کتاب‌های «سقای آب و ادب، درس هایی از زیارت عاشورا، خورشید از پشت خیزران، در پرتو آذرخش، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا، عاشورا، مظلومیتی مضاعف، فتح خون: روایت محرم و...» از پیشنهادات خبرآنلاین برای مطالعه در ماه محرم است.

کربلا، یک تکه از جغرافیای زمین و عاشورا، یک گوشه از گذشت زمان نیست تا در اوراق تاریخ گم شود و هر از چند گاهی دستی آن را ورق بزند یا شاعری آن را بسراید یا مرثیه خوانی آن را به عزا بنشیند؛ کربلا، نماد همه تاریخ، و عاشورا، آرزوی همه زمان هاست. همه هستی، مخاطب فریاد خاموش شدنی اوست؛ فریادی که هنوز گوش ها را می نوازد و دل ها را می لرزاند.

 

و حالا که پرچم تکیه های اباعبدالله(ع) در هر کوی و برزنی بالا رفته است؛ کاش بیرق آگاهی و دانایی نیز در لابه لای صدای این همه سنج و زنجیر و طبل گم نشود و «بال احساس» بر حماسه عقل و عشق حسین(ع) غلبه نکند! و چه زیباتر اگر هیئت های عزاداری و نهادهای مسئول، در این ماه، خیمه کتاب برپا کنند و دانه های آگاهی را در دل دریای محبت و معرفت مردم در محرم، بکارند. خبرآنلاین لیست پیشنهادی کوچکی برای مطالعه کاربران محترم خود در این ماه عزیز گزینش کرده؛ مجموعه ای جمع و جور که ادعای جامعیت ندارد اما مطالعه‌اش برای این اوقات مفید است و خود به خود، گاه یک منبر شریف و بامعرفت!

 

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب ها‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب ها را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه ارسال پستی، می توانند تلفنی سفارش کتاب دهند.

 

نام کتاب

نویسنده/ مترجم

ناشر

قیمت (تومان)

درباره کتاب

سقای آب و ادب

سید مهدی شجاعی

نیستان

7000

اثر شامل ده فصل است: عباسِ علی. عباسِ ام‌البنین. عباسِ عباس. عباسِ سکینه. عباسِ مواسات. عباسِ زینب. عباسِ ادب. عباسِ حسین. عباسِ فرشتگان. عباسِ فاطمه. در هر فصل رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده می‌شود و در حرکتی سیال، راویان جای به هم می‌دهند و شکست‌ها به سرعت خوانش می‌افزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن می‌کند.

درس هایی از زیارت عاشورا

جواد محدثی

بوستان کتاب

9800

زیارت عاشورا، منشور ولایى شیعه و پیمان‏نامه پیروان اهل‏بیت با عترت پیامبر و شهداى کربلا و سیدالشهدا و ابراز تولّى و تبرّى و اعلام همبستگى با خطّ نورانى اهل‏بیت(ع) است و بر خواندن مداوم و هر روزه آن از سوى امامان تأکید شده است.

عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه

مرضیه محمدزاده

مجتمع فرهنگی عاشورا

15000

این پژوهش پاسخی به این سوال است که: «چگونه یک نهضت و یا یک فرد می‌تواند به فرهنگ و نماد شخصیت یک ملت تبدیل شود و این همان کاری است که نهضت خونبار کربلا و شخص حسین‌بن علی(ع) با فرهنگ و ملت ایران انجام داده‌اند...»

قصه کربلا(کتاب صوتی)

مهدی قزلی

مؤسسه فرهنگی عماد

8000

تفاوت این مجموعه با دیگر کتاب‌های صوتی در آن است که روش روایت از حالت یک کتاب ساده شنیداری به مجموعه‌ای داستانی، با جلوه‌های صوتی تغییر کرده است.

امام حسین(ع) و عاشورا

آیت الله شیخ عباس محفوظی

نورالنور

7200

این اثر قسمتی از بحث ها و سخنرانی های نویسنده از سال های گذشته به مناسب های مختلف به صورت مکتوب ارائه شده است. کتاب از سه بخش اصلی تشکیل شده که شامل: «طلوع نور»، «عاشورا و زمینه های آن» و «یاران فداکار امام حسین(ع)» است.

اشک باید رازدار باشد

مرتضی مفیدنژاد

میراث اهل قلم

1000

در برگیرنده گزیده‌ای از بیانات رهبر فرزانه انقلاب پیرامون "محرم الحرام و نهضت عاشورای حسینی" که بین سالهای 1361 تا 1385 و در جمع های مختلف مبلغان دینی، مداحان اهل بیت(ع)، واعظان و خطیبان و قشرهای مختلف مردم ایراد شده است.

امام حسین (ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت

علامه محمدتقی جعفری

موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری

7500

مطالب کتاب در اصل دست نوشته‌ها و متن سخنرانی‌های علامه جعفری درباره سیدالشهداست که  مباحثی از این دست را شامل می‌شود: امام حسین شهید فرهنگ پیش‌رو انسانیت، شهادت و ابعاد آن، اصول پنج گانه مربوط به  قدرت و حق و باطل، دو رکن اساسی شخصیت‌های سازنده فرهنگ پیش‌رو انسانیت، معاویه کیست و کارنامه او چیست.

پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام حسین

سید جعفر شهیدی

دفتر نشر فرهنگ اسلامی

3000

در این کتاب نویسنده بر آن است وقایع تاریخی مربوط به قیام امام حسین(ع) را از زمان ظهور اسلام تا پس از شهادت ذیل موضوعات گوناگون شرح و بررسی کند. برخی از موضوعات کتاب بدین قرار است: ظهور اسلام در مکه، مسلمانان صدر اسلام، وقایع تاریخی، تازه مسلمانان، حکومت عثمانی، وضعیت اجتماعی مسلمانان، مرگ معاویه و حکومت یزید، حرکت امام از مکه به عراق،  واقعه کربلا و اتفاقات بعد از آن همچون قتل مختار و آشوب درعراق.

تاملی در نهضت عاشورا

رسول جعفریان

انصاریان

3000

پژوهشی درباره چگونگی شکل‌گیری، تبعات، تحریفات و شعایر نهضت عاشورا است که نویسنده در آغاز متون کهن تاریخی مربوط به این نهضت را  معرفی می‌کند. در اثنای کتاب "زمینه‌های قیام کربلا"، "اربعین امام حسین"، "حکمت شهادت امام حسین"، "آغاز نهضت امام حسین" بررسی شده است.

چهل روز عاشقانه

محمدرضا سنگری

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

2000

دکتر محمد رضا سنگری در این کتاب ضمن  بیان شداید و مصایب وارده بر خاندان مظلوم حضرت سیدالشهدا ـ طی این چهل روز ـ زبان حال  هر یک از بازماندگان نهضت عاشورا را بیان کرده است.

خورشید از پشت خیزران

احمد عزیزی

سروش

2500

احمد عزیزی علاوه بر شعر در نثر هم قلم فوق العاده‌ای دارد و خورشید پشت خیزران روایت ادبی واقعه دهمین روز محرم است.

شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی

آیت الله عبدالله جوادی‌آملی

اسراء

3500

کتاب حاضر طی دو بخش سامان یافته است. بخش نخست شامل کلیاتی در خصوص زندگی، سیره، فضایل و کرامات حسین بن علی است و بخش دوم به وقایع و حوادث نهضت عاشورای حسینی اختصاص یافته است.

پدر، عشق و پسر

سید مهدی شجاعی

نیستان

3000

در این کتاب فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه‌ اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر (ع) است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشکل از 10 مجلس است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) را روایت می‌کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد.

سخنان حسین بن علی (ع) از مدینه تا کربلا

آیت الله محمد صادق نجمی

بوستان کتاب

6300

بى تردید یکی از مهم‏ترین راه های شناخت قیام عاشورا، مطالعه سخنانى است که حسین‏بن على (ع) از مدینه تا کربلا، ایراد فرموده و در ضمن آنها فلسفه قیام و بسیارى از مسائل دیگر را به روشنى تشریح کرده است. این سخنان حضرت، در منابع گوناگون تاریخى پراکنده و مطالعه آنها براى همه میسور نبود تا این که نویسنده کتاب حاضر، همه آن کلمات و سخنان را از منابع دست اول تاریخى، در یک‏جا گردآورد و گنجینه‏اى از معارفِ دینى، سیاسى و تاریخى را به آسانى در اختیار گذاشته است.

فتح خون: روایت محرم

شهید سید مرتضی آوینی

ساقی

3500

کنار نام کتاب نوشته اند روایت محرم. روایتی به قلم سید شهیدان اهل قلم. هشتمین کتاب از مجموعه آثار شهید آوینی است که در محرم سال 1366 نوشته شده است. ده فصل تکان‌دهنده در 133صفحه. تک جمله‌هایی که از روضه‌خوانیهای عاشورایی سید مرتضی خوانده‌ای یا شنیده‌ای همه از این کتاب است.

در سوگ امیر آزادی

جعفربن‌محمد ابن‌نما/علی کرمی

حاذق

7000

این کتاب ترجمه مقتلی مشهور به نام "مثیر الاحزان" است. مقتلی که گذار هر محقق عاشورا پژوهی خواه نا خواه و لاجرم به آن می‌افتد.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =