دنباله‌دار 200متری C/2011 W3 که به افتخار کاشف آن لاوجوی نام گرفته، طی فردا و پس‌فردا از فاصله 120هزار کیلومتری سطح خورشید خواهد گذشت و در فورانی عظیم به اندازه سیاره مشتری یا ناهید درخشان خواهد شد.

تری لاوجوی، منجم آماتور استرالیایی این دنباله‌دار را 12 روز پیش (2 دسامبر / 11 آذر) کشف کرد. این دنباله‌دار، عضوی بزرگ از خانواده کِره‌ئوتز است، بقایای دنباله‌داری عظیم (احتمالا همان که در سال 1106 / 485 در آسمان زمین دیده شد) که در قرن دوازدهم میلادی بر اثر عبور از نزدیکی خورشید تکه‌تکه شد. تلسکوپ فضایی سوهو هر چند روز یک بار، عضوی از این خانواده را مشاهده می‌کند که به درون خورشید سقوط می‌کند، اما این دنباله‌دارها معمولا کوچک و حدود 10 متر بیشتر قطر ندارند. (برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

دنباله‌دار لاوجوی با جثه 200 متری خود چشم‌اندازی متفاوت خواهد داشت. این دنباله‌دار در تصویر زیر که حرکت آن را طی 16 ساعت نشان می‌دهد، از قدر 8 به 6.5 رسیده و اگر تلألؤ خورشید نبود، می‌شد آن را با چشم غیرمسلح تشخیص داد. (تصویر زیر که از ترکیب تصاور ارسالی فضاپیمای STEREO-B ناسا تهیه شده، در قالب gif و حجم 5.64 مگابایت است و برای مشاهده آن، باید اندکی صبر کنید تا کاملا بارگذاری شود. دراین تصویر علاوه بر حرکت دنباله‌دار، جریان باد خورشیدی را نیز در عکس جهت حرکت دنباله‌دار می‌بینید).

پیش‌بینی می‌شود فردا یا پس‌فردا، این دنباله‌دار از نزدیک‌ترین فاصله به خورشید یعنی 140هزار کیلومتری بالای سطح خورشید بگذرد. در چنین فاصله‌ای، حرارت و تابش خورشید به‌قدری شدید است که تمام هسته یخی دنباله‌دار را تصعید و ابری عظیم از بخار و غبار دنباله‌دار ایجاد می‌کند. چنین ابر بزرگی، تابش عظیمی را بازتاب خواهد کرد که اگر قرص تابان خورشید نبود، از زمین به روشنی سیارات ناهید یا مشتری دیده می‌شد.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    1 0
    حدستون غلط بود............ دیدین که نشد
    • ذوالفقار دانشی، دبیر سرویس دانش IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
      3 0
      با تشکر از دقت نظر شما کاربر عزیز، لازم به ذکر است که این پیش‌بینی از سوی کارشناسان ناسا مطرح شده بود و آنها نیز مانند بسیاری دیگر از اخترشناسان از این موضوع شگفت‌زده شده‌اند که بخشی از دنباله‌دار لاوجوی پس از عبور از چنین فاصله نزدیکی از خورشید جان سالم به در برده است.
  • محسن الهامیان IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    2 0
    جون سالم به در برد!!!!! (O_o)