جام جم نوشت:

سرانجام 22آذر سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی از سند تحول نظام آموزش وپرورش رونمایی می‌شود، همان سندی که مسوولان وزارت آموزش و پرورش در 7 سال اخیر کوشیدند تا با سکوت در بیان جزییات، از بار انتقادات نسبت به آن بکاهند، اما در حالی که هنوز جزئیات این سند نرسیده، برخی منتقدان آن را خلاف ارزش‌های تربیتی و بی‌فایده تلقی می‌کنند.

در پیام وزیر آموزش و پرورش به دومین مجمع عمومی کانون تربیت اسلامی آمده است: حاصل تلاش متخصصان، پژوهشگران، کارشناسان در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش 22 آذرماه 1390 رونمایی خواهد شد تا تحول آموزش و پرورش با تدبیر، سرعت و دقت اجرایی شود. حمیدرضا حاجی بابایی در این پیام می‌افزاید: قطعا در اجرای تحول بنیادین، مردم عزیز ما، طعم شیرین آموزه‌های دینی را با محوریت جایگاه رفیع معلم، تربیت دانش‌آموزانی در طراز جمهوری اسلامی ایران و مدرسه کانون فرهنگی محله، خواهند چشید و این مهم جز با همکاری و همفکری همه نهادها، صاحب‌نظران، کارشناسان و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت امکان‌پذیر نخواهد شد.


تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال1383 آغاز شد و تدوین آن در دوران وزارت چهار وزیر یعنی مرتضی حاجی، محمود فرشیدی، علیرضا علی احمدی و حمیدرضا حاجی بابایی ادامه داشت و در نهایت در 2 مردادماه سال قبل توسط رئیس‌جمهور امضا شد تا هرچه زودتر اجرا شود، اما از آن زمان تاکنون آنچه مرکز ثقل این سند عنوان شده تغییر نظام آموزش به 6 ـ3ـ3 و حذف کامل سال اول راهنمایی و بازگشت کلاس ششم به دوره ابتدایی است. 6 سال دوم تحصیلی نیز 5 سال طول می‌کشد تا جابه‌جایی‌ها در آن صورت گیرد به این شکل یک سال پایه اول راهنمایی نداریم سال بعد پایه دوم و سال بعد از آن پایه سوم و به ترتیب در سال‌های بعد پایه‌های تحصیلی بعدی را نداریم تا این‌که پیش دانشگاهی حذف شود و 6 سال متوسطه جایگزین نظام راهنمایی تحصیلی شود.


به گفته مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، این سند که برنامه 20 ساله آموزش و پرورش محسوب می‌شود در یک تقسیم بندی کلی به دو مجموعه فلسفی و اجرایی تقسیم شده است که در مجموع بیش از 500 نفر از صاحبنظران دانشگاهی، حوزوی، مدیران و کارشناسان ارشد آن را تدوین کردند.


نویدادهم می‌گوید: سند تحول بنیادین برای آموزش و پرورش عادی تدوین شده است؛ اما در هنگام اجرا ذیل این سند، اسناد جدیدی برای دانش‌آموزان استثنایی و تیزهوشان طراحی می‌شود که طبق آن تحول در این دو بخش صورت گیرد. وی ادامه داد: برنامه درسی آموزش و پرورش استثنایی نیز تغییر می‌کند.


تحول تمام کتاب‌های درسی، گام بعدی

به نظر می‌رسد یکی از اصول مهم سند تحول، زیرورو شدن کتاب‌های درسی باشد، سند درس ملی هم‌اکنون در مرحله ویرایش ‌نهایی است وقرار است شورای عالی آموزش و پرورش این سند را تا پایان امسال تصویب کند.


موسسه تدوین کتاب‌های درسی با اعلام این‌که تا سال تحصیلی 97ـ96 تمامی کتاب‌های درسی مدارس از ابتدایی تا متوسطه تجدیدنظر خواهد شد، توضیح داد: در چرخه برنامه‌ریزی درسی که براساس سند درس ملی انجام می‌شود، هر پنج سال یکبار کتاب‌های مدارس مورد بازنگری قرار گرفته و مطابق با علوم روز و نیازهای جامعه مورد بازبینی قرار می‌گیرد. به هرحال هنوز قضاوت در مورد محتوای سند تحول زود است، سندی که می‌آید تا نظام آموزش را زیرورو کند؛ اما آیا جامعه فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان ظرفیت پذیرش این تغییرات را دارند و آیا دیدگاه‌های آنان در این تحول از بالا به پایین سهمی دارد؟

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =