بیمارانی که مبتلا به بیماری ایدز هستند در معرض بیماری های دیگری هم قرار دارند که خطرناک ترین آنها بیماری سل است.

زهرا تالانی: بنابر گزارشهایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است استانهای سیستان و بلوچستان و گلستان در معرض بیماری سل هستند و از طرفی به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، به دلیل شرایط فرهنگی و ترددهای غیر قانونی به کشورهای همسایه و چند همسری افراد مبتلا، میزان ابتلا به ایدز در میان زنان استان 2 برابر میانگین کشوری است و این نسبت در میان کودکان نیز 3 برابر از میانگین کشوری بیشتر است.
در همین زمینه محمدمهدی گویا، مدیر مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید که بیماران مبتلا به ایدز به شدت در مقابل بیماری سل آسیب‌پذیر هستند و به همین دلیل با ظهور این پدیده و افزایش آن در دهه‌ اخیر، همه کشورها با موج فزاینده‌ای از بیماری سل نیز مواجه شده‌اند.
بررسی‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که 15 درصد مبتلایان به سل دارای ایدز هم هستند و این زمینه نگرانی بزرگ‌تری را در این باره ایجاد می‌کند.
به گفته گویا، در کشورهایی که بیماری ایدز به مرحله عمومی رسیده‌، افراد 20 برابر بیشتر از مردم عادی به سل مبتلا می‌شوند، اما این میزان در کشورهایی که ایدز به مرحله عمومی نرسیده 26 تا 37 درصد است.
بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می‌شود که یک سوم افراد مبتلا به ایدز آلوده به باسیل سل هستند. بیماری سل عامل مرگ تقریبا نیمی از افراد مبتلا به ایدز است و یکی از اولین عفونت‌های معمول بیماران ایدزی محسوب می‌شود. از طرف دیگر شیوع ویروس ایدز در بیماران مبتلا به سل نیز بالاست به طوری‌که در برخی کشورها به 80 درصد افزایش می‌یابد.
گویا تاکید می کند: بیماران مبتلا به ایدز به شدت در مقابل بیماری سل آسیب‌پذیر هستند. به همین دلیل با ظهور این پدیده و افزایش آن در دهه‌ اخیر همه کشورهای دنیا با موج فزاینده‌ای از بیماری سل نیز مواجه شده‌اند.


شمار مبتلایان بیماری سل
آمار موارد جدید بروز سل در یک سال نشان دهنده میزان شیوع سالانه این بیماری است که مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی در کنگره سل، این آمار 19 به ازای هر 100 هزار نفر است که با احتساب جمعیت 74 میلیون و 700 هزار نفری کشور، 14 هزار و 200 مورد جدید ابتلا به سل در کشور خواهیم داشت.
گویا در این باره می گوید که با میزان بروز 17 به ازای 100 هزار نفر که در گزارش سال 2011 سازمان بهداشت جهانی ذکر شد، روند بروز سل در کشور ما نزولی است.

وی موارد مبتلایان به سل را که در سال 89 شناسایی شده‌اند، 10 هزار و 639 نفر اعلام کرد در حالی‌که میزان بروز (مورد انتظار) در این سال 12 هزار و 700 نفر بود.
این آمارها در حالی ارایه می شود که بروز این بیماری در کشورهای همسایه ارقامی به مراتب بیشتر است. در سال 2010 میلادی بروز مورد انتظار سل در افغانستان، 189 نفر به ازای هر 100 هزار نفر بوده که با احتساب جمعیت این کشور، حدود 52 هزار نفر مبتلا به سل مورد انتظار است. این عدد در مورد پاکستان 231 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است که با توجه به جمعیت این کشور، هر ساله 420 نفر مسلول جدید به جمعیت مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود.
مدیر مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت برخی کشورهای همسایه ایران را از آلوده ترین کشورهای جهان دراین زمینه می داند و نسبت به حجم مبادلات اقتصادی و تجاری با آن‌ها ابراز نگرانی و خطر می کند.
به گفته او در میان کشورهای همسایه ایران تنها ترکیه امکان درمان سل مقاوم به دارو را دارد و بیشتر موارد بیماری سل در قاره آسیا و آفریقا و پنج کشور عمده شامل هندوستان، چین، اندونزی، نیجریه و افریقای جنوبی گزارش شده است.
گویا هزینه درمان هر فرد مبتلا به سل را نزدیک به 40 میلیون تومان می داند و می افزاید:از آن‌جا که بیماران مبتلا به ایدز در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری سل هستند و نیز شیوع ویروس اچ.آی.وی در بیماران مبتلا به سل زیاد است، توجه و تلاش برای مقابله با هر دو بیماری ‌باید در یک الگوی هماهنگ صورت گیرد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =