور سراسری کشور ترکیه است و در مقاطع بالاتر بستگی به ضوابط و قوانین هر دانشگاه دارد. در اینجا تکیه بر مقطع دیپلم به بعد بوده و نحوه و شرایط آن مفصلاً توضیح داده می‌شود.


آزمون سراسری YÖS
امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی ترکیه توسط سازمان ÖSYM در این کشور پیگیری می‌شود و متقاضیان خارجی (غیر ترک) می‌بایست در آزمون YÖS که توسط این سازمان هر ساله برگزار می‌شود شرکت و پس از احراز رتبه قبولی توانایی ثبت‌نام و ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ترکیه را خواهند داشت.


شرایط شرکت‌کنندگان در آزمون‌‌
برای شرکت در این آزمون شرط سنی وجود نداشته و کلیة دانش آموزان اعم از دبیرستان، فنی حرفه‌ای، کار دانش، هنرستان و ... که در سال آخر دبیرستان بوده و یا دارای دیپلم متوسطه یازده ساله هستند اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.


مواد درسی و نحوه ارزشیابی
آزمون YÖS شامل دو قسمت است. قسمت اول‌‌: آزمون YÖS جهت سنجش استعدادهای آموزشی پایه شامل هوش و استعداد تحصیلی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا در حد دوره دبیرستان و شامل 80 سؤال تستی 5 گزینه‌ای در مدت 90 دقیقه به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی می‌شود و مبنای اصلی پذیرش دانشجو است.
قسمت دوم‌‌: سنجش سطح اطلاعات داوطلب به زبان ترکی است که در این آزمون به هر داوطلب نمره A یا B یا C داده خواهد شد.


آموزش زبان ترکی‌‌
این مؤسسه با توجه به نیاز داوطلبان ایرانی به فراگیری زبان ترکی استانبولی جهت تحصیل در دانشگاه‌ها و نیز در زندگی روزمره اقدام به آموزش این زبان در کلاس‌های فوق‌العاده می‌نماید. روش تدریس در این کلاس‌ها منطبق بر اصول آموزشی زبان برای خارجیان، مورد تأیید مرکز تحقیق و توسعه و آموزش زبان ترکی دانشگاه‌ها (TÖMER) بوده و طی دوره‌های آموزشی مؤسسه به‌طور مستمر ارائه می‌شود.


انتخاب رشته‌‌
انتخاب رشته همانند دانشگاه سراسری ایران بعد از آزمون و دریافت نتایج صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که انتخاب رشته الزاماً در یک گروه آموزشی نخواهد بود و همچنین ارتباطی به دیپلم دبیرستانی نخواهد داشت. مشاورین مجرب مؤسسه با توجه به تجربیات و آگاهی از آمار و نتایج سال‌های گذشته انتخاب رشته مناسبی را برای داوطلب انجام خواهد داد که این امر می‌تواند شانس قبولی داوطلبان را به مراتب افزایش دهد.


تحصیلات تکمیلی (مقاطع فوق لیسانس- دکترا)
گزینش دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاه‌های ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی‌پذیرد، بلکه دانشگاه‌ها به‌صورت جداگانه مدارک و امتیازهای لازم را از داوطلبان درخواست کرده و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می‌نمایند. بر این اساس ورود به دانشگاه‌ها در این مقاطع به مراتب آسانتر از دانشگاه‌های ایران است.
دانشگاه‌های ترکیه سالانه دوبار اقدام به اعلام لیست رشته‌هایی که در آنها پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا خواهند داشت و نیز ظرفیت پذیرش دانشجو درآن رشته‌ها برای هر دو مقطع می‌نمایند. داوطلبان باید رشته‌ای را که می‌توانند در آن ادامه تحصیل بدهند انتخاب کرده و اقدام به ثبت‌نام جهت شرکت در امتحانات مربوطه و طی مراحل پذیرش نمایند. طول دوره فوق لیسانس حداقل 2 سال و Ph.D چهار سال است. تعداد واحدهای لازم برای گذراندن در هر دو مقطع عموماً بین 20 تا 30 واحد است که باید در نیمی از طول مدت تحصیل گذرانده شوند و بقیة دوره به گذراندن پایان نامه اختصاص دارد. زبان تدریس در دوره‌های فوق لیسانس و Ph.D ، ترکی یا انگلیسی است.


آزمون LES
امتحان ورودی تحصیلات تکمیلی (بالای لیسانس) یا LES، امتحانی است که امتیاز آن در برخی موارد جهت ورود به دوره‌های آموزش تحصیلات تکمیلی بعد از لیسانس و موارد مشابه از قبیل دوره‌های تخصصی و پذیرش مربی در دانشگاه‌ها و... در ترکیه مورد نیاز است. امتیاز به‌دست آمده در این امتحان به‌ وسیله برگه نتایج آزمون LES به داوطلبان اعلام می‌شود و در مواقع لزوم توسط داوطلبان به مؤسسات مربوطه ارائه می‌شود.
این آزمون، سالانه دوبار از طرف مرکز گزینش و جابه‌جایی دانشجوی ترکیه (ÖSYM) در ماه‌های May و December برگزار می‌شود. این امتحان یک آزمون استعداد سنجی شامل 2 بخش رقمی (Quantitative) و کلامی (Verbal) است وهدف از آن، سنجش توانایی افراد در زمینه‌های کلامی، رقمی و تفکر منطقی است که بر میزان موفقیت آنان در طی تحصیلات تکمیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد. بدین ترتیب، سؤالات این آزمون در جهت سنجش میزان معلومات افراد در رشته تحصیلی تخصصی آنها نیست. سؤالات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی قادر به پاسخ دادن به آنها باشند.
تمام کسانی‌که در سال آخر دورة لیسانس مشغول به تحصیل هستند، دارندگان مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و یا دانشجویان دورة فوق‌لیسانس و دکترا می‌توانند در این آزمون شرکت نمایند.
امتحان LES در مراکز دانشگاهی 41 شهر ترکیه و قبرس شمالی برگزار می‌شود. نتایج LES از تاریخ برگزاری آزمون به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت.


دوره‌های تحصیلی
Ön Lisans Diplomasi. 1 شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.
Lisans Diplomasi. 2 شامل چهار سال‌ تحصیل‌ و گذراندن‌ حداقل‌ 147 واحد است.
Yuksek Lisans Diplomasi. 3 شامل دو سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Lisans Diplomasi الزامی‌ است. این‌ دوره‌ شامل‌ دو نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و دو نیم‌ سال‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ می‌شود.
Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi. 4 شامل پنج‌ سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ در رشته‌ دامپزشکی‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.
DOKTORA (Ph. D.). 5 شامل سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Yuksek Lisans Diplomasi الزامی است.
‌این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و حداقل‌ 4 نیم‌ سال‌ برای‌ پژوهش‌ است. قبل‌ از شروع‌ پژوهش، دانشجو باید امتحان‌ جامع‌ را با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ دوره‌ دکترا و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از پژوهش‌ انجام‌ شده، شرط‌ اعطای‌ مدرک‌ دکتراست.


‌نحوه‌ ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی
1 مدارک Ön Lisans Diplomasi با دو سال‌ تحصیل‌ و کلیه‌ مدارک‌ و تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ دانشگاهی‌‌)آکادمیک(‌با دو یا سه‌ سال‌ تحصیل‌ در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، «کاردانی» ارزشیابی‌ می‌شود.
2 مدارک Lisans Diplomasi (Bachelor) بعداز دیپلم‌ دبیرستان، «کارشناسی» ارزشیابی‌ می‌شود.
3 مدارک Yuksek Lisans Diplomasi (Master) از دانشگاه‌های گروه‌ یک‌ با شرط‌ داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی، «کارشناسی‌ ارشد» ارزشیابی می‌شود.
‌تبصره‌‌: مدارک‌ موضوع‌ بند 3 از مراکز آموزش‌ عالی‌ که‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های گروه‌ یک‌ آورده‌ نشده‌ است‌ با شرط‌ داشتن‌ معدل‌ 3 از 4 به‌ همراه‌ ارایه‌ یک‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ کارشناسی‌ ارشد در نشریات‌ معتبر بانمایه بین‌المللی، «کارشناسی‌ ارشد» ارزشیابی‌ می‌شود.
4 مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi با پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان، «کارشناسی‌ ارشد» در دامپزشکی‌ ارزشیابی‌ می‌شود.
5 مدارک Doktora (Ph. D.) از داشگاه‌های گروه‌ یک‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرک‌ کارشناسی ارشد، «دکترا» ارزشیابی‌ می‌شود.
‌تبصره‌‌: مدارک‌ موضوع‌ بند 5 از مراکز آموزش‌ عالی‌ که‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاه‌های گروه‌ یک‌ آورده‌ نشده‌ است، به‌ شرط‌ داشتن‌ معدل‌ 3 از 4 همراه‌ با ارایه‌ یک‌ مقاله‌ علمی، پایان‌‌نامه‌ دوره‌ دکترا در نشریات‌ معتبر نمایه شده بین‌المللی‌ غیرمحلی(غیر از ایران‌ و کشور محل‌ تحصیل)، «دکترا» ارزشیابی‌ می‌شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام TR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    متاسفانه اطلاعاتتون آپ دیت نیست. آزمون YÖS حذف شده و هزینه بیمه درمان سالی در حدود 700 هزار تومن شده اما کیفیت دانشگاههای اصلی اش واقعا بالاست
    • بدون نام IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
      32 40
      می تونید اطلاعات را از سایت های تحصیل در ترکیه بگیرید.این سایت مطالبش بد نیست www.tomerpol.com
  • بدون نام IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    54 29
    جالب بود! ولي پشيمونت نکنند اينا رو نوشتي خوبه!
  • بدون نام DE ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    65 23
    جالبه ديشب پذيرش دكتري من براي يكي از دانشگاه هاي تركيه اومد و بعد از سه ساعت شما اين مطلب مفيد رو چاپ كرديد. ممنون
    • محمد موسايي IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
      43 24
      سلام من براي فوق ميخوام شركت كنم مهندسي برق الكترونيك ميشه راهنماييم كني؟ با ايميلم در ارتباط باشين مرسي
  • کارن IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    جالبه آدم اگه بخواد تحصیل کنه نمیره ترکیه که.... زیادم دم از ترکیه نزنید چه خبره؟
    • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
      لطفا موضوع رو سیاسی نکنید. اطلاعات مفیدی هست که به درد خیلی از جوانها می خورد.
    • ساسان A1 ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      خیلی هم خبر هست.آره دادااااااااااااااااااا
    • پارسا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      اگه تحصیل تو دانشگاههای ترکیه بده ! خود شما چرا پیگیر دانشگاه ترکیه شدی ؟؟؟؟؟
  • داود نیا IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    49 16
    با تشکر از اطلاع رسانی شما این اطلاعات مربوط به حدود 6 سال پیش می باشد. با توجه به اهمیت به روز بودن اطلاعات برای تصمیم گیری صحیح خانواده ها، آخرین تغییرات در این زمینه را از وب سایت www.iranyos.com تعقیب نمایید.
    • سودا A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
      26 20
      ایران یوس یک آموزشگاه کلاه بردار بانام پوزا کلی جوانان را معتل کرده و به عناوین مختلف و ترفندهای متفاوت جیب جوانان معصوم تیغ می زنند.
  • یاس IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    43 15
    با سلام من دارای مدرک فوق لیسانس دانشگاه آزاد با معدل 18 هستم، برای تحصیل دکترا آیا مدرک فوق لیسانس من معتبر است یا خیر؟ چند سال از فوق لیسانس تا دکترا طول می کشد؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    54 13
    من دانشجویی ارشد دانشگاه اژه ترکیه هستم بیشتر اطلاعات را قبل از رفتن از سایت ها و موسسه ها گرفتم در حال حاضر دو موسسه کیان اندیشه و تومرپل دانشجو به ترکیه اعزام می کنند می تونید اطلاعات مفیدی بگیرید
  • sepide IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    31 18
    لطف می کنید در مورد هزینه تحصیل در مقطع ارشد و زندگی صحبت کنید
  • مهدی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    20 14
    من می خواستم برا فوق لیسانس تو استانبول یا آنکارا بپرسم مدرکش ارزش داره یعنی من لیسانس علوم آزمایشگاهی دامی هستم می تونم برا فوق لیسانس رشتم رو عوض کنم و یه رشته خوب بخونم؟
  • amin IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    21 10
    من لیسانس علوم آزمایشگاهی انسانی هستم میخواستم در یکی از دانشگاههای آنکارا یا استانبول ادامه تحصیل برای فوق یا دکترا بخونم میشه؟یا رشته ای بالاتر از اون داندان یا دارو بخونم
  • مهدی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    89 31
    چه جوری میشه وارد رشته دندانپزشکی در ترکیه شد؟
  • فرنوش IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    20 15
    سلام لطف می کنید به من بگید من که ترگی بلد نیستم چطوری می تونم رشته ی حقوق را در دانشگاه ترکیه بگذرونم؟در هیچ دانشگاه ترکیه حقوق به زبان انگلیسی تدریس نمیشه؟ممنون
    • امیر IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
      33 21
      یادگیریش سخت نیست میتونی در 2 ماه اونجا بمونی و صحبت کردنشو فول بشی
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    16 7
    من هزینه ها رو ویخوام اونم که تو این سایت نیست.
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    32 6
    از مقطع فوق دیلم هم می شه به لیسانس در ترکیه ادامه تحصیل داد؟ اگه دانشجو باشی چی می شه معادل سازی کرد یا نه؟
  • حامد US ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    22 12
    با سلام و خسته نباشید 1. می خواستم ببینم معدل کارشناسی که تو ایران گرفتیم برای تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه مهمه یا فقط مدرک کارشناسی ایران باشه کافیه 2.شرط معدل کارشناسی ایران برای تحصیل در دانشگاه درجه 1 ترکیه چقدره 3.در دانشگاه درجه 2 چقدره لطفا راهنماییم کنید . با تشکر
  • مهتاب IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    21 11
    میشه راجع به گرایش های رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد اطلاعاتی بدین.من تقریبا زبان ترکی بلدم.کدوم دانشگاه خوبه؟ ازمیر یا استانبول
    • یونس IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
      21 3
      سلام مهتاب جان میخواستم ببینم موفق شدی بری ترک یا نه؟ منم ترکی استانبولیم بد نست
  • امیر EU ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    7 4
    بادرود وخسته نباشید وتبریک سال نو می خواستم بپرسم درمقطع دکترا در رشته جغرافیای سیاسی(ژئوپلیتیک)کدام دانشگاه ترکیه پذیرش میکند باتشکر
  • مریم IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    23 8
    من معماری میخونم آیا میتونم واسه ارشدم بورس ترکیه رو بگیرم؟؟؟اگه اره شرایطش چیه؟
  • bahman IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    12 8
    سلام میخاستم بدونم کدوم دانشگاه ترکیه برای تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی یا دولتی در مقطع فوق لیسانس خوبه؟؟؟؟باتشکر
  • adel IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۸
    29 5
    سلام من دانشجوی ارشدحقوق مالکیت فکری هستم.میخام واسه دکترای همین رشته برم ترکیه(یایه دانشکاه مناسب دیگه) 1 )کسی از دوستان هس منو راهنمایی کنه؟ این رشته رو داره یانه؟ 2)زبان انگلیسی یاترکی؟ 3) کلا چکار میشه انجام داد.... ممنون میشم راهنمایی کنید
  • حامد IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    22 11
    سلام.دارای مدرک دکترای دامبزشکی با 15سال سابقه کار هستم .میخواستم اطلاعاتی در خصوص شرایط ادامه تحصیل در مقطع phdدررشته های مشترک با بزشکی ازجمله فیزیولوژی وهمچنین رشته تخصصی طیور داشته باشم.باتشکر
  • حامد IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    14 3
    سلام.دارای مدرک دکترای دامبزشکی با 15سال سابقه کار هستم .میخواستم اطلاعاتی در خصوص شرایط ادامه تحصیل در مقطع phdدررشته های مشترک با بزشکی ازجمله فیزیولوژی وهمچنین رشته تخصصی طیور داشته باشم.باتشکر
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    21 8
    سلام.من وقت خدمتم رسیده میتونم براتحصیل به ترکیه برم؟لطفاجواب بزید
  • پرنیان IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    7 18
    سلام می خواستم بدونم با معدل 15پیام نور میتونم ازیه دانشگاه آمریکایی ترکیه بورسیه بگیرم ضمنا یه مقاله که به چاپ رسیده هم دارم.رشتم مدیریت صنعتیه آیا مهندسی صنایع در ترکیه برای خانومها بازار کار خوبی داره؟کدوم رشته مهندسی یا مدیریت اونجا بهتره؟شرایط بورسیه ترکیه چه قدر از هزینه های دانشجو رو تقبل می کنه؟شنیدم برای دانشجوهایی که بورسیه میشن هزینه ی ویزا و شهریه نمیگیرن وکمک هزینه ی تحصیلی هم دارن درسته؟بعد از تحصیل اجبارا باید بمونی واسشون کار کنی یا باید بر گردی ایران؟خواهش می کنم حتما جواب بدین مرسی.
  • نیلوفر A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۵
    29 8
    سلام.ایا دانشگاههی ترکیه مدرک پیامنورایران روقبول دارن؟ میخوام برای ارشدحقوق برم ترکیه مدرکم برای کدوم دانشگاهها معتبرهست؟ لطفا
    • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      69 45
      اعتماد به نفست تو حلقم
  • الی A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    25 7
    سلام اگه میشه در مورد رشته های تخصصی پزشکی در ترکیه هم اطللاعاتی بدین ممنون..
  • عسل A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    16 6
    سلام من میخام بعد از این که دیپلم گرفتم برای اینکه لیسانس بگیرم به یکی از دانشگاه های ترکیه برم زبونشون رو هم خوب بلدم ولی نمیدونم چی کار باید بکنم.راهنماییم کنید
  • ...... A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    11 8
    با سلام ممنون میشم اطلاعاتی در باره گرفتن بورس تحصیلی برا مقطع دکتری علوم پایه و رشته دندان پزشکی بدین
  • sajad A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    9 4
    با سلام ميخواستم اطلاعاتي درباره پذيرش دكتراي فيزيك ذرات بنيادي در دانشگاهاي تركيه داشته باشم ممنون ميشم
  • arda A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    11 5
    سلام.خسته نباشید.من میخواستم واسه دکترا برم ترکیه شرایط بورس گرفتنشو میخواستم بپرسم و تو رشته ی من که پرتو پزشکی است کدوم دانشگاهش بهتره؟ممنون میشم.
  • elham IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    13 5
    لطفا از چگونه بودن پذیرش رشته دندان بگید ؟
  • لیلا IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    6 5
    دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی هستم برای دکترا میشه راهنمای کنید؟برای رشته زبان انگلیسی
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۲
    2 5
    ﺳﻼﻡ اﺻﻼ د
  • رسول A1 ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    8 4
    سلام دانشگاه های ترکیه در مقطع دکتری رشته اقتصاد منابع پذیرش میکنند؟ و آیا مدرک پیام نور رو قبول میکنن؟
  • ملکه A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷
    12 2
    تشکرمیکنم ازدانشګاه ترکیه
    • صمد وممد IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      6 2
      تشكر ازشما تهراننان
  • iraj A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    15 3
    سلام من لیسانس علوم ازمایشگاهی دارم و می خوام ارشد ایمونولوژی بخونم تو کدوم دانشگاه و شهر ترکیه این رشته هست ممنون
  • معصومه A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
    10 3
    سلام من برای بورس ترکیه امسال اقدام کردم ولی هنوز جوابی نگرفتم ایا کسی تا حالا ایمیلی دریافت کرده امسال ؟اگر کسی سالهای قبل پذیرش شده اطلاع رسانی کنه که مصاحبه به چه شکل هستش ممنون میشم
  • مهدی سروش AF ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۷
    12 1
    تشکر واقعآ بسیار مهم است
  • رها A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
    7 9
    سلام لطفا اطلاعاتی در مورد گرفتن بورسیه د رمقطع دکتری رشته حسابداری بهم بدین خواهش میکنم
    • رسا A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
      7 1
      با سلام و احترام اگه در مورد بورسیه تحصیلی در ترکیه خبری داشتین مارو هم درجریان بزارین با تشکر
  • mahtab IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۹
    14 6
    سلام عزیزم ممنون از راهنماییهاتون من میخوام برای کارشناسی ارشد رشته حسابداری بورسیه ترکیه بگیرم مهلت ثبت نام جدید در سال93 چه تاریخیه و چه مدارکی رو میخواد اگر امکانش هست جواب رو به ایمیلم ارسال کنید.متولی 1368 هستم.سنم به بورسیه میرسه لطفا کمکم کنید منتظر پاسختون هستم
  • صدیقه A1 ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    13 3
    سلام برای دکتری حسابداریباید چه کارهایی انجام دهم؟راهنمایی کنید
  • نهال TR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    9 2
    فکر کنم این مطلب واسه خیلی وقت پیشه
    • سارا IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
      7 2
      شما تو تركيه درس ميخونين؟پرچمتون مال تركيست به خاطر همون پرسيدم.اگه اونجا هستين درباره هزينه هاي پزشكي واسمون بگين لطفا.
  • سارا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    16 2
    منم سوم تجربي ام معدلم 3019 هست.زبان انگليسيم فوق العاده خوبه تركيه اي رو هم كه خودم تركم خوب بلدم.مدرك تافل هم دارم ايلس رو هم تا 6ماه ديگه ميگيرم.ميخوام برم تركيه واسه پزشكي با اين وضعيت بدون كنكور ميشه رفت يا نه؟؟خواهشا جواب بدين خيليييي واجبه ممنون.
    • دنیا IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      9 8
      شما اگرمیخوای بری ترکیه که دیگه دوتا مدرک زبان نیازی نیست همون یدونه کافیه.فقط اینکه باید آزمون تومر هم بدی.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    رشته شرعیات هم هست
  • شهرزاد A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    9 9
    سلام من دوم تجربی ام.هدفهم داروسازیه واسه دانشگاه.نمراتمم خوبه.زبانمم خوبه. ترکی رو هم تا حدودی بلدم.میخواستم بپرسم با توجه به متقاضیان زیاد رشته ی داروسازی شرایط خاصی برای ورود به دانشگاه های ترکیه بعد از دبیرستان هست یانه؟مرسی
  • سارا IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    9 2
    برای بورس گرفتن از ترکیه دندان پزشکی با مدل دیپلم بالای19 چه طور اقدام کنیم؟
  • بی نام RO ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    11 2
    سلام تروخدا این سوال من جواب کامل ودرست بدید...میخواستم بدونم اگر درسال های دبیرستان مردود شده باشید برای کنکور دادن درترکیه تاثیر دارد و این که ایا شرط معدلی دارد و ایا رشته های کامپیوتر درکاردانش میتواند به ترکیه برای کنکور راه پیدا کند
    • ناتان ياز A1 ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۲
      12 3
      اصلا ارتباط به نمرات قبل ديپلم و مدرك ديپلم ندارد ايميل بزنيد در صورت تمايل به اگاهي به روز از تركيش و المان
  • ayda A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    18 3
    سلام واسه تحصیل تو رشته طراحی لباس کدوم دانشگاهاا با چه شرایطی برمیدارن؟؟
  • لیلا IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    12 1
    با سلام و خسته نباشید جهت گذراندن دوره 6 ماهه در رشته ژنتیک پزشکی کدام دانشگاه بهتر است شرایط ارتباط با این مراکز خیلی ممنون
  • مهسا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    7 1
    سلام ببخشد من کاردانی گرافیک تموم کردم نمتونم ترکیه کارشناسی رو ادامه بدم ؟
  • ساسان A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    6 0
    عاللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییی
  • مرضیه IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    2 1
    با سلام من ارشد مهندسی شیمی با معدل ۱۶.۹۰ از دانشگاه آزاد هستم.روی پایان نامم ۲تا مقاله isi دارم.و ۲تا مقاله isi دیگه هم دارم که تو موضوع پایان نامم نیست دقیقا،ولی زمینه کلی موضوع یکی است.۴تا مقاله داخلی هم دارم.آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته مهندسی شیمی در ترکیه برای من با این شرایط وجود دارد؟
  • نیلوفر A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    4 4
    سلام.من دانشجوی کارشناسی عمران هستم.توانایی مالی زیادی ندارم.میخواستم ببینم چجوری میشه تحصیل رایگان در خارج از کشور داشته باشم؟و کلا هزینه ها به چه صورت میباشد؟
  • نسیم IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    5 3
    چرا کسی جوابگو نیست
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    0 0
    برای تحصیل در ترکیه میشه پیش نخونیم
  • مهران TR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    3 1
    من دانشگاه ایران کاردانی هستم میخوام ادامه تحصیل در ترکیه را دارم
  • sara mashreghi A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    5 3
    سلام من متولد ۷۶ هستم و دیپلم طداحی دوخت دارم.چه جوری میتونم تو ترکیه تحصیل کنم؟ممنون
    • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
      3 8
      هیچ جوری.
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    2 3
    ببخشید من یه دختر نهمی هستم میخواستم بدونم مدارس انگلیسی در ترکیه سطح خوبی داره
  • رضوان DE ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    14 2
    سلام من فوق دیپلم حسابداری سراسری هستم با معدل 16 و ترک میخواستم بدونم چجور میتونم بورسیه بگیرم از ترکیه یا اگه بشه میتونم در هر دانشگاهی ک بدون ازمون دانشجو قبول میکنه تو رشته دیگ ادامه تحصیل بدم؟؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنین مرسی
  • امیر TR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    10 2
    با سلام. من یک دانش آموز ۱۳ ساله هستم که امسال کلاس هفتم را تمام کردم.با معدل ۱۹.۵۷ خانوادم میخوان تو ترکیه زندگی کنن.مادرم ترکیه ای و پدرم هم ایرانی هست و به زبان ترکی استانبولی هم کاملا مسلط هستم. ۱.ایا میتونم تو ترکیه تحصیل بدون مشکلی داشته باشم؟ ۲.چه کار هایی باید بکنم؟ لطفا راهنمایی کنید. ممنون
  • بي نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۹
    8 1
    سلام من سال يازدهم تجربي هستم نمراتم هم بالا هست و معدل امسالم ١٩.٣٥ شد مي خواستم ايا كشور تركيه بدون امتحان يوس با توجه به نمرات دانش اموز رو براي تحصيل ميگيره يا حتما بايد امتحان يوس داده بشه
  • آرزو A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    5 0
    سلام اگه ممكنه به من جواب بدين چون واقعاً به كمك نياز دارم من پايه يازدهم يا سوم دبيرستان در رشته رياضي هستم ميشه بگين چه رشته دانشگاهيو بخونم كه بتونم راحت برم تركيه يا حتي بورس بشم