ژاپنی‌ها برای کاهش آلودگی رادیواکتیو نیروگاه دای‌ایچیفوکوشیما تلاش می‌کنند. داوطلبانی از هیروشیما و نیروگاه‌های قدیمی آمده‌اند و شهروندان برای پاکسازی خاک، آب و کلاس‌های درس بی‌وقفه کار می‌کنند.

محبوبه عمیدی: زلزله و سونامی اسفند سال گذشته که به خرابی‌های قابل‌توجهی در تأسیسات هسته‌ای دای‌ایچی فوکوشیما منجر شد، دومین آلودگی هسته‌ای بزرگ جهان را پس از فاجعه انفجار نیروگاه چرنوبیل اوکراین در سال 1986 / 1365 که تنها فاجعه اتمی غیرنظامی شناخته شده است، رقم زد. میزان مواد رادیواکتیوی که طی انفجارهای شیمیایی و نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه فوکوشیما در سطح منطقه پخش شد، 10درصد مواد رادیواکتیو منتشرشده توسط حادثه چرنوبیل محاسبه شده است. با این حال، ابتکار عمل ژاپنی‌ها در مهار بحران، اطلاع‌رسانی به‌موقع و کمک‌های جهانی ابعاد این حادثه را به شدت کاهش داده است. نشنال‌جئوگرافیک در گزارشی به تلاش مردم این کشور را برای پاکسازی و بازسازی فوکوشیما و مشکلات متعددی که پیش رو دارند، پرداخته است.

 

بررسی میزان آسیب‌دیدگی یک رآکتور
بیش از 8 ماه است که ژاپن با ویرانی رآکتورها، حجم عظیم آب و خاک آلوده، جمعیت بی‌خانمان و خطرات احتمالی که این راکتورهای به‌ ظاهر خاموش هنوز می‌توانند برای منطقه داشته باشند، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. تیمی از کارشناسان پوشیده در لباس‌های محافظ که در این تصویر می‌بینید، مهرماه گذشته از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور اعزام شد تا شرایط را در فوکوشیما بررسی کند. در حالی که دولت و شرکت تپکو – شرکت تأمین نیروی برق توکیو – دائما توسط گروه‌های اجتماعی و شهروندان تحت فشار هستند که تلاش بیشتری را برای ترمیم خرابی‌ها به کار بگیرند، این تیم به ژاپن هشدار داده از محافظه‌کاری بیش از حد در انتخاب کارشناسان و نیروها برای پاکسازی منطقه خودداری کند.
بیش از 80هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند و منطقه تا شعاع 20 کیلومتری تخلیه شده است. کارشناسان معتقدند شرایط راکتورها به ثبات رسیده اما ممکن است اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای رخ دهد. به عنوان مثال دو هفته گذشته کارگران در واحد 2 رآکتور مواد رادیواکتیوی کشف کردند که از افزایش واکنش‌های هسته‌ای خبر می‌داد. اقدامات اولیه برای کاهش احتمال انفجار (مانند تزریق آب محتوی بورون) انجام گرفت اما کارشناسان در مراحل بعد نشان دادند این مواد حاصل از واپاشی‌های رادیواکتیو آلودگی‌های موجود بوده و واکنش هسته‌ای جدیدی رخ نداده است.

ده‌هاهزار مترمکعب آب آلوده
آب‌های برجامانده از سونامی، مقادیر فراوان آب که برای خنک‌کردن رآکتورها به درون آنها تزریق شده و بارانی که طی 8 ماه گذشته باریده، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی کارشناسان تپکو را رقم زده است.
ده‌هاهزار تن‌ آب آلوده در رآکتور و ساختمان توربین‌ها جمع شده و این شرکت بیش از 10هزار تن از آب آلوده را به دریا سرازیر کرده است. از خردادماه گذشته عملیات پاک‌سازی آب آغاز شده اما هنوز نگرانی‌هایی در مورد توانایی شرکت تپکو برای حل این معضل وجود دارد و از سوی دیگر؛ نیاز به حذف نمک از آب برای کاهش خوردگی تأسیسات و سیستم‌ها این فرایند را هزینه‌بر و وقت‌گیر کرده است.
تلاش برای ضدعفونی و پاکسازی آب شرب آغاز شده اما مردم ژاپن نگران سلامت آب آشامیدنی هستند و هنوز حجم عظیمی از آب نیازمند پاک سازی در مناطق گوناگون وجود دارد.

نیروهای داوطلبی که از هیروشیما آمده‌اند
داوطلبانی از هیروشیما - اولین شهر ویران شده توسط بمباران اتمی – به فوکوشیما آمده‌اند تا در بازسازی ویرانی‌های حاصل از خرابی هسته‌ای در زمان صلح به هموطنان‌شان کمک کنند. آنها را در این تصویر در حال پاکسازی یک قایق ماهی‌گیری می‌بینید. این گروه از مردادماه گذشته تشکیل شده و شامل کارگران نیروگاه هسته‌ای سابق شهر و بازماندگان بمباران اتمی سال 1945 / 1324 هیروشیما توسط ایالات متحده آمریکا است. آنها می‌دانند پاکسازی این شهر و بازسازی آن به چندین سال زمان نیاز دارد اما می‌گویند هر روز قدم تازه‌ای برای رسیدن به این هدف نهایی برمی‌دارند.
همزمان با آنها و دیگر گروه‌های امداد، کارشناسان تپکو برای حذف موانع از سر راه ربات‌هایی که وظیفه بازرسی رآکتورهای آسیب‌دیده و بررسی شرایط دما و محیط را به عهده دارند، تلاش می‌کنند.

 

هشیار، حتی هنگام برگزاری بازی‌ها
این تصویر مردی را نشان می‌دهد که سطح آلودگی زمین بیس‌بال دبیرستانی در 60 کیلومتری نیروگاه هسته‌ای آسیب‌دیده را اندازه‌گیری می‌کند. تعدادی از مناطقی که دور از نیروگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند، سطح تشعشعی بالاتر از حد مجاز جهانی را نشان داده‌اند.
به عنوان مثال، ایستگاهی حدود 32 کیلومتری شمال‌غربی نیروگاه در روزهای دهم و یازدهم آبان‌ماه، تشعشعی معادل 300 میکروسیورت را نشان داده است. این رقم نسبت به ماه‌های قبل کاهش پیدا کرده اما هنوز میزان آن از زمانی که اشعه ایکس به قفسه‌سینه فرد تابیده می‌شود، بیشتر است و می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در بزرگسالان بالا ببرد. به همین دلیل از مردم منطقه خواسته شده آمادگی ترک شهر را داشته باشند.
نکته دیگر رفتار غیرقابل پیش‌بینی ایزوتوپ‌ها و تغییر مناطق در خطر در طول زمان است. در حال حاضر برای درک بهتر شرایط و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی این شهروندان است که کارشناسان به شکل دائمی شرایط تشعشعی را کنترل می‌کنند. از سوی دیگر سیستم لحظه‌ای و آنلاین برای دسترسی به شرایط تشعشعی مناطق گوناگون ایجاد شده است.
با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از ساکنان مناطق اطراف نیروگاه به داده‌هایی که توسط دولت اعلام می‌شوند، اعتماد ندارند و حاضر به بازگشت به خانه‌های خود نیستند.

14میلیارد دلار برای پاکسازی خاک
این حفاری برای پاکسازی خاک پارکی در منطقه فوکوشیما انجام می‌گیرد. وزارت محیط‌زیست ژاپن بودجه‌ای 14میلیارد دلاری را در سال مالی جاری برای پاکسازی خاک فوکوشیما پیش‌بینی کرده است. محققان دانشگاه کیوتو می‌گویند بیش از 51,800 هکتار خاک منطقه آلوده شده که پاکسازی آن به بودجه‌ای بیش از 13میلیارد دلار نیاز خواهد داشت.
ایزوتوپ سزیوم 137 به دلیل نیمه‌عمر 30 ساله‌اش، عامل اصلی نگرانی کارشناسان است. مؤسسه فناوری توکیو تلاش کرده روشی را ابداع کند که امکان تبدیل این ایزوتوپ به اکسیدسزیم را فراهم کند. نگهداری از اکسیدسزیم یا انهدام آن به مراتب ساده‌تر است.

حل معضل زباله‌های آلوده
در این تصویر لباس‌هایی حفاظتی را می‌بینید که پس از استفاده و آلودگی به مواد رادیواکتیو در زمین فوتبالی که به یکی از مراکز پاکسازی تبدیل شده، انباشته شده‌اند. دولت ژاپن مسئولیت دفن و از بین بردن این پسماندها را که آلوده به سزیم هستند و در خاکستر آن درصد قابل‌توجهی از این ماده وجود خواهد داشت، به عهده گرفته است.
چنین خاکستری با مواد رادیواکتیو چشمگیر در حال حاضر در 42 سایت در توکیو و فوکوشیما وجود دارد. یکی از سایت‌ها در 282 کیلومتری جنوب فوکوشیما به دلیل تولید خاکستر با میزان قابل‌توجه سزیوم رادیواکتیو تعطیل شده است.
مسئولان دولتی می‌گویند طی سه سال آینده یک انبار موقت نگهداری ضایعات رادیو اکتیو به گنجایش 15 تا 28میلیون مترمکعب احداث خواهند کرد تا خاک، خاکستر و مواد رادیواکتیو تا 30 سال آینده در آن نگهداری شده و سپس به محل معدوم‌سازی منتقل شود.
نگرانی از آلودگی منطقه و گسترش مواد رادیواکتیو باعث شده کارشناسان آژانس انرژی اتمی از ژاپن بخواهند محافظه‌کاری را کنار بگذارد و نیروهای متخصص بیشتری را به کار بگیرد.

کشاورزی در زمین‌های فوکوشیما
داوطلبان دارند تلاش می‌کنند خاک باغچه‌ای در منطقه فوکوشیما را پاکسازی کنند. این ناحیه چهارمین قطب کشاورزی کشور ژاپن است و بخش بزرگی از میوه، سبزیجات، تنباکو و ابریشم خام کشور در آن تولید می‌شود. با این حال آلودگی نمونه‌هایی از ماهی، قارچ‌ و گوشت فوکوشیما باعث شده غیرقابل استفاده اعلام شوند. به تازگی مصرف سبزیجات برگ‌دار و شلغم‌ تولید شده در این منطقه هم مانند چای و گوشت گاو ممنوع شده است.
کارشناسان امیدوارند سطح آلودگی به مواد رادیواکتیو ظرف 2 سال آینده تا 50درصد کاهش پیدا کند. در فصل آینده برنج به صورت آزمایشی کشت خواهد شد، نتایج اولیه نشان می‌دهند بعضی از محصولات سزیم کمتری جذب می‌کنند.
مسئله دیگری که باید بررسی شود، فرسایش خاک و احتمال نشت مواد رادیواکتیو از دامنه کوه‌ها به مزارع و شالیزارها و حتی رودخانه‌ها است.

 

کلاس‌های درس امن
در این تصویر معلمان و والدینی را می‌بینید که برای پاکسازی مدارس تلاش می‌کنند. این دبستان و چهار مدرسه دیگر در منطقه از مهرماه بازگشایی شده‌اند. آنها در فاصله 18 تا 24 کیلومتری نیروگاه قرار دارند. برای کاهش احتمال در معرض تشعشع قرار گرفتن کودکان از والدین آنها خواسته شده فرزندانشان را با خودرو به مدرسه بیاورند و از پیاده‌روی اجتناب کنند. با تمام این تلاش‌ها حداقل یک دهه طول می‌کشد تا عوارض احتمالی فاجعه رخ داده در نسل آتی خود را نشان دهد.
53272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    9 0
    خدا كمكشون باشه. مردم به اين صبر و حوصله نيس والا