فرهاد توحیدی در نشست خبری با اشاره به تشتت موضع‌گیری‌ها درباره وضعیت خانه سینمای ایران در بخش مدیریت دولتی سینما تاکید کرد مسئولان این نهاد صنفی به حاکمیت قانون عمیقا باور دارند.

سمیه علیپور: نشست خبری فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره و محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینمای ایران صبح چهارشنبه چهاردهم دی‌ماه با حضور اعضای هیئت مدیره شامل محمد سریر، مریلا زارعی، امیر اثباتی، محمدرضا مویینی، ابراهیم مختاری و مهدی خادم بازرس هیئت مدیره و اهالی رسانه در تالار سیف‌الله داد برگزار شد.
 
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل خانه سینما در این نشست درباره انتشار خبر انحلال این نهاد صنفی و شرایط ایجاد شده برای آن توضیحاتی را ارائه کردند.
 
سینما نیاز به آرامش دارد
توحیدی در ابتدای نشست اظهار داشت: «خیلی متاسف هستیم بابت این موضوع کنار هم جمع شدیم در حالی که نیاز کشور و همچنین سینما آرامش است. سینما در آستانه جشنواره فیلم فجر به آرامش نیاز دارد و همه حواس‌ باید متوجه این رویداد سینمایی باشد. متاسفیم که به خاطر التهاب آفرینی‌ها  ناچاریم به پاره‌ای از ابهاماتی که درباره انحلال خانه سینما مطرح شده پاسخ دهیم و در این زمینه نشست بگذاریم. اصلا مایل نبودیم که این موضوع وجود داشته باشد.»
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: «اصناف سینمایی با همه مسائلی که بین خانه سینما و ارشاد وجود داشت با دبیر جشنواره مذاکره کردند و دبیر جشنواره با دلگرمی از خانه رفت و روابط کاملا حسنه بود.هرجا اصناف با لبخند و صداقت مواجه باشند پاسخ آنان نیز جز گرما و صمیمیت نیست.»
 
او ادامه داد: «مدتهاست که کوشش می‌شود چنین به نظر رسد که چهار پنج نفر در هیئت مدیره هستند که نمی‌خواهند اوضاع درست شود و اگر این‌ها نباشند اوضاع به‌سامان خواهد بود. الان نیز اداعای تغییر اساسنامه را مطرح کرده‌اند و می‌گویند اساسنامه برخلاف رویه دچار دخل و تصرف شده است؛ همه این‌ها در حالی است که آنان وضعیت نظام مدیریت خانه سینما را می‌دانند.»
 
او گفت: «نظام مدیریت خانه سینما از پایین به بالاست؛ یعنی هیچ چهار پنج نفری انتصاب نمی‌شوند و خود به خود و یا با تایید یک مرکز خاص یا اراده‌ای از پیش تعیین شده منصوب نمی‌شوند. شوراهای مرکزی اصناف حاصل مجامع عمومی است و از دل این 29 صنف نمایندگانی قانونی برای حضور در مجمع عمومی خانه سینما معرفی می‌شوند و در نتیجه این مجمع عمومی هیئت مدیره و در نهایت از سوی هیئت مدیره مدیرعامل انتخاب می‌شود.»
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت:‌ «هر زمانی که آحاد صنفی تشخیص دهند نمایندگان در هیئت مدیره واجد صلاحیت نیستند می‌توانند مجمع عمومی برگزار کنند و هیئت مدیره دیگری تشکیل دهند. پس این طور نیست که چهار پنج نفر با حکمی اینجا نشسته باشند. ما دائما در معرض نقد و دیده‌بانی صنوف هستیم.»
 
او با اشاره به آخرین مجمع عمومی عادی خانه سینما گفت: «این مجمع حدود یک ماه قبل تشکیل شد و مجمع گزارش عملکرد و گزارش مالی هیئت مدیره را تصویب کرد. هنوز بیش از یک ماه از آن نگذشته است. پس کسی دوستان را مجبور نکرده است در کنار هیئت مدیره بایستند. اتفاقا از آن طرف جاذبه بیشتری وجود دارد. ما نه پروژه میلیاردی داریم و نه رانتی. کسانی که داوطلبانه اینجا هستند جز گرفتاری و رنج نصیب نمی‌برند؛ اما چطور است که همچنان می‌مانند؟ هیئت مدیره چیزی ندارد که به صنوف دهد و مجمع عمومی هم با کسی تعارف ندارد.»
 
طرح پیشنهاد مصالحه از سوی نماینده شورای عالی سینما
توحیدی در ادامه سخنانش به حضور یکی از اعضای شورای عالی سینما در خانه سینما اشاره کرد و گفت:‌ «چند شب قبل یکی از اعضای شورای عالی سینما آمد و با هیئت مدیره مذاکره کرد و پیشنهاد مصالحه داد. ما گفتیم آماده مصالحه و گفت‌و‌گو هستیم؛ البته شکلی از گفت‌و‌گو که مبتنی بر نتیجه باشد. او پیشنهاد داد هیئت مدیره استعفا کند. ما اعلام کردیم هیئت مدیره آماده استعفا و برگزاری مجمع عمومی براساس اساسنامه فعلی است. ما حاضر هستیم براساس این اساسنامه مجمع عمومی تشکیل شود و ما نیز نامزد نشویم. او گفت قضیه حل است و صورت جلسه می‌شود و تفاهم‌نامه امضا می‌شود. شرط ما برای امضای تفاهم‌نامه این بود که پرداخت‌های معوقه صورت بگیرد و پاسخ آنان نیز این بود که در این شرایط شکایت را پس می‌گیرند.»
 
توحیدی در پاسخ به سئوال خبرآنلاین مبنی براین نکته که آیا در شرایط کنونی طرح موضوع استعفای هیئت مدیره خانه سینما به دلیل تحمیل فشارهاست، اظهار داشت:‌ «استعفای هیئت مدیره به این معناست که اگر همه سازوکارهای قانونی رعایت شود به دلیل بالا بودن آگاهی در صنوف سینمایی اگر اسامی دیگری هم در هیئت مدیره حضور داشته باشند نگاه‌ها به همین ترتیب کنونی خواهد بود.»
 
او ادامه داد:‌ «ما نماینده خواست‌ها، آرزوها و وجدان اصناف هستیم و به نمایندگی از دوستانمان در اینجا حضور داریم و حرفمان غیر از حرف آنان نیست و اگر هر جمع 9 نفره و یا هفت نفره دیگری هم در این جایگاه قرار بگیرند حرف‌های ما را مطرح خواهند کرد.»
 
توحیدی اظهار داشت:‌ «یکی از برکات اتفاقات اخیر این بوده که آگاهی صنفی در چارچوب جامعه اصناف سینمایی بالا رفته است. من 11 سال است که در امر فعالیت‌های صنفی سابقه دارم و به خاطر ندارم مجامع عمومی ما اینچنین که امروز برگزار می‌شود به صورت جدی برپا شود.»
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: «دو شب قبل اعضای صنوف در خانه سینما جلسه داشتند و امروز هم دوباره گرد هم آمده‌اند. چه اتفاقی منجر به این گرد هم جمع شدن‌ها شده است؟ این نظام خودانگیخته‌ای است که به ما می‌گوید هیئت مدیره بعدی نیز اگر نماینده این جمع و مجمع عمومی باشد نگاه دیگری نخواهد داشت.»
 
او ادامه داد: «ما نیز ارشاد را تشویق می‌کنیم از خانه سینما به محاکم قضایی شکایت کند چون تصور ما این است که توسل جستن به قوه قضائیه ادعاهای متعددی که می‌تواند همین طوری اعلام شود را روشن می‌کند. این ادعاها در قالب دادخواست مشخص اعلام می‌شود و در جلسه دادگاه 21 دی بررسی خواهد شد.»
 
اعمال آخرین تغییرات اساسنامه در سال 1387
توحیدی در توضیح اساسنامه‌ای که اکنون خانه سینما براساس آن عمل می‌کند، گفت: «این اساسنامه نه حاصل کوشش این هیئت مدیره است و نه هیئت مدیره قبلی. یعنی هیئت مدیره یازدهم و دوازدهم هیچ نقشی در تغییرات اساسنامه نداشتند. این اساسنامه در تاریخ بیستم خردادماه سال 1387 به تصویب رسیده است. اصلاحات نیز از سوی هیئتی اعمال شده که منتخب هیئت مدیره دهم بودند و در اداره ثبت شرکت‌های قوه قضائیه این تغییرات به ثبت رسیده است.»
 
او اظهار داشت: «موسسه‌ای که در اداره ثبت شرکت‌های قوه قضائیه به ثبت رسیده را نمی‌توان منحل کرد مگر به حکم محاکم قضادیی یا مجمع عمومی و این اولین نکته‌ای است که معاونت حقوقی ارشاد باید بداند. پس یک بخش در ارشاد نمی‌تواند دستور انحلال دهد. ما آماده‌ایم که به دادگاه برویم تا یکبار برای همیشه قضیه حل شود.»
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: «کوشش می‌شود تغییرات ایجاد شده در اساسنامه عجیب به نظر برسد این در شرایطی است که در جریان آن تغییرات این موارد ایجاد شده که اولا بخش موافقت شورای فرهنگ عمومی در مورد اساسنامه و دوما ناظر مالی ارشاد حذف شده است. به موجب اساسنامه قبل باید یک ناظر مالی از ارشاد تمامی چک‌های مربوط به خانه سینما را امضا می‌کرد.»
 
او ادامه داد: «گاه پیش می‌آمد که خانه سینما موفق می‌شد از بخش‌های دیگری مبلغی دریافت کند و این بودجه به حساب خانه سینما واریز می‌شد، حالا برای برداشت همین مبلغ باید فردی در ارشاد چک‌ها را امضا می‌کرد. اساسنامه سرخود تغییر پیدا نکرده است. اصناف به نقایص موجود در آن پی برده‌اند و این نقایص را تغییر داده‌اند.»
 
توحیدی گفت: «در ابتدای اساسنامه خانه سینما به این مسئله اشاره شده که خانه سینما موسسه‌ای مستقل و غیردولتی و غیرانتفاعی است. این چطور مستقل بودنی است که باید خارج از خانه کسی چک را امضا کند تا کارها پیش برود. جالب است که هیچ یک از نهادهای صنفی هنری که به دنبال خانه سینما تاسیس شدند دارای این قید نیستند.»
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت:‌ »در یکسال و نیم گذشته اطلاع‌رسانی در مورد وضعیت خانه سینما صورت گرفته است. در این مدت به شکل‌های مختلف کوشش شده فعالیت خانه سینما با اخلال روبرو شود؛ از حصر مالی و نامه‌هایی که رد و بدل شد تا پرده آخر که شکایت از خانه سینما بود. ما از این شکایت که قانونی بود استقبال کردیم، تا بالاخره اختلاف عقیده بر سر تفسیر اساسنامه در یک مرجع قضایی برطرف شود.»
 
او اظهار داشت: «در اساسنامه ذکر شده که بالاترین رکن در خانه سینما مجمع عمومی است و هیچ رکنی بالاتر از آن وجود ندارد. این رکن تصمیم به تغییر اساسنامه گرفته است و تصمیم بر آن شده موافقت شورای فرهنگ عمومی را حذف کند و چون این رکن تصمیم گرفته قانونی است. ما تابع قانون هستیم، حتی اگر حکم قضایی به ضرر ما باشد.»
 
توحیدی گفت: «دادخواست ارشاد هم این است که اساسنامه سال 1387 غیرقانونی اعلام شود و این اساسنامه از سوی اداره ثبت شرکت‌ها ابطال شود و خانه سنیما به اساسنامه‌ای که از سوی ارشاد و براساس مهر آنجا قانونی است و به سال 1383 مربوط می‌شود، برگردد. این تناقض تامل‌برانگیز است زیرا اساسنامه سال 1383 هم مصوبه شورای فرهنگ عمومی را ندارد. اصلاح اساسنامه فعلی از سوی معاونت سینمایی وقت پیشنهاد شده و جالب است اقدامی که در یک معاونت صورت گرفته در دوره بعدی غیرقانونی تلقی می‌شود.»
 
جریان صنفی و مدیریت براذهان
رئیس هیئت مدیره خانه سینما ادامه داد: «چطور قبل از آنکه دادگاه تکلیف را روشن کند یک اداره کوچک در ارشاد این حکم را که بالای آن نوشته دستور انحلال به خانه سینما فرستاده است؟ جریان صنفی مدیریت بر اذهان و دلهاست و با بخشنامه نمی‌توان ذهن و دل را به دست آورد. می‌شود با بخشنامه سالن نمایش و کتابخانه و نمازخانه خانه سینما را فتح کرد، اما این زمین سوخته‌ای است. آیا اصناف به این زمینه سوخته می‌آیند؟ چطور این طور تلقی می‌شود که ما به اصناف خط دادیم در دیدار با معاون سینمایی حضور نداشته باشند؟ ما یکسال و نیم خانه سینما را بدون بودجه اداره کردیم و بعد که حامی مالی یافتیم آنقدر به شکل‌های مختلف و ندادن پروانه ساخت و نمایش به فیلم‌‌هایش و ندادن مجوز تهیه‌کنندگی اذیت کردند تا او را توبه‌کار کنند.»
 
توحیدی این بخش از سخنانش را چنین پایان داد: «ما طالب آرامش در فضای سینمای ایران هستیم و کار ما تنظیم روابط در فضای حرفه‌ای بین اعضا و سایر ارگان‌های مرتبط با خانه سینما است. خانه سینما چنین محلی است؛ نه محلی برای ابراز تمایلات و موضع‌گیری سیاسی. ما فقط به کار حرفه‌ای نگاه می‌کنیم و اگر هیئت مدیره بعدی هم از دل مجمع عمومی برآید همین روش را خواهد داشت. ما زیر بار تدابیر اینچنینی که ریش‌سفید‌ها مسئولیت هیئت مدیره را برعهده بگیرند و بعد هیئت مدیره انتخاب شود نمی‌رویم. ما هیئت مدیره را فقط به دست نمایندگان قانونی صنف خواهیم سپرد.»
 
موضع‌گیری براساس اطلاعات غلط
نشست با سخنان مدیرعامل خانه سینمای ایران ادامه پیدا کرد. عسگرپور در مورد وضعیت کنونی خانه سینما گفت: «تصور می‌کنم بخش عمده‌ای از رفتاری که امروز با آن مواجه هستیم حاصل اطلاعات غلطی است که ممکن است از سوی یک نفر که فکر می‌کند عقل کل است و سابقه صنفی نیز دارد به مدیران دولتی سینما منتقل شده باشد. البته این نگاه خوشبینانه‌ای است و نگاه بدبینانه این است که چه چیزی باعث می‌شود در این روزهای نزدیک به جشنواره فجر که سرمایه سینمای ایران است این بی‌تدبیری صورت بگیرد.»
 
او ادامه داد:‌ «اینکه صنف در دورن دولت باشد حتما شکست می‌خورد. در اشل کوچک این شکست مشخص است. در اساسنامه سال 1366 که به حضور آحاد صنف در مجمع عمومی اشاره شده، کل اعضای خانه سینما 15 نفر بودند و هیچ‌گاه به آن ترتیب مجمع عمومی تشکیل نشد و از همان سال 1372 نمایندگان صنف در مجمع عمومی حاضر شدند. امروز با پانزده بیست سال قبل خیلی متفاوت است و امکان اداره صنوف از طرف دولت کاملا منتفی است. در ابعاد کوچک صنف تشکیل شده از سوی دولت استعفاها را دیدم.»
 
عسگرپور با اشاره به موضوعاتی که در دو سال اخیر از سوی خانه سینما پیگیری شده است، گفت: «ما سه چهار موضوع را پیگیری کردیم و فکر می‌کنم بخش مهم دعواها حاصل همین پیگیری است. یکی از این موضوعات استقرار نظام صنفی در مدیریت فرهنگی است. ما از مجلس گله‌مند هستیم که به چه دلیل وقتی برنامه چهارم توسعه را تصویب کرده، اجرای آن را پیگیری نمی‌کند. استقرار نظام صنفی در مدیریت دولتی در برنامه چهارم در نظر گرفته شده است. مسئله دیگر تاسیس صندوق بیمه بیکاری و نکته سوم تصویب طرح امنیت شغلی بود.»
 
او اظهار داشت: «به نظر می‌رسد دولت در تلاش است صنف‌هایی راه‌اندازی کند که چنین مطالباتی نداشته باشد و سئوالی در مورد اجرایی شدن خواسته‌ها و قوانین از آنان مطرح نکند. اظهار نظرهای مسئولان ارشاد در مورد مسائل خانه سینما سردرگم کننده است. برخورد ریاکارانه را نمی‌پسندیم و بر این اساس می‌گوییم کسی که این برنامه‌ها را پیش می‌برد خود جلو بیاید و حرفش را روشن بزند. ما شکایت خود را در مورد نامه انحلال به دیوان عدالت اداری برده‌ایم و رئیس دو قوه در جریان این موضوع هستند.»
 
عسگرپور در پایان این بخش از سخنانش گفت: «اگر دولت دهم در حوزه معاونت سینمایی به همین سه چهار موردی که اشاره کردیم عمل کند و در قوه دیگری متعهد شود این امور را پیگیری می‌کند، ما اصراری به ماندن نداریم. این حرفی که از ارتباط خانه سینما با شبکه‌ها می‌زنند شوخی و طنز است. چطور آقای سلحشور می‌تواند بگوید حضور در جشنواره فجر بلاهت است و بردن فیلمش به این جشنواره مانند بردن به کاباره است، و این‌ها دهن‌کجی به نظام تلقی نشود،‌ اما نامه چهار صنف که خواستار همکاری بهتر با جشنواره فجر هستند، اینچنین مورد قضاوت قرار می‌گیرد.»
 
توحیدی در ادامه جلسه برای روشن شدن چهار پنج نفری که گفته می‌شود در هیئت مدیره حضور دارند، از آنان نام برد و به پیشینه کاری‌شان اشاره کرد و گفت: «سابقه کاری هیئت مدیره خانه سینما به گونه‌ای است که می‌توان گفت چند سال سابقه فعالیت در سینما در این هیئت مدیره وجود دارد.»
 
واگذاری امور به قانون
توحیدی در پاسخ به پرسش دیگر خبرآنلاین مبنی براینکه در دو سال گذشته همواره مدیریت دولتی سینما اموری که به نظر غیرقانونی می‌رسیده را پیش برده و حالا چه تضمینی برای برخود قانونی با موضوع انحلال خانه سینما وجود دارد، گفت: «ما در مورد رعایت قانون نگرانی نداریم. در کشور ما حکومت قانون برقرار است. تشتت موضع‌گیری‌ها و پس گرفتن حرف‌ها از سوی مدیریت دولتی سینما حاکی از آن است که در آنجا هم نظرات یکدست نیست.»
 
توحیدی اظهار داشت: «برخی دوستان به هزینه این اقدام پی برده‌اند و همچنین ما به حاکمیت قانون عمیقا باور داریم. سلاح ما ادب و متانتمان است و اگر بعد از 48 ساعت بخواهند خانه سینما را بگیرند، سنگربندی نمی‌کنیم، اما اقدامات قانونی را پی می‌گیریم.»
 
رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفت: «وکیل خانه سینما به دیوان عدالت اداری رفته و درخواست داده فوریت موجود در این نامه برطرف شود. ما به ظرفیت‌های نظام امیدوار هستیم و پشت ما به قوانین گرم است.»
 
عسگرپور در ادامه جلسه در مورد پرسشی که به دیدار برخی از اعضای خانه سینما با اسفندیار رحیم‌مشایی مسئول دفتر محمود احمدی‌نژاد اشاره داشت، گفت:‌ »در مورد این جلسه اظهارات مختلفی صورت گرفت و برخی اداعاهایی کردند که باید اثبات می‌کردند. مجلس پیگیر این موضوع بود و در نهایت هم چیزی نبود که در مورد خانه سینما بیابد. در آن جلسه تعدادی از بزرگان سینما بودند و مسائل خود را شفاف گفتند؛ این شفاف گفتن برای دولت پاسخگو نباید این‌قدر برخورنده باشد.»
 
توحیدی نیز در پاسخ به پرسشی درباره جلسات مشترک معاونت سینمایی و خانه سینما گفت: «در این جلسات مشترک از سوی خانه سینما من، مویینی و مختاری حضور داشتیم و از طرف معاونت سینمایی هم خانیان، رسولیان و رجبی‌فروتن بودند که بعد از چند جلسه دیدیم تمامی موضوعات به نتیجه رسیده در جلسه بعد از نشست از سوی معاونت کان لم یکن تلقی می‌شود و در نتیجه جلسات بی‌نتیجه بود و بعد از چند جلسه که به بهانه سفرهای مختلف جلسه لغو شد، به طور کلی جلسات رها شد.»
 
عسگرپور در پاسخ به سئوالی درباره وجاهت قانونی نامه‌ای که برای انحلال خانه سینما آمده، گفت: «باطل کردن مجوز فعالیت ما از سوی قوه مجریه امکانپذیر نیست. بند قانونی 556 دیوان عدالت اداری به این مسئله اشاره دارد.»
 
او گفت: «به نظر می‌رسد برخی از این مسائلی که الان اتفاق می‌افتد به این دلیل است که توجه‌ها از سوی کاستی‌های مدیریت دولتی سینما گرفته شود و متوجه این حواشی شود.»
 
57243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا.د IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    13 2
    مشکل اصلی این جماعت این بود که خانه ی سینما از هنرمندان و سینماگران دفاع میکرد مثلا در قضیه ی اضغر فرهادی و...آقای عسگر پور همیشه سپر بلای سینماگران بوده و نگذاشته توسط اینان!!گوشمالی شوند و این موضوع هم به مذاق حضرات خوش نیومد و بعده18سال یادشون افتاد که این نهاد به کل غیر قانونیه و بدون حکم قضایی منحلش کردند. مساله قانون نیست و نبوده مساله اینه که اعضای این نهاد انسان هایی اهل تفکر و مستقل هستند و این چیزی نیست که حضرات بخوان!
  • بدون نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    2 11
    نمی دانم افرادی که نظر می دهند اصلا فیلمسازند یا نه؟ ولی من فیلمسازم با دو کانتینر رزومه و ایمان دارم که خانه سینما با سیاسی کاری و گزینشی اعضای خود را انتخاب می کند نه بر اساس انصاف و با توجه به تخصص افراد پس علیه ما علیه و چه شیرین است این روزهای خانه سینما اگر چه هم فرهاد توحیدی را دوست دارم و هم عسکر پور عزیز را و خیلی های دیگر در این خانه ولی این خانه از پای بست ویران است با تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم خانه سینما را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم حافظا!
  • امير علي IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    8 1
    دوست عزيز فيلمساز..شما چقدر ضد و نقيض حرف ميزني..از يك طرف آقايان عسگر پور و توحيدي رو دوست داري..از يك طرف ميگي سياسي كار ميكنند..از يك طرف شيرين كامي از اين روزهاي آشفته اي كه فيلمسازان مستقل با آن درگيرند..هيچ جا رزومه هاي كاريه شما رو كه تمثيل به كانتينر دادي رو نديدم..اميدوارم با رانتهاي دولتي اين كانتينر هارو تهيه نكرده باشين هر چند كه به اصل موضوع مشكوكم..اما مومن ساده دل هم هست و ما حرف شمارو كه فيلمسازي با يه كانتينر هستي رو باور ميكنيم