رئیس مرکز آمار ایران به مردم اطمینان داد اطلاعات اقتصادی و محرمانه آنها در سرشماری امسال، مد نظر ماموران نیست

بار دیگر، مسئولان برگزاری سرشماری به مردم تاکید کرده اند سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90، هیچ ارتباطی با هدفمندی یارانه ها ندارد.
این بار، رئیس مرکز آمار ایران در مازندران از مردم خواسته با سرشماران، همکاری کامل داشته باشند تا اطلاعات و آمار خانواده ها به درستی، جمع آوری شود.
عادل آذر با اظهار اینکه اطلاعات ارائه شده از سوی خانواده ها، محرمانه است، از مردم خواست با ماموران همکاری کنند. به گفته این مقام مسئول، در طرح هدفمندی یارانه ها، اطلاعات اقتصادی ارائه شده از سوی مردم، مبنای کار بود و در آن طرح، میزان توان اقتصادی مردم مورد بررسی قرار می گرفت، ولی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، چنین اطلاعاتی مد نظر نیست.
 

51میلیون سر، شمرده شد
این مقام مسئول در گفتگو با فارس، تاکید کرد بیش از 51 میلیون نفر از نفوس کشور، سرشماری شده اند که حدود 67 درصد از مردم را شامل می شود. انتظار می رود با پایان سرشماری، تعداد مردم ایران از 76 میلیون، افزون شده باشند. هر چند آذر تاکید کرده نتایج نهایی این سرشماری را اردیبهشت سال 91 اعلام خواهد کرد.
عادل آذر بار دیگر به مردم تاکید کرد با سرشماران همکاری کنند زیرا ارائه اطلاعات سرشماری به آنها، مشکلی برای یارانه ها به وجود نمی آورد: "سرشماری نفوس و مسکن اطلاعات عمومی برای خدمات عمومی را مورد بررسی و آمارگیری قرار داده و هیچگونه آمار اطلاعات محرمانه و اقتصادی افراد مد نظر نیست."
 

خانواده های غایب و کمبود دستمزد، مهمترین مشکل سرشماران
آمارهای اخذ شده از مردم نشان می دهد ده درصد از خانواده ها، هنگام حضور ماموران، در منزل نبوده اند. به گفته رئیس مرکز آمار ایران، هر چند این مسئله، "عادی" است، ولی یکی از مهمترین مشکل برای سرشماری به شمار می رود.
وی یادآور شد: "مهم‌ترین مشکل در اجرایی شدن این سرشماری تعداد غایبان است که این مسئله عادی است چراکه افراد بنابر شرایط شغلی ممکن است در زمان‌های تعیین شده ما در منازل نباشند که ماموران برای چند بار مراجعه می‌کند. "
رئیس مرکز آمار ایران خاطر نشان کرد: "مشارکت مردم در طرح سرشماری امسال بسیار خوب بوده و 10 درصد خانوارهای ما تا کنون غایب بوده‌اند که طبیعت سرشماری است که با مراجعه ماموران تا 22 آبان ماه آمارگیری می‌شوند و جای نگرانی نیست. "
از سوی دیگر، این مقام مسئول به دستمزد اندک سرشماران نیز پرداخته و گفته که پول داده شده به ماموران، "حق الزحمه" نیست، بلکه "حق القدم" است.
عادل آذر با اعلام اینکه در کشورهای دیگر، مبلغ و اعتباری برای سرشماری در نظر گرفته نمی‌شود از انجام داوطلبانه سرشماری توسط مردم خبر داد و گفت: "مبالغ در نظر گرفته شده براساس مصوبه هیئت دولت است و ما هیچ دخل و تصرفی در آن نداریم. "
گفته می شود برای تکمیل هر فرم خانوار، به سرشماران، یک هزار تومان، پرداخت می شود و هر مامور سرشماری به طور متوسط، 20 دقیقه زمان را صرف تکمیل این فرم می کند. هر چند در برخی از خانواده های پرجمعیت، این زمان، بیشتر ارزیابی شده است.
عادل آذر در پایان سخنانش به ماموران سرشماری دلخوشی داد که "ارزش کار ماموران و شرکت‌کنندگان در این طرح بسیار بالاست و مبالغی که ما برای آنان در نظر گرفته‌ایم تنها حق‌القدم آنهاست و حق‌الزحمه آنان نیست."
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =