۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۲

شرق نوشت:

روزگذشته شهاب‌الدین صدر، رییس سازمان نظام پزشکی کشور در همایش اقتصاد سلامت؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها با تاکید بر اینکه «یک و نیم میلیون ایرانی در معرض هزینه‌های فاجعه‌بار سلامت زیر خط فقر می‌روند و مجبورند خانه و اسباب زندگی خود را هم بفروشند»، از سهم 57درصدی مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی خبر داد.
چالش هزینه‌های درمان و سهم بالای مردم از پرداخت این هزینه‌ها در طول چند سال اخیر در شرایطی است که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیش از پیش بر میزان این هزینه‌ها افزوده است. به طوری‌که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، معرفی تعرفه‌های درمانی غیرواقعی و عدم تخصیص سهم 10درصدی وزارت بهداشت از محل هدفمندی یارانه‌ها و سه‌میلیارد دلار درآمدهای نفتی به این وزارتخانه کار را به جایی رسانده است که هزینه‌های درمانی در سال 90 تا سقف 40درصد افزایش داشته است.
بر این اساس شهاب‌الدین صدر با تاکید بر اینکه امسال که سال نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست هزینه‌های سلامت 20 تا 40درصد افزایش داشته است می‌گوید: اکنون حدود 57درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پردازند. از طرف دیگر بیمه‌ها کارآمد نیستند. به این ترتیب فشار ناشی از مشکلات اعتباری و پرداخت‌های با تاخیر بیمه‌ها بر مردم وارد می‌شود. این درحالی است که بیمه‌های کارآمد می‌توانند پنج تا 10درصد فشار هزینه‌های سلامت را از دوش مردم بردارند.
او می‌افزاید: لازم است اعتبارات سال 90 حوزه سلامت مطابق بودجه مصوب مجلس از سوی دولت تخصیص یابد؛ چراکه امسال سال نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست و اجرای این قانون 20 تا 40درصد افزایش هزینه‌های سلامت را به دنبال داشته است. همچنین باید در بودجه سال 91 حوزه سلامت، پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد تا در این زمینه با مشکل مواجه نشویم.
صدر در ادامه با تاکید بر اینکه 5/2درصد از جمعیت کشور یعنی معادل حدود یک‌و‌نیم‌میلیون نفر در معرض هزینه‌های فاجعه بار سلامت قرار دارند، ادامه می‌دهد: در سال‌جاری اعتبارات حوزه سلامت با حدود 60درصد افزایش به 16هزار میلیارد تومان رسید اما مشکلی که در مورد اعتبارات حوزه‌های مختلف و از جمله حوزه سلامت وجود دارد، آن است که معمولا اعداد و ارقام مصوب در بودجه‌ها به صورت کامل تخصیص نمی‌یابد.در حالی که حفاظت مردم در برابر هزینه‌های درمانی و تامین عدالت در مشارکت مالی در این هزینه‌ها از هدف‌های اصلی هر دولت است اما در حال عدم حمایت دولت از بخش درمانی کشور و تخصیص ناکافی اعتبارات بیشترین هزینه‌های درمانی به مردم تحمیل شده است.

حدود 7 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش هیچ بیمه درمانی قرار ندارند
رییس سازمان نظام پزشکی در ادامه با اشاره به خدمات ارایه‌شده از سوی بیمه‌های سلامت در کشور، می‌گوید: حدود 10درصد از مردم کشور (حدود هفت‌میلیون نفر) تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند. این درحالی است که طبق قانون بیمه همگانی باید تا پایان برنامه چهارم کل جمعیت کشور تحت پوشش بیمه‌ قرار می‌گرفتند.
بر این اساس لازم است بیمه‌های کشور کارآمد باشند، رقابت داشته و بوروکراسی در بیمه‌ها برطرف شود. فرهنگ‌سازی لازم نیز برای مردم صورت گیرد. وی در ادامه با اشاره به رتبه 46 صنعت بیمه ایران در کل دنیا، عنوان کرد: سرانه حق بیمه در ایران 50 دلار است و رتبه کشور در این زمینه در کل دنیا 76 است. همچنین ضریب نفوذ بیمه در ایران 3/1درصد است که لازم است با رشد حدود شش‌برابری به 5/7درصد افزایش یابد. سهم بیمه‌های زندگی از کل صنعت بیمه جهان 59درصد است. این درحالی است که در ایران سهم بیمه‌های زندگی 6/5‌درصد است.
این موضوع حکایت از این دارد که فعالیت کلان بیمه‌های کشور در زمینه عمر و بازنشستگی کمرنگ است. بر این اساس لازم است در مورد صنعت بیمه کشور اقدام اساسی صورت گیرد.وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شرق در مورد افزایش قیمت دارو از سوی وزارت بهداشت، عنوان کرد: یکی از هزینه‌هایی که در حوزه سلامت به مردم تحمیل می‌شود مربوط به هزینه‌های داروست. سیاست اصلاح قیمت دارو باید در کنار افزایش اعتبارات حوزه سلامت باشد تا فشار این افزایش قیمت‌ها بر مردم وارد نشود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =