بی بی سی خبر داد:

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که دولت آمریکا خواستار بازگرداندن یک هواپیمای بدون سرنشین این کشور که هفته پیش به دست ایران افتاد شده است.

اوباما در کنفرانس مشترک خبری با نوری مالکی نخست وزیر عراق در واشنگتن گفت: "ما خواستار بازگرداندن آن شده ایم. خواهیم دید واکنش ایرانی ها چه خواهد بود."

یکشنبه هفته گذشته خبرگزاری های داخلی ایران به نقل از منابع نظامی گزارش کردند که نیروهای ایرانی، یک پهباد (پرنده هدایت‌پذیر از دور) مدل RQ-170 را "با اندک خسارتی" در اختیار گرفته‌اند.

ایران بعدا این هواپیما را در تلویزیون این کشور به نمایش گذاشت که بسیار سالم به نظر می رسید.

ایران در این زمینه به افغانستان و سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

ایران می‌گوید این هواپیمایی تجسسی بدون سرنشین حریم هوایی اش را نقض کرده و برای این کار از خاک افغانستان استفاده کرده است.

گفته می شود که این هواپیما از نوع «RQ170 سنتینل» است.

این مدل، نوعی هواپیمای بدون سرنشین شناسایی است که خبر ساخت آن در سال 2009 به رسانه های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال 2010 نیروی هوایی آمریکا به کارگیری آن را تایید کرد.

بر اساس گزارش‌ها، این نوع هواپیمای بدون خلبان در عملیات شکار اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده، برای زیر نظر گرفتن محل اقامت او در هنگام انجام حمله کماندوهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.
17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    19 33
    جون مادرتون اون هواپيما رو به ما برگردونيد، خبط كردم،غلط كردم، بچگي كردم، انتخابات رياست جمهوري امريكا نزديكه، من زن و بچه دارم، بايد شكم اونها رو هم سير كنم....
  • ایرانی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    21 4
    اول سرمایه های بلوکه شده ایران را پس بدهند تا بعد معامله انجام گردد .