۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۶

این سروده‌ها به آداب و سنن شهر کیان اختصاص دارد که همراه با ترجمه فارسی در کتاب ارائه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، منظومه ترکی «یاشاسین شهر کیان» سروده همایون علیدوستی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. این منظومه حدود 400 بیت شعر به زبان ترکی قشقایی را شامل می‌شود که پیرامون آداب و سنن مردم شهر کیان در دوران گذشته و خاطرات شاعر در زمان کودکی‌‌اش که از این شهر به خاطر دارد، سروده شده‌اند.

 

 

علیدوستی معتقد است، توجه به باورها، فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی، منطقه‌ای و محلی می‌تواند پشتوانه‌ای برای خردورزان آینده باشد و گسست‌های فرهنگی می‌تواند شکست‌های فرهنگی را همراه بیاورد. شاعر در سرایش این منظومه اشاره‌ای به آیین‌های مناسبتی این شهر مانند مراسم جشن‌ها یا سوگواری‌ها داشته و همچنین ضرب‌المثل‌هایی را به‌کار گرفته است.

ترجمه فارسی چند بیت از این منظومه:
«روزهای پاییزی سرشار از صفا بود
و قاصدک‌ها از آسمان می‌آمدند.
بچه‌ها می‌گفتند سرما برگشته،
سوراخ‌ها را بگیرید که دوباره زمستان آمده است...»

 

در پشت جلد این کتاب آمده است: «این ابیات، روایتی است هنرمندانه برای پاسداشت فرهنگ و تمدن کهن شهر کیان...شور و شعور مردمانی که در کوران رنج و سختی ها بالیده و خاطراتی شگرف در راه زمان از خود به یادگار نهاده اند...»

 

شایان ذکر است شهر کیان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان چهارمحال و بختیاری ا‌ست که در منتهی‌‌الیه رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. بنابر روایت مورخان، این شهر، روزگاری پیشگام تمدن و فرهنگ بوده و اکنون در گذر تاریخ تنها مخروبه‌هایی از بناهای آن‌ها باقی مانده است.

 

منظومه ترکی «یاشاسین شهر کیان» در 138 صفحه و قیمت پنج هزار و 200 تومان منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

 

 

علیدوستی در نخستین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سال 85 به عنوان شاعر برگزیده استان انتخاب شد. وی در حال حاضر مسئولیت خانه طنز حوزه هنری استان چهارمحال و بختیاری را برعهده دارد. «اشک فانوس»، «غربت نوشته‌ها»، «چشم‌ها و آینه‌ها»، «شب‌های بی‌ستاره»، «در آستان جانان»، «فصلی به رنگ عشق» و «یک سبد شقایق» عنوان برخی از آثار منتشر شده او هستند.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی حاجت پور IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    6 2
    خبر آنلاین، ممنون از اطلاع رسانیت. بعد از 3 سال که هر روز برای اخبار به سایت شما سر میزنم، دیدن خبری در مورد زادگاه خودم شگفت زدم کرد. بازم ممنون