برای نخستین بار در سرشماری 90 نرخ بیکاری براساس تعریف جدید اشتغال مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

علی پاکزاد: جوان خوشرویی که برای پر کردن فرم سرشماری به خانه ما مراجعه کرد در پاسخ به دستمزد پر کردن هر فرم گفت:«  ما سرباز هستیم و برای این کار دستمزد دریافت نمی کنیم. »
بعد از خداحافظی تازه یادم افتاد به عنوان یک خبرنگار چه فرصت خوبی را برای مصاحبه از دست داده ام، به هر حال این سرباز جوان یکی از 54 هزار نفری بود که امسال اطلاعات خانوارهای ایرانی را برای اولین دوره سرشماری 5 ساله جمع آوری می کنند.
البته بد از این بدبیاری در از دست دادن فرصت توانستم با یکی دیگر از افرادی که به صورت موقف برای سرشماری با سازمان آمار قرار داد گفتگو کنم. محسن کنعانی، در مورد میزان دستمزد نیروهای سرشماری گفت: « هر فرد موظف به سرشماری 400 خانوار است و به ازای این کار دستمزدی معادل 400 هزار تومان به فرد سرشمار پرداخت می شود، البته در صورتی که بتواند طی دوره زمانی سرشماری 400 فرم خود را تحویل دهد و حوزه جدیدی به وی واگذار شود اظافه دستمزدی برای او در نظر گرفته خواهد شد. »  
البته کنعانی به نارضایتی مامورینی که در سال 85 نیز در سرشماری شرکت داشتند اشاره کرده گفت:«  این دستمزد این دوره با دوره قبل تفاوت ندارد که با توجه به افزایش هزینه ها و حداقل دستمزد در این سالها می توان گفت رقم کمی است تا حدی موجب نارضایتی نیروهایی شده که در دوره قبل نیز به عنوان مامور سرشمار فعالیت کرده اند. »
وی در مورد متوسط سنی گروهی که برای سرشماری به خانه ها مراجعه می کنند گفت: « گروه سنی بین 19 تا 24 سال ترکیب اصلی سرشماران است که قبل از آغاز سرشماری سال نود طی یک دوره در مورد نحوه پر کردن پرسش نامه ها آموزش دیده اند.»
آیا نرخ بیکاری با سرشماری تک رقمی می شود؟
قابل ذکر است که امسال اولین سالی است که مبنای جدید محاسبه نرخ بیکاری در جمع اوری اطلاعات سرشماری مورد استفاده قرار می گیرد.، یعنی امسال برای نخسیتن بار در جمع اوری اطلاعات هر کس که در هفته قبل از مراجعه مامور سرشماری یک ساعت کار کرده باشد به عنوان شخص بیکار ثبت نمی شود.  محسن کنعانی با اشاره به این موضوع و ابراز تعجب از این نحوه برآورد نرخ بیکاری گفت:«  این مسئله ای بود که حتی اساتیدی که در دوره آموزشی به ماموران سرشماری حضور پیدا می کنند نیز در موردش اعتراض داشته و عنوان می کردند که چطور می توان فردی که تنها یک ساعت در هفته کتار می کند را به عنوان فرد شاغل در سرشماری ثبت شود. »
کنعانی به شوخی می گفت حتی اگر یک پسر بالای ده سال در هفته گذشته یک ساعت با پدرش به سرکار رفته باشد از سوی مرکز آمار ایران به عنوان یک نیروی شاغل محسوب می شود!
اما به هر صورت بنابر آموزش داده شده مامورین جوان سرشماری حتی اگر این تعریف را قبول نداشته باشند تمامی افرادی که با این تعریف مطابقت داشته باشند را به عنوان افراد شاغل ثبت  می کنند.
باید دید در نهایت این روش سرشماری در پایان چه نرخی را برای میزان بیکاری در کشور مشخص می کند. به نظر می رسد با سرشماری 90 بلاخره دولت موفق می شود نرخ بیکاری را در کشور تک رقمی کند و به وعده خود در زمینه ایجاد اشتغال عمل کند.
در بخش دیگری از گفتگویی که با محسن کنعانی، مامور جوان سرشمار داشتم در مورد تعداد پرسش ها هر فرم پرسیدم، که در پاسخ گفت:«  تعداد سئوالات 70 عدد است که البته با توجه به پاسخ هایی که دریافت می شود برخی از این سئوالات دیگر پرسیده نمی شود و البته حداقل سوالاتی که هر سرپرست خانوار باید به آن پاسخ بگوید در حدود 30 پرسش خواهد بود.
امسال از دیگر سئوالاتی که برای نخستین بار از خانوارها پرسیده می شود دسترسی به اینترنت است، شاخصی که می تواند آمار کاربرانی اینترنت را در کشور متحول کند.
/222/39
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    3 0
    پس احتمالا دیگه بیکار نداریم میبخشید کی تو دنیا با یک ساعت کار در هفته زنده مونده!!؟ چرا فقط این چیزها رو از خارج الگو برداری میکنید چرا این جا شعار نه شرقی نه غربی را فریاد نمی زنید چرا از احادیث دین که می گوید هر روز از صبح تا شب کار کنید و جمعه ها استراحت رو استفاده نمی کنید شاید در این جا اسلام کاربرد نداره یا به هر قیمتی که شده باید نرخ بیکاری یک رقمی بشه تا خودمون رو گول بزنیم
  • بدون نام US ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    2 0
    کلا خسته نباشین
    • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
      2 0
      دست گل تون هم درد نکنه !!!
  • بدون نام SE ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    2 0
    اگه سه رقمی نکته،یه رقمی نمی کنه!!!
  • مجتبی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    3 0
    جالبه قبلا به کسی شاغل گفته میشد که حداقل 2 روز تو هفته کار کنه الان شده 1 ساعت در هفته ......
  • بدون نام IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    2 0
    با این اوصاف فکر کنم اصلا بیکاری با این سرشماری چند روزه کلا ریشه کن شود !!!
  • بدون نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    2 0
    اگر یک پسر بالای ده سال در هفته گذشته یک ساعت با پدرش به سرکار رفته باشد از سوی مرکز آمار ایران به عنوان یک نیروی شاغل محسوب می شود! این چه آماری میشه !!! چه دردی می خوره !!! اصلا شما همین جوری اعلام کنید آمار بیکاری زیر صفر درصد است !!! مشکل بیکاری حل میشه؟ مشکل جوانها حل میشه ؟ یکنفر با این دو ساعت در هفته نون سنکک خالی می تونه بخوره ؟ اگر دلتان به یارانه خوشه ، تمامش خرج برق و آب و کرایه میشه ! با این رویه آمار ..................................................
  • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    1 0
    اقایون چی فکر میکنند؟ یا یک ساعت کار میشه یه خانواده رو نون داد؟ الان که ملت هر روز 8-9 ساعت سرکارند با حقوق ماهی 400-500 تومن موندند چه برسه به روزی 20 تومن و ساعتی 3-4 تومن! خوبه اینجوری سرتونو زیر برف کنید ببینیم به کجا میرسین؟ ما که از تون نمیگذریم خدا هم ازتون نگذره!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    2 0
    یه بارگی بگید بیکار نداریم چرا خودتونو تو سرشماری اینقدر اذیت می کنین !!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    2 0
    حتما با یک ساعت کار در هفته خرج یه خانواده سه نفری با کرایه خانه و قسط و هزار خرج دیگه هم در میاد. تازه پس انداز هم میشه . واقعا میشه منظورتون از شاغل رو بفرمائید کیه با این وضعیت لابد کسی که کارمند هستش چون در هفته هفت روز کارمی کنه جای هفت نفر حساب می کنید تازه اگه شغل دوم هم داشته باشه جای 14 نفر حساب می کنید با این وضعیت اندازه کل دنیا ما شغل داریم خودمونم خبر نداریم !!!!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
      0 0
      نه عزیزم منظور اینه که چون کارمندها در هفته یکساعت بیشتر مفید کار نمی کنند !!! همین شده ماخذ مرکز آمار !!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    2 0
    البته دوست عزيز اگر تعريف را جديدتر كنند ديگر اصلاً بيكار نداريم. مثلاً افرادي را هم كه سطل زباله منزل را بيرون مي برند جزء شاغلين بياورند يا حتي كسي كه در هفته يك بار دوش مي گيرد بيكار نيست!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    1 1
    من در سرشماری ۸۵ شرکت کردم. اتفاقا در سال ۸۵ هم همین سوال بود و کسانی که در هفته قبل یک ساعت کار کرده بودند شاغل محسوب می شدند و درباره دسترسی و استفاده خانواده ها از اینترنت هم سوال بود. لطفا دقیق اطلاع رسانی کنید. امسال اولین بار نیست. نکته دردناک این است که خود این افرادی هم که در سرشماری شرکت می کنند شاغل محسوب می شوند!!!!!
  • تارخ IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    7 0
    اگه مردگان را هم جزء شاغلین محسوب کنند،شاید و شاید تک رقمی شود!!!!! آخه خنده داره که زنان خانه دار را شاغل محسوب میکنند در حالیکه اگر شاغل بود بهش میگفتند کارمند یا کارگر نه خانه دار!!!!!! بعد میگن ما دنبال تحریف آمار نیستیم،خودتون را سر کار گذاشتید یا مردم را
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    3 0
    می گویند این معیار یک معیار جهانی است! عیب ندارد . اما اگر می خواهید مقایسه کنید با چند سال قبل کشور خودمون. باید همون معیار قبلی را استفاده کرد. تا معلوم شه رشد داشتیم یا عقب گرد. این جوری پیش بریم ممکنه بقول دکتر اجمدی نژاد حضور در منزل را هم کار حساب کنند و اصلا بیکاری ریشه کن بشه!
  • آرزو IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    1 0
    واي چه جالبه من يه خانومم كه هفته اي 67 ساعت تو اداره كار مي كنم كه اگه هفته اي 13 ساعت هم تو خونه كار كنم ميشه 80 ساعت !!!!!!!!!! واي چه جالب يعني من به اندازه 80 نفر كار ميكنم. اگه اينطور حساب كنن فكر كنم نرخ بيكاري منفي شه!
  • بي نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    0 2
    سلام تا جايي كه بنده اطلاع دارم به سربازان شاغل در سرشماري هم حق الزحمه پرداخت خواهد شد و علاوه بر ان 10 روز هم مرخصي تشويقي استفاده خواهند كرد. در مورد 1 ساعت كار در هفته، اين تعريف ILO است و مركز دخالتي در تعريف آن نكرده است. اين تعداد سوال هم درخواست سازمانهاي مختلف است كه كه در قالب يك پرسشنامه از خانوارها پرسيده مي شود.
  • جوماجو IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    0 0
    ما در خانواده 7 نفره ای که 3 نفر خواهر و برادرهام شاغلند زندگی میکنیم،که در هر 3 شرکت که خودم هم کارمند یکی از آن شرکتهام،همه یا تعدیل نیرو داشته اند یا بدون افزایش حقوق 90 مثلاً کار میکنند،حالا اگر دنبال کاهش نرخ بیکاری هستید که یکدفعه بنویسید اونهایی که شبها میخوابند شاغل و بقیه بیکار حساب میشوند تا آمار بلکه مثبت شود و مردم به رفاه برسند!!!!!!! واقعاً دنبال چی هستیم؟آمار یا .........؟
  • مامور سرشماري IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    1 0
    در باب پرداختي اين را هم اضافه بفرماييد كه اگر يك مامور به فرض به جاي400 فرم 370 فرم زده باشد، بايد 30تا 700 تومان نيز پرداخت كند. و اضافه كاري كه صحبتش را كرديد نيز همين طور است پرسشنامه اي 700 تومان.فرمي با 60ستون سوال كه به تعداد اعضاي خانوار براي سوالات بخش نفوس(نزديك به 40سوال) سطر به خود اختصاص مي دهد.
  • مشتري IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    1 0
    آيا در كشورهاي پيشرفته نيز سرشماري انجام مي پذيرد؟ آيا سرشماري ها بگونه عمومي است؟ آيا سرشماري به صورت حضوري و پرسشنامه اي انجام مي پذيرد؟علت اصرار و لجاجت بر خطا چيست؟ نيت از سرشماري لاجرم كسب اطلاعات است پس چرا در حالي كه مي دانيم فرهنگ ارايه اطلاعات صحيح به حكومت از جانب شهروندان نيست باز ....
  • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    1 0
    امروز در ستاد های مشهد اعلام شد که حقوق افراد که 570 برای بازبین ها و 600 برای سرشمارها اعلام شده بود به 290 هزار تومان کاهش پیدا کرده از خبر آلاین درخواست داریم که این قضیه رو پیگیری کنن و چرا یکدفعه به نصف کاهش پیدا کرد
  • کنعانی IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    6 0
    سلام .من کنعانی هستم .مامور سر شماری 85و90 نفوس مسکن از تمامی کسانی که نظرشون رو بیان کردن تشکر میکنم. آقای پاکزاد از شما هم بابت این خبر تشکر میکنم.من ایران را دوست دارام مثل همه ایرانیها اگه میگیم سر شماری برای پیشرفت کشور است که واقعا همین طوره .باید با اصلاح این سوالات این کار را بکنیم .چند روز پیش رفتم درب منزلی برای سر شماری یک جوان به محز دیدن من به سمت من حمله ور شد با من در گیر شد به خاطر 400 تومان کم مانده بود جانم را از دست بدهم فکر میکرد من میخوام با این کار ضرری به ایشان بزنم .البته از فرمانداری بابت حمایتشان ممنون.90 درصد سرشماران بیکاران شاید یک کتاب از خاطرات دو دوره سر شماری بنویسم از دردمردم .شادی.کتک خوردن ماموران و....
  • مامور IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    3 0
    با سلام من حوزه خودمو تموم کردم خیلی وقته چون حوزم به 400خانوار نرسیده بود گفتن باید بری حوزه ی دیگه حالا شده 430 خانوار خواهش میکنم نسبت به دستمزد ماموران سرشماری پیگیر باشید واقعا خیلی زحمت کشیدیم
  • مامور IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۱
    8 0
    چرا باید ماموران سرشماری دستمزدشان برای 400خانوار بشه 400 هزار تومان واقعا انصاف نیست خواهشمند است پیگیری کنید باتشکر
    • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
      3 0
      با ما تو فرمانداری خوی قرارداد سفید بستن حالا ببین تا عید همین پول رو هم میدن یا نه بهتره بریم نمایندگی مجلس و حقوق مادام العمر بگیریم عجب ایرانی داریم!
  • کنعانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۳
    3 0
    سلام .چرا باید 22 آبان آخرین روز سرشماری که کار تمام شده با ما قرارداد ببندن؟