وزارت بهداشت فعالیت مراکز درمانی سازمان بهزیستی را خارج از ضوابط اعلام کرده است و در حال حاضر درصدد انجام اقداماتی درجهت تعطیلی این مراکز است.

سپیده سعیدی: درحالی بیماران مبتلا به اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند که این مراکز در 2 گروه تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان بهزیستی به صورت جداگانه و با معیار‌ها و شیوه‌های متفاوت اقدام به پذیرش و درمان بیماران می‌کنند. گرچه این مسئله برای بیماران چندان تفاوتی ندارد اما گویا برای این دو نهاد مربوطه از اهمیت خاصی بر خوردار است که وزارت بهداشت فعالیت مراکز درمانی سازمان بهزیستی را خارج از ضوابط اعلام کرده است و در حال حاضر درصدد انجام اقداماتی درجهت تعطیلی این مراکز است. اقدامی که به نظر حسن‌علی شهریاری نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس به ضرر بیماران است و اگرخارج از ضابطه مراکزی اداره می‌شوند تنها به دلیل عدم نظارت است.

شما موافق فشار‌های وزارت بهداشت به سازمان بهزیستی در رابطه با مراکزترک اعتیاد هستید؟
 البته این راهش نیست. ما در جریان این هستیم که در حال حاضر وزارت بهداشت در رابطه با مراکز درمانی سازمان بهزیستی مخالفتهایی ارائه می‌دهد اما به نظر من این راهش نیست و باید توصیه‌های جدیدی به وزارت بهداشت کنیم. توصیه‌هایی که قطعاً به گوش مسئولان می‌رسانیم.

 چه توصیه‌هایی؟
 وزارت بهداشت بهتر است که راه و روش تعامل را در پیش گیرد و اگر سازمان بهزیستی در این رابطه ضعفی دارد آن را تقویت کند و اگر دچار اشتباهی در روش درمان شده است برنامه‌های جدید‌ی برای آن تدوین کند. اگرمقصود آن است که بیماران مبتلا به اعتیاد درمان شوند عدم تعامل بین نهاد‌ها بی‌معنی است و می‌توان هر گونه مشکلی را حل کرد.

 پس با اظهارات شما می‌توان نتیجه گرفت که اقدام وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی مراکز سازمان بهزیستی صحیح نیست؟
 به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت باید نظارت خود را بر این مراکز زیاد کند. در دوره‌ای این وزارتخانه اقدام به اعطای مجوز کرده است و مراکز افتتاح شدند و در حال حاضر مشغول کارکردن هستند. اما نکته آنجاست که بعد از اینکه وزارت بهداشت مجوز می‌دهد در پی نظارت بر چگونگی عملکرد نیست و این مشکل‌ساز است

به نظر می‌رسد سازمان بهزیستی در نحوه درمان خود دچار ایراداتی شده که بر بیمار در پایان درمان تأثیراتی سوء می‌گذارد. وزارت بهداشت هم قصد جلوگیری از این اقدام را کرده است.
 بله بحث بر سر مصرف متادون در این مراکز است که از شیوه درمانی وزارت بهداشت جداست. بنابراین وزارت بهداشت می‌خواهد توزیع آن را کاهش دهد.

اگر قرار باشد این مراکز متادون توزیع نشود این مراکز خود به خود تعطیل می‌شوند.
 ممکن است این اقدام از اهداف وزارت بهداشت باشد که به نظر من خوب است که آن را تغییر دهند و با نظارت و تعامل به این مراکز فرصتی دوباره دهند. من معتقد هستم نباید این مراکز را تعطیل کرد. این مراکز برای هدف مهم‌تر و والا‌تری تأسیس شده‌اند که سلامتی افراد معتاد است. با این اقدام تعداد مراکز کم می‌شود. به نظر من مراکز ترک اعتیاد باید زیاد باشند به اندازه‌ای که معتادین به این نتیجه برسند که عضوی از جامعه هستند و به آنها اهمیت داده می‌شود. آنها از این طریق می‌توانند با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به درمان خود اقدام کنند. اگر هم سازمان بهزیستی طبق ضوابط عمل نمی‌کند که باید توجیه شود به هر حال باید مسئله را حل کرد نه آنکه صورت مسئله را پاک کرد چرا که بسیاری از این پرسنلی که درمراکز بهزیستی کار می‌کنند در کار خود تخصص پیدا کرده‌اند و بهتر می‌دانند که با بیماران مبتلا به اعتیاد باید چگونه رفتار کنند. به نظر می‌رسد که این اقدام وزارت بهداشت باید با تعامل همراه باشد.

 آیا اهداف سازمان بهزیستی با وزارت بهداشت در رابطه با این موضوع یکی نیست؟
 ظاهراً که اینطور نیست که وزارت بهداشت چنین تصمیمی دارد. می‌دانید که سازمان بهزیستی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت بوده است و هیچ بعید نیست که دوباره از زیرمجموعه‌های همین وزارتخانه شود. بنابراین مقابله کردن در این راستا نتیجه‌بخش نیست و هم‌فکری مؤثر‌تر است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =