هفته نامه آسمان در گفت​وگو با هوشنگ امیر احمدی رییس شورای آمریکاییان – ایرانیان نوشت:

  • چند اتفاق خوب در روابط ایران و آمریکا پیش آمد.سفر آقای احمدی نژاد به نیویورک همزمان شد با آزاد شدن دو آمریکایی.
  • فرماندهی آمریکا در خاورمیانه پیشنهاد داد که بین ایران و آمریکا یک خط ارتباطی اورژانس ایجاد شود تا احتمال برخورد تصادفی بین ناوگان های ایران و آمریکا در خلیج فارس کم شود.آقای احمدی نژاد نظر مثبت ابراز کرد.
  • در همین دوره بود که وزیر امورخارجه روسیه هم طرح معروف به پیشنهاد لاوروف را به جلو می برد و با آمریکا و ایران هم در این رابطه به توافق هایی رسید.این طرح یک راه حل تدریجی را پیشنهاد می کرد که ایران به تدریج به سوالات و نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ می داد و آمریکا و یارانش هم به تدریج از مقدار و شدت تحریم ها می کاستند. ایران به این طرح پاسخ مثبت داد و حتی حاضر شد که معاهده الحاقی و کد معروف 301 را هم بپذیرد. آمریکا هم با چارچوب کلی طرح موافق بود ولی روی جزئیات آن شروع به چانه زنی با روس ها کردند. به نظر می رسید سر انجام راه حلی پیدا شده باشد.
  • ایران و آمریکا داشتند روی مساله افغانستان هم مذاکراتی می کرد که نتیجه اش کنفرانس اخیر در ترکیه بود و قرار است در بن آلمان هم با هم نشستی داشته باشند.
  • این طرح (سناریوی ترور سفیر عربستان در آمریکا) را موساد اسراییل پیاده کرد. طرح لاوروف اسرائیلی ها را به شدت نگران کرده بود که نکند ایران و آمریکا به توافقی روی غنی سازی اورانیوم برسند که مبنی بر آن ایران بتواند به غنی سازی ادامه دهد. اسراییل با هر نوع و اندازه از غنی سازی مخالف است. در همین حال هم از مدت ها پیش مشکل تروریسم در رابطه ایران و آمریکا در حال فراموشی بودو تحت شعاع غنی سازی قرار گرفته بود. اسراییلی ها طرح ترور سفیر عربستان را پیاده کردند که موضوع تروریسم به رابطه برگردد و عمده شود و جلوی حرکت مثبت احتمالی در سازش روی غنی سازی را بگیرند.
  • سیاست اوباما روی دو پایه ایستاده است: تحریم های بیشتر و روابط عمومی با مردم ایران. اسراییلی ها خوشحال خواهند شد اگر جمهوری اسلامی سرنگون شود اما مشکل آنها با سرنگونی نیز حل نمی شود. آن ها می خواهد قدرت ایران را نابود کنند.
  • شورا (شورای آمریکاییان-ایرانیان) دائما با آمریکایی ها در تماس است. همین چند وقت پیش من پیامی را به ایران منتقل کردم که در آن آمریکایی ها خواهان امضای یک توافقنامه بودند که بر اساس آن جلوی برخورد حادثه ای بین نیروهای ایران و آمریکا در خلیج فارس گرفته شود. نظیر این قرار داد را آمریکایی ها با شوروی سابق داشتند. پیام از سوی فرماندهی نیورهای آمریکا در خلیج فارس به من داده شد. البته آن فرماندهی بدون اجازه رییس جمهور نمی توانست این کار را بکند. به هر حال آن پیشنهاد از طرف ایران رد شد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =