شبکه تلویزیونی انگلیسی بی‌بی‌سی، از مواضع دوگانه ایران و آمریکا درباره تنگه هرمز به «جدالی لفظی» یاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این شبکه خبری که تا کنون عدم بی‌طرفی‌اش را بارهاو بارها ثابت کرده است، با طرح این پرسش که «آیا این جدال لفظی منجر به یک رویارویی میان دو کشور ایران و آمریکا، خواهد شد یا نه؟» به جانبداری از موضع آمریکا پرداخت. البته مهمانان برنامه «صفحه دو» بی‌بی‌سی، مواضعی متناقض درباره توانمندی نظامی آمریکا داشتند. کما اینکه احمد سلامتیان از احتمال جنگ جدی سخن می‌گفت ولی هوشنگ حسن یاری معتقد بود که پیش از جنگ، آمریکا مانع از بستن تنگه هرمز می‌شود.
احتمال بستن تنگه هرمز از سوی مسئولان جمهوری اسلامی ایران آن زمان مطرح شد که کشورهای غربی، اروپایی و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از تهدید تحریم نفت ایران سخن گفتند. ازاین رو برخی از مقامات کشورمان اعلام کردند که در این صورت، تنگه هرمز  که 17 درصد نیاز روزانه دنیا به نفت از آنجا عبور می‌کند را خواهد بست. واکنشی که با مانور رزمایش توانمندی‌های نیروی دریایی ایران همزمان شد، و نشان از اقتدار و توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران در منطقه داشت. اما بی‌بی‌سی ترجیح داد که در عوض از ناوگان پنجم دریایی آمریکا سخن بگوید که در حال رصد کردن تحولات این تنگه است و از تهدید مشابه ایران درباره بستن این تنگه از زبان بنی‌صدر در آغاز جنگ ایران و عراق یاد کند.
احمد سلامتیان از اعضای نزدیک به جبهه ملی در مجلس اول که پای ثابت تحلیل‌های ضد ایرانی بی‌بی‌سی است در باره این موضوع گفت: بعید است که ایران مانع از عبور کشتی‌های ژاپنی، چینی و روسی از تنگه هرمز شود.
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و هشدار ایشان دال بر اینکه «ایران هر تهدیدی را با تهدید پاسخ خواهد داد»، مدعی شد که  تکرار این موضع از سوی دیگر مقامات در ایران «اغراق گویی و رجز خوانی در فضای انتخاباتی ایران» است. او اگرچه می‌کوشید توان نظامی ایران را نادیده بگیرد اما در عین حال گفت که خطر نوعی صف آرایی نظامی در منطقه منافع آمریکا و برخی کشورها از جمله اسرائیل را هدف قرار می‌دهد. چرا که تنگه هرمز اهمیتی جهانی دارد و عدم خویشتن‌داری درباره سرنوشت آن، جنگی جدی را رقم خواهد زد.
هوشنگ حسن‌یاری استاد کالج نظامی کانادا نیز در اظهاراتی متناقض، ابتدا پذیرفت که بستن تنگه هرمز، امری شدنی است ولو اینکه به سادگی آب خوردن نباشد و دقایقی بعد اظهار داشت: آمریکا پیش از آنکه ایران این تنگه را ببندد، مانع از آن خواهد شد!
او بی آنکه بگوید آمریکا چطور علی‌رغم توانمندی نظامی و دریایی ایران که زبانزد کشورهای همسایه است، می‌‌تواند چنین کند، ادامه داد: بستن این تنگه، اعلام جنگ روشن به کشورهای خلیج فارس و آمریکا است که ایران را در انزوای بیشتر قرار می‌دهد. چرا که کشورهای حوزه خلیج فارس با آمریکا هماهنگ هستند و بدشان نمی آید که برای همیشه تکلیفشان را با ایران روشن کنند.
هیچ یک از دو تحلیلگر بی‌بی‌سی، در اظهاراتشان به علت اعلام بسته شدن احتمالی تنگه هرمز اشاره نکردند و بی‌توجه به اینکه این اقدام جمهوری اسلامی ایران واکنشی به تهدیدهای یکسویه و تحریم‌های فزاینده غرب علیه ایران به دلایلی واهی و غیرقابل اثبات است، به تشریح موضوع پرداختند. رویکردی که مورد پسند رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی بود.
/2929
  
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =