نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه​ها که بارها و بارها با تذکر و اخطار نمایندگان و رئیس​مجلس مواجه شده بود، به آنجا رسید که امروز یکی از نمایندگان بگوید: دولت طرح خودش را اجرا می​کند نه قانون مجلس را.

به گزارش خبرآنلاین، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس که در زمره حامیان منتقد دولت است، اگرچه می​گفت به نحوه اجرای این قانون کاری ندارد اما استفساریه​ای را ارائه داد که دولت را ملزم به اجرای مصوبه مجلس می​کرد.
به گفته وی، نمایندگان در تصویب قانون هدفمندسازی بر آن بودند که مابه‌التفاوت قیمت قدیم با قیمت جدید یارانه​ها به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز شود و درآمد مربوط به قیمت قدیم کمافی‌السابق برای اجرای تعهدات شرکت‌های مذکور هزینه شود.اما بدون توجه به ماده مذکور همه درآمدهای قدیم و جدید را یکجا برای هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت وجه به مردم دریافت می‌کند. به این ترتیب پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، بسیاری از پروژه‌های برق، آب و گاز دچار اختلال شده است و شرکت‌های ذیربط نه تنها قدرت پاسخگویی به پیمانکاران طلبکار ندارند، بلکه در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز دچار مشکل شده‌اند و این وضعیت در سال جهاد اقتصادی شایسته شأن دولت و نظر جمهوری اسلامی ایران نیست.
او که این استفساریه را با قید دو فوریت ارائه داده بود با مخالفت​های برخی همکارانش روبرو شد که در بطن اظهارات خود موافق طرح وی و معترض به نحوه اجرای هدفمندسازی از سوی دولت بودند.
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در تذکری از سخنان مرادی مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه​ها یاد کرد که گفته بود از محل بودجه​های عمرانی برای تامین هزینه​های پرداخت یارانه​ها استفاده کرده​اند. لاریجانی سخنان وی را قطع کرد و گفت: اگرچنین کرده باشند، تخلف است.
کواکبیان افزود: حتی آقای مرادی گفتند که سیاست​های جدیدی در دست دارند که نیازی به مصوبه مجلس ندارند! این چه حرفی است آخر! دولت به جای قانون مصوب مجلس، طرح مدنظر خودش را دارد اجرا می​کند و تاکید هم دارد که نیازی به مصوبه مجلس ندارد. با این وصف چه نیازی به تصویب استفساریه جدید هست؟
رئیس مجلس هم به شوخی به او گفت: شما اخطار و تذکر ندارید، بلکه نصیحت دارید که دولت قانون را اجرا کند! خوب حرفی هم هست.
مهرداد لاهوتی و موید حسینی​صدر از دیگر مخالفان این استفساریه بودند که می​گفتند: اگر این استفساریه رای نیاورد، موضوع قانون لوث می​شود و دولت که تا کنون خود را ملزم به اجرای آن نمی​دانسته، باز هم به آن عمل نخواهد کرد.
با این حال نمایندگان آنقدر از اجرای ناصحیح قانون هدفمند کردن یارانه​ها ناراضی بودند که به این استفساریه که نیازمند دو سوم آرای نمایندگان بود، رای بدهند و آن را تصویب کنند.
/2931
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =