ایسنا نوشت:

يک روان‌شناس باليني گفت: همه افراد در حدودي ممکن است، درگير اضطراب اجتماعي شوند، لذا بايد تمام عوامل بروز اين اختلال را در خود شناسايي کنند.
محمد جعفري اظهار کرد: طبق بررسي‌هاي انجام شده، اضطراب، در طبقات اقتصادي مرفه و مردان جوان کمتر و در زنان سالمند و کم‌درآمد بسيار شايع‌تر است.
وي ترس از "تاييد نشدن" يا "انتقاد توسط ديگران" را دليل مهمي براي بروز اضطراب اجتماعي برشمرد و افزود: بعضي افراد، از قرار گرفتن در موقعيتي که بايد مصمم و قاطع جواب دهند يا اظهار نظر کنند، ترس شديدي داشته و همواره دچار استرس مي‌شوند که به آن اضطراب اجتماعي يا Social Anxiety مي‌گويند.
اين کارشناس ارشد روان‌شناسي، ترس از مقابله با شرايط خاص اجتماعي، عصبانيت‌ها و پرخاشگري‌ها را يکي ديگر از عوامل بروز استرس و اضطراب اجتماعي دانست و گفت: بسياري از افرادي که از اضطراب اجتماعي رنج مي‌برند، توانايي مقابله با شرايط سخت را در خود نمي‌بينند و همچنين از صحبت با جنس مخالف هراس دارند.
جعفري با تاکيد بر اينکه افرادي که دچار بيماري اضطراب اجتماعي هستند، از طرد شدن و از دست دادن روابط بين فردي خود بسيار مي‌ترسند، ادامه داد: بدليل اين كه اين افراد دچار ناتواني در برقراري و حفظ روابط صميمي فردي هستند، ترجيح مي‌دهند که هيچ ارتباطي را آغاز نکنند تا شاهد ازهم‌پاشي آن نيز نباشند.
وي "اضطراب اجتماعي" را يک آسيب برشمرد و اذعان کرد: هر چه تعداد افراد مضطرب در يک جامعه بيشتر باشد، آن جامعه آسيب‌پذيرتر خواهد شد، چرا که جامعه مضطرب در معرض ترس دائمي قرار دارد، لذا اگر درمان نشود، با مسائل و مشکلات زيادي رو به رو خواهد شد.
اين فعال اجتماعي، مقابله با اضطراب را امري دشوار و زمانبر دانست و اظهار کرد: بعضي اوقات پرهيز از اضطراب، خود ايجاد اضطراب مي‌کند. همچنين افراد مبتلا به اضطراب اجتماعي در معرض خودکشي، اعتياد، تعارض نقشي و آسيب‌هاي ديگر نيز قرار دارد.
جعفري براي مقابله با اين آسيب اجتماعي راه‌حل‌هايي نيز پيشنهاد کرد و گفت: افراد به‌ خاطر داشته باشند که حداقل اضطراب براي زندگي روزمره ضرورت دارد، چرا كه انجام کارهاي بزرگ و مهم بدون اضطراب امکان‌پذير نيست و بايد تاكيد كرد كه اضطراب هميشه نشانه مريضي نيست، گاهي نماد و نشانه خلاقيت و ابتکار نيز هست.
وي در پايان خطاب به افراد مضطرب گفت: اگر استرس و اضطراب به جايي برسد که زندگي روزمره فرد را مختل سازد، بايد به روان‌شناس و روان‌پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفت.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =