تحقیقات نشان می‌دهد داروهای ضد افسردگی می‌تواند برای نوزادان خطرناک باشد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد در صورتی که یک زن در دوران بارداری خود قرص‌های ضد افسردگی مصرف کند کودک او با احتمال چهار برابر بیش تر در آینده به بیماری های قلبی دچار خواهد شد.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که یک مادر در سه ماهه اول بارداری خود قرص‌های ضد افسردگی مصرف کند با احتمال 80 درصد بیش‌تر ممکن است فرزندی با مشکلات قلبی به دنیا بیاورد.

در بسیاری از موارد این نوزادان دارای مشکلاتی در غشای جدا کننده قسمت سمت چپ و راست قلب خود می‌شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد در صورتی که مادران در ماه‌های اولیه بارداری چند داروی افسردگی مختلف را مصرف کنند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در کودکانشان تا 400 درصد افزایش پیدا می‌کند که این موضوع بسیار نگران کننده است.

برای بررسی این موضوع دانشمندان تحقیقی را روی هزار و 370 نوزاد که از مادرانی که قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کردند انجام داده و نتایج حاصل از آن را با تحقیقاتی که روی 400 هزار نوزاد متولد شده از مادران غیر افسرده به دست آمده بود مقایسه کردند.

در نهایت در طی این تحقیقات مشخص شد 0.9 درصد از نوزادانی که مادرانشان قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کنند به نوعی از بیماری‌های قلبی دچار شده اند.

این در حالی است که 2.1 درصد از نوزادانی که مادر آن ها چندین نوع قرص ضد افسردگی مصرف می‌کنند به بیماری قلبی دچار شده اند.

در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که به ازای هر 246 زنی که در دوران بارداری خود قرص‌های ضد افسردگی مصرف می‌کند یک نوزاد با نارسایی‌های قلبی به دنیا خواهد آمد.

البته نوع و شدت این بیماری‌ها در نوزادان مختلف متفاوت است و می‌تواند شامل موارد ساده ای مانند مشکلات خفیف در رگ‌های خونی تا موارد بسیار حاد مانند وجود سوراخ در دیواره قلب نوزادان باشد.

دکتر کتی راس از سازمان قلب بریتانیا در این باره گفت : اگر چه این تحقیقات نشان می‌دهد داروهای ضد افسردگی می‌تواند برای نوزادان خطرناک باشد ، اما مادران باردار به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک خود مصرف این قرص‌ها را متوقف کرده و به این ترتیب سلامت خود را به خطر بیندازند.

پزشکان می‌توانند با معاینه بیماران و بررسی وضعیت سلامت او منافع و مضرات مصرف این داروها را تحت نظر قرار داده و در نهایت تصمیم به ادامه مصرف این قرص‌ها توسط مادران گرفته یا مادران را از مصرف این قرص‌ها منع کنند.

تلگراف، 25 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =