فارس نوشت:

مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه در تازه ترین اظهارات خود از پرداخت بخشی از بودجه عمرانی در منابع هدفمندی یارانه ها به مردم، حرکت به سمت شناسایی درآمد دقیق خانوارها در فاز دوم و منتفی بودن پرداخت یارانه نقدی به تولید خبر داد و گفت: اجرای فاز دوم نیاز به مصوبه مجلس ندارد.

  بهروز مرادی شب گذشته در برنامه نگاه دو در خصوص نقاط ضعف و قدرت قانون هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: در اجرای این برنامه نقاط قوت زیادی وجود داشته که از آن میان می‌توان به کاهش مصرف حامل‌های انرژی مانند برق، گاز، بنزین، گازوئیل، گاز مایع و نفت سیاه و سفید اشاره کرد.

* جزئیات صرفه جویی در حاملهای انرژی

مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: در حوزه برق حدود 10 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی وجود داشته است یعنی امسال در کشور رشد 8 درصدی خود را نداشته و حتی 2 درصد هم کاهش مصرف داشته‌ایم؛ علاوه بر این در ساعت اوج مصرف 5 درصد کاهش وجود داشته و هزاران میلیارد لیتر به واسطه این کاهش مصرف صرفه جویی شده است.
وی با تأکید بر اینکه چنانچه در برق این مصرف را کنترل نمی‌کردیم باید یک نیروگاه 4 هزار مگاواتی تاسیس می شد، گفت: نزدیک به 10 هزار میلیارد در حوزه برق صرفه‌جویی درکشور وجود داشته است.
 مرادی ادامه داد: در حوزه انرژی نسبت به سال گذشته 5 میلیارد و 300 میلیون دلار صرفه جویی وجود داشته و در سال گذشته یک وارد کننده تمام عیار بنزین بودیم اما امسال میزان واردات صفر شده و به تدریج آمادگی صادرات را هم داریم.
 مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه در حوزه گاز کاهش مصرف جدی خانگی و تجاری و افزایش مصرف گاز در تولید وجود داشته و این خود موجب ارزش افزوده می‌شود، اظهار داشت: همچنین در بخش صادرات گاز 13 درصد افزایش وجود داشته و 13 درصد گاز در حمل و نقل جایگزین بنزین شده است؛ البته هنوز در ابتدای راه قرار داریم.
مرادی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما در هدفمندی یارانه‌ها صرفه‌جویی و کاهش مصرف بود که به این هدف رسیده‌ایم و در برنامه‌ای 3 ساله بنگاه‌ها باید تغییر منبع انرژی دهند.

* عدم شناسایی سطوح درآمدی خانوارها، ضعف قانون هدفمندی

رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین در خصوص ضعف‌های این قانون اظهار داشت: دولت کار دقیقی روی این هدف انجام داده و 3 سال دولت و ظرفیت کارشناسی دولتی و غیردولتی روی این هدف کار کرد؛ در این مدت به خوبی جلو رفتیم و پیش‌بینی‌ها مد نظر قرار گرفته بود؛ اما باید در حوزه شناسایی خانوارها جدی‌تر وارد شویم و این هدف را در دستور کار داریم؛ بر اساس تجربه یکساله می‌توان آینده راه را پیش‌بینی کرد.
وی بر همین اساس به درآمدزایی دولت از آزاد شدن قیمت انرژی اشاره و خاطرنشان کرد: امسال بودجه اجرایی این قانون 50 هزار میلیارد تومان است که 40 هزار میلیارد آن به دولت و مردم اختصاص دارد؛ دولت سال گذشته و امسال از حق خودش گذشته و درآمدها را به مردم واگذار کرد، ما امسال 40 هزار میلیارد در اختیار مردم گذاشتیم و پرداخت به موقعی هم داشتیم.
 
* بودجه عمرانی به جیب مردم رفت

مرادی افزود: سال گذشته سهم دولت 20 درصد بود که دولت می‌خواست در بودجه‌های جاری و عمرانی این پول را تزریق کند که از حق خود گذشت؛ با توجه به اینکه قیمت حامل‌های انرژی گران شده دولت باید این هزینه‌ها را با 20 درصد حق خود تامین می‌کرد که از حق خودش گذشته و صرفه جویی را در دستور کار گذاشت ما سال گذشته حتی متمم بودجه نیز نداشته و کشور بدون کسری بودجه اداره شد.

* قاچاق گازوئیل همچنان ادامه دارد

رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در ادامه به قاچاق سوخت اشاره و اضافه کرد: سیاست‌های کلان اقتصاد میزان قاچاق کشور را تعیین می‌کند؛ در حال حاضر در مرز یک کشور بنزین در حد محدود قاچاق می‌شود، چراکه بنزین ما تفاوت قیمت فاحشی با آن کشور دارد ولی به سایر کشورها بنزین قاچاق نمی‌شود و حاشیه سود بنزین پایین آمده است؛ آرد و نان یکی از اقلام بزرگی بود که از هر چهار سمت کشور قاچاق می‌شد قیمت آرد کیلویی 7.5 تومان است.
در گذشته فضای کشور به گونه‌ای بوده که چنین چیزی را می‌طلبیده ولی امروز ما در شهرهایی با کاهش 65 درصدی مصرف بنزین مواجه بودیم. 
وی در ادامه به نفت سفید اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه نفت سفید به میزان جزئی و در گازوئیل همچنان قاچاق به هر چهار طرف برقرار است که باید تمهیداتی اندیشید تا این اتفاق نیفتد؛ نمی‌توان به گونه‌ای از مرزها حمایت کنیم که در هر یک متر یک نگهبان بگذاریم بلکه باید سیاست را به گونه‌ای تنظیم کنیم که قاچاق قطع شود.
 مرادی اظهار داشت: سال گذشته با شروع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تعدادی از کشورها اعلام کردند که 7.1 میلیارد دلار به هزینه‌های انرژی کشورشان اضافه شده است؛ این یعنی ما با قاچاق هزینه انرژی ارزان این کشورها را تامین می‌کردیم منافع ملی ایجاب می‌کند سیاست‌گذاری طبیعی به گونه‌ای باشد که صورت نگیرد.

* اجرای فاز دوم در سال جاری قطعی است

مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد در جمع مردم اعلام کرد که فاز دوم تا پایان سال آغاز می‌شود؛ آنچه که برای دولت مد نظر بود اجرای این قانون است مرحله دوم هم تا آخر سال اجرا می‌شود ولی هنوز روز آن مشخص نیست.
 
وی گفت: بهره‌گیری از تجارب گذشته باعث می‌شود میزان درآمدها در زندگی مردم اثرگذاری بیشتری داشته باشد، صرفه‌جویی و اثرگذاری این قانون در کم کردن فاصله طبقاتی در کشور از مهم‌ترین اهداف ماست در این مرحله باید به گونه‌ای گام برداریم که کاهش فاصله نمود بیشتری داشته باشد.
 
* فاز دوم نیاز به مصوبه مجلس ندارد

مرادی اضافه کرد: قبل از مرحله اول سیاست اطلاع‌رسانی داشتیم؛ زمان اجرای قانون در مرحله اول نامعلوم بود ولی از مردم چیزی را مخفی نکردیم در مرحله دوم هم شرایط به همین منوال است از این رو در زمان لازم قیمت‌ها و زمان اجرای مرحله دوم را با جزئیات به اطلاع همه می‌رسانیم؛ برای اجرای فاز دوم نیاز به مصوبه مجلس نیست و فضای مجلس همراه با اجرای این قانون است.
 مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها افزود:‌ قانون به دولت ابلاغ شده و شفاف است هرسال عملکرد ما در قانون بودجه وجود دارد و به همین دلیل مجلس به طور جزئی از عملکرد ما اگاه است و در این دوره همراهی و همدلی حداکثر است.
وی همچنین در واکنش به مصاحبه دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها که عنوان کرده بود "بیش از 80 سناریو برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داریم که یکی از این سناریوها اجرایی خواهد شد" گفت: این 80 سناریو برای مرحله اول بود در مرحله دوم علاوه بر این سناریوها ما تجربه یکساله هم داریم؛ ما قصد داریم بدانیم که میزان افزایش این قیمت‌ها بر سطح زندگی مردم و بنگاه‌ها چقدر است و متناسب با آن به خانواده‌ها هزینه جبرانی و مقداری هم هزینه بیشتری بدهیم.
 مرادی خاطرنشان کرد: ما مصر هستیم قدرت خرید خانوار افزایش پیدا کند زیرا با همین سیاست نسبت به سال گذشته فاصله دهک‌های جامعه کمتر شده است؛ ما هزینه‌های افزایش پیدا کرده را پوشش خواهیم داد؛ در بنگاه‌ها هم وضع به همین منوال است ما در نظر می‌گیریم میزان هزینه تمام شده یک محصول چقدر است و مطابق با آن از بنگاه‌ها حمایت می‌کنیم؛ حساسیت‌های این زمینه با بررسی شرایط کشور خودمان و کشورهای پیرامون بررسی شده و نتیجه‌گیری می‌شود.
مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها در خصوص موانع اجرای فاز دوم گفت: مانعی بر سر راه اجرای فاز دوم وجود ندارد؛ مشارکت مردم برای اجرای یک انقلاب بزرگ اقتصادی بسیار خوب بود این اتفاق باید ده‌ها سال پیش می‌افتاد که در این دولت با تدبیر شکل گرفت ما یک سال موفق را داشتیم و نقطه برجسته این قانون مشارکت مردم بود.

* انتقاد از گازوئیل دو نرخی

وی در ادامه با انتقاد از قیمت گازوئیل در این قانون افزود: قیمت 150 تومان و 350 تومان دو قیمت برای گازوئیل است که همه اعضای گروه متفق القول بودند که یک قیمت باشد چراکه تفاوت رانت ایجاد می‌کرد ولی با توجه به ملاحظاتی این کار انجام نشده است و امیدوارم در ادامه کار این اتفاق حل شود.
مرادی در خصوص میزان ریالی پرداخت‌های یارانه‌ها گفت: ما در هر مرحله با توجه به تحلیل افزایش درآمدها در زندگی مردم به همان نسبت میزان یارانه‌ها را افزایش می‌دهیم؛ در مرحله دوم به صورت طبیعی میزان را افزایش می‌دهیم؛ در حال حاضر 74 میلیون نفر یارانه می‌گیرند که شامل ایرانی‌های خارج از کشور نمی‌شود، 6 میلیون ایرانی خارج از کشور مشمول این قانون نمی‌شدند که ما این مسئله را حل کردیم چرا که در کشور دیگری با یارانه‌های ما زندگی نکردند.

* درفاز دوم به سمت شناسایی درآمد خانوارها می رویم

رئیس‌ سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به کم کردن تعداد لیست افرادی که یارانه دریافت می‌کنند، تصریح کرد: ما تاکنون همه افرادی را که متقاضی دریافت یارانه بودند را پذیرفتیم، به همین دلیل 74 میلیون نفر یعنی تمامی جمعیت کشور منهای میزان اندکی از مردم یارانه گرفتند، ولی باید میزان پرداخت‌ها در دهک‌های مختلف متفاوت باشد، باید میزان درآمد خانواده‌ها را دقیق‌تر بشناسیم ما علاقمندیم خانواده‌هایی که نیازی به دریافت یارانه ندارند خودشان انصراف دهند ولی در فاز دوم باید میزان شناخت درآمد خانواده‌ها را افزایش دهیم و آن را جزئی‌تر کنیم.

*کسری بودجه قانون هدفمندی شایعه بوده است
 
وی همچنین در خصوص هزینه‌های دولت در بخش‌های صنعتی تصریح کرد: این هزینه در ماده 8 قانون که 9 موضوع است قرار می‌گیرد؛ تکلیف ما در قانون بودجه مشخص بوده و 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای ماده 8 و 40 هزار میلیارد برای اجرای ماده 7 که همان پرداخت به مردم است در نظر گرفته شده است؛ ما در این قانون هیچ‌گونه کسری بودجه‌ای نداریم و در بعضی محافل شایعاتی ایجاد شد. بخشی از 10 هزار میلیارد در نظر گرفته شده برای جبران زیان صنایعی مانند برق و گاز است؛ در حال حاضر برای هر کیلووات در ساعت برق 40 تومان پرداخت می‌کنیم در صورتی که قیمت تمام شده 120 تومان است.
مرادی افزود: بنابراین این بخش‌ها هنوز تا حدودی یارانه‌ای است؛ شرکت‌هایی مانند آب و برق زیان‌ده هستند پیش‌بینی شده‌ که در همین قانون جبران زیان به این شرکت‌ها پرداخت می‌شود؛ چرا که 4 هزار میلیارد برای جبران زیان این شرکت‌ها بوده و 6 هزار میلیارد آن برای تولید، حمل و نقل، شهرداری، صادرات غیرنفتی مصرف می‌شود؛ تا دیروز6683 میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم یعنی ما در پایان 9 ماه 183 میلیارد بیشتر از تعهدمان پرداخت کردیم و همچنان کمک خواهیم کرد تا پایان سال بیش از آنچه که متعد بودیم پرداخت کردیم. 
 
* بنا نداریم به تولید یارانه بلاعوض بدهیم

رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خصوص پرداخت یارانه به بنگاه‌ها نیز گفت: پرداخت یارانه به بنگاه‌ها با پرداخت به مردم متفاوت است ما بنا نداریم به بنگاه‌ها هزینه‌ای پرداخت کنیم؛ پرداخت کمک بلاعوض یعنی تنبلی و تعطیلی تولید است در بنگاه باید تغییر تکنولوژی داده شود ما نرخ این تغییر تکنولوژی را پرداخت می‌کنیم.
 وی خاطرنشان کرد: ما نرخ تسهیلاتی را پرداخت می‌کنیم که منجر به نوسازی بنگاه شده، راندمان انرژی را بالا ببرد و قیمت تمام شده کاهش یابد؛ تغییر رفتار بنگاه به ویژه در صنایع نیازمند سرمایه در گردش است که ما در این زمینه به بنگاه‌ها کمک خواهیم کرد. برای نوسازی ایران به ویژه در حوزه صنعت و معدن فراتر از منابعی که در قانون وجود دارد باید هزینه شود ما صندوق توسعه ملی را داریم و از این صندوق یک میلیارد دلار هم به صنایع و معادن داده شد.
/3131

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    10 3
    ایشان فرموده اند دولت سهم خویش از یارانه ها را نخواست و میان مردم توزیع کرد نه اینکه از بودجه عمرانی به مردم داده است.
  • بدون نام CH ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    3 1
    ببخشید یه سوال؟پس 10درصدی که فرار بود به وزارت بهداشت داده شه و وزیر همین 10 روز پیش گفت ندادن اسمش کسری نیست؟
  • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۵
    1 3
    سلام يارانه هاي كه در اوايلش به بعضي از خانوارها داده نشد داده خواهد شد