۰ نفر
۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰

کن راسل، کارگردان بریتانیایی که برای فیلم «زنان عاشق» نامزد اسکار شد در 84 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم‌های این کارگردان آشتی‌ناپذیر ترکیبی غریب از خشونت و موسیقی هستند، فیلم‌هایی که انگار مستقیما از ناخودآگاه کن راسل سرچشمه می‌گرفتند.
 
راسل یکشنبه پس از چند حمله قلبی در یک بیمارستان درگذشت و الکس ورنی-الیوت، پسرش این خبر را روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد. او گفت «پدرم در آرامش و با لبخندی بر لب از دنیا رفت.»
 
راسل کارگردانی به شدت اصیل بود که دید بصری‌اش اغلب موجب موفقیت تجاری فیلم‌هایش می‌شد، اما گاه آستانه صبر منتقدان و مخاطبان را به چالش می‌کشید.

یکی از موفق‌ترین آثار او «زنان عاشق» محصول سال 1969 است که براساس رمانی به همین نام نوشته دی.اچ. لارنس ساخته شد. این فیلم در رشته‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نامزد اسکار شد و اسکار بهترین بازیگر زن را برای گلندا جکسن به همراه داشت. فیلم در جوایز بفتا و گلدن گلوب هم تقدیر شد.
 
راسل سال 1927 در بندر ساوت‌همپتن انگلستان به دنیا آمد و در نوجوانی ملوان بود، اما دریازدگی او را از زندگی در کشتی جدا کرد. او به تحصیل در رشته باله پرداخت، اما متوجه شد در این رشته استعدادی ندارد. راسل سپس به عکاسی روی آورد. بعد از آن به فیلمسازی مستند مشغول شد و سعی کرد در این مسیر آثار متفاوت ارائه کند.
 


اولین فیلم بلند داستانی او «مغز میلیون دلاری» سال 1967 ساخته شد. راسل از آن زمان تا سال 2006 حدود 70 فیلم سینمای، تلویزیونی و مستند کوتاه و بلند ساخت. او در مجموع نیم قرن در سینما فعال بود.
 
موسیقی در فیلم‌های او نقش مهم دارد؛ «عشاق موسیقی» (1970) درمورد چایکوفسکی است و «دیوانه لیست» (1975) درمورد فرانتس لیست آهنگساز قرن نوزدهم. «مالر» هم درمورد گوستاو مالر. «تامی» معروف‌ترین اثر او در ژانر موسیقی است و سبک بصری راسل را تثبیت کرد.
 
«شیاطین» یکی دیگر از آثار معروف این فیلمساز است که سال 1971 با بازی ونسا ردگریو ساخته شد. فیلم ماجرای تسخیر روح توسط شیطان در قرن هفدهم است.
 
با وجود موفقیت گیشه و جنجال در نشریات بسیاری از منتقدان فیلم‌های او را دوست نداشتند؛ پالین کیل درمورد آثار او گفته بود: «فیلم‌هایش به هرچه دست می‌زنند نابود می‌کنند.»
 
راسل طرفداران خاص خود را دارد که شیفته تصاویر گوتیک او هستند. او در فیلم‌هایش به تاثیر مصرف مواد مخدر هم می‌پرداخت؛ «گوتیک» که سال 1987 ساخته شد مراحل شکل‌گیری رمان «فرانکنشتین» را نشان می‌دهد و در آن همسر مری شلی، نویسنده این اثر را که شاعری به نام پرسی بیشه شلی بود معتاد به مواد مخدر معرفی می‌کند. «Altered States» با بازی ویلیام هرت یکی از معدود فیلم‌های راسل در هالیوود است که به تاثیر مواد مخدر می‌پردازد.
 
«مسیحای وحشی»، «والنتینو» و «مسخ» از دیگر فیلم‌های راسل هستند. او با «مالر» برنده جایزه بزرگ فنی از جشنواره فیلم کن شد.
 
آسوشیتدپرس / 28 نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =