پیشرفته‌ترین روبات کاوشگر ناسا ساعت 18:32 امروز به‌وقت ایران به سمت سیاره سرخ پرتاب شد. آیا این کاوشگر می‌تواند تمام مراحل دشوار این سفر 9 ماهه را با موفقیت پشت سر بگذارد؟

در میان اجرام منظومه شمسی، سیاره مریخ از جایگاه ویژه‌ای برای انسان‌ها برخوردار است. موقعیت این سیاره در لبه خارجی کمربند حیات منظومه شمسی و شواهد متعدد یافت‌شده در کاوش‌های قبلی که از جریان داشتن آب مایع بر سطح این سیاره در گذشته دور حکایت دارد، این احتمال را مطرح کرده که آیا در زمان‌های بسیار دور (چند میلیارد سال پیش) این سیاره میزبان حیات (حتی در ساده‌ترین نوع) بوده و آیا می‌توان بقایایی از این حیات را پیدا کرد یا خیر. آزمایشگاه علمی مریخ، ام.اس.ال که کیوریاسیتی (به معنی کنجکاوی) نام گرفته، روباتی عظیم‌الجثه است که برای پاسخ به این سوال خاص ساخته شده است. (برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید).

برای این کار، کیوریاسیتی ابتدا باید سفری 9 ماهه را با موفقیت پشت سر بگذارد، سفری که از چند روز پیش با قرار دادن سوخت پلوتونیومی در محفظه تولید انرژی این روبات آغاز شد و تا هفته دوم مرداد ماه آینده که این کاوشگر در مانوری حیرت‌انگیز از جرثقیلی معلق در هوا به سطح فرود خواهد آمد، ادامه خواهد یافت. پس از پایان این سفر نفس‌گیر، ماموریت روبات کیوریاسیتی آغاز می‌شود. برای آغاز سفر، همان‌طور که در اینفوگراف زیر مشاهده می‌کنید، روبات و تجهیزات همراه آن (شامل موتورهای پیمایش در مدار انتقالی، سپرهای حفاظتی، چرت فرود و سامانه جرثقیل فضایی) در محفظه بار موشک اطلس-پنج قرار می‌گیرند. (برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید).

این موشک که یکی از قوی‌ترین پرتاب‌گرهای ماهواره در سطح جهان به شمار می‌رود، کارنامه موفقی دارد و پس از چند مانور تغییر مدار که نزدیک به 43 دقیقه به طول می‌انجامد، کاوشگر را در مسیر ورود به مدار انتقالی آزاد می‌کند. (برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

پس از آن، نوبت به مسافرت 9 ماهه در مدار انتقالی هوهمن است. اقتصادی‌ترین روش سفر به مریخ، استفاده از جاذبه خورشید برای رسیدن به سیاره سرخ است. در این روش، ماهواره در مداری بیضوی به دور خورشید سفر می‌کند که حضیض آن در زمان پرتاب (روی زمین) و اوج آن در لحظه فرود (روی مریخ) قرار دارد. موتورهای کاوشگر، سرعت فضاپیما را حدود 3 کیلومتر بر ثانیه نسبت به زمین افزایش می‌دهند (اولین تصحیح مداری) تا با استفاده از سرعت هم‌جهت 30 کیلومتر بر ثانیه‌ای زمین، کاوشگر را در مدار انتقالی قرار دهند. شش مانور تصحیح مداری در طول مسیر پیش‌بینی شده تا فضاپیما در مسیر مناسب به مریخ نزدیک شود. در سه مانور تصحیح مداری آخر، فضاپیما حدود 2.5 کیلومتر بر ثانیه دیگر به سرعتش می‌افزاید تا بتواند وارد مدار مریخ شود. (برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید).

پس از آن، فضاپیما به درون جو مریخ تغییر مسیر می‌دهد و پس از اصطکاک شدید با جو رقیق این سیاره که از سرعت آن می‌کاهد، به کمک چتر فرود به ارتفاع و سرعت مناسب برای فرود کنترل‌شده می‌رسد. رادارهای کاوشگر، بهترین محل فرود را در دهانه برخوردی گیل شناسایی کرده و مجموعه به آن‌جا هدایت می‌شود. موتورهای فرود جرثقیل روشن شده و در ارتفاع حدود 20 متری از سطح مریخ، روبات کیوریاسیتی با سرعت کمتر از 1 متر بر ثانیه فرود می‌آید. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل این ماموریت است، چرا که نه‌تنها سلامت ابزارهای این کاوشگر را تامین می‌کند، که اولین آزمایش برای سیستم فرود فضاپیماهای سرنشین‌دار آینده است که قرار است انسان را به سلامت بر سطح مریخ فرود آورد. (برای مشاهده اینفوگراف در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

اگر همه این مراحل با موفقیت به پایان رسید، کیوریاسیتی حداقل 98 هفته فرصت خواهد داشت تا ماموریت خود را با استفاده از 10 ابزار علمی به انجام برساند. در روزهای آینده، مطالب مفصل‌تری در مورد این روبات، تجهیزات و ماموریت آن خواهیم نوشت.
5353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    1 1
    چه قدر آپدیت ایول
  • بدون نام IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    18 1
    کاشکی به جای پوشش 24 ساعته ی وال استریت در تمام شبکه های صدا و سیما ، لحظه ی پرتاب این کاوشگر رو زنده از تلویزیون پخش میکردند ، ما چه گناهی کردیم که ماهواره نداریم و نمیتونیم این وقایع رو ببینیم ؟؟ :(
    • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
      2 21
      مرگ بر امريكا
  • بدون نام US ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    11 1
    واقعا باید چقدر ثبات مدیریت در یک کشور وجود داشته باشه تا بشه برنامه های بلند مدت که گاهی اوقات چند دهه طول می کشه را هدایت کرد .
  • بابك IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    10 0
    درود بر دكتر فيروز نادري دانشمند ايراني و مدير تحقيقات منظومه شمسي ناسا كه مديريت تيم طراحي اين مريخ نورد را نيز بر عهده داشتند. زنده باد تمام انسانهايي كه براي اعتلاي دانش بشري تلاش مي‌نمايند.
  • محمد IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۶
    2 3
    چه جوری این قدر از اطلاعات ناسا با خبرید به منم بگید خب.تشکر از این همه آپدیت بودن
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    3 0
    واقعا افسوس که99درصدمون از ما ایرانیها از دنیا بیخبرند فقط بخاطر....
  • رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
    2 1
    درود بر کاوشگران حقیقت . به امید خدا در اینده نزدیک ایران را در کنار این موفقیت های فضایی ببینیم هرچند که ایرانی نیز سهم بزرگی در این موفقیت دارد
  • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    کاش منبع رو هم ذکر می کردین