مریل استریپ جایزه خرس طلای افتخاری شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین را دریافت خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره برلین همچنین یک بخش مرور آثار را به این بازیگر آمریکایی برنده دو جایزه اسکار اختصاص داده‌اند.
دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: «از اینکه می‌توانیم جایزه خرس طلای افتخاری را به این هنرمند فوق‌العاده و ستاره جهانی اعطاء کنیم، خوشحالیم. مریل استریپ یک بازیگر عالی و همه‌فن‌حریف است که به راحتی بین نقش‌های دراماتیک و کمدی حرکت می‌کند.»

استریپ جایزه خرس طلای افتخاری یک عمر دستاورد را 14 فوریه همزمان با نمایش تازه‌ترین فیلمش «بانوی آهنین» ساخته فیلیدا لوید در قصر برلیناله دریافت خواهد کرد.

او در این فیلم که مطالعه‌ای درباره قدرت و از دست دادن قدرت است، نقش مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین بریتانیا را بازی می‌کند.

این بازیگر 61 ساله در دهه 1970 با بازی در مجموعه تلویزیونی «هولوکاست» و فیلم سینمایی «شکارچی گوزن» به شهرت رسید.

استریپ در بیش از 40 فیلم بازی کرده و به دفعات نامزد و برنده جایزه شده است. او با 16 بار نامزدی اسکار در بخش بازیگری رکورددار است. استریپ همچنین 18 بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب شده و هفت بار برنده شده است.

او سال 1980 با فیلم «کریمر علیه کریمر» ساخته رابرت بنتن برنده اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد و سال 1983 با «انتخاب سوفی» به کارگردانی آلن جی. پاکولا اسکار بهترین بازیگر زن را برد. هر دو فیلم به عنوان بخشی از ادای احترام برلیناله به استریپ به نمایش درمی‌آیند.

«از آفریقا» سیدنی پولاک، «پل‌های مدیسن کانتی» کلینت ایستوود و «همراهان خانه‌ای در علفزار» که سال 2006 در برلیناله روی پرده رفت، از دیگر فیلم‌هایی هستند که در بخش مرور آثار استریپ روی پرده می‌روند.

استریپ سال 1999 جایزه دوربین برلیناله را دریافت کرد و سال 2003 به طور مشترک با جولین مور و نیکل کیدمن برای بازی در فیلم «ساعت‌ها» ساخته استفن دالدری برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن شد.
«زن ستوان فرانسوی»، «سیلک‌وود» «یک فریاد در تاریکی»، «اقتباس»، «شیطان پرادا می‌پوشد»، «شک» و «جولی و جولیا» از دیگر فیلم‌های اوست.
شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین 9 تا 19 فوریه 2012 (20 تا 30 بهمن) برگزار می‌شود.

مایک لی فیلمساز بریتانیایی ریاست هیئت داوران بخش بین‌الملل این دوره برلیناله را به عهده دارد و اصغر فرهادی کارگردان ایرانی یکی از داوران این بخش است.

ورایتی / 2 ژانویه / ترجمه: علی افتخاری

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =