جام جم نوشت:

سرانجام روز گذشته اختلاف 3 ساله بازنشستگان تامین اجتماعی با مسوولان این سازمان بر سر نحوه اجرای قانون همسان‌سازی حقوق‌ها با خبر خوش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نفع بازنشستگان تمام شد.
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی روز گذشته در همایش بازنگری در قانون تامین اجتماعی با اعلام این خبر گفت: با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری ابهاماتی که به لحاظ قانونی و حقوقی در نحوه اجرای فعلی قانون همسان‌سازی ایجاد شده بود، برطرف شده و منابع مالی برای اجرای صحیح قانون همسان‌سازی نیز تامین خواهد شد.
وی با اشاره به مشکلات قشر بازنشسته و بخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی بر رفع مشکلات و ایرادات همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تاکید کرد و قول داد که بزودی همه مشکلات موجود در این زمینه برطرف شود.


نارضایتی 3 ساله بازنشستگان

بیش از 2 میلیون بازنشسته و مستمری بگیر تامین اجتماعی مدت‌هاست به اجرای ناقص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با سایرگروه‌های بازنشستگی اعتراض دارند؛ همان قانونی که سال 88 برای تصویب آن تلاش کردند و انتظار داشتند با اجرایی شدن آن عدالت در پرداخت حقوق و مستمری‌ها بین بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری تحقق یابد.
اینطور که رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران تامین اجتماعی می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی هنوز بابت اجرای ناقص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 88 حدود 1500 میلیارد تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی بدهکار است.
اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به نحوه اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها توسط مسوولان صندوق تامین اجتماعی به جایی رسید که چندی پیش نمایندگان این گروه از بازنشستگان در کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی با ارسال نامه‌ای به شخص رئیس‌جمهور خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.
درخواست بازنشستگان مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفت و وی دستور رسیدگی به این مشکل را به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد تا این که بالاخره دیروز شیخ‌الاسلامی به طور رسمی و علنی خبر حل آن و وعده پرداخت مطالبات بازنشستگان را داد.


همسان‌سازی چیست؟

سال 87 بود که نمایندگان مجلس با اختصاص 9 هزار میلیارد تومان به افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و در کنار آن موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کردند بدون این‌که در این قانون سخنی از بازنشستگان تامین اجتماعی به میان آمده باشد.
این موضوع باعث اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی شد چراکه آنها نیز می‌خواستند مانند سایر گروه‌های بازنشستگی مشمول این قانون شوند.
همین موضوع موجب شد تا نمایندگان بازنشستگان تامین اجتماعی در جلساتی با رئیس‌جمهور و مسوولان وقت وزارت رفاه با جدیت اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را از مراجع ذی‌ربط پیگیری کنند.
با موافقت رئیس‌جمهور قرار شد بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از سال 88 مشمول قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شوند و بر اساس مصوبه مجلس 2500 میلیارد تومان برای اجرای این قانون اختصاص یافت.بازنشستگان نیز در انتظار اجرای طرح ماندند، اما در اولین سال اجرای این طرح در سال 88 بتدریج نواقص و مشکلات آن نیز آشکار شد.
مهم‌ترین دلیل نارضایتی بازنشستگان تامین اجتماعی اختلاف بین بودجه‌ای بود که مجلس برای این کار در نظر گرفته بود با مبلغی که صندوق تامین اجتماعی برای انجام این کار هزینه کرد.
مجلس 2500 میلیارد تومان برای اجرای طرح در سال 1388 در نظر گرفته بود ولی براساس فرمول‌های تامین اجتماعی نیمی از این مبلغ برای همسان‌سازی همان سال مصرف شد و سرنوشت بقیه بودجه باعث اختلاف بین بازنشستگان و مدیران تامین اجتماعی شد.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
    0 0
    لطفا بگویید که در اخر این همه خبر عیدی بازنشستگان چقدر شده عیدی امسال بازنشستگان یعنی ۱۳۹۷ چقدر میباشد چون خیلی تلاش کردم اما چیزی دستگیرمان نشد تشکر از زحمات شما فقط واقعا ممنونتان میشویم که ما بازنشسگان را خوشحال کنید با خبر خوش عیدی و حوقق باهم چه مبلغی میباشد