گفت وگو با فرامرز فتح نژاد مدیرعامل بیمه دی در خصوص احتمال افزایش حق بیمه شخص ثالث و تسهیلاتی که کارکنان دولت می توانند از طریق آن بدون ضامن وام بگیرند.

آذرجزایری: افزایش نرخ دیه در سال جاری از جمله اتفاق هایی بود که حاشیه های زیادی را به همراه داشت.حاشیه هایی چون بلاتکلیفی بیمه نامه های شخص ثالث خودروها و افزایش یکباره حق بیمه از سوی برخی از شرکت های بیمه در کشور. اگرچه مسوولان قضایی بارها بر عدم افزایش نرخ دیه در سال جاری تاکید کرده اند اما هنوزهم برخی از شرکت های بیمه برای صدور الحاقیه جدید درخواست پرداخت هزینه می کنند که این امر نیز به دلیل افزایش اظهارنظرهای ضدونقیض به یکی از مشکلات مطرح در این روزها بدل شده است.دراین بین آنچه نگران کننده جلوه می کند احتمال مجدد نرخ دیه درماه های آتی است که البته همچنان در دست بررسی است اما کارشناسان تاکید دارند افزایش این نرخ، می تواند طبعات اجتماعی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد.
گفت وگوی ما به مدیرعامل شرکت بیمه دی حول و محور همین موضوع می چرخد و شاید اگر بخواهیم اظهارات فرامرز فتح نژاد را خلاصه کنیم باید بگوییم افزایش نرخ دیه بیش از رقم فعلی، می تواند مشکلات اجتماعی را به همراه بیاورد که جبران ناپذیر خواهد بود.البته وی در گفت وگو با خبرآنلاین به یکی از اساسی ترین دغدغه های مردم نیز در خصوص تصادف منجر به فوت در شرایطی که الحاقیه جدید بیمه شخص ثالث برای آنها ارسال نشده است، پاسخ داد که مشروح آن را در ادامه می خوانید.
آقای فتح نژاد، یکی از اساسی ترین دغدغه های این روزهای رانندگان این است که اگر در مدت زمانیکه که قراراست الحاقیه ها صادر شود تصادفی داشته باشند که منجر به فوت کسی شود،باید مابه تفاوت نرخ دیه قدیمی و جدید را خود بپردازند و یا شرکت بیمه آن را متقبل می شود؟
دراین مورد به هیچ وجه جای نگرانی نیست. چراکه طبق توافق صورت گرفته ابلاغیه ها صادر شده و برای کسانی که از آنها آدرسی مشخص در اختیار بوده ارسال شده و اگر به هر دلیلی آدرس مشخصی در اختیار نباشد و الحاقیه جدید برگشت بخورد در پرونده شخص وجود دارد و در صورت احتمال هر حادثه ای می تواند از آن استفاده کند.
یعنی اگر تصادفی رخ دهد و راننده مذکور الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خود را در اختیار نداشته باشد شرکت بیمه، پرداخت دیه با نرخ روز رامتقبل خواهد شد؟
بله؛ در این خصوص اصلا جای نگرانی نیست و اگر بیمه گذار به هر دلیلی الحاقیه را در اختیار نداشته باشد می تواند خیالی آسوده داشته باشد که براساس توافقات صورت گرفته شرکت بیمه باید هزینه های را به نرخ های جدید برعهده بگیرد.بنابراین یک نسخه از الحاقیه در پرونده بیمه گذار موجود است چه به دست آنها برسد چه نرسد.
بالاخره بیمه گذار برای الحاقیه جدید و افزایش نرخ دیه در سالجاری باید هزینه ای بپردازد؟
نه براساس توافقات صورت گرفته ارسال الحاقیه ها در سال جاری کاملا مجانی است و شرکت های بیمه برای صدور این الحاقیه ها و پوشش نرخ دیه جدید هزینه ای از بیمه گذار دریافت نمی کنند.
آقای فتح نژاد یکی از اساسی ترین دغدغه های کارشناسان حوزه بیمه در کشور پایین بودن ضریب نفوذ بیمه است.به نظر شما چرا ضریب نفوذ بیمه در کشور ما اینقدر کم است؟
دقیقا درست است. متاسفانه در کشور ما ضریب نفوذ بیمه نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار کم است.یکی از دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درمورد بیمه است. به نظر می رسد مردم هنوز اعتماد کامل را به صنعت بیمه ندارند.فکر می کنم با کمک دولت باید با ارائه خدمات خوب باید اعتماد مردم را جلب کرد.
درحال حاضرضریب نفوذ بیمه در ایران چقدراست؟
در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در کشور ما 1.5 درصد است که نسبت به متوسط جهانی 6 درصد پایین تر است. البته در کشورهایی مثل کره جنوبی ضریب نفوذ بیمه 11.5 درصد است.
اشاره ای کردید به کمک دولت برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور،به نظر شما نقش دولت برای افزایش ضریب نفوذ بیمه چه می تواند باشد؟
قدم اول را قطعا دولت باید بردارد. شاید اگر دولت درصدی از اموال ، تاسیسات و ساختمان های دولتی را در بازار بیمه عرضه کند این مساله بتواند باعث فرهنگ سازی و اعتمادسازی در جامعه شود.
اما این امر شرطی هم دارد.دولت نباید بیمه اموال خود را به دست بیمه ایران که در اختیار دولت است بسپارد.بلکه باید در یک بازار رقابتی بیمه اموال دولتی عرضه شود و شرکت های بیمه بتوانند براساس خدماتی که ارانه می دهند باهم رقابت کنند.
درحال حاضر تا چه اندازه فضای صنعت بیمه در کشور رقابتی است؟
فضا تا حدودی رقابتی هست و البته به نظر می رسد روز به روز هم بهتر می شود.اما بیشتر رقابت را می شود در بیمه های غیر اجباری احساس کرد چراکه در خصوص بیمه های اجباری چندان رقابتی وجود ندارد.
چند درصد بیمه های درخواستی را در هر سال بیمه های اجباری تشکیل می دهند؟
درحال حاضر حدود 50 درصد از بیمه های کشوربیمه های اجباری هستند.
پس یعنی از 5/1 درصد ضریب نفوذ بیمه در کشور حدود 50 درصد آن هم بیمه های اجباری هستند که فضای رقابتی هم ندارند؟
اینطور هم نیست.در حال حاضر بیمه های اجباری هم تا حدودی فضای رقابتی دارند.مثلا قیمت کف بیمه شخص ثالث به صورت رسمی از سوی دولت تعیین می شود اما برای شرکت های بیمه قدرت مانور گذاشته شده است.
یعنی قیمت بیمه شخص ثالث در هر شرکت بیمه می تواند متفاوت باشد؟
نه این بازار رقابتی در قالب ارانه خدمات بیمه ای بیشتر و یا قسطی کردن پرداخت نرخ بیمه است.البته یک سری شرایط برای تخفیف های ویژه هم در شرکت های بیمه در نظر گرفته می شود که همین مسایل خود بازار رقابتی را ایجاد کرده است.
با افزایش نرخ دیه بیمه های شخص ثالث در سال آینده چند درصد گران می شوند ؟
البته هنوز هم ممکن است نرخ دیه افزایش پیدا کند.بنابر آن چیزی که قوه قضاییه اعلام کرده در حال حاضر کار تخصصی برای تعیین نرخ دیه در حال انجام است تا قیمت مناسبی اعلام شود که بازار هم کشش آن را داشته باشدوبنابراین باید منتظر بود تا دید نرخ جدید دیه چه رقمی است و بنا بر آن نرخ جدید بیمه های شخص ثالث را مشخص کرد.البته ما امیدواریم رقم جدید به نحوی باشد که مردم بتوانند خودشان را با آن تطبیق دهند.
یعنی این احتمال وجود دارد که نرخ دیه از 90 میلیون فراتر رود؟
نمی دانم.به هرحال آنطور که گفته شده فعلا این موضوع در کارگروهی ویژه در حال بررسی است اما به امیدواریم این افزایش در حد کشش اقتصادی مردم باشد.
کارشناسان معتقدند افزایش نرخ دیه می تواند طبعات اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد.فکر نمی کنید این افزایش قیمت بتواند تاثیر مستقیمی بر کاهش متقاضی خرید بیمه داشته باشد؟
مطمئنا با افزایش نرخ بیمه از سویی شرکت های بیمه دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد و از سویی دیگر مردم به دلیل افزایش حق بیمه از بیمه کردن خودروهای خود خودداری می کنند که در این شرایط در صورت تصادف منجر به فوت وقتی راننده نتواند دیه را پرداخت کند و بیمه هم نداشته باشد  این امر تعداد زندانی ها را بالا خواهد برد.باید قبل از هر تصمیمی در خصوص افزایش نرخ دیه به این طبعات فکر کنیم و بعد تصمیم بگیریم.
آقای فتح نژاد از فضای رقابتی گفتید وتسهیلاتی که شرکت های بیمه فراهم می کنند تا در بازار رقابتی سهمی جدی را در اختیار خود قرار دهند.می توانید چند نوع از این تسهیلات را نام ببرید؟
مثلا ما در بیمه دی برای بازنشستگان تامین اجتماعی طرحی را اجرایی کردیم که براساس آن از طریق صدور کارت شارژهایی برای سالخوردگان به محض تصادف و یا حادثه ای که منجر به هزینه در بیمارستان ها می شود ما به صورت آنلاین پول را در کارتهای بازنشستگان واریز می کنیم و سالخوردگان می توانند آن را برداشت کنند.این تسهیلات در قالب بیمه درمان بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است و دیگر نیاز به مراجعه بیمه شدگان به شرکت های بیمه برای دریافت خسارت خود نیست.خدمات نوین دیگری ما برای خبرنگاران اقتصادی تدارک دیده ایم که براساس آن در سال جهاد اقتصادی به خبرنگاران بیمه تکمیلی درمان ارائه می دهیم.
همچنین طرح کرامت کارکنان در دست تهیه است.درحال حاضر با یکی از بانک ها در حال عقد قرارداد هستیم.براساس این طرح، کارکنان دولت و شرکت ها، دیگر نیاز نیست برای دریافت وام دنبال ضامن بروند ما آنها را بیمه می کنیم و کارکنان می توانند بدون هیچگونه مشکلی از بانک ها وام بگیرند.
سقف این وام ها چقدر است؟
فعلا با بانکی که درحال مذاکره هستیم تا سقف 5 میلیون تومان صحبت کرده ایم اما تا 10 میلیون تومان هم قابلیت افزایش دارد.
یعنی یک کارمند برای دریافت وام فقط با یک امضاء می تواند اقدام کند؟ 
بله. در اینصورت یک کارمندفقط با ارائه نامه کسر حقوق می تواند وام بگیردو دیگر نیازی به معرفی دو نفرضامن نیست. 

 /221/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    1 3
    اين مصاحبه از ظرافت هاي خوبي برخوردار بود به نظر مي رسد مدير عامل بيمه دي به حوزه كاري خويش اشراف كامل دارد
  • كيوان زرفام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    2 2
    بيمه دي از آن دست شركت هاي نوظهور در صنعت بيمه بوده كه به نحو مطلوبي در حال رشد وترقي است. در عين حال مديريت كنوني آن جناب آقاي فتح نژاد از مديران برجسته و زبده كشور است براي ايشان آرزوي توفيق روز افزون داريم