دولت امارات مدعی شده است که این افراد شناسنامه‌های دیگری دارند و حتی برخی از آنها از شناسنامه‌های ایرانی برخوردارند.

دولت امارات متحده عربی روز گذشته اعلام کرد که تابعیت شش شهروند به اتهام تهدید امنیت ملی و ارتباطشان با طرف‌های خارجی مشکوک باطل کرده است.
به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، دولت امارات مدعی شده است که این افراد شناسنامه‌های دیگری دارند و معتقد است که برخی از آنها حتی از شناسنامه‌های ایرانی برخوردارند.
تصمیم به سلب تابعیت از این شش نفر به دستور شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، نخست‌وزیر امارات اتخاذ شده است. نخست‌وزیر امارات بنا به استناد بند 16 قانون 17 قانون اساسی که در سال 1972 به تصویب رسیده و در آن تاکید شده است که "اگر عمل خطرناکی از شهروندی سر زد که آن عمل امنیت امارات و سلامت یا استقلال آن را به خطر انداخت، می‌توان از آن شهروند سلب تابعیت کرد"، این اقدام را انجام داده است.
تا کنون هیچ منبع دولتی یا حکومتی اعلام نکرده است که گناه این افراد چه بوده که ثابت می‌کند امنیت یا استقلال امارات را به خطر انداخته‌اند.
این در حالی است که در قانون اساسی امارات تاکید شده است که این مساله یک حقیقت قضایی است و تنها قاضی می‌تواند چنین حکمی دهد که در آن صورت فرد متهم تحت پیگرد قرار گرفته و در صورت اعتراض حق تجدید نظر برای او محفوظ است و تنها پس از آن است که دولت می‌تواند سلب تابعیت را بررسی کند.
این شش نفر مسئولیت‌های مهمی در دولت امارات و جامعه آن بر عهده دارد. مثلا محمد العبیدلی یکی از کسانی که از او سلب تابعیت شده، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمین است که ریاست آن را دکتر یوسف القرضاوی بر عهده دارد. یکی دیگر از متهمان به یک خانواده اماراتی اصیل وابسته است که جد در جد در امارات بوده‌اند اما خانوادگی از فعالان اسلام‌گرا بوده‌اند.
26249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    16 3
    وقتي گدا معتبر شود