در حالی که سه شنبه این هفته کمیسیون امنیت ملی روابط ایران با آژانس را بررسی می کند، وزیر امور خارجه در جدی ترین اظهار نظر خود بر تداوم رابطه ایران با آژانس و شخص آمانو تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین،بعد از گزارش یوکیا آمانو بود که رئیس مجلس در نشست علنی مجلس خواستار  باز تعریف روابط با آژانس شد و کمیسیون امنی ملی را مامور بررسی این موضوع کرد. اما وزیر امور خارجه بر تداوم رابطه ایران با آژانس و شخص آمانو تاکید دارد و می گوید:« تلاش ما این است که روابط خوب خود را با آمانو حفظ کنیم. ما آژانس را تنها مرجع قانونی برای فعالیت‌های هسته‌یی کشورهای عضو می‌دانیم و نمی‌خواهیم خدشه‌ای به اعتبار آن وارد شود، بی‌اعتباری آژانس خلائی در رابطه با عدم اشاعه ایجاد می‌کند و آن را به خطر می‌اندازد، تلاش ما پابرجا ماندن اعتبار آژانس است و امیدواریم آقای آمانو این حسن نیت ایران را درک کند و این‌که ایران علی رغم تمام فشارها و بی‌انصافی‌ها تلاش می‌کند که اعتبار آژانس مخدوش نشود. »

 علی‌اکبر صالحی روز یکشنبه بعد از جلسه هیات دولت درباره گزارش آمانو گفت: این اسناد قبلا هم به گونه‌ای دیگر منتشر شده بود، حالا ممکن است چند سند هم در ظاهر از دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی سایر کشورها به آن‌ها داده باشند، حالا آمدند و مطرح کردند ولی چیزی عایدشان نشد. جنبش عدم تعهد هم هشدارهایی در این زمینه به جناب آقای آمانو داده بود.

دیگر اظهارات وی به شرح زیر است:

 

*آمانو راجع به یک کشور اسنادی منتشر کرده است در حالی که هیچ ضابطه‌ای در مقررات آژانس وجود ندارد که بر اساس آن آژانس علیه کشوری اسنادی منتشر کند و در تاریخچه آژانس چنین چیزی وجود ندارد.

* آن‌ها دو اشتباه مرتکب شدند؛ اول اسناد بی‌اعتباری را منتشر کردند و دوم این‌که اسنادشان بی‌اعتبار است. رییس آژانس تحت فشار دولت‌های غربی این کار را کرده است و در آینده متوجه اشتباهش می‌شود، حتی مجموعه افراد فعال در آژانس راغب به این کار نبوده‌اند.

*در آینده می‌بینیم که آژانس رویه خود را نسبت به ایران تعدیل خواهد کرد و راه دیگری ندارد و ما آماده هستیم که با آژانس بیش از پیش همکاری کنیم به شرط این‌که آژانس رویکرد خود را تعدیل کند و در چارچوب اساسنامه و مقررات پادمان عمل کند. در این صورت آمادگی همکاری کما فی‌السابق و حتی فراتر از آن را داریم.

* صدور این قطعنامه هیچ اثری نداشت و تمام آن تهدیدهایی که آژانس می‌کرد، رو شد. بیانیه جنبش عدم تعهد و موضع‌گیری برخی کشورهای بزرگ دنیا هم گزارش آژانس را زیر سوال برد. این گذشت، ما این را هم به فال نیک می‌گیریم تا آژانس رفتار خود را اصلاح کند و رفتاری منصفانه و بدون سمت‌گیری در رابطه با اعضایش داشته باشد.

/212212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۳۰
    12 3
    در حال حاضر بهترين گزينه همين تقويت ديپلماسي است، آرزوي موفقيت براي اين وزير محترم داريم