۴۸ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۲

روزنامه شرق نوشت:

پس از قتل مرد افغان و بازداشت قاتل او، دختران افغان که به‌عنوان اولیای دم در دادگاه حاضر شده‌ بودند، مدعی شدند سال‌های طولانی مورد آزار جنسی پدرشان قرار گرفتند و به همین دلیل از قاتل او شکایتی ندارند.

این دختران وقتی در جایگاه حاضر شدند تا شکایت خود علیه متهمان را مطرح کنند به جای اعلام شکایت جزییات زندگی پردردشان را توضیح دادند و گفتند چطور به‌عنوان یک فرد بی‌هویت از ابتدای تولدشان در ایران زندگی کردند و حتی جرات شکایت از پدرشان را نداشتند.
در ابتدای جلسه محاکمه شفیعی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و در توضیح کیفر‌خواست به قضات شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران گفت: جسد مردی به نام حیدر حدودا 40 ساله روز 23 بهمن سال گذشته در حاشیه بزرگراه آزادگان پیدا شد. ماموران متوجه شدند جسد متعلق به مردی افغان است؛ آنها با آثار برجای‌مانده در محل حادثه توانستند اولیای‌ دم را شناسایی کنند و مشخص شد آنها در جریان قتل حیدر بودند و خودشان موضوع را به پلیس گزارش ندادند. بررسی‌ها نشان داد حیدر توسط چهار مرد به نام‌های رضا‌‌، علی، عباس، رسول و همسر حیدر به نام شکیلا به قتل رسیده ‌است. پلیس متوجه شد شکیلا آن روز در خانه خواهرش بوده و با همکاری پسران خواهرش و داماد او، حیدر را به قتل رسانده‌اند.
نماینده دادستان ادامه داد: «متهمان بعد از شناسایی از سوی پلیس بازداشت شدند و در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کردند. آنها جزییات را شرح دادند و صحنه قتل نیز بازسازی شد.»

 

دختران چه گفتند
در ادامه دختران مقتول یک به یک در جایگاه حاضر شدند؛ آنها که هیچ‌کدام اوراق هویتی و سواد ندارند به جای شکایت از قاتلان پدرشان از زندگی پردرد خود و ظلمی که در سال‌های زندگی‌شان بر آنها رفته ‌بود گفتند.
اولین دختری که در جایگاه حاضر شد سحر 27ساله ‌بود او گفت: اگر پدرم کشته ‌شد به خاطر کارهای خودش بود؛ او خیلی ما را اذیت می‌کرد و به ناموس همه چشم داشت، او به هیچ ‌چیز اعتقاد نداشت و هیچ‌کس را دوست نداشت. ما هم جایی را نداشتیم که شکایت کنیم و کسی را نداشتیم که از ما حمایت کند. قبل از اینکه ازدواج کنم، پدرم شب‌ها به سراغم می‌آمد و آزارم می‌داد، بچه ‌بودم و نمی‌دانستم باید چه کنم. بعد که ازدواج کردم از دست پدرم راحت شدم او خیلی آدم بدی بود و به خاطر بدی‌های خودش کشته‌ شد. به همین دلیل هم نمی‌خواهم قاتلانش مجازات شوند.
سپس عزیزه دختر 17 ساله در جایگاه حاضر شد؛ او که بیشترین آزار را از سوی پدرش دیده‌ بود گفت: وقتی که بچه ‌بودم پدرم شب‌ها به سراغم می‌آمد و اذیتم می‌کرد، وقتی ازدواج کردم بارها مورد آزار جنسی پدرمان قرار گرفته بودم. البته من تنها قربانی پدرم نبودم خواهرانم و حتی برادر 12ساله‌ام هم از دست او در امان نبودند. خیلی بچه‌ بودم و نمی‌دانستم باید چه کنم؛ به‌خصوص اینکه پدرم مردی عصبانی بود و خیلی ما را کتک می‌زد. تنها حامی ما مادرم بود، او خودش را جلوی پدرم می‌انداخت تا وقتی پدرم کتک می‌زد آسیب کمتری به ما برسد. شب‌ها هم سعی می‌کرد پدرم را در اتاق پیش خودش نگه دارد. از دست پدرم عاصی شده‌ بودیم زندگی برایمان سیاه ‌بود. 12ساله بودم که پدرم در قبال گرفتن مبلغی پول من را شوهر داد. یک سال بعد بچه‌ای به دنیا آوردم و پدرم زیر پای شوهرم نشست تا مرا طلاق دهد. بالاخره طلاقم را گرفت و دوباره به خانه پدرم برگشتم. در یک خیاطی چرخکار بودم و کار می‌کردم. دوباره آزارهای پدرم شروع شده بود، خسته‌ به خانه می‌رسیدم و وقتی می‌خواستم بخوابم پدرم به سراغم می‌آمد و آزارهایش را شروع می‌کرد. من که بزرگ شده ‌بودم می‌دانستم باید مقاومت کنم. فریاد می‌زدم و با پدرم دعوا می‌کردم، او کتکم می‌زد می‌گفت باید به حرفش گوش کنم اما من مقاومت می‌کردم و او با کمربند دنبالم می‌کرد. مادرم خودش را جلو می‌انداخت که من آسیب نبینم. گاهی تا صبح من را کتک می‌زد.
عزیزه‌ ادامه داد: بعضی وقت‌ها پدرم از من پول می‌خواست و می‌گفت باید با مردان غریبه رابطه برقرار کنم؛ خودش چند پیرمرد را که از دوستانش بود به خانه می‌آورد و از من می‌خواست با آنها رابطه داشته باشم اما من مقاومت می‌کردم، او چندین بار من را به خاطر این مقاومت‌ها با پایپ سوزاند. هر روز صبح سر کار می‌رفتم و چند ساعتی روی میز کارم می‌خوابیدم. چون پدرم شب‌ها یا سراغ خودم می‌آمد یا سراغ ثریا خواهر 8 ساله‌ام می‌رفت یا برادر 12 ساله‌ام را آزار می‌داد. آنها نمی‌دانستند چطور باید از خودشان دفاع کنند. هر وقت صدای فریاد ثریا یا برادرم علی را می‌شنیدم از خواب می‌پریدم و برای کمک به سمت آنها می‌رفتم. چون هیچ اوراق هویتی هم نداشتیم کسی به حرف‌مان گوش نمی‌کرد. فقط مادرم بود که از ما دفاع می‌کرد.
زن 17ساله سپس آثار سوختگی روی دستانش را به قضات نشان داد و گفت: نتیجه مقاومت من در برابر پدری که می‌خواست تجاوز کند این آثار سوختگی است. پدرم خیلی من را می‌زد و می‌سوزاند. او برادر 12ساله‌ام را معتاد به شیشه کرد و به ثریا هم شیشه می‌داد که بکشد تا نتواند در برابرش مقاومت کند. برعکس دختران که عاشق پدرشان هستند من از پدرم متنفر بودم. ما در ایران به دنیا آمدیم اما چون مجوز نداشتیم نتوانستیم درس بخوانیم و برده پدرمان شدیم. در این مدتی که او فوت شده حتی یک‌بار هم سر خاکش نرفتم و تازه به آرامش رسیده‌ام. مرگ حق او بود. درخواست دارم برای کمک به ما مادرم را آزاد کنید؛ او برای دفاع از من این کار را کرد.

 

شرح قتل از زبان متهمان
سپس رضا متهم ردیف اول که داماد باجناق مقتول هم هست در جایگاه قرار گرفت، او گفت: من اتهامم را قبول دارم و با همکاری برادران زنم دست به این قتل زدم. البته من از ماجرای تجاوز حیدر به دخترانش خبر نداشتم اما روز حادثه وقتی که می‌خواستم با برادران همسرم سر کار بروم دیدم فاطمه خواهرزن 12ساله‌ام گریه می‌کند. او خیلی ترسیده ‌بود و بدنش می‌لرزید. محکم به مادرش چسبیده‌ بود و حرف نمی‌زد. از مادرزنم پرسیدم چه شده جواب نداد. فاطمه لباس مدرسه به تن داشت و کیفش هم روی دوشش بود. فکر کردم کسی در خیابان اذیتش کرده ‌است دوباره اصرار کردم، مادرزنم گفت وقتی که فاطمه در اتاق بود حیدر به او حمله کرد و قصد تجاوز داشت اما فاطمه فرار کرد. خیلی ناراحت شدم. به شکیلا همسر حیدر و خاله همسرم گفتم، چرا به شوهرت اجازه می‌دهی این کارها را بکند؟ آن‌وقت بود که شکیلا گفت دختران خودش هم مورد آزار حیدر قرار می‌گیرند و کاری از دستش برنمی‌آید. آنقدر عصبانی بودم که کنترل خودم را از دست دادم به سراغ حیدر رفتم و با او دعوا کردم بعد با کمک برادران همسرم او را کشتم.
این مرد درباره نحوه قتل گفت: من دستانش را گرفتم شالی را از زیر گلویش رد کردم و به پشت گردنش آوردم بعد علی شال را کشید عباس و رسول هم روی پا و کمرش نشستند تا اینکه جان باخت. ما 30 سال است در ایران زندگی می‌کنیم. چون در افغانستان امنیت نبود و ناموس‌مان در امان نبود به ایران آمدیم آن‌وقت خودی به ناموس‌مان تجاوز کرد. او باید می‌مرد البته قبول دارم که مرتکب جرم شدیم اما حیدر آدم کثیفی بود.
در ادامه سایر متهمان هم در مورد اتهامی که به آنها وارد شده ‌بود از خود دفاع کردند. آخرین متهم شکیلا همسر 35 ساله حیدر بود، او گفت: حیدر برای ما زندگی نگذاشته‌ بود یک لحظه از دستش آرامش نداشتم. سعی می‌کردم بچه‌ها نزدیکش نباشند. شکایت هم نمی‌توانستم بکنم. البته من در قتل نقشی نداشتم اما وقتی فرزندان خواهرم به سراغش رفتند تا بکشندش مقاومت نکردم.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 76
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    سر درد گرفتم....
  • علی IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    80 98
    نتیجه حمایت از برادران افغانی باید ادامه داشته باشد تاآنهابتوانند بهتر باآبرو- حیثیت-شرف وناموس ایران وایرانی بازی کنند . درود برافغانیهای .....!!!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      89 26
      یعنی ایرانی بد وجود ندارد ؟ آیا اشتباه یک فرد را به پای همه باید نوشت ؟ زمانی که 7 ایرانی به یک دختر افغان تجاوز کردند و دولت ایران هیچ مجازاتی برای آنها نگذاشت شما کجا بودید دوست عزیز ؟
    • رضا A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
      34 8
      ما ایرانی ها 50سال عقبیم افغانها 1550سال
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    بدبختی خودمون بس نیست بدبختی افغانیها بمون اضافه شده توراخدا اینها را از مملکت ردشون کنید برند
  • 1 IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    129 4
    فک کنم شیطون هم از این حیوون بدش بیاد.ادم اینقد ... نمیدونم چی بنویسم واقعا.چه کلامی جنایت این ادمو درست ادا میکنه.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    92 3
    شديدا" متاثرشدم مگه ميشه يه آدم اينقدر پست باشه اين آدما بايد مقطوع النسل بشن آخه آدمي كه دچار فقر فرهنگي واخلاقي به اين شدت است وفقر مالي هم داره اين همه بچه راميخواد چيكار بجز براي سوء استفاده است . خدا به دادمون برسه
  • مجید IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    عجب پدر حیوانی داشتند . هرچند هنوز برخی از افغانی های داخل ایران همین مشکل رو دارند . البته تاکید میکنم برخی نه همه .
  • بدون نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    125 7
    اگر اینها راست گفته باشند و تبانی نباشد واقعا لعنت خدا بر چنین حیوان کثیفی باد انشاله تا ابدیت در دوزخ بماند ؛ البته با توجه به مهدور الدم بودن مقتول ؛ مجازات مرتکبین لزومی ندارد و مجاز نیست
  • behnam IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    99 99
    این افغان ها باید هرچه زودتر از ایران اخراج بشن سلامت اخلاقی و روانی کشور رو به خطر انداختن
    • ایرانی زاده جهانی اندیش IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      رضالت اخلاقی به نام و ملیت نیست و ما انسانها باید اصلاح شویم و من و شمای ایرانی نیز بارها با کثافت و سیاهی ریسته ایم و مشکل اینگونه که فکر میکی نیست دوست عزیز. واییییییییی بحال قوانین موجود در مملکتمان که یک انسان توان پناه بردن به یک عادل را ندارد!!! البته اگر عادلی باشد!!.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      63 25
      جان خودت ما خیلی سلامت روانی و اخلاقی داریم ! برو یه نگاه به پرونده های قضایی بنداز تا هزار تا بدتر از اینشو از خودمون ببینی
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      آقا کشور ما پرمهاجر ترین کشور دنیاست افغانی پاکستانی عراقی ... اینها با خودشون هزارجور مریضی اخلاقی وویروسی وجسمانی میارن آقا ما به کی بگیم نمیخوایم داییه مهربون تر از مادر باشیم؟
    • eslami IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      54 63
      اینایی که منفی دادن ایرانی هستند یا افغانی اگر افغانی هستند که طبیعی هست اما اگر ایرانی هستند یه مشت خائن هستن
    • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
      31 26
      یعنی ایرانی هایی که این کارها را انجام میدهند از افغانها یاد گرفته اند؟!
  • behnam IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    افغان ها باید از کشور اخراج بشن سلامت اخلاقی و روانی کشور رو به خطر انداختن
    • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      34 14
      نباید نقش دولت را در قانونمند کردن افاغنه در ایران فراموش کرد. دولت باید افاغنه ای که مستحق زندگی در ایران نیستند را از ایران اخراج کند و دیگر به آنها ویزا ندهد. من سفارت ایران در کابل را رفته ام متاسفانه اتفاقات نا مناسبی در آنجا می افتد که قطعا منجر به این گونه مسائل می شود
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    126 1
    عجب حکایتی!!!! گریه کنیم؟ بمیریم؟ ضجه بزنیم؟.....
  • مهدی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    90 2
    اعصاب خرد کنی محض
  • نيما IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    55 47
    افغانها به دليل عدم داشتن فرهنگ صحيح و جاي نيرو ي كار ايراني را در كشور اشغال كرده ميبايست از كشور خارج شوند . اين يك نمونه كوچك خلاف براي خودشان است و خدا ميداند كه چه خلافهايي در اين سرزمين پاك كشورمان انجام داده اند .
  • rrrrrrrrrr IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    44 2
    مرده خیلی پست بوده
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    49 20
    ای بابا عجب دنیایی شده واقعا هیچ نهادی هیچ مرکزی نباید باشه تا از این بیچاره ها حمایت کنه ایران بابت اسکان دادن به افغانها از سازمان ملل گول میگیره اونوقت اتباعش اینقدر باید بی پناه باشن درسته که این خانواده غیر قانونی وارد ایران شدند ولی این واقعا دور از انصافه که در برابر همچین فاجعه ای نتونن اعتراض کنن
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    32 4
    حیوان واقعی
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    27 3
    حیوان ادم نما
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    68 99
    افغتنی هارو ازاین مملکت بندازین بیرون اینها موجب میشن امنیت روانی اجتماعی ما بهم بریزه
    • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      51 42
      خیلی از ایرانیها وحشی تر از افغانی ها هستند
    • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
      65 24
      یعنی چی؟ چه ربطی داره؟ مگر این همه ایرانی جنایت نمیکنند؟ این همه افغانی شریف را ندیده ای؛ چسبیدی به جنایتکاری که جنایش ناشی از اهمال من و توی ایرانی هست
  • رامین IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    55 11
    این نتیجه نبود نهادهای حمایتی دوستان عزیز این حرفهایی که میزنید نشانه نژاد پرستی عزیزان من اگه مسلمانین بدونین حرفاتون اصلا خوب نیست ایرانی افتخارش اینه که منشور حقوق بشرو نوشته.واقعا جای تاسف که خانواده ای درون این مملکت انقدر بی دفاع ومظلوم واقع شن مگر بین انسانها تفاوتی هست در حقوق
  • سعید IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    55 6
    درود می فرستم به غیرت قاتلاش افرین
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    51 9
    کسانی که در مورد اخراج افغاها نوشتن باید بدونن جرم و جنایت افغان و ایرانی نداره مگه خمینی شهر و فراموش کردین ؟ توی همین خبر امروز دزدین ناموس مردم رو جلوی چشم انظار چی میگین حادثه قتل مادربزرگ و نوه تو ورامین رو چی پس مشکل ملیت نیست فرهنگه و اخلاقه
  • رضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    60 6
    بايد جايزه داد به قاتلين اين حيوان
  • مهران IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    21 14
    حداقال کاری که مسئولین محترم میکنند اینها را به اردوگاه های لب مرز منتقل کنند. آیا در این مجلس فقط مطهری نماینده مردم است .آقای سبحانی نیا نماینده شهر من یکبار هم شما طرح بده...
  • Hesam.F AE ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    15 2
    اینجا میشه که میگن بعضیها شیطان، جاشون حرف میزنه، عمل میکنه، و فکر میکنه، این هوای نفس در همه ما هاست، اما وجدان و ذات الهی تویه ما هاست که این کارها زشت جلو داده میشن ، چه امتحان سختی و چه عاقبتی، انهایی که به این کارها دست میزنن، درس میگیرند، که نفس تا آبروی آدمو نبره و نکوشتت دست بر دار نیست، هر چند، لذتی زودگذر به همراه داشته باشه، خدا به هممون رحم کنه.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    10 22
    می شود گفت بوی تبانی می دهد چون موضوع به شدت خانوادگی و در هم تنیده است مخصوصا که عاملین فامیل هستند
  • hamed IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    17 4
    سلام واقعا کثیف ترین و پاک ترین موجود ما انسان هاییم
  • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    12 41
    بابا خدا وکیلی این خبرا رو نزنین شما حرمت همه چیزو از بین میبرین اون یه آدم روانی بوده تازه افغانی هم بوده جز راست نباید گفت هر راست نشاید گفت ممنون
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    60 24
    قلبم به در میاد. نه فقط از این حادثه. از نژاد پرستی مردم ایران. تو رو خدا برادران عزیز افغانی رو تحقیر نکنید. اگه ما هم نفت نداشتیم فرقمون چی بود با اونا؟ یه سفره ای پهنه دیگه... خدایا...
  • محسن IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    51 7
    مگر انسانیت به تابعیت یا مکان زندگی است.اگر موجودی که این اعمال پست را مرتکب میشود امریکایی یا اروپایی یا ایرانی بود موضوع قابل اغماض میشد.تاسف انجانست که انسانهای بیگناهی که مورد این ظلم قرار میگیرند در کشوری که خود را پرچمدار عدالت و پیرو علی میداند هیچ ملجآ و پناهی حتی در نزد قانون ندارند.ما کجا و علی کجا؟؟؟
  • ایراندوست IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    78 4
    خبرآنلاین چی میگی ؟ تو رو خدا فقط اخبار حوادث چند روز اخیر رو یه دقت بکنید : قتل سه دختر توسط پدرشان پرتاب دختر 6ساله از پنجره توسط پدر و مرگ دخترخانم آزار جنسی یک خانواده توسط پدر ( البته پدر غیرایرانی) و ...... این مملکته داریم . مسئولین دارن چکار میکنن؟ کاش این اخبار رو به تحریریه خبر صدا و سیما هم برسونید تا دیگه روشون نشه هی بیان از ناامنی تو کشورای دیگه بگن. آقای احمدی نژاد بجای اداره جهان بیا مملکت خودت رو نجات بده ، 90% این مشکلات بخاطر فقر اقتصادی و فرهنگیه میخام بدونم دادگاه برای مرگ این حیوون چه حکمی میده؟
  • ملت IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    25 0
    اکانتها فقط صورت مسئله رو حل کردند کسی مشکل رو نمی خواهد حل کنه تا کی؟ بعد میگیم مرگ بر ...
  • باغبان DE ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    47 34
    من جنوب شرق ایران یعنی کرمان مهندس ناظر یک شرکت که کارهای عمرانی انجام میده هستم . این شرکت کلا 20 نفر کارگر افغانی و پاکستانی داره . هر کاری کردم صاحب شرکت حاضر نشد اینارو اخراج کنه و جایشان از بومیهای این منطقه استفاده کنه. کارگرهای ایرانی زیادی برا کار مراجعه میکنند ولی شرکت همه را رد میکنه. نمیدونم چرا پاسگاه اینجا میاد از جلوشون رد میشه ولی اصلا کاری به اینا نداره . در کل پروژه های دیگه نیز در این استان همه از کارگرهای افغانی استفاده میکنند و براحتی پول مملکتو از ایران خارج میکنند. بسیار هم پررو شدند چون حمایت میشند (سهم پاسگاه را میدهند) و من که ناظرشون هستم جرات نمیکنم کار با کیفیت بالا ازشون بخوام. در کل به خاطر پول حاضرن همه جنایتی بکنن . ایکاش استانداری کرمان بخودش بیاد............
    • بدون نام CH ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
      42 12
      دلیلش رو من میگم چون من هم پیمانکار ساختمان هستم.خودمونیم ، کارگرای ایرانی ، نصف یه کارگر افغانی کار مفید انجام نمیدن ، همش هم میخوان از زیر کار در برن . به خدا من حاضرم 50 % هم بالاتر بدم به کارگر ایرانی ولی برای من درست کار کنند، اما متاسفانه کار نمیکنن
  • نیما IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    44 14
    دوستان عزیز فراموش نکنید تک تک بناهای شهر نشان از زحمتهای این ملت محروم رو داره لذا روا نیست در مورد همشون اینطور گفته بشه متاسفانه بعضی از هموطنان خودمون هم رفتاری مناسب تر از این بخصوص در خارج ازکشور ندارند
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    48 15
    لطفا تاآخربخونيدوقضاوت كنيد بنده دركشورهاي خارجي باافغانها ارتباط داشتم وچندنفرشون دانش آموز من بودند بسيارمهربان،مؤدب وهنرمند بودند نامه پرمهرومحبت يكي ازاونها هنوزاشك رابه چشمم مياره ولي اين دسته اي كه درايران هستند گروهي هستند كه هيچ كجاراهشون نميدن.مگه كشورهاي ديگه مثل ايران بي دروپيكره؟
    • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
      49 11
      من هم در ایران هم در استرالیا هم در اوکراین و هم درچک با خیلی از دوستان افغاتی ارتباط داشتم و دارم.بسیار مردمان شریفی هستند.چرا اینطوری مسائل را تحلیل می کنیم؟ این قضاوت مثل اینه که مردم مالزی همه ایرانی ها رو قاچاقچس بدونن چون اینقدر ایرانی اونجا مواد مخد ر برده که حد نداره.....قضاوت درست کنید بر اساس معیارهای عقلی و اخلاقی...نه ملیتی و نژادی.
  • وجدان IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    90 1
    همان بهتر که چنین حیوان شیطان صفتی به درک واصل شد دست قاتلینش درد نکند
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    44 12
    خوبه كه صفحه حوادث پر اين ها است باورم نميشه آدمها به جاي متنفر بودن از اين عمل زشت و عاملينش فقط به افغاني بودن طرف گير مي دهند دوستان عزيز يعني اگر اين اتفاق در كشور خودشون افغانستان مي افتاد شما عين خيالتون نبود بيائيد دست از اين نژاد پرستي برداريم قبول دارم كه افغان ها در ايران كارهاي وحشتناك زيادي انجام دادند شبيه همين كارها و جور ديگه را ايرانيان در مالزي و ژاپن و .. انجام مي دهند مواد مخدر ي كه هم وطن هايمان در جاهاي ديگر پخش مي كنند هم در آينده همين بلايا را سر خانواده هاي كشور هاي ديگر مي آورند همه اينها به خاطر فقر فرهنگي و مالي هست بيائيد از خودمان شروع كنيم و با ترك نژاد پرستي نسل بعدي رو درست تربيت كنيم
  • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    61 22
    افغانیها از ما بوده اند و از ما هستند چنان که تاجیک ها. دست بر قضا مجبور به مهاجرت شدند. تا زمانی که مهاجرند حکم مهمان داشته اند و دارند کجای عقل و اخلاق میگوید چنین بی پناه باید در ممالک محروسه زندگی کنند؟ کجای اخلاق اسلامی و حتی فارغ از اسلام چنین رفتاری را بر میتابد؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    50 33
    وقتی نظرات این دوستان ایرانیمودر مورد بیرون انداختن افغانیها می خونم از ایرانی بودن خودم حالم به هم می خوره.
  • مقیمی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    50 1
    خیلی از دوستان از عنوان حیوان برای این ابلیس استفاده کردند .من یک سگ در روستا دارم که هر وقت بعد از مدتی بهش سر میزنم به استقبالم میاد و بارها هم بچه هام را در گردش اطراف روستا همراهی کرده و حتی یکبار به چشم دیدم بچه ام را در تاریکی تا منزل همراهی کرد و سپس بازگشت. چرا این ابلیس را با حیوان قیاس میکنید . حیوانات تابع قرائض طبیعی خود هستند و لی این ابلیس فرزند شیطان بود و چه خوب به درک واصل شد.
  • بدون نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    23 7
    آگه حیدر 40 ساله باشه چطور دخترش 27 سالشه؟
    • بدون نام US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
      30 3
      کاراگاه پوآرو اصل مطلب را گذاشتی کنار چسبیدی به اینکه سن ها به هم نمیخوره؟
    • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
      18 2
      اینا که شناسنامه نداشتن زیاد رو سنشون نمیشه حساب کرد ولی اصل مطلب چیز دیگست
  • من و تو ما IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    43 5
    این اتفاق نتیجه ی نبود عدالت اجتماعیه. فکر میکنم خیلی عوامل تو این داستان نقش دارند ولی نقش جامعه و قانون از همه پررنگ تره. همه میدونیم که مثل حیدر زیادن خیلی هاشون هم ایرانی هستن. تو کشورهای دیگه هم حتما هستن. ولی باید دید چطور میشه یه همچین اتفاقی این همه سال بیفته و هیچ کس باخبر نشه. این همه ادعا، این همه فریاد حمایت از مظلوم! این بچه ها یکدومشون جرات یا حتی فکر نکردن که بتونن دردشون حتی به کسی بگن.چه خونه ای ساختیم! چه مملکتی! چه امنیتی!چه عدالتی! دنیای این روزای ما دنیای فقر،دروغ،دزدی،فساد،سیاهی،تباهی،تهمت،تجاوز،خیانت،هتاکی،قتل و آدمخواریه.این ایرانیه که ما به این روز انداختیمش! کاش خوب شیم،مهربون شیم،ببخشیم،بیاندیشیم، نترسیم،نترسونیم،ندزدیم، خودمون بیشتر از این خوار نکنیم.
  • بدون نام DE ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    36 4
    اینجا نوشته وشکیلا 35 ساله.....دختر بزرگشون 27 ساله.یعنی این خانوم 8 سالگی زاییده؟؟؟؟؟مجرم هم 40 ساله.اونهم 13 سالگی بچه دار شده یعنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به هر حال فاجعه هست این موضوع
  • سعید DE ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    72 16
    من نمیدونم یه کسی رذالت کرده چرا بعضی ها به ملت افغان فحش میدن؟ لابد اختلاس هم کار افغانیها بوده؟ صحنه فوتبال و کار شیث هم مال افغانیها بوده؟ قتل ۳ دختر در کرمانشاه هم کار افغانها بود؟ رها کردن بیماران در بیابان توسط افغانها صورت گرفته بود؟ گزارشهای گاه و بیگاه کودک آزاری کار افغانهاست؟ من متاسفم متاسفم برای این همه نژاد پرستی بعضی از همطنانم متاسفم برای آنکه نتوانستیم امکان دفاع برای اینها فراهم کنیم. اگر امکانی فراهم میکردیم تا این بیچاره ها شکایت کنند از پدرشون آیا باز هم اینها مجبور به تحمل رذالت سالیان پدر شیطان صفت خود بودند؟ اینکه ما در ایران به دنیا آمدیم و آنها در افغانستان دلیل برتری ماست؟ ادعای مسلمانی داریم و یادمان میرود ان اکرمکم عندالله اتقیکم
  • مردم TH ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    53 17
    واقعا كه. چه فرقي بين ايراني افغاني هست دوستان؟ زن مرد دست برداريد. زشته اينجورفكركنيد. مامثلا انسانيم بعدايراني. اگه خودتون اجبارابه كشورديگه مهاجرت كنيدهمينجوري فكرميكنيد؟
  • محمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    30 4
    سبحان الله.خدایا به تو پناه میبرم.
  • وحید IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    23 2
    واقعا متائسفم
  • حمید IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    33 38
    این کثافت ممکن به ناموس ایرانی هم تجاوز کرده باشه پس بهتره همه ی اونها رو بیرون کنیم نه به خاطر کار به خاطر ناموسمون
  • بدون نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    30 10
    داشتم نظر ها رو مرور مي كردم خدا رو شكر امروز در صد كساني كه افغان ها رو فحش مي دادند كمتر شده ولي جالب و ترسناكتر اينكه يكي از همون نژاد پرست ها همه نظر هاي مخالفشو منفي داده يعني هر كي گفته از عمل متنفر باش نه از شخص فوري منفي داده وجود همچين انسان هائي در بينمون واقعا ترسناكه خدا همچين موجودي رو از سر راه بنده هاي سالمش دور نگه داره
  • وطن دوست IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    26 12
    خیلی جالبه !! یه نگاهی به نوشته ها کردم و دیدم همین جا هم که همه ادعای فرهنگ بالا میکنند , دارید به هم میتوپید و یه سری حتی بقیه رو خائن میدونند !!! وای بر این مردم و این مملکت که تا وقتی فقط نام اسلام رو یدک میکشیم بدون اینکه ذره ای در موردش تحقیق کرده باشیم و درک کنیم که دستوراتش چه دنیای زیبایی رو برامون میسازه , این حادثه کوچیکترین تکه ی این پازل خواهد بود .
  • راميز DE ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    18 52
    همه اينها نتيجه فرهنگ والاي پارسي است.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    12 37
    بابا تو را خدا حداقل در تيتر خبر به افغاني بودن مرد اشاره كنيد و مثل بعضي خبرها ذهنها را به كشور خودمان معطوف نكنيد. ثانيا اين خبرها را نبايد زياد اشاعه داد چون قبح ها از بين مي رود و شما شريك آن خواهيد بود
  • واي IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    32 2
    خدا لعنتش كند خبيث را
  • lمحمد ایلخانی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    37 6
    به نظر بنده کم نیستند انسان نمایانهایی مثل حیدر افغانی که گوشه ای از حنایات او را مرور کردیم بنده اعتقاد دارم مثل او را در ایرانی های خودمان هم داریم در شهرقدس . ملارد . زور آباد کرج . ورامین . پاکدشت و ........
  • مصطفی رستم PL ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    24 14
    خدا میداند ملت مظلوم افغانستان خیلی شریف وزحمتکش هستند به امید روزی نشسته ام تا سر افرازی این ملت غربت کشیده را ببینم
  • ایرانی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    11 13
    به قول بعضی از دوستامون ، افغانی و ایرانی نداره . فرهنگ غلطه . تو بعضی از فرهنگها این کار مجاز هم هست . مثل بعضی از کشورهای عرب که ابتدا باید پدر به دختر تجاوز کنه بعد شوهرش بده . نمونه این دخترها در کلینیک های روانکاوی دنیا فراوونه . کار از پایه غلطه و به انسانیت مربوطه نه به نژاد.
  • مجید ف IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۹
    18 0
    متاسفانه هیچ کدوم از دوستان،در این بین توجهی به تاثیرات مصرف مواد مخدر نداشتن!!! ببینید این مواد(مخصوصاشیشه) چه بلایی بر سر مردم میاره..!! ببینید انسانو تا کجا به رذالت میکشونه! چرا آقایان مسئولین به جای اینکه بر سر تصاحب قدرت صبح تا شب به سرو کله هم بزنن یه اقدام قاطع برای ریشه کن کردن مواد تو مملکتمون اقدامی نمیکنن؟!!
  • احسان IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۳۰
    8 3
    برا خودم متاسفم که در همچین دنیایی زندگی میکنم معاذالله!!!
  • شیعه IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    3 5
    بدون نام عزیز، بحث فعلا این نیست که ربط این قضیه به افغان ها بوده یا نه!شما اصل قضیه رو نگاه کن اتفاقا این برادر افغان بسیار متعصبانه و غیرت مند عمل کرده این ربطی نداره به این موضوع که بگیم افغانی بوده یا هر جای دیگه ای به هر حال هر قومی انسان های بد داره، و همچنین انسان های خوب شما بشین فکرکن توی این ماجرا حیدر انسان خوبی محسوب میشه یا برادر افغانی؟
  • رضا IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    11 1
    لطفا از لفظ "پدر" براي توصيف يابويي كه با خلق و خوي كثيف دون حيواني زندگي و اين عنوان زيبا و با ارزش انساني و الهي را مخدوش كرد، استفاده نكنيد اگر اين داستان دردناك واقعيت داشته باشد، به عنوان يك ايراني از مردان شريفي كه آن كم‌تر از حيوان را كه هم هويت افاغنه مظلوم و ستم‌ديده را زير سؤال برده بود و هم نقطه‌اي از كشورمان را آلوده كرده بود به درك فرستادند، تقدير مي كنم به عنوان شهروند جمهوري اسلامي از مسئولان اجرايي مي خواهم اجازه ندهد هر كسي بدون برخورداري از صلاحيت لازم وارد كشورمان شود و اگر وارد شد حتما بايد رصد شود تا در صورت اولين خطا از مهد تشيع اخراج شود و از دستگاه قضايي هم مي خواهم عاملان مرگ جانور مذكور را آزاد كند.
  • محمد امین IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    10 5
    فقط *خدا* قبل از آنکه خود را به نام،ایرانی، غیر ایرانی، مرد، زن، ترک، لر، کرد، غربی، شرقی و ... بشناسیم، انسانیم. انسانیت حد و مرزی نمی شناسد. همدیکر را به این نام بشناسیم بهتر است. به دفاع از انسانیت، سوا از ملیت بپردازیم. ملیت آنجا که هویتش تهدید میشود نیاز به دفاع دارد. انسانیت را پاس بداریم اینگونه...
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۵
    12 11
    به نظر بنده باید تمام افغانیها را از کشور اخراج کرد چون خودمان انقدر مشکل داریم که این مشکلها برای ما پیش پا افتاده است .
  • تارا IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    16 5
    خدایا آدم اگر دق کنه بمیره جا داره انقدر افغانی و ایرانی نکنید این سقوط یک انسانه حالا چه افغانی وچه ایرانی اللهم اصلح کل فاسد من امور مسلمین
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    12 4
    اقا جون اون مرد کاملا مریض بوده،هر گند کاری که میکنین برین تو ویران شده خودتون ما چه گناهر کردیم اخه