آیا می دانید برنج ایران، روزگاری صادر می شده است؟

در جلسه 30 مهرماه 1309 شمسی (81 سال قبل) یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی بنام محمود رضا طلوع که روزنامه نگار هم بوده در جلسه علنی مجلس می گوید:

...  باید فکر صادرات باشیم. هر وقتی طوری ترتیب دادیم که در این مملکت صادرات داشته باشیم بگذارید هر وارداتی در این مملکت بیاید. ولی متأسفانه امروز صادرات ما از هر حیث نقص  دارد. ما صادراتی که داشتیم چه بود؟ برنج بود، تریاک بود، قالی بود، خشکبار بود، پنبه بود، ابریشم بود، توتون بود. حتی مرکبات گیلان و مازندران جزء صادرات مملکت بود که  پولهایی در مملکت می‌آورد ولی امروز برنج که یکی از صادرات مهم مملکت ما است به حال اسفناکی افتاده و سابقاً یک نفر زارع گیلانی یک پوط برنج که عبارت از پنج من و نیم ما باشد صادر می کرد چه می‌آورد؟ قند می‌آورد شکر می‌آورد نفت می‌آورد و برای هر پوط برنج هم سی شاهی[= یک و نیم ریال] پول می‌آورد و امروز حاصل دسترنج زارع ما از دستش می‌رود و برای یک پوط برنج شاید بیش از چند گیروانکه[= واحد وزن معادل 400گرم] قند نمی‌آورد. پس این نقص بسیار بزرگی است از برای صادرات ما.

از ارقام فوق برمی آید که قیمت برنج-در حالت رونق بازار صادرات- به ازای 17.5 کیلو معادل یک و نیم ریال بوده است. به عبارت دیگر قیمت تقریبی آن برای 100کیلوگرم 9 ریال بوده است.

30239

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    11 0
    اگه راست مي‌گين به دلار اون موقع تبديل كنيد و بگيد چند بود!!!