۰ نفر
۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵

هفته کتاب که می‌رسد آمارهای فراوانی درباره کتاب و کتابخوانی از سوی مسئولان ارائه می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، در یکی دو سال اخیر درباره سرانه مطالعه در ایران سخنان بسیاری گفته شده، اما این سخنان کمتر به پشتوانه‌ای تحقیقی و پژوهشی استوار بوده است.

حتی سخنانی که اخیرا رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره دو نظرسنجی اخیرش در زمینه کتابخوانی ارائه شده، مشخص نیست که بر اساس چه معیارها و ملاک‌هایی است و ریز پرسش‌ها و نتایج تحقیقات آن‌ها در اختیار عموم قرار نگرفته است.

به همین دلیل ما نمی‌دانیم این آمار مطالعه مربوط به سال است یا ماه یا هفته و روز؟ از رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تا رئیس کتابخانه ملی و دست‌اندرکاران وزارت ارشاد هر کدام آمار و ارقامی را درباره میزان سرانه مطالعه در ایران ارائه‌ دادند اما نگفته‌اند این آمار بر اساس چه متر و معیار یا پژوهشی به دست آمده است.

اگرچه ماجرای آمار مختلف از یک موضوع در دولت کنونی به یک سنت تبدیل شده است و ما مرکز و مرجعی خاص در این زمینه را نمی‌توانیم پیدا کنیم، اما به نظر می‌رسد پرسش اساسی درباره آمار مطالعه باید بر این نکته تمرکز کند که آمارهایی که ارائه می‌شود، ‌بر چه تحقیق و پژوهش میدانی استوار است.

متن کامل این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید.

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسی IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۰
    0 0
    به خبر خودتان در مورد پاکستان نگاه کنید که در آنجا 27% مردم هر روز کتاب میخوانند و آمار هم معتبر است حتی از روستاها هم گرفته شده.به هر حال با توجه به نقش بسیار زیاد رسانه های دیجیتال و ما که اصولا تنبل و کتاب گریز هستیم اما ..اما در یکی از بیسواد ترین کشورهای دنیا هم وقتی نوشتن آزاد باشد کمی فقط کمی مسلما کتابخوانی بیشتر است