8سالی می شود که مردم بم روز 5 دی در بهشت زهرا حاضر می شوند تا با رفتگان خود در زلزله بم همدردی کنند.

زهرا تالانی: این در حالی است که هنوز زخم هایی که بر روح و روان مردم بازمانده از زلزله بم وارد شده التیام نیافته و آنها علاوه بر نزدیکانشان، خانه و کاشانه شان را هم از دست داده اند و پس از آن هم اتفاق مثبتی برایشان نیفتاده است.
انگار شهر بم را هنوز به طور کامل از زیر آوار بیرون نکشیده اند. پویایی و نشاط کاملا به شهر بازنگشته و نخاله ها و آوارهای باقی مانده از زلزله 5 دی ماه 1382 در بسیاری از مناطق شهر روی هم تلنبار مانده اند. در شهری که قرار بود آباد تر و زیبا تر از قبل برای مردمانش ساخته شود هنوز می توان بوی آوارهای زلزله را به خوبی استشمام کرد.

وقتی در شهر قدم می زنم می بینم که همه چیز نو شده و ساختمانهای مسکونی، اداری و تجاری مقاوم شده اند اما در چهره مردم نارضایتی موج می زند. آنها قبلا در خانه باغهای بزرگی زندگی می کردند که امروز دیگر اثری از آنها نیست.

وامهای 14 میلیون تومانی که دولت به آنها داده برای بازسازی کافی نبوده و برخی خانه خود را نیمه کاره رها کرده و ترجیح داده اند تا به شهرهای اطراف نقل مکان کنند. هنوز هم کوچه های خاکی و نخاله های ساختمانی را می بینم که گویا عابران آنها جزیی از منطر شهری پذیرفته اند و بی اعتنا از کنارشان عبور می کنند و ماشینها رد گردو خاک را در هوا می گذارند. گویی گرد مرده بر این شهر ریخته اند و کسی دوست ندارد روزهای پیش از زلزله را به یاد بیاورد.

مردم از نبود بهداشت در محله ها، حصار نکشیدن دور باغها، بیکاری و اعتیاد گلایه دارند. علاوه بر اینها، بعد از زلزله دو سینمایی که تخریب شده اند دیگر مرمت نشدند و اثری از شهر بازی که کلنگ احداث آن زده شده بود نیست و برای همین مردم هیچ تفریحی ندارند.شاید برای همین است که اعتیاد به شیشه و کراک در بین جوانها زیاد شده و مردم می گویند که سوغات زلزله برای جوانان ما اعتیاد و بیکاری بوده است.
 

بدهکاری 120 میلیارد تومانی مردم به بانکها

درباره مشکلات مردم حسین شایق فرماندار شهر می گوید: "مرم بم دیگر نمی توانند وضعیت اسفبار کوچه ها و معابر این شهر را تحمل کنند. آنها قبل از زلزله برای ساختن خانه، 42 میلیارد تومان از بانکها وام گرفته بودند که بعد ار زلزله نتوانستند آن را پرداخت کنند و الان با سودی که به آن تعلق گرفته حدود به 120 میلیارد تومان افزایش یافته و پرداخت آن از عهده مردم خارج شده است."
او با بیان این‌که تعدادی از وام‌گیرندگان در زلزله فوت کرده و هم‌اکنون ضامنان آنها درگیر مشکل هستند، می گوید: "بانک‌ها به این افراد هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌کنند، آخرین کاری که دولت برای رفع این مشکل انجام داد مصوبه‌ای است که بر اساس آن وام‌ها مورد بخشودگی قرار می‌گیرند، البته قرار است این مبلغ بر اساس ماده 224 قانون برنامه پنجم توسط سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص یابد اما متاسفانه هنوز مبلغی به امر اختصاص نیافته است."
شایق معتقد است که برای ایجاد امنیت روانی برای شهروندان بمی باید ابتدا امنیت فیزیکی ایجاد کرد: "تا زمانی که شهر به طور کامل بازسازی نشود و حدود آن مشخص نشود این امنیت حاصل نمی شود.همچنین علاوه بر آن باید برای شهروندان، شغل و درآمد ایجاد شود تا کارهای خلاف کاهش یابد."
ماههای اول که بحث بازسازی شهر بم مطرح بود کسی گمان نمی کرد که کار بازسازی و پویا سازی شهر بم با چالش هایی روبرو شود که منتقدان بسیاری را از میان کارشناسان و شهروندان به اظهارنظرهای مختلف در مورد کم کاری ها و کندی روند بازسازی وادار کند. اما در این میان مشکل بزرگتری ریشه دوانده است که رفع آن به سادگی برای دولتی ها ممکن نیست؛ آنها غمگین و افسرده اند. شهر بم را باید به طور کامل از زیر آوار زلزله دیماه 82 بیرون آورد... مردم خسته اند.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    33 0
    پس اين كمكهاي خارجي كه شد كجا رفت ؟
  • کرمان IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    8 6
    شما خوت بم رفتی که اینا رو می گی؟ الان از بس مردم بم خونه دار هستن نرخ اجاره خونه تو بم فوق العاده پایینه به نظر من که وضع مالی بم بعد از زلزله به مراتب بهتر شد.
  • نیکی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    17 2
    معلومه که وامها را باید ببخشن.ضامنهای بدبخت چه کار کنن؟نمی دونستن که قراره زلزله بیادو......
  • از بروات بم US ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    2 0
    حدود مورخه 91/06/25 بود که در روزنامه طلوع بم دیدم که اقای غضنفری با کمک فرماندار واستاندارودیگر مسولین وامهای زیر ده میلیون تومان قبل از زلزله را مورد بخشودگی کامل قرار داده اند.ایا صحیح است .جواب دهید.