مراسم اهدای جایزه نوبل صلح در تالار شهرداری اسلو، پایتخت نروژ از ساعت 15:20 امروز (به وقت ایران) آغاز شده و تا 17:45 (به وقت ایران) ادامه دارد. این مراسم را به‌طور زنده از خبرآنلاین مشاهده کنید.

جایزه نوبل صلح امسال برای مبارزات بدون خشونت در جهت امنیت زنان و حق زنان برای مشارکت در صلح، به طور مشترک به الن جانسون سرلیف و لیماه گباوی از لیبریا و توکل کرمان از یمن اهدا شد و هم اکنون، مراسم اهدای این جایزه در حال برگزاری است. برای مشاهده تصاویر مستقیم، اینجا را کلیک کنید.
در اکتبر سال 2000، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 1325 را تصویب کرد. این قطعنامه برای اولین بار خشونت علیه زنان در مناقشات مسلحانه را یک موضوع امنیت جهانی دانست و همچنین بر نیاز زنان به مشارکت در فرایند صلح و همگامی با آنان تاکید کرد.
الن جانسون سرلیف اولین رئیس‌جمهور زن افریقا است که در فرایندی دموکراتیک به قدرت رسیده است. او از زمان برگزاری انتخابات و به قدرت رسیدن در سال 2006، تلاش کرد تا صلح را به لیبریا بازگرداند، توسعه اقتصادی و اجتماعی را تشویق و موقعیت زنان را تقویت کند.
لیماه گباوی زنان را در جریان مناقشات اخلاقی و مذهبی که جامعه را دوپاره کرده بود، سازماندهی کرد تا بتواند پایانی بر جنگ طولانی لیبریا بنهد و همچنین بتواند از مشارکت زنان در انتخابات اطمینان حاصل کند. از آن زمان او تلاش کرده تا در جریان جنگ و بعد از آن، تاثیر زنان را در جامعه افزایش دهد.
توکل کرمان، بانوی یمنی در چالش‌برانگیزترین شرایط، هم قبل و هم در جریان «بهار عربی»، نقش هدایت‌کننده‌ای در مبارزات برای حقوق زنان و دموکراسی و صلح در یمن داشته است.
5349

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =