در این شرایط جامعه پرستاری کشور در وضعیت سقوط، سکون و رکود به سر می برد، متاسفانه بیشترین تاوان بی توجهی مسئولان به مشکلات پرستاری را مردم می پردازند.

مریم صدرالادبایی،زهرا تالانی - مشکل کمبود نیروی پرستار باعث تا رئیس جمهور مجوز استخدام 23 هزار پرستار را بدهد و آزمون استخدامی هم سال گذشته برگزار شد اما پرستاران استقبال چندانی نکردند. محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری در کافه خبر می گوید: در حالیکه استخدام در بخش دولتی یک امتیاز ویژه محسوب می شود، با توجه به اینکه داوطلبی برای استخدام وجود ندارد می توان گفت که پرستاری در بدترین شرایط طول تاریخ خود به سر می برد.وی ادامه می دهد: متاسفانه کمبود نیروی پرستار 14 درصد افزایش می دهد و آمار نشان می دهد که اضافه شدن یک پرستار در بخش ICU 9 درصد و در بخش جراحی 16 درصد از مرگ و میر بیماران می کاهد.
متن این گفت وگو را می خوانید:


شما بارها اعلام کردید که ما با کمبود نیروی پرستار در بیمارستانها مواجه هستیم. آماری در این زمینه دارید؟
آمارها نشان می دهد یک پرستار برای 4 بیمار در بخش بیمارستانی باید در نظر گرفته شود که اگر این 4 بیمار به 8 نفر برسد، تا 31 درصد مرگ و میر بیماران بالا می رود. همین طور اضافه شدن یک نفر پرستار تمام وقت به بخش آی سی یو باعث می شود 9 درصد از آمار مرگ و میر کم شود و یک نفر پرستار در بخش جراحی به میزان 16 درصد از آمار مرگ و میر بیماران را کاهش می دهد. به عبارتی دیگر جمعیت 70 میلیون نفری ایران به 210 هزار کادر پرستار نیازمند است که در حال حاضر فقط 100 هزار نیروی پرستار نیاز دارد اگر مردم بخواهند حداقل مراقبت را دریافت کنند 100 هزار نیروی پرستار نیازمندیم.در بعضی جاها ضریب نیروی اداری 2 تا 3 برابر شده است اما نیروی پرستاری به شدت دچار کمبود و بحران است.
متاسفانه فرمول مراقبت از بیماران در بیمارستان های دولتی کشور مربوط به 40 سال قبل است و همین امر باعث شده که تعداد پرستاران کشور، یک سوم حداقل استانداردهای جهانی باشد. کمبود پرستار در مراکز درمانی به خصوص در بخشهای ویژه بیمارستان ها باعث می شود که پرستاران مجبور به تحمل کار بیشتر شده و در نتیجه آن، خطاهای پرستاران در خدمت به بیماران افزایش یابد که منجر به بروز ناراحتی مردم می شود. استرس های شغلی و عوامل ناشی از شب کاری در حرفه پرستاری باعث شده که بیش از 70 درصد پرستاران بعد از 12 سال کاردچار آسیب های شغلی شوند. شریفی مقدم با اعلام این مطلب که قبلاعنوان می شد پرستاران بخش خصوصی به دلیل دریافت حقوق کم استثمار می شوند گفت: اما امروز می بینیم که پرستاران بخش خصوصی در بیمارستان های درجه یک دو برابر بخش دولتی حقوق می گیرند که این امر باعث شده پرستاران، قبل از اینکه استخدام دولتی شوند ترک کار کرده و به سمت بیمارستان های خصوصی بروند.


قرا بود برای حل این مشکل، قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی اجرا شود.آخرین وضعیت اجرای قانون ارتقای بهره وری نیروهای بالینی در نظام سلامت به کجا رسید؟
همانطور که می دانید مهمترین ویژگی این قانون، کاهش ساعت کار پرستاران و رفع کمبود نیروی پرستاری در بیمارستانها بود. این قانون در تاریخ 9/2/1388 به تصویب مجلس رسید و حداکثر 3 ماه مهلت تعیین شد تا آیین نامه اجرایی آن توسط نهادها و دستگاههای مربوطه تدوین و تهیه شود.
اجرای قانون کاهش ساعت کار پرستاران از اول فروردین 89 الزامی بود، اما در اجرا دچار مشکل شد. چون نیروی کافی برای جبران کاهش ساعت کار پرستاران وجود نداشت. از همین رو به دستور مستقیم رئیس جمهور، موضوع استخدام 23 هزار پرستار جدید در روز پرستاردر دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت و مجوز آن صادر شد. در نهایت ششم اسفند 89 آزمون استخدامی برگزار شد و 80 هزار نفر نیز شرکت کردند.
مسئولان وزارت بهداشت وعده داده بودند مراحل گزینش افراد جدیدالاستخدام در مدت کمتر از 4 ماه انجام شود، قرار بود قانون کاهش ساعت کار پرستاران در سه ماهه دوم سال جاری اجرایی شود که نشد.
جلسه ای با حضور مدیران پرستار کشور و مسئولان وزارت بهداشت در شهریور ماه امسال، برگزار شد و مسئولان ارشد وزارت بهداشت در آن جلسه قاطعانه اعلام کردند که این قانون از اول مهر لازم الاجراست و کار از نظر وزارت بهداشت تمام شده است.
اما واقعیت امر این است که بعد از گذشت حدود 3 ماه از ضرب العجل وزارت بهداشت برای اجرای قانون کاهش ساعت کار پرستاران در بیمارستانها، بیشتر دانشگاههای بزرگ علوم پزشکی کشور برای اجرای این قانون دچار مشکل هستند و بیشتر در شهر های کوچک اجرا شده است. در حال حاضر دانشگاهها سه دسته شده اند. یک گروه اصلا وارد فاز اجرایی نشده اند. دسته دوم به پرستاران گفته اند که مابه التفاوت را محاسبه می کنیم اما از پرداخت خبری نیست و دسته سوم یک سری از دانشگاههای کوچک هستند مثل کردستان، قم و کرج که این قانون را اجرا می کنند. البته دسته سوم هم در پرداختها با مشکل مواجه خواهد شد چون وزارت بهداشت بودجه ای برای این طرح ندارد.

قبل از طرح کاهش ساعت کاری پرستاران چند ساعت در ماه کار می کردند؟
قبلا پرستاران بین 150 تا 175 ساعت در ماه و حداکثر 35 تا 40 ساعت در هفته کار می کردند اما با اجرای این قانون، ساعت کار پرستاران را بر اساس 191 ساعت در ماه در نظر گرفتند که عملا 44 ساعت کار در هفته شد. بنابراین طرح کاهش ساعت کاری پرستاران به ضرر آنها شد و به خاطر نبود نیرو ساعت کاری آنها افزایش یافت.

 

وضعیت نیروی پرستاری بعد از اجرای قانون ارتقای بهره وری چگونه شد؟
اجرای این قانون تنها برای 40 درصد پرستاران که در شیفتهای شب کار می کنند و ضریب 1.5 می خورند، خوب بوده است. بقیه پرستاران که در شیفتهای صبح و عصر مشغول کار هستند، نه تنها ساعت کارشان کم نشده بلکه در برخی بیمارستانها شاهد افزایش ساعت کار آنها نیز هستیم.
به نظرمن با اجرای قانون ارتقای بهره وری شاهد دو گام به عقب در وضعیت پرستاری کشور هستیم،: قبلا پرستاران بین 150 تا 175 ساعت در ماه و حداکثر 35 تا 40 ساعت در هفته کار می کردند اما با اجرای این قانون، ساعت کار پرستاران را بر اساس 191 ساعت در ماه در نظر گرفتند که عملا 44 ساعت کار در هفته شد.متاسفانه کمبود نیروی پرستار 14 درصد افزایش می دهد و آمار نشان می دهد که اضافه شدن یک پرستار در بخش ICU 9 درصد و در بخش جراحی 16 درصد از مرگ و میر بیماران می کاهد.
وقتی از سوی وزیر بهداشت مشکل استخدام تامین بودجه اعلام شد رئیس جمهور اعلام کرد که این بودجه تامین شود اما سئوالی که به ذهن خطور می کند، این است که مشکل کار کجاست که نوز هم بیمارستانها به گفته شما مشکل کمبود پرستار دارند؟
بررسیهای انجام شده در زمینه تمایل پرستاران برای استخدام در بخش دولتی، نشان می دهد که تمایلی برای استخدام وجود ندارد و این نشان از وخامت وضعیت پرستاری دارد. در حالیکه استخدام در بخش دولتی یک امتیاز ویژه محسوب می شود، با توجه به اینکه داوطلبی برای استخدام وجود ندارد می توان گفت که پرستاری در بدترین شرایط طول تاریخ خود به سر می برد.
مهمترین علامت این رکود و بحران در پرستاری را ترک شغل و عدم تمایل برای استخدام از سوی پرستاران است و عدم توجه مسئولان مربوطه به ویژه مسئولان وزارت بهداشت به مشکلات پرستاران و وعده های پوچ و بی اساس آنها به این قشر زحمکتش در نظام سلامت، باعث شده تا پرستاران خودشان تکلیف پرستاری را مشخص کنند.
بنابراین اشتغال در خارج از کشور، ترک شغل، تغییر شغل و در نهایت خانه نشینی پرستاران با توجه به حقوق ماهانه ای که می گیرند( 450 هزار تومان)، از عواقب وضعیت موجود است که باعث کمرنگ شدن انگیزه شغلی در پرستاری شده است.
در این شرایط جامعه پرستاری کشور در وضعیت سقوط، سکون و رکود به سر می برد، متاسفانه بیشترین تاوان بی توجهی مسئولان به مشکلات پرستاری را مردم می پردازند.


شما به پاره ای از مشکلات پرستاران اشاره کردید. اما مشکل اضافه کار و کارانه آنها هم همچنان پابرجاست؟
بله. تعلق نگرفتن مزایای قانون ارتقای بهره وری به پرستاران قراردادی، محدودیت اضافه کار در بیمارستانهای دولتی و خصوصی و گرفتن تعهدنامه از پرستاران نمونه ای از این شبهات بود.
بر این اساس با دستور وزیر بهداشت کمیته ای برای پیگیری اجرای این قانون تشکیل شد که در جلسات اول آن نیز وزیر بهداشت حضور یافت و بعد از آن مسئولیت پیگیری موضوع به معاون درمان و معاون توسعه وزارت بهداشت موکول شد تا با همکاری سازمان نظام پرستاری که با حضور رئیس کل سازمان نظام پرستاری و رئیس شورای عالی نظام پرستاری پیگیری می شد، اجرای این قانون به سرانجام برسد.
همچنین با دستور وزیر بهداشت به همه دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور اجازه داده شد، به ازای نیروهای پرستار قراردادی، طرحی و تبصره ای که قبلاً در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار بوده اند و اکنون با شرکت در آزمون استخدامی تبدیل وضعیت شده اند، به همان میزان نیروی قراردادی جدید استخدام کنند.
توافق دیگر نیز درباره ایام تعطیل و شیفت شب بود که مطابق قانون فعالیت پرستاران با ضریب 1.5 برابر محاسبه می شود و با توافق مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری مصوب شد تمام ایام تعطیل تقویمی و روزهایی که دولت تعطیل رسمی اعلام می کند، مشمول این قانون باشد و ساعت کاری از 7 بعداز ظهر تا 7 صبح نیز شیفت شب محسوب می شود به این ترتیب اختلاف نظر دانشگاههای علوم پزشکی در تفسیر این بند قانونی نیز حل شد.
همچنین قرار شد اگر بیمارستان یا دانشگاهی قانون ارتقای بهره وری را به دلیل کم همتی مسئولان اجرا نکرده باشد یا فقط بخشهای گزینشی قانون را اجرا کنند، وزارت بهداشت با آنها برخورد می کند.اما چنین نشد. بنابراین هیچ پرستاری حاضر نمی شود به قیمت استثمار شدن، مشغول کار شود. و ترجیح می دهد در خانه بنشیند.

از طرفی در این فضای بیمارستانی،طرح کارانه ای که به پزشکان  پرداخت می شود که 500 تا 1000 برابر پزشکان است و این در حالی است که مسئولیت یک پرستار بسیار زیاد و گسترده است و در صف اول پاسخگویی به بیماران است. بنابراین در بیمارستانهای ما پزشک سالاری است و در حالیکه در 90 درصد بیمارستانهای آمریکا روسای بیمارستانها غیر پزشک هستند این موضوع در کشور ما برعکس است چون پزشک قدرت بیشتری دارد.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    22 5
    تمام بخش هاي وزارت بهداشت به بيماري بسيار خطرناكي به نام پزشك سالاري مبتلا شده كه متاسفانه از بالترين تاپايين ترين(خانه هاي بهداشت و بيمارستانها) را در برمي گيرد كه باعث نارضايتي شغلي كارمندان زيرمجموعه گرديده و هركس به هر نحو كه بتواند سعي در جدا شدن از اين نظام پزشكي دارد و تنها ضرركنندگان اصلي مردم هستند و بس و تا اين بيماري درمان نيابدئ هيچ داروويي موثر نيست ميشود ؟؟؟
  • رضا IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    11 0
    در مورد اعتصاب ماماهای اصفهانی نگفتین که 4 ماه پیش همشونو تبصره 3 کردن حالا زدن زیرش
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    30 8
    اره دیگه! اصل طبابت یعنی خدمت به مردم یعنی درد رو درمان کردن!! ولی پزشکهای ما درس میخونن که فقط مردم اقای دکتر صداشون کنن و اینها هم به مردم فخر بفروشن و حتی اگه با صرف هزینه ویزیت ازاد تو مطب شخصیشون هم یک سوال اضافی بپرسی فکر میکنن که ارث پدرشون رو طلبکاری و با اخمو تخم بهت میفهمونن که وقتت تمومه!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    17 6
    من همسرم پرستار است اول ازدواج وقتي شرايط كاري ايشان را در يكي از معتبرترين بيمارستانهاي تهران ديدم واقعا باورم نميشد ساعات كاري طولاني و نامعلوم سختي كار و دستمزد بسيار پائين و مرخصي محدود ، واقعا ميتوان گفت پرستاران كشور استثمار مي شوند مدتي است كه از كار كردن همسرم در اين شرايط جلوگيري كرده ام . متاسفانه بر عكس نظام پزشكي كه از اعضايش به جد و گاهي به ناحق دفاع ميكنند . متاسفانه مسئولان نظام پرستاري بيشتر ژست دفاع از حقوق پرستاران را ميگيرند و در دفاع جدي از آنها كاري نميكنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    16 8
    من پرستار نیستم یک کارشناس ارشد در رشته فیزیوتراپی هستم با 27 سال سابقه کارباید بگویم پزشک سالاری از حد ومرز خود هم گذشته و پزشکان غیر از خود را در بیمارستانها آدم حساب نمی کنند هر چند حداقل در رشته من هیچ آگاهی هم ندارند و من بعینه می بینم بسیاری از تشخیص ها و درمانها اشتباه است ولی وای به وقتی که بگوییم فورا بعنوان عنصر نا مطلوب از بیمارستان اخراج می شوم از ما که گذشت آهای بالا نشینها فکری بکنید.
    • بی نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
      3 0
      اینجانب بمدت دو سال است که به شهر تهران آمده ام البته بعلت همراهی با خانواده ام مجبور به این کار شدم من پرستار پیمانی هستم و الان در مرخصی بدون حقوق بسر میبرم و هر بیمارستانی مراجعه کردم حقوق اداره کار میدهند که بهتر است در خانه به امورات خانه داری بپردازیم تا اجیر چنین بیمارستانهایی باشیم
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    7 4
    بنابر نظر برخی اندیشمندان علو م مدیریت ،مدیریت مساوی است با تصمیم گیری ، واکثر قریب به اتفاق تصمیمات واحدهای درمانی مربوط به امورمالی واداری است که پزشکان ازآن به بهره ،وصدالبته که باید وضع اینچنین باشد ضمن اینکه وزیر بهداشت امریکا هم یک خانم باتحصیلات فوق لیسانس است ونه پزشک !!!
    • بدون نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
      6 1
      امریکا رو با ایران مقایسه نکن اگه میخوای مقایسه کنی برو ببین اونجا هزینه یه جراحی چقدر و درامد یه پزشک چقدر هست
  • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    17 12
    انصافا تو بیمارستانها هم پزشکانجوابگو نیستن و آدم با دیدن رفتارشون مریض تر میشه، ولی بهیارها و پرستارها خیلی مهربون تر برخورد می کردن. چه لزومی داره دکترها رو دچار باد غبغب کنید؟
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    14 8
    من خود یک پرستار بازنشسته ام15میلیون تومان پاداش آخر خدمت من شد در حالیکه یک پزشک این مبلغ را در بیمارستان خصوصی بابت یک عمل جراحی خود میگیرد خود بخوانید حدیث کار و زندگی پرستاران از این مجمل.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    15 1
    اين موضوع هما قابل توجه است كه تعداد زيادي از مزاياي پرستاري استفاده ميكنندو براي پرستاري استخدام شده درحالي كه در ديگر قسمتها اداري و غير مرتبط مشغول بكار مي باشند
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    22 0
    حقوق کادر درمان واقعا کم است یک کار تخصصی با جان بیمار سرو کار دارد در شهر ما 500هزار تومان حقوق دارد در صورتی که یک ویزیت ساده تعمیر کار ابگرمکن 15000هزار تومانه نسبت به تحصیلات هم شما حساب کنید قابل قیاس نیست
  • حامدی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    13 1
    عمده مشکلات وزارت بهد اشت مدیریتی است چون به علت حاکمیت تفکر پزشک سالاری که این گروه فکر می کنند عقل کل هستند حتی در زمینه مدیریت ولی غافل از اینکه امروز مدیریت علم است و مانند هر تخصص دیگر نیاز به دانش ومهارت خاص خود دارد و متاسفانه به علت همان تفکر منفعت جویانه دیگر گرو ه های را نمی بینند در حالیکه امر وز همه می فهمندو دیگر چنین تفکراتی نخ نماشده وکارایی خود رااز دست داده و این موضوع باعت وضعیت اسف بار درنظام سلامت شده وهر روز هم بدتر می شود و مردم تاوان ان را پرداخت می نمایند این درحالی است که بودجه وزارت بهداشت کم نیست ولی مدیریت نا کارمد است
  • بدون نام PL ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    8 2
    حق الزحمه اضافه کار یک کادر درمانی اعم از پرستار یا آزمایشگاهی ویا ... با بیست سال سابقه 35000 ریال در صورتیکه یک معلم با ا ین شرایط حتی تا 80000ریال میرسد .
    • بدون نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
      8 4
      خواهش می کنم دست از سر این معلمها بر دارید دنبال حق خودتون باشید اگه این 500 تومن حقوق بازنشستگی معلمی رو تقدیم شما کنیم راحت میشید؟
  • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    12 0
    متاسفانه الان مدتهاست که ما عادت کرده ایم بجای پیگیری و حل مشکلات خود پای دیگران را به میان بکشیم و انرژی خود صرف درگیری لفظی و کتبی با گروه دیگر کنیم و در این میان مسولان مربوطه حداکثر استفاده را میبرند و به همه ی ما از ته دل میخندند.
  • جواد IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    2 11
    وقتی قرار هست هر مشکلی پیش بیاد مسئولیت گردن پزشکان باشه و از پزشک شکایت کنند طبیعی هست که تصمیم گیری و حاکمیت با پزشک باید باشد. این منطقی نیست که کسی دیگر تصمیم بگیرد و بعد همه مسئولیت را گردن پزشکان بیاندازند. کاملا مشخص هست.
    • احمد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
      8 1
      اگر جواد عزیز پرستار باشد میداند که مسئولیت کار هر کس با خودش است.پزشک تشخیص و برنامه درمان را دارد و مسئولیت آن در صورت شکایت بر عهده پزشک است اما پرستار از نظر مراقبت و اجرای برنامه درمان وظایف وسیعی دارد که در صورت قصور و شکایت در برابر همه آنها پاسخگوست و بارها این کار اتفاق افتاده است.پس هر کس مسئولیت کار خودش را دارد.پزشک سالاری یعنی چرخیدن همه پاشنه ها روی منافع پزشک .این فقط در بالین و بیمارستان نیست بلکه از فرهنگ سازی در جامعه گرفته تا قانون سازی وووو همه مبتلا به پزشک سالاری است.
    • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
      4 2
      خدارو شكر كه نظام پزشكي در هرحال از پزشكان دفاع ميكنه و پزشكان محترم در هر حال هيچ نگرانيي ندارن
    • جواد IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      3 1
      شما فقط به موارد خاص توجه میکنید و این خود نشان دهنده محدود بودن دایره مسئولیت پرستاران است. پزشک فقط مواجه با پرستار نیست و فقط هم کارش تشخیص و نوشتن دارو نیست. فی المثل بیمار به خاطر خطای هرکسی اگر در اتاق عمل یا حتی بعد از آن آسیب ببیند جراح مسئول است. آن وقت شما انتظار دارید مدیریت بیمارستان بر عهده کسی باشد که از مسئولیت ها و کارها آگاه نیست و به خاطر خطای زیردستانش پزشکان آسیب ببینند؟ البته این مسئله ظلم به پزشکان نیست. به هر حال بیمار به پزشک اطمینان میکند و خود را به دست پرستاران بخش ها و پرسنل اتاق عمل های بیمارستانی می سپارد که پزشک پیشنهاد کرده. اما این انتظار که مسئولیت با پزشک باشد ولی در راس هرم تصمیم گیری پزشک نباشد انتظار نابجایی است و نهایتا بیماران هم این را نمی پذیرند
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    1 1
    سوال من از مسئولین این استکه ایا فقط قانون سختی کار شامل پرستاران وکمکپرستاران است ؟ مگر من منشیایی که اول کمک پرستار بودم درحال حاضر منشی هستم بعد بیست سال کار کنارپرستاران همراه بااسترس و مشقت کاری در حال حاضر چرا قانون سختی کار شامل ما منشیها نمیشود.
    • عباس IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      4 1
      ببخشید شما کار منشی را با یک پرستار یکی میکنید .کمی واقع بین باشید ایا حاضراید کارهایی که پرستار یا کمک بهیار انجام میدهد برای یک روز انجام دهید رابطه همکاری ما پرستاران با منشی بخش واقعا مثل رابطه یک خانواده هست ولی به عرض شما برسانم که اصلا دلیل نمی شود همه چی رو با هم قاطی کنیم .لازم میدانم بگویم که پرستاری در تمام دنیا شغل سخت و زیان اور هست و کسانی که در ایران تایید کردن شق القمر نکردن و ایا منشی که شما میفرمایید مثل پرستار اتاق عمل و بیهوشی ویاپرستار اورژانس استرس و کارسختی دارد و یکسان هستند .
    • عباس IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      1 0
      لازمه بگویم زمانی که کمک پرستار در حکم شما بوده میتوانید از مزایای سختی کار ان بابت یک سال یک سال ونیم بهره ببرید.
  • tina.mary CH ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    17 1
    من پرستار هستم تازه استخدام شدم باید بگم این پزشک سالاری باعث میشه جان بیماران به خطر بیفته تازه هرچقدر هم که اشتباه میکنن کسی چیزی بهشون نمیگه حتی سرزنش هم نمیشن من موارد زیادی رو دیدم آنوقت سر کوچکترین چیز به پرستارها گیر داده میشه و از کارانشون کم میشه
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 7
    واي به حال مريضي كه همراه نداره،
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    4 1
    اكثرا بسيار ضعيف عمل ميكنند. البته مشكل نظام درمان هم هست، بايد درمان فقط از طرق داروهاي شيميايي نباشد، ونيرو نيز اضافه كنند
  • فريد AE ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    5 2
    من هم نرس هستم اما خارج از ايران.هر وقت در ايران مادرم بيمار ميشود بشدت نكران ميشوم به اين دليل كه كارمندان بيمارستان رفتار مناسبي ندارند و ابدا با خارج قابل مقايسه نيست.البته كار كادر درماني بسيار سخت است و بايد جبران شود اما وجدان كاري هم مهم است زيرا ما با انتخاب خود اين شغل را شروع كرديم.به هر حال براي همه كادر درماني ارزوي موفقيت دارم.
    • میلاد IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      8 0
      همکار عزیز نمیدانم شما در شرایط کاری بیمارستانهای دولتی در ایران کار کردید یا نه اما با همان وجدان کاری که دارید تصور کنید 30 تا 40 تخت بیمار را در یک شیفت به دو نفر پرستار و یک کمک بهیار بسپارند و کلی کارهای ریز و درشت که از نظر روتین کاری جزو ضروریات است از شما بخواهند.پزشکان هم به راحتی آنچه شما در خارج دارید در دسترس نبوده و نقش خود را ایفا نکنند. شما با این وجدان کاری و دستانی که از دو تا بیشتر نمیشود چکار میکنید؟ اگر چنین شرایطی را درک نمیکنید آرزو میکنم در آن گرفتار شوید تا بهتر متوجه بشوید که موضوع دریافتی کم فقط بخشی از ماجراست.اصلاح رویه ها و استاندارد سازی امور از ضروریاتی است که تا محقق نشود کارها به خوبی پیش نخواهد رفت
  • محمدرضا.ارشدپرستاری ویژه IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    10 1
    به نظرمن بیشتراین پزشکان که به خودشون میبالندسواددرست وحسابیم ندارند وبیشترپرستارای خودمون زیادترازاینامیدونن وفقط اسممون پرستارهستش بعدشم اگه ماهم به خودمون بیایمویه هفته اعتصاب کنیم اونوقت شایداین قانونای به ظاهرتصویب شده شایدزودترعملیترشوند
    • بدون نام IE ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
      0 5
      اقاي عزيز تحصيلكرده فوق ليسانس پرستاري! تعداد واحدهاي درسي دوره عمومي پزشكي 290 واحده و طول مدت تحصيل بين 7تا8 سال(اگه مثل شما و ديگر دانشجويان تابستونهارو حتي 1 ماه تعطيل كنند در بهترين حالت ميشه 8 سال مثل دانشگاه تهران)من 4 سال همسرم كه اهل تهرانه رو بردم روستايي دور و شبانه روزي با حقوق 190هزار تومن -1383-كار و زندگي كرديم در حالي كه حقوق بهورزمون اون موقع 270 هزارتومن بود.از 4 سال تخصص و شرايط سختش كه امثال جنابعالي تصورش رو هم نمي تونن بكنن بگذريم!
  • ايمان IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    6 0
    من يك ازمايشگاهي هستم بايد عرض كنم كه اخيرا در ازمايشگاه مبتلا به بيماري هپاتيت شده ام ايا اين انصاف هست كه من به خاطر 500 هزار تومان جانم به خطر بي افتد چرا حق و حقوق ما را درست پرداخت نمي كنند ايا دمي دانيد هزينه پيوند كبد چقدر است انهم اگر پيدا شود در حالي كه اصولا بايد حق هپاتيت و ايدز وساير بيماريهاي واگير خطرناك هر ماه بايد پرداخت شود لطفا كساني كه در اين مورد و اقدامي كه من براي احقاق حق خود از وزارت بهداشت بايد انجام دهم اطلاعي دارند من را راهنمايي كنند
  • مهری محمدی A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    5 5
    لطفا در مورد شرایط سنی برای استخدام پرستار در بیمارستان خصوصی توضیح بدین با تشکر.
  • مریم FI ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    من با مدرک فوق لیسانس به علت حقوق پایین وشبکاریهای اجباری از این شغل بیرون آمدم .مدت بیست سال است که هر روز افسوس می خورم چرا رشته دیگری نخواندم.