۱ نفر
۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴

مسوولان بهشت زهرا برای جبران کمبود زمین در بهشت زهرا دست به اقدامی جدید زده اند که هم شغل ایجاد می کند و هم درآمد زایی دارد.

خرید قطعه یی زمین برای سکونت 30 ساله شغل تازه ای است که در چند سال اخیر رونق چشمگیری گرفته است. اگر سری به آگهی های اینترنتی بزنید در میان حجم تکان دهنده ارقام اجاره مسکن با آگهی فروش قبر هم روبرو خواهید شد. همانطور که برای اجاره یک خانه در تهران باید به بالاو پایین بودن و شرق و غرب بودنش فکر کنید، موقعیت جغرافیایی آن قطعه زمین کوچک در بهشت زهرا (س) تهران هم در نرخ اجاره یی 30 ساله اش موثر است. این در حالی است که متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران در تابستان امسال یک میلیون و 581 هزار تومان بوده است اما در این میان صحبت های حسین کلخورانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران شنیدنی است که می گوید حداقل قیمت خرید قبر در بهشت زهرا 350 هزار تومان و حداکثر 15 میلیون تومان (برای هر طبقه) است.
بهشت زهرای تهران 750 هکتار مساحت و حدود 40 سال قدمت دارد و بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر دراین مکان آرام گرفته اند.با این حال بازهم کمبود زمین در این مکان دیده می شود چون به تازگی اعلام شده است که فروش دوباره قبرهای قدیمی پس از 30 سال امکانپذیر است و اگر بازماندگان نخواهد قبر را واگذار کنند باید آن را بخرند. به نظر می رسد با پرشدن ظرفیت بهشت زهرا (س) این اقدام سازمان بهشت زهرا (س) اجتناب ناپذیر است اما بسیاری از خانواده ها را با شرایط پیش بینی نشده مواجه کرده است بویژه که در بسیاری از مناطق بهشت زهرا (س) قیمت قبر رقم قابل توجهی است.
درباره این موضوع کلخورانی با اشاره به اینکه بر اساس قانون مصوب سال 64، سازمان بهشت زهرا (س) می تواند با فروش قطعات قدیمی هزینه بقیه قطعات را تامین کند، می گوید: در این راستا می کوشیم هزینه ها را ثابت نگه داریم و در این مورد حداقل قیمت خرید قبور 350 هزار تومان و حداکثر 15 میلیون تومان برای قبور40 ساله است، البته قبور 15 میلیونی کمتر از پنج درصد است و غالب قبرهایی که فروخته می شود در قطعات 50 تا 111 است که بین سه و نیم تا پنج میلیون قیمت دارد و قدمت قبر هم 20 تا 30 سال است.


مراجع چه می گویند؟
در سایت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتا درباره دفن اموات در قبور 30 ساله اینگونه نقل شده است: «در یک گورستان که صد سال از دفن اموات در آن می گذرد آیا می توان دوباره مرده ها را در آن دفن کرد؟»
پاسخ: مانعی ندارد. در صورتی که آثار اموات از بین رفته باشد.
«در برخی از کشورها رسم بر این است که قبر میت بعد از گذشت 30 سال برای دفن میت تازه مورد استفاده قرارمی گیرد. آیا نبش قبر بعد از مدت فوق اشکال دارد؟»
پاسخ: در صورتی که مسلم شود آثار میت در این مدت به کلی از بین رفته، مانعی ندارد.
«آیا درباره مزار شهید نیز می توان پس از گذشت 30 سال نبش قبر کرد و بدن میت دیگری را داخل قبر آن شهید دفن کرد؟»
پاسخ: اگر دست به لحد نزنند و روی لحد کسی را دفن کنند و اهانتی به شهید محسوب نشود مانعی ندارد.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    18 2
    این یک کار غیر قانونی است چون ما پول خرید قبر را میدهیم یعنی یک زمین 5 متر در 2 متر رو می خریم اما با این چیزی که تو خبر اومده مثل اینه که ما حق قبر شدن رو خریده باشیم اون هم به مدت 30 سال
  • حسين IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۵
    8 1
    ميگن طرف مرد راحت شد عجب بدبختيم ما كه بعد از مردن هم آرامش نداريم