نائینی :با وجود نبود رابطه سیاسی با کشور آمریکا، هنوز هم در زمینه علمی ما با این کشور در ارتباط هستیم. <BR> اما موضوع کشور انگلیس یک استثنا است و دانشجویی از ایران به این کشور اعزام نخواهد شد. <BR>

لیلا شریف :گستره مصوبه مجلس برای کاهش روابط با انگلیس، به قطع رابطه سیاسی ایران با انگلیس محدود نماند و دامنه آن به حوزه روابط علمی نیز کشیده شد و از این به بعد علاقمندان به تحصیل در انگلیس تنها با هزینه شخصی و بدون تسهیلات وزارت علوم می‌توانند به انگلیس بروند.
به گزارش خبر آنلاین؛ نمایندگان مجلس، ماه گذشته سرانجام طرح کاهش رابطه با انگلیس را پس از گذشت دو سال در دستور کار خود قرار دادند و با موافقت حداکثری نمایندگان و تأیید شورای نگهبان این طرح لازم الاجرا شد.
نمایندگان مجلس براساس این طرح، دولت را موظف کردند تا از تاریخ تصویب این قانون کلیه روابط سیاسی خود با دولت انگلستان را متوقف و به حالت تعلیق درآورد و تنها در صورتی که دولت انگلستان از اقدامات خود علیه دولت و ملت ایران عذرخواهی رسمی و علنی نماید، برقراری ارتباط مجدد موکول به نظر مجلس شورای اسلامی شود.
پس از موافقت نمایندگان مجلس و مهر تأیید شورای نگهبان بر این طرح، روابط سیاسی ایران با انگلیس تا سطح کاردار تنزل یافت و سفیر انگلیس از ایران خارج شد اما این کاهش روابط تنها به روابط سیاسی محدود نماند.
پس از گذشت حدود یک ماه از ابلاغ و اجرایی شدن این طرح، مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارجی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر از توقف اعزام دانشجو به کشور انگلیس داد.
 «حسن مسلمی نائینی» که حدود یک ماه پیش در صحبت‌هایش میان قطع رابطه سیاسی و علمی با کشور انگلیس تفاوت قائل شده بود و به صورت ضمنی سخن از قطع نشدن روابط علمی ایران با انگلیس به میان آورده بود، بعد از یک ماه خبر از قطع رابطه علمی ایران با انگلیس داد و گفت: ما تابع سیاست‌های نظام هستیم و برهمین اساس اعزام دانشجوی به انگلیس فعلا متوقف شده است.
نائینی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، گفت: دانشجویانی که خواهان ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند با توجه به سیاست‌های جدید وزارت علوم، از این پس نباید انگلیس را به عنوان کشور مقصد انتخاب کنند.
 علاقمندان به تحصیل در انگلیس، دیگر فقط خواب تسهیلات وزارت علوم را می‌بینند
مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارجی در وزارت علوم در ادامه دو پیش شرطی برای افرادی که از این پس همچنان خواهان تحصیل در انگلیس هستند، تعیین کرد و آب پاکی را روی دست دانشجویان علاقمند به تحصیل در انگلیس ریخت و گفت: اگر فردی با این شرایط، همچنان خواهان ادامه تحصیل در انگلیس است، می‌تواند با تکیه بر هزینه شخصی خود دست به این اقدام بزند و از سوی دیگر باید توجه داشته باشند که وزارت علوم برای این دسته افراد هیچ تسهیلاتی از جمله رفع مشکلات نظام وظیفه و ارز فراهم نخواهد کرد.
وی در مورد سرنوشت دانشجویانی که تمام اقدام‌های لازم برای ادامه تحصیل در کشور انگلیس را انجام داده‌اند، افزود: افرادی که پیش از این قانون تمام اقدام‌های لازم را انجام داده و ویزا نیز برای ادامه تحصیل در انگلیس تهیه کرده‌اند، می‌توانند به این کشور به عنوان کشور مقصد سفر کنند و این افراد شامل این سیاست جدید وزارت علوم نمی‌شوند.
 اجباری برای بازگشت دانشجویان در حال تحصیل، در انگلیس وجود ندارد
 مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارجی در وزارت علوم با تأکید بر این موضوع که هیچ مانعی برای سفر دانشجویانی که ویزای خود را تهیه و از چند ماه پیش انگلیس را به عنوان کشور مقصد انتخاب کرده‌اند، وجود ندارد، گفت: افرادی که در کشور انگلیس بورس شده و در حال تحصیل هستند نیز می‌توانند، بدون هیچ مشکلی دوره تحصیلی خود را در این کشور به پایان برسانند و اجباری برای بازگشت آن‌ها به کشور وجود ندارد.
 قطع رابطه علمی با انگلیس یک اسثتثا است
نائینی با بیان این موضوع که وزارت علوم در مورد قطع رابطه علمی با انگلیس تابع سیاست‌های نظام است، اظهار کرد: همیشه اینگونه نبوده است که هر قطع رابطه سیاسی با خود قطع رابطه علمی به همراه بیاورد، همانطور که با وجود نبود رابطه سیاسی با کشور آمریکا، هنوز هم در زمینه علمی ما با این کشور در ارتباط هستیم.
وی گفت: اما موضوع کشور انگلیس یک استثنا است که تا اطلاع ثانوی وضع بر همین منوال خواهد بود و دانشجویی از ایران به این کشور اعزام نخواهد شد.
وی در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد که مدت زمان این قطع رابطه علمی چندان مشخص نیست و ممکن است این سیاست جدید وزارت علوم در قبال اعزام دانشجو به انگلیس تغییر کند.
 نبود سفیر در ایران و انگلیس؛ دلیل اصلی توقف اعزام دانشجو به انگلیس
مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارجی وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که «آیا توقف اعزام دانشجو به انگلیس در راستای طرح کاهش رابطه با انگلستان است؟»، اظهار کرد: در حال حاضر ما برای ارتباط با انگلستان مشکلات بسیاری را پیش رو داریم و از سوی دیگر با توجه به اینکه در حال حاضر سفیر و حتی کارداری از انگلیس در ایران حضور ندارد و روابط دیپلماتیک به طور کامل قطع شده است، برهمین اساس امکان ادامه رابطه علمی نیز وجود ندارد و موضوع توقف اعزام دانشجو ارتباطی به طرح مجلس برای کاهش رابطه با انگلیس ندارد.
نائینی در حالی کاهش رابطه علمی با انگلیس را بی‌ارتباط با طرح مجلس می‌داند که دلیل اصلی خروج سفیر انگلیس از ایران و بسته شدن این سفارت- که نائینی آن را مهم‌ترین مشکل در مسیر ارتباط علمی با انگلیس می‌داند- را باید در مصوبه مجلس برای کاهش رابطه با انگلیس جستجو کرد.
 70 دانشجوی ایرانی بورس و 4700 غیر بورس در انگلیس
نائینی در پایان با اظهار بی‌اطلاعی نسبت به فرزندان مسئولانی که در انگلیس مشغول تحصیل بودند، گفت: ما مسئول پیگیری این موضوع نیستیم و آماری در این مورد وجود ندارد اما به طور کلی نزدیک به 4700 دانشجوی غیر بورس و 70 دانشجوی بورسیه در انگلیس مشغول به تحصیل هستند.
 طرح کاهش رابطه با انگلیس، رابطه علمی با این کشور را محدود کرد
 «علی عباسپور تهرانی فرد» رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم کاهش روابط سیاسی را عاملی برای کاهش تعاملات عملی میان ایران و انگلیس می‌داند و در این رابطه به خبرآنلاین گفت: در راستای طرح کاهش رابطه با انگلیس و سیاست‌های دولت از این پس روابط علمی با انگلیس نیز محدود‌تر خواهد شد البته این بدین معنا است که از این پس افراد تنها با هزینه شخصی خود می‌توانند به تحصیل در انگلستان بپردازند.
اگرچه که او با اشاره به وضعیت رابطه علمی ایران با آمریکا، گفت: روابط دیپلماتیک ما با کشور آمریکا از سال‌ها پیش قطع بوده است اما با این وجود ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها از طریق دفتر حافظ منافع خود، با یکدیگر تعامل علمی دارند، موضوع انگلیس هم احتمالا به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.
در این میان «حسن دوگانی» رئیس کمیته جلوگیری از مهاجرت نخبگان و نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است که اخیراً به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در انگلیس از تعداد دانشجویان ایرانی حاضر در این کشور کاسته شده است.
دوگانی در ادامه صحبت‌هایش به شهریه بالای دانشگاه‌های انگلیس اشاره کرد و گفت: هر دانشجو با توجه به رشته و دانشگاه خود، باید سالیانه به طور میانگین نزدیک به 10 تا 20 میلیون تومان را به عنوان شهریه پرداخت کند.
وی با تأکید بر این موضوع که با توجه به پیشرفت ایران در زمینه علمی دیگر نیازی به اعزام دانشجو به خارج از کشور نیست، گفت: دانشگاه‌های ما در مقطع دکترا و فوق لیسانس غنی هستند و به جز برخی رشته‌های هنری، دیگر نیازی نیست تا دانشجویان ما در کشور انگلیس با منت و مشقت تحصیل کنند.
 تحصیل فرزندان مسئولان در انگلیس تعجبی ندارد!
رئیس کمیته جلوگیری از مهاجرت نخبگان در مورد تحصیل تعداد زیادی از فرزندان مسئولان در کشور انگلیس، گفت: چند سال است که این مسئله مطرح شده است اما باید توجه داشته باشیم که ما به طور کلی تعداد دانشجویان ایرانی که در کشور انگلیس در حال تحصیل هستند نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر است، بر همین اساس اگر در میان این دانشجویان شاهد تحصیل چند تن از فرزندان مسئولان هم باشیم جای تعجب ندارد.
وی در پایان به آمار دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، اشاره کرد و از تحصیل نزدیک به 60 هزار دانشجوی بورس و غیربورس در مقاطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترا در خارج از کشور خبر داد و تعدادی که نزدیک به 80 درصد آن‌ها به صورت غیربورس برای ادامه تحصیل عازم کشورهای دیگر شده‌اند.
 حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام توقف اعزام دانشجو به انگلیس به کجا خواهد رسید و اینکه تعامل فرهنگی ایران و انگلستان نیز همچون رابطه علمی با آمریکا قابل پیگیری است یا اینکه بر اساس گفته نائینی قرار است رابطه علمی با انگلیس به یک استثنا تبدیل شود.
.4545
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 0
    نماینده مجلسی که به ظاهر 3 میلیون تومان درماه حقوق میگیرد. هیچوقت به فکر لیسانسه ها و فوق لیسانسه های بیکار این کشور نیست.