۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۰

هفته نامه سلامت نوشت:

تب زیبایی خیلی وقت است که دیگر فروکش نمی‌کند و روز‌به‌روز هم بالاتر می‌رود. صفحات مجله‌ها و روزنامه‌ها پر شده از تبلیغات جورواجوری که هر کدام سودای زیباتر شدن را در سر خواننده می‌پرورانند. تب زیبایی برخی را آنقدر دچار کرده که برای چند سانت بلند‌قدتر شدن، در دام سود جویان می‌افتند. «امتحانش که ضرر ندارد!» همین جمله خیلی‌ها را وسوسه می‌کند تا برای آنکه قامت بلند‌تری داشته باشند، انواع قرص‌ها، ژل، صندل، برچسب‌، کفش و گوشواره افزایش قد را تجربه کنند.

«ژل افزایش قد تا 5 سانتی متر، بدون کوچک‌ترین عوارض... کامل‌ترین و جدید‌ترین روش آموزش تضمینی افزایش قد بدون استفاده از دارو‌های شیمیایی و هورمونی زیان‌آور... دستگاه افزایش قد اورجینال که به صورت صندل تا 15 سانتی‌متر در سنین کمتر از 35 سال باعث افزایش قد می‌شود...»

اینها فقط برخی از آگهی‌هایی است که در این زمینه وجود دارد، در توضیح روش کار دستگاه افزایش قداور جینال آمده است «این دستگاه با ایجاد پالس‌های الکتریکی ضعیفیث، مانند طب سوزنی، اقدام به تحریک اعصاب حساس و مورد نظر محل قرار گرفتن آن (کف پا) می‌کند و به این ترتیب باعث افزایش قد کاربر تا حداکثر 12 تا 15 سانتی متر می‌شود. شیوه کار این دستگاه نوعی فیزیوتراپی برای استخوان‌هاست و با تحریک اعصاب بدون از تنبلی عضلات جلو‌گیری می‌کند و با تحریک عصبی باعث افزایش قد طبیعی می‌شود. قیمت این دستگاه 57 هزار تومان است و هیچگونه عارضه‌ای ندارد.»

این دستگاه‌ها و صندل‌ها و... به ظاهر هیچ عارضه و مشکلی ندارند و می‌توانند آرزوی بلند‌قدتر شدن خیلی‌ها را برآورده کنند، قیمتشان هم آنقدر گران نیست که فقط افراد متمول بتوانند آنها را تهیه کنند اما آیا فقط با تحریک اعصاب بدن، می‌توان چند سانت بلند‌تر شد؟


این تبلیغات فاجعه است!

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در این باره می‌گوید: «بیان این تبلیغات به عنوان مباحث علمی فاجعه است به دلیل آنکه با اتمام سن رشد و بسته شدن صفحات استخوانی، هیچ عاملی (نه دارو، نه کفش و صندل، نه ژل و نه ورزش و نه حتی تغذیه مناسب) نمی‌تواند قد را بلند‌تر کند.»


دکتر غلامعلی عکاشه با بیان اینکه استفاده از آنچه در این آگهی‌ها تبلیغ می‌شود هیچگونه اثری ندارد، ادامه می‌دهد: «جز سرازیر کردن پول به جیب مبلغان این روش‌های غیر علمی، استفاده از آنها سود دیگری نخواهد داشت.» او با تأکید بر اینکه هیچ دارویی برای افزایش قد وجود ندارد، توضیح می‌دهد: «صفحات رشد استخوانی بعد از سن بلوغ بسته می‌شود که در نژاد‌های مختلف، سن بسته شدن این صفحات استخوانی در دختران و پسران متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت بعد از سن 20 سالگی دیگر نمی‌توان با هیچ وسیله و روشی قد افراد را بلند‌تر کرد.»


ایرانی‌ها بلند‌تر شده‌اند

ایرانی‌ها طی 30 سال گذشته، 8 تا 10 سانتی‌متر بلند‌تر شده‌اند. دکتر مرتضی مولوی، فوق تخصص ارتوپدی اطفال با بیان این خبر می‌گوید: این آمار را براساس نمودار افزایش قد از بیمارانی که برای کوتاهی یک پا مراجعه کردند، به دست آوردیم. این نمودار مشخص می‌کند در کودکی که یک اندامش کوتاه‌تر از اندام دیگری است، در سن 16 تا 17 سالگی اندام چه میزان رشد می‌کند و در چه سنی می‌توان عمل جراحی انجام داد.


این نمودار در مورد افراد سالم نیز مصداق دارد و براساس آن می‌توان نتیجه گرفت ایرانی‌ها تا 10 سانتی‌متر بلند‌تر شده‌اند.» این فوق تخصص ارتوپدی اطفال 3 عامل را در افزایش قد مؤثر می‌داند. «ورزش، تغذیه و بهداشت عواملی هستند که به مرور زمان بر رشد قدی افراد تأثیر می‌گذارند. اگر کودکان در سن رشد کمتر بیمار شوند و مجبور نباشند آنتی بیوتیک مصرف کنند (آنتی بیوتیک جذب کلسیم و پروتئین را کم می‌کند)، تغذیه مناسب داشته باشند و ورزش کنند، نسیل بلند قامت‌تر خواهیم داشت.»


دکتر مولوی به افزایش قد در کشور ژاپن اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد:«در سال 1986 تا 1997 به طور متوسط 8 سانتی متر به قدر ژاپنی‌ها اضافه شد به گونه‌ای که الان والیبالیست‌های 2 متری دارند. وضعیت در ایران نیز مشابه کشور ژاپن و متأثر از 3 عامل تغذیه، بهداشت و ورزش است.» وی اعتقاد دارد: «در یک خانواده 6 نفره، معمولاً فرزندانی که وضعیت بهتری از نظر 3 عامل ذکر شده دارند، قد بلند‌تر هستند، بنابراین غیر از عوامل ژنتیکی، عوامل دیگری نیز بر قد افراد تأثیر دارند.»

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =