۰ نفر
۳ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۷

هادی معیری نژاد

امروز شنبه  سوم دی ماه مصادف است با روز اول اجرای طرح جدید پلیس راهنمایی و رانندگی در راستای افزایش جریمه ها و پوشش موتور سواران و عابران توسط این قانون جدید.

اما به راستی اگر از همین روز اول نسبت به موفقیت این طرح به عنوان ناجی کنترل رفتارهای غلط ترافیکی شک کنیم ،شک بی جایی نکرده ایم.

جریمه به عنوان یک عامل مهار کننده رفتار غلط اجتماعی گرچه لازم است و لزوم آن در کشورهای پیشرفته اروپایی به اثبات رسیده است اما شرط کافی مهار کژ رفتاری نیست. در این میان موضوع گم شده ای هست که مکمل جریمه است و آن داشتن فرهنگ جریمه است.

گرچه کلا ما ایرانیان نسبت به فرهنگ رانندگی صحیح دچار تاخر فرهنگی هستیم و از رانندگی تنها گاز و بوق وسبقت را آموخته ایم . اما نسبت به پدیده ای چون جرایم رانندگی نیز دچار این تاخر فرهنگی هستیم.

تاثیر گذاری جرایم در مهار رفتار نادرست مستلزم چند عامل اجتماعی – روانی مهم است.

اول این که فرد جریمه را به عنوان یک پدیده کنترل اجتماعی به رسمیت بشناسد.بسیاری از ما جریمه را وسیله ای برای پر کردن جیب راهنمایی و رانندگی و دولت می پنداریم.و ماموران راهنمایی و رانندگی را جوانان شهرستانی که با برگ جریمه عقده های پنهان می گشایند.

مرحله دوم پذیرش خطاست، در کشورهایی اروپایی گرچه مبلغ جرایم بالاست اما عنصری به نام پذیرش در میان است . گرچه ممکن است فرد از پولی که باید بپردازد عصبانی شود اما می داند که این نتیجه مستقیم رفتار خود است نه پدر کشتگی پلیس با وی.

مرحله سوم پذیرش روح جمعی پدیده ترافیک و متعلقات آن از جمله جریمه هاست بسیاری از ما ایرانیان در برخورد با رانندگی بسیار فرد گرا هستیم و رانندگی ما نه ملهم از قوانین ترافیکی که متاثر از شخصیت درونی و اغلب عصبانی و برتری طلبانه ماست. کافیست یک تحقیق روانشناسی در ارتباط با رفتارهای ترافیکی ما ایرانیان و ارتباط آن با روان نژندی های غالب بپردازیم تا به نتایج شگفت برسیم.

یا نظر غالب مردان راننده را راجع به رانندگی زنان بپرسیم که بسیاری حقی برای رانندگی آنان در ذهن خود قایل نیستند اگر چه که ممکن است برای همسرانشان اتومبیل های گران قیمت نیز خریده باشند!

این فرد گرایی باعث می شود ما روح حاکم بر جریمه ها که به نفع پدیده جمعی رفتار صحیح ترافیکی است را درک نکنیم و خود را با اقتصادی بودن یا سیاسی بودن اغراض پنهان این طرح سرگرم کنیم و از هر فرصتی برای دور زدن پلیس و جریمه ها استفاده کنیم.

بسیار دیده ایم افرادی را که خلافی بالای پانصد هزار تومان را به عنوان سند افتخار می دانند و کم کردن آن در کمیسیون راعملی در حد سلحشوری.


به نظر می رسد این طرح در مرحله اول با ایجاد نارضایتی به طور موقت پاره ای از رفتارهای غلط را اصلاح کند اما در بلند مدت به نحوی فرسایشی تاثیرش را از دست داده و دوباره همان آش و همان کاسه بر خیابانهای شهرهای کشور حکومت خواهد کرد.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    13 3
    بیشتر رانندگان بیخودی عجله میکنند برای رسیدن به مقصد و وقتی هم به مقصد میرسند کار عجله ای ندارند - فقط تند رفتند یه عادت بد در جامعه ما شده است - بنظر با جرایم سنگین مردم عجله نکرده و با آرامش بیشتری رانندگی خواهند کرد - با تشکر از راهنمایی و رانندگی
  • محمد IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    6 0
    با سلام و احترام / در اين مقوله واقعا اظهار نظر به جايي كرديد . من صميمانه از شما تشكر مي كنم ، فقط خواهش مي كنم اگر برايتان مقدور است تحقيق كنيد : زماني سربازاني كه در راهنمايي و رانندگي كار مي كردند به خاطر تمام نكردن دسته قبض تنبيه مي شدند ( در حاليكه هيچ مبلغي به راهنمايي و رانندگي تخصيص نيافته بود ) حال كه درصدي از اين جريمه تو جيب راهنمايي و رانندگي مي رود چه خواهند كرد؟؟؟. با تشكر
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    2 0
    بايد قبول كرد كه هنوز فرهنگ كامل رانندگي را نداريم ولي واقعاً: 1- چقدر بر روي فرهنگ ترافيك توسط رسانه‌ها كار شده است؟ 2- آيا اين عدد درست است كه مي‌گويند 70% دلايل تصادفات اشخاص مي‌باشند. يعني جاده‌هاي دوطرفه و اتوبان تفاوتي با هم ندارند. چقدر جاده‌هاي كشور استاندارد هستند. بزرگراهي كه بايد 7 سال پيش تمام مي‌شده و هنوز تمام نشده، چه كسي جريمه آن را مي‌پردازد؟ دولت؟ پليس؟ و يا مردم 3- در اكثر تقاطع‌ها هنوز پليس بصورت دستي چراغ قرمز را كنترل مي‌كند. اين افراد چقدر از دانش ترافيك بهره‌مند هستند؟ فردي كه چندين ساعت بصورت ايستاده و در سرما و گرما و در زير آفتاب سوزان در حال انجام وظيفه است چند ساعت بهره‌وري دارد؟ چرا برخي مواقع چراغ 20 ثانيه است ولي 2 دقيقه روي عدد 7 مي‌ماند؟ 4- واينكه ؟؟؟!!
  • احسان IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    4 0
    بسیار دیده ایم افرادی را که خلافی بالای پانصد هزار تومان را به عنوان سند افتخار می دانند و کم کردن آن در کمیسیون راعملی در حد سلحشوری. عالی بود این جمله. واقعا همینطوره و متاسفم. البته فقط بالا بردن نرخ جریمه ها کارساز نیست، پیگیری مداوم راهنمایی و رانندگی هم برای نظارت لازمه.
  • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    2 0
    بارها شده که پس گرفتن پیرینت جریمه شما متوجه شدید که حقیقتنا این تخلف را انجام ندادی ولی چکار میشه کرد به پای شما نوشته اند حالا چطور باید ثابت کرد (تا بخوای ثابت کنی حداقل یه جریمه 100 هزار تومانی رفته تو پاچت یه روزی بحث بود که در جامعه ما یک نوع افسرگی وجود داره ایا اقایان به اثرات تخریبی افزایش جریمه ها ئر مورد هم فکر کرده اند به نظر شما پلیسی که کمین می ایستد تا مثلا موج یه راننده را بگیرد خود از فرهنگ چیزی سرش میشوداز شما خواهش میکنم یک هفته فقط یک هفته صفحه حوادث روزنامه را ورق بزنید روزی نیست که ناموس مردم دزدیه نشود یا جنایتی نشود و امثالهم اما پلیس چسبیده به